راهنمای خرید یک اسپیکر حرفه ای

آسارایان 1398/06/23 بدون نظر

اسپیکر (بلندگو) یکی از مشهورترین لوازم جانبی کامپیوتر است. اسپیکرها، محبوب ترین و پرکاربردترین وسایل در بین لوازم جانبی صوتی کامپیوتر به شمار می آیند. البته امروزه استفاده از اسپیکرها تنها به کامپیوترها خلاصه نمی شود و در انواع سیستم های سینمای خانگی، تلویزیون، استودیوهای خانگی و حرفه ای و ... استفاده از اسپیکرها کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله به انواع اسپیکر ها (Speaker) و ویژگی آنها می پردازیم. در اصل می خواهیم بدانیم بلندگو یا اسپیکر چیست و چگونه کار می کند، و همچنین معیارهای انتخاب یک بلندگو مناسب را برای شما همراهان عزیز توضیح دهیم تا شما بتوانید اسپیکر دلخواه و مدنظر خود را به راحتی انتخاب و خریداری کنید.


اسپیکر چیست و چگونه کار می کند؟


اسپیکر حرفه ای کامپیوتر

این را باید بدانید که بلندگوها با صداها سروکار دارد، پس قبل از تعریف یک باند یا بلندگو و کار کرد آن ابتدا به این موضوع می پردازیم که صداها چگونه به گوش ما می رسد. صداها در نتیجه ی ارتعاش هوای فشرده تولید می شود و صداها باعث به ارتعاش در آمدن پرده گوش انسان ها می شود و مغز انسان، ارتعاشات پرده گوش را به صورت صوت یا صدا درک می کند.اسپیکر یا بلندگو سیستم های الکترونیکی هستند که سیگنال های الکترونیکی را به ارتعاشات هوا تبدیل می کنند و باعث می شود که به صورت صوت و یا صدا ما آن را بشنویم و درک کنیم.

اسپیکرهای موجود در بازار امروز، از دو شیوه اتصال باسیم و بی سیم برای انتقال داده های صوتی استفاده می کنند. اسپیکرهای باسیم معمولا از رابط 3.5 میلی متری صوتی برخوردارند. اسپیکرهای بی سیم نیز از بلوتوث برای ایجاد ارتباط با سایر دستگاه ها استفاده می کنند.


انواع اسپیکرها



در ابتدای راهنمای خرید اسپیکر، بهتر است به معرفی انواع اسپیکرها بپردازیم. امروزه اسپیکرها در سایزها و انواع مختلفی به بازار عرضه شده اند که هر کدام از آن ها برای یک دسته خاص از کاربران مناسب است. در ادامه با معرفی انواع اسپیکرها با ما همراه باشید.


اسپیکر پایه دار (ثابت)


دسته اول اسپیکرهای موجود در بازار، اسپیکرهای پایه دار هستند که معمولا برای نصب در یک مکان ثابت طراحی شده اند.

اسپیکر های پایه دار بیشتر برای سینما خانگی ها استفاده می شود، جلوه و زیبایی خاصی نیز به سینما خانگی شما می دهد.همچنین با استفاده از فناوری های جدید از جمله بلوتوث، AUX و WIFI تمام فرکانس های صوتی را از دستگاه مورد نظر می گیرد و پخش می کند.


اسپیکر ساب ووفر


اسپیکرهای ساب ووفر یا ساب بوفر برای انتقال صداهای پایین مناسب است. به طور کلی صداها به 3 دسته پایین، بالا و وسط تقسیم می شوند که این نوع اسپیکر برای انتقال صداهای پایین بسیار مناسب است.

ساب ووفرها مسئول ایجاد صداهای بم هستند و در خودرو، سیستم سینمای خانگی، استودیوها و ... استفاده می شوند. سازندگان موسیقی از ساب ووفرها به صورت تخصصی برای جداسازی و کنترل صداهای بم در موزیک های خود استفاده می کنند.


اسپیکر مرکزی


اسپیکر مرکزی مانند اسپیکر پایه دار برای سینمای خانگی شما بسیار مناسب است. به این صورت که بلندگو مرکزی در وسط صفحه نمایش و بلندگو پایه دار در سمت راست و چپ تلویزیون قرار می گیرد.

اسپیکر مرکزی بخش اصلی سیستم سینمای خانگی به حساب می آید به همین دلیل است که اسپیکر اصلی معمولاً قیمت بالاتری نسبت به سایر قطعات یک سینمای خانگی دارد در سیستم سینمای خانگی سایر اسپیکر ها در اطراف اسپیکر مرکزی قرار می گیرند.


اسپیکر دسکتاپ


همان گونه که از اسم آن پیداست اینگونه باند ها برای لپ تاپ و کامپیوتر ها استفاده می شود که متناسب با معیار های گفته شده می توانید بلندگویی با توان مناسب خریداری کنید. امروز اسپیکرهای دسکتاپ در بیشتر کامپیوتر ها مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که به طور حرفه ای به ساخت یا گوش دادن به موسیقی می پردازند عمده کاربران اسپیکر های دسکتاپ هستند. اسپیکر های دسکتاپ می‌توانند از یک یا چند اسپیکر جداگانه تشکیل شوند بیشتر اسپیکرهای دسکتاپ دارای حداقل دوستی که هستند که در دوطرف کامپیوتر قرار می گیرند.


اسپیکر بلوتوثی


اسپیکر بلوتوثی یکی از انواع رایج اسپیکر های قابل حمل شمار می‌آید که در ادامه مقاله به معرفی آنها می پردازیم. فناوری بلوتوث امروزه در تمامی دستگاه های دیجیتال استفاده شده است و بستر مناسبی را برای برقراری اتصال پایدار بین دستگاه های دیجیتال در برد کوتاه فراهم آورده است. پشتیبانی بلوتوث از قابلیت انتقال صدا سبب شده است تا بلوتوث به اصلی ترین قابلیت ارتباطی لوازم صوتی بی سیم تبدیل شود. اسپیکرهای بلوتوثی از این فناوری برای ایجاد ارتباط با گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، کامپیوتر، تبلت، ساعت هوشمند و دیگر دستگاه ها استفاده می کنند و از طریق بلوتوث داده های صوتی این وسایل را دریافت و پخش می کنند. انواع اسپیکر ها از جمله اسپیکرهای قابل حمل و اسپیکر های ثابت، می توانند از فناوری بلوتوث برخوردار باشند.


اسپیکر قابل حمل


اسپیکر قابل حمل از وزن کمی برخوردار است و شما به راحتی می توانید آن را جا به جا کنید و با خود حمل کنید. برای افرادی که علاقمند به گردش و تفریح هستند یا قصد دارند در هنگام سفر در مکان های دلخواه به موسیقی گوش دهند، خرید اسپیکر قابل حمل توصیه می شود. اسپیکر های قابل حمل معمولاً دارای باتری هستند که می تواند شامل باتری قابل شارژ یا غیر قابل شارژ باشد. اسپیکر های دارای باتری قابل شارژ به وسیله شارژر های معمولی میکرو usb شارژ می شوند. هر کدام از اسپیکر های دارای باتری بسته به ظرفیت باتری خود می توانند تا چند ساعت پخش مداوم موسیقی بپردازند.


اسپیکر کارکیت


این نوع از بلندگو در ماشین ها قرار می گیرد و این امکان را به شما می دهد تا تماس های صوتی و موسیقی را در ماشین گوش دهید. شارژ این گونه بلندگو با استفاده از فندک ماشین است. اسپیکرهای کارکیت برای استفاده در خودرو گزینه ای مناسب هستند و در صورتی که قصد دارید خودروی خود را به سیستم صوتی مدرن مجهز کنید، می توانید اقدام به خرید اسپیکر کارکیت نمایید.


ساند بار



ساند بار (میله صدا) جدیدترین انواع اسپیکرها هستند که در چندسال اخیر به بازار عرضه شده اند و در مدت کوتاهی جایگاه خود را در بین کاربران پیدا کرده اند. این سیستم های صوتی همانطور که از نامشان پیداست، حالت میله ای و طویل دارند و صدا را از چند جهت مختلف منتشر می کنند. ساندبارها مدت کوتاهی پس از عرضه، به تدریج جایگزین سیستم های سینمای خانگی شدند. امروزه ساندبار ها در سایزهای گوناگون و با تنوع بسیار وسیع به بازار عرضه شده اند و تقریبا با نیاز کاربران همه رده ها سازگارند.


