نیازسنجی برای خرید کامپیوتر

آسارایان 1398/08/14 بدون نظر

فصل اول


مقدمه:
با پیشرفت تکنولوژی لپ تاپ ها و تبلت های هوشمند کم‌کم جای کامپیوترهای رومیزی را گرفته اند. قابلیت حمل وجابجایی و اشغال فضای کم سبب شده این دستگاه کاربران زیادی را به سمت خود جذب کنند. اما همچنان کامپیوترهای رومیزی در قیاس با لپ تاپ ها مقرون به صرفه تر بوده و به علت قوی تر بودن قابلیت های پردازشی طرفداران زیادی دارند. اما پرسش اصلی اینجاست برای خرید کامپیوتربه چه مواردی باید توجه داشت؟

ممکن است در ابتدای مسیر خرید کامپیوتر سردرگم باشید و سوالات متعددی در ذهن شما ایجاد شده باشد.

چطور با صرف کمترین هزینه یک کامپیوتر مناسب خریداری کنم؟

در خرید قطعات برند بودن قطعه را به مشخصه فنی ترجیح دهم؟

چه قطعاتی را انتخاