چگونه انتخاب درستی در خرید مانیتور کامپیوتر گیمینگ یا عمومی داشته باشیم؟

آسارایان 1401/02/24 بدون نظر

با پیشرفت دنیا و حرکت به سوی تکنولوژی، کامپیوتر به یکی از کاربردی‌ترین وسیله‌های روزمره برای همه تبدیل شده است. افراد برای کارهای بسیاری مانند تماشای فیلم، انجام بازی‌های کامپیوتری، چک کردن ایمیل، طراحی و کارهای گرافیکی، محاسبات مهندسی و غیره از کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کنند. مانیتور به عنوان خروجی سیستم کامپیوتری است که نقش به سزایی در کیفیت و سرعت انجام کارها دارد، شما می‌توانید با انتخاب صفحه نمایش مناسب و با کیفیت از انجام امور ذکر شده لذت ببرید.

شاید شما هم در ذهن خود این سوالات و دغدغه‌ها را دارید که مانیتور مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟ در خرید مانیتور باید به چه نکاتی دقت شود؟ آیا مانیتور برای کاربری‌های مختلف وجود دارد؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ مناسبی برای این گونه سوالات هستید می‌توانید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


نکاتی که باید در هنگام خرید مانیتور رعایت کنید!

 

مانیتور برای کاربری‌های مختلف وجود دارد
 

همان طور که گفته شد مانیتور کامپیوتر یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم کامپیوتر است و باید در هنگام خرید مانیتور دقت کافی داشته باشید. انتخاب مانیتور بی‌کیفیت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جسمی بسیاری مانند آسیب به چشم‌هایتان شود و حس نارضایتی بعد از خرید ناموفق برای خیلی از افراد تا مدت‌ها آزار دهنده است زیرا که قیمت قطعات کامپیوتر با توجه به گرانی‌های افسار گسیخته سالهای اخیر ممکن است بسختی قابل جبران باشد. پس نکاتی که در ادامه درباره خرید مانیتور گفته می‌شود را به خاطر بسپارید.

اندازه مناسب

شما باید صفحه نمایشی با اندازه مناسب محیط و شغل خود انتخاب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که صفحه نمایش هر چقدر بزرگ‌تر باشد مطالب بسیاری را می‌تواند به نمایش بگذارد و مطالب را با کیفیت و دقیق‌تر نشان می‌دهد. از سویی دیگر نگهداری از مانیتورهای بزرگ نیاز به فضای بیشتری دارد، پس قبل از خرید مانیتور کامپیوتر حتما از داشتن فضای مناسب مطمئن شوید.

وضوح تصاویر نمایش داده شده

هر تصویر که در مانیتور کامپیوتر نمایش داده می‌شود از قسمت‌های کوچکی به نام پیکسل تشکیل شده است. در هنگام خرید صفحه نمایش با دو عدد روبرو می‌شوید که اولی نشان دهنده تعداد پیکسل افقی و عدد دومی نشان دهنده تعداد پیکسل عمودی است. هرچه تعداد پیکسل‌ها زیاد باشد، کیفیت تصویر بالا و تصاویر خروجی بهتری خواهید داشت؛ اگر طراح، گرافیست یا گیمر هستید و جزئیات تصاویر خروجی اهمیت ویژه‌ای برای شما دارند از صفحه نمایش با تعداد پیکسل بالا استفاده کنید.

نسبت ابعاد مانیتور

از تقسیم عرض بر ارتفاع صفحه نمایش، عددی حاصل می‌شود که به آن نسبت تصویر نمایشگر می‌گویند. معمولا صفحه نمایش‌های رایج در بازار دارای نسبت 16:9 و 16:10 هستند. اگر به دنبال آن هستید که مطالب کوچک را بزرگ‌تر از اندازه معمولی مشاهده کنید می‌توانید در هنگام خرید مانیتور کامپیوتر از نسبت ابعاد بالا استفاده کنید.

نور پس زمینه

امروزه به جای استفاده از لامپ‌های فلورسنت از نور پس زمینه استفاده می‌شود که علاوه بر نمایش تصاویر با کیفیت، انرژی مصرفی کمتری نیز دارد.

ورودی و پورت‌ها

در هنگام خرید مانیتور کامپیوتر به درگاه و پورت‌های اتصالی توجه کنید، شما باید مانیتوری تهیه نمایید که مطابق با کارآیی که از آن انتظار دارید عمل نموده که پورت‌های اتصالی: پورت HDMI ، پورت DVI ، پورت DisplayPort و پورت VGAبسته به نیاز شما را دارا باشد. و برای تبدیل مبدل های تصویری می‌توانید به این آدرس ⬅ مبدل های تصویری فروشگاه مراجعه کنید و در صورت نیاز اقدام بخرید کنید.