اسپیکرهای چند کاره


اسپیکرهای چندکاره از محصولات مدرن بازار هستند که به صورت گجت های چندکاره معرفی شده اند. معمولا یکی از قابلیت های این وسایل پخش صداست و قابلیت های دیگری نظیر چراغ قوه، پاوربانک، ساعت، رادیو و ... را ارائه می دهند. اسپیکرهای چندکاره هم به صورت ثابت و هم به صورت قابل حمل به بازار عرضه شده اند.


تعداد اسپیکرها



یکی از مسائلی که در هنگام خرید اسپیکر با آن مواجه خواهید شد، تعداد اسپیکرها یا به عبارتی، تعداد تکه های اسپیکر است. امروزه بسیاری از اسپیکرها به صورت چند بخشی (چند تکه ای) به بازار عرضه شده اند. با خرید اسپیکر چند تکه، در حقیقت چند اسپیکر با یک خروجی خریداری کرده اید. اسپیکرهای 2 تکه، 3 تکه، 4 تکه،5 تکه، 6 تکه،7 تکه و ... در بازار موجود هستند. برای کاربرانی که قصد خرید اسپیکر برای کامپیوتر خود را دارند، خرید اسپیکرهای 2 تکه و بیشتر توصیه می شود.


اندازه اسپیکر



اسپیکرها در ابعاد مختلفی تولید می شوند و احتمالا اولین مسئله ای که در هنگام خرید اسپیکر موردتوجه شما خواهد بود. توان اسپیکر رابطه مستقیمی با ابعاد آن دارد و معمولا هرچه ابعاد یک اسپیکر بزرگتر باشد، توان صوتی بیشتر و در نتیجه صدای بلندتری را داراست. همچنین قیمت اسپیکرها نیز با ابعاد آن ها رابطه مستقیمی دارد و به این ترتیب، اسپیکرهای بزرگتر معمولا قیمت بیشتری دارند. در هنگام خرید اسپیکر، حتما به سایز آن توجه داشته باشید. اگر به تولید صدای زیاد احتیاج دارید، اسپیکرهای بزرگتر را خریداری کنید.


عمر باتری



اسپیکرها در انواع مختلفی تولید می شوند و یک دسته رایج از اسپیکرها، اسپیکرهای قابل حمل هستند. در اسپیکرهای شارژی (باتری دار) عمر باتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس اگر قصد دارید یکی از اسپیکرهای قابل حمل را خریداری کنید، حتما به ظرفیت باتری آن توجه کنید. ظرفیت باتری اسپیکرهای قابل حمل مانند سایر محصولات دیجیتال بر حسب (میلی آمپر ساعت) بیان می شود.

باتری موجود در اسپیکر بستگی به استفاده شما دارد.به این منظور که شما بلندگوی خود را در کجا می خواهید استفاده کنید و تا چه مقدار آن را لازم دارید به طور مثال اگر یک بلندگوی مسافرتی می خواهید و عمر باتری آن بعد از شارژ 2،3 ساعت باشد گزینه ی مناسبی برای شما نیست.


حساسیت اسپیکر


یکی از مهم ترین معیار ها حساسیت یک اسپیکر است که رابطه کیفیت بین اسپیکر و پخش کننده را تعیین می کند.حساسیت معمول بلندگوها 88db/watt است که ایده آل حساسیت یک اسپیکر 90db/watt است.پس می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که حساسیت 90db/watt برای یک بلندگو ایده آل و مناسب است.


طراحی و کیفیت ساخت



برای خرید یک بلندگو همان اندازه که کیفیت آن مهم است طراحی و جذابیت ظاهری آن نیز مهم است تا شما بتوانید آن را در خانه و یا محیط مورد نظر خود استفاده کنید.این را هم در نظر بگیرید که ظاهر استاندارد در کیفیت پخش بلندگو تاثیر دارد.