کدام نوع مانیتور برای طراحی بهتر است؟

 

خرید مانیتور کامپیوتر باکیفیت که بتواند تمام جزئیات را نشان دهد یکی از ملزومات کار طراحان و گرافیستان است
 

طراحی جز مشاغلی است که بیش از سایر شغل‌ها به دقت و ظرافت احتیاج دارد؛ بنابراین خرید مانیتور کامپیوتر باکیفیت که بتواند تمام جزئیات را نشان دهد یکی از ملزومات کار طراحان و گرافیست‌ها است. در هنگام خرید مانیتور باید به موارد زیر دقت شود.

رزولوشن بالا: این مورد جز مواردی است که تاثیر مستقیمی بر روی نتایج خروجی کار طراحان می‌گذارد. بهترین رزولوشن موجود در مانیتورها، مانیتورهایی که دارای ویژگیUHD یا 4 K هستند. هرچقدر میزان رزولوشن عدد بزرگتری باشد، قیمت مانیتور نیز بیشتر می‌شود، برای مثال قیمت مانیتور 4 K بیشتر از قیمت مانیتور HD است. بنابراین طراحان باید نیاز خود به میزان کیفیت و دقت را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید مانیتور کنند.

اندازه صفحه نمایش بزرگ‌تر: هرچه صفحه نمایش کامپیوتر بزرگ‌تر باشد، تصاویر بهتر و واضح‌تری مشاهده می‌کنید. از این رو اگر محدودیت فضا ندارید، می‌توانید صفحه نمایش با اندازه بزرگ خریداری نمایید. در حالت کلی مانیتورهایی با اندازه 27 تا 32 اینچ برای طراحان و گرافیستان مناسب هستند.

دقت در نمایش رنگ: رنگ یکی از مواردی است که تاثیر مستقیمی بر خروجی کار طراحان دارد، همان طور که می‌دانید طیف رنگی استفاده شده در چاپخانه‌ها CMYK بوده و طیف رنگی موجود در صفحه نمایش RGB است. این تفاوت باعث تغییرات جزئی در کار خروجی طراحان می‌شود، این تفاوت رنگی را می‌توان با خرید مانیتور با کیفیت به حداقل رساند و از بروز مشکلات جلوگیری کرد.

 

مانیتور خمیده یا کرو مناسب برای طراحان و گیمرها
 

شکل ظاهری و ارگونومی: طراحان به خاطر شغلشان هر روزه با کامپیوتر و صفحه نمایش در ارتباط هستند، بنابراین به عنوان ابزار کار باید صفحه نمایشی مناسب نیازهای خود تهیه کنند. برای مثال مانیتور خمیده، مانیتور لمسی یا خرید مانیتور با پایه متحرک می‌تواند برای این افراد مفید واقع شود.

قیمت مانیتور: یکی از موارد تاثیرگذار در هنگام خرید مانیتور کامپیوتر، قیمت آن است. شما به عنوان طراح باید این نکته را درنظر داشته باشید که با یک صفحه نمایش ضعیف و معمولی نمی‌توانید کاری از پیش ببرید، زیرا مانیتور نتیجه کار و تلاش‌های شما را به نمایش می‌گذارد. هرچقدر صفحه نمایش باکیفیت‌تری تهیه نمایید، به همان میزان کیفیت کار و خروجی شما نیز بهبود خواهد یافت.


 برای گیم به چه رزولوشن مانیتوری نیاز داریم؟

 

یشنهاد می‌شود مانیتوری با رقم رزولوشن بالا تهیه کنید تا بتوانید از بازی خود لذت ببرید.
 

یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های این دوره، انجام بازی‌های کامپیوتری است که با توجه به نوع بازی می‌تواند گرافیک و جزئیات بالایی داشته باشد. برای انجام این امور، به شما پیشنهاد می‌شود مانیتوری با رقم رزولوشن بالا تهیه کنید تا بتوانید از بازی خود لذت ببرید. البته علاوه بر رزولوشن، کارت گرافیک تاثیر مستقیمی بر کیفیت نمایش تصاویر دارد، پس در هنگام خرید اگر بودجه کافی دارید می‌توانید کامپیوتری با رزولوشن صفحه WQHD و با کارت گرافیک قدرتمند تهیه کنید. رزولوشن همان قدرت تفکیک سازی تصاویر است، زیاد بودن رقم رزولوشن نشان دهنده کیفیت تصاویر و در نتیجه رضایت شما را کسب خواهد خواهد کرد.