طراحی اسپیکرها، برای کاربران خانگی، گیمینگ، علاقه مندان به موسیقی و بسیاری از کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. اسپیکرهای موجود در بازار در طراحی های جذاب و زیبا به بازار عرضه می شوند تا سلیقه همه کاربران را پوشش دهند. اسپیکرهای گیمینگ معمولا از نورپردازی های LED و RGB برخوردار هستند و جلوه ای زیبا به محیط فعالیت کاربران می بخشند. همچین اسپیکرهای حرفه ای که برای جشن ها و مهمانی ها، رستوران ها، هتل ها و ... عرضه می شوند، از قابلیت نورپردازی محیط برخوردار هستند.

از دیگر نکات مهم در خرید اسپیکر می توان به جنس بدنه و کیفیت ساخت اشاره کرد. پلاستیک، چوب و فلز اصلی ترین مواد سازنده اسپیکرها هستند، اما امروزه استفاده از پلاستیک فشرده برای ساخت بدنه اسپیکر بیشتر از سایر مواد رواج دارد. اگر قصد خرید حضوری اسپیکر را دارید، می توانید کیفیت ساخت بدنه آن را از نزدیک بررسی کنید. اما در خرید اینترنتی اسپیکر، می توانید از نظرات سایر کاربران و تجربیات آن ها درباره کیفیت ساخت اسپیکرها استفاده کنید تا اسپیکر مقاوم و باکیفیتی را خریداری کنید. کیفیت ساخت مناسب به ویژه در اسپیکرهای قابل حمل از اهمیت بالاتری برخوردار است. زیرا این اسپیکرها به دلیل حمل و جا به جایی زیاد، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.


فرکانس قابل پشتیبانی


گوش انسان صداها و صوت هایی که بین 20 تا 20 هزار هرتز باشد را می شنود و اگر فرکانس آنها از این اعداد بالاتر یا پایین تر باشد قادر به شنیدن آن نیست. این موضوع برای بلندگو ها هم نیز صدق می کند، یعنی اسپیکری مناسب است که بتواند تمامی فرکانس های بین این اعداد را پخش کند.


توان واقعی اسپیکر(وات)


توان واقعی یک اسپیکر را با RMS نشان می دهند.در اصل RMS واحدی است که توان واقعی یک بلندگو را به شما بازگو می کند. با توجه به این واحد شما به راحتی از توان صوتی یک بلندگو مطلع می شوید.همچنین بر روی اسپیکر ها واحدی به نام PMPO نوشته شده است که از حاصل ضرب RMS با مضربی مشخص تشکیل شده است.


توان (وات) خارجی



بیشترین معیاری که به آن توجه می شود توان خارجی یک باند است.هرچه وات خارجی بیشتر باشد، صدایی که از بلندگو خارج می شود بلند تر و با کیفیت تر است.توجه کنید که برخی از سازندگان از وات اسمی استفاده می کنند، 2 عدد بر روی بلندگو ها می نویسند و عدد کوچکتر نشان دهنده وات خروجی دستگاه می باشد.

فروشگاه اینترنتی آسارایان تمام تلاش خود را کرده است تا شما بتوانید اسپیکر مناسب را در کمترین زمان و با معیارهای ایده آل خود تهیه کنید.شما با مراجعه به بخش خرید اسپیکر می توانید انواع اسپیکرها را از نظر قیمت و کیفیت با یکدیگر مقایسه کنید و آنچه را که مد نظر دارید با قیمت مناسب تهیه بفرمایید. خوشحال می شویم تا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


پورت های اسپیکر


اسپیکر ها از پورت های مختلفی برای دسترسی به محتوای صوتی برخوردارند. فایل های صوتی به صورت با سیم یا بی سیم به اسپیکر ارسال می شود و اسپیکر نیز آن ها را پخش می کند. همانطور که پیش تر هم گفته شد، اسپیکرهای بلوتوثی رایج ترین اسپیکرهای بی سیم بازار هستند. اما اسپیکرهای باسیم معمولا از رابط 3.5 میلی متری (جک 3.5mm) برای ایجاد ارتباط با دستگاه منبع استفاده می کنند. همچنین اسپیکر می تواند از پورت USB (برای پشتیبانی از فلش مموری) و یا ورودی کارت حافظه (برای نصب انواع کارت حافظه های SD و micro SD) پشتیبانی کند. پس در هنگام خرید اسپیکر، با مراجعه به صفحه مشخصات آن، از پورت های مورد پشتیبانی اسپیکر مطلع شوید.