چه نوع پنل مانیتوری نیاز دارم؟ TNیا VA یا IPS کدام؟

 

پنل های مانیتور   TNیا  VA یا IPS
 

در بخش‌های قبل با خصوصیات و نکاتی که در هنگام خرید صفحه نمایش باید به آن‌ها توجه کنید، آشنا شدید. در این قسمت درباره نوع پنل صفحه نمایش توضیحاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در واقع، پنل صفحه نمایش است که نشان می‌دهد یک مانیتور برای چه کاربری مفید است و چه کارهایی با آن انجام می‌گیرد. به طور کلی، پنل مانیتور به سه نوع اصلی تقسیم بندی می‌شود که در ادامه درباره هریک از موارد اطلاعاتی ارائه می‌شود.

پنل TN یا Twisted Nematic

 یکی از محبوب‌ترین نوع پنل که برای کارهایی مانند اجرای بازی کامپیوتری مناسب است و دارای نقاط قوت و ضعفی است که در ادامه ذکر می‌شود.

نقاط قوت

- هزینه تولید پایین

- مناسب برای اجرای گیم

- پاسخگویی بالا

- حرکت روان پیکسل‌ها و بهبود نمایش تصاویر خروجی

- پشتیبانی از تکنولوژی سه بعدی تصاویر

- نمایش تصاویر واضح با کنتراست بالا

نقاط ضعف

- محدودیت در زوایه دید تصاویر

- نمایش رنگ‌ها به حالت غیرطبیعی

پنل VA یا Vertical Alignment

 این نوع پنل‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که دارند به عنوان پنل کنتراست داینامیک شناخته شده‌اند. پنل VA دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است که درادامه اشاره می‌شود.

 

پنل VA صفحه نمایشگر
 

نقاط قوت

- جلوگیری از عبور نور پس زمینه در هنگام نمایش تصاویر سیاه

- ایجاد رنگ سیاه عمیق

- عدد کنتراست بالا

- مناسب برای کارهای روزمره

- زاویه دید بهتر

- تولید رنگ بیشتر

- مناسب برای طراحان و دیگر مشاغل حساس به رنگ

نقاط منفی

- حساسیت کم به تغییر رنگ در لبه‌های تصویر و نمایشگر

- سرعت پاسخگویی پایین

- سرعت حرکت پایین پیکسل

- تاری تصاویر در برخی از زمان‌ها

پنل IPS یا In-Plane Switching

این پنل در ابتدا توسط شرکت LG طراحی شده بود؛ اما اکنون می‌توانید در تمامی برندها این قابلیت را مشاهده کنید. پنل IPS نیز مانند دیگر پنل‌ها دارای ویژگی‌ها مثبت و منفی است، شما می‌توانید با در نظر گرفتن تمامی این ویژگی‌ها و مقایسه با سایر پنل‌ها اقدام به خرید مانیتور کنید.

نقاط قوت

- دقت رنگ بالا

- زاویه دید گسترده

- نمایش تصاویر حتی سایه‌ها به صورت واقعی

- مناسب برای طراحان و گرافیستان که به دنبال مانیتوری با طیف رنگی گسترده هستند.

- امکان ساخت در ابعاد بزرگ‌تر

- سرعت بالای پاسخگویی

- نرخ کنتراست بالا

- طول عمر زیاد

- ضد ضربه بودن

نقاط ضعف

- مصرف برق زیاد

- هزینه تولید بالا


لیست قیمت مانیتور کامپیوتر در فروشگاه آسارایان

در این مقاله به صورت جامع و کامل درباره راهنمای خرید مانیتور توضیحات بسیاری ارائه شد، حال نوبت آن رسیده است که با نحوه خرید و سفارش این محصول آشنا شوید. شما می‌توانید به سایت فروشگاه آسایاران مراجعه نمایید و بعد از مشاهده لیست قیمت مانیتورهای موجود در سایت و با توجه به نیاز و بودجه خود اقدام به سفارش و تهیه محصول کنید. شرکت آسایاران از سال 1388 در زمینه فروش و توزیع محصولات و لوازم جانبی کامپیوتر فعالیت می‌کند و توانسته است در این مدت، رضایت مشتریان بسیاری را جلب کند. اگر شما هم به دنبال خریدی اقتصادی، مطمئن، به روز و باکیفیت هستید، خرید از فروشگاه آسایاران بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. علاوه بر مانیتور می‌توانید سایر ملزومات کامپیوتری خود را از این سایت سفارش دهید.