برند سازنده



همانند همه لوازم جانبی، در خرید اسپیکر نیز لازم است به برند محصولی که خریداری می کنید، توجه داشته باشید. برند سازنده محصول، معرف کیفیت محصول نیز هست. شاید قیمت اسپیکرهای برخی از برندهای مطرح بازار نسبت به محصولات برندهای ناشناخته بیشتر باشد، اما این قیمت بیشتر به دلیل کیفیت بالاتر این محصولات است. همواره در زمینه خرید لوازم جانبی و به ویژه اسپیکر به کاربران توصیه می شود که کیفیت را به جای قیمت معیار اصلی خرید خود قرار دهند تا با خرید اسپیکرهای باکیفیت و اصل، نیاز به خرید چندباره محصولات بی کیفیت از بین برود.A4tech ، AMPLIFY ، beyond ، CREATIVE ، Edifier ، Farassoo ، Fenda ، Genius ، Green ، Logitech ، Microlab ، Orico ،Rapoo ، Silicon Power ، Tsco ، volkano ،Xiaomi و ... از مشهورترین برندهای سازنده اسپیکرها هستند. محصولات این برندها را می توانید از فروشگاه آسارایان خریداری کنید.


قیمت اسپیکر


قیمت اسپیکر ها امروز به عوامل مختلفی از جمله اندازه اسپیکر عمر‌باتری حساسیت اسپیکر طراحی ابعاد فرکانس قابل پشتیبانی و غیر بستگی دارد بهتر است پیش از اقدام برای خرید اسپیکر حتماً ویژگیهای اسپیکر مورد نظر خود را شناسایی کنید تا بتوانید با انتخاب اسپیکر مناسب ضمن صرفه جویی در هزینه ها بهترین انتخاب را داشته باشید معمولاً قیمت اسپیکرهای حرفه ای بالاتر از اسپیکرهای معمولی است اسپیکر های قابل حمل معمولاً قیمت بالاتری نسبت به اسپیکر های معمولی دارند اسپیکر هایی که قابلیت تفکیک صدا را دارد و این امکان را می دهند تا صدا در کانال های صوتی جداگانه به گوش کاربر برسد بیشتر برای سازندگان موسیقی کاربردی هستند و قیمت آنها نسبت به اسپیکر های معمولی بیشتر است.


جمع بندی: چگونه بهترین اسپیکر را خریداری کنیم؟


قبل از هر چیزی شما باید بدانید که چقدر می خواهید هزینه کنید و در چه محیطی می خواهید از آن استفاده کنید؟آیا دوست دارید یک بلندگو جای کمتری بگیرد؟ آیا اندازه آن مهم نیست و فقط کیفیت آن برای شما مهم است؟

در این مقاله تلاش کردیم مهم ترین معیارهای خرید اسپیکر را برای شما ذکر کنیم. امروزه با توجه به تنوع فراوان محصولات، انتخاب اسپیکر مناسب کمی سخت شده است. اما پیشنهاد ما برای رسیدن به بهترین انتخاب این است که حتما با توجه به موارد گفته شده در این مقاله، معیارهای اسپیکر موردنیاز خود را مشخص کنید و سپس اقدام به خرید اسپیکر کنید. همچنین با توجه به اینکه قیمت اسپیکرها در گستره وسیعی قرار می گیرد، بهتر است پیش از خرید بودجه خود را مشخص نمایید.

اسپیکرها بسته به شرکت سازنده می توانند کیفیت های مختلفی داشته باشند. به همین سبب توصیه ما برای خرید اسپیکرهای اصل و باکیفیت، خرید از فروشگاه های معتبر است. آسارایان به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه های لوازم جانبی کشور، انواع مختلفی از اسپیکرها را به شما ارائه می دهد. اگر قصد خرید اسپیکر را دارید، می توانید اسپیکر موردنیاز خود را از میان تنوع محصولات موجود در بازار انتخاب نمایید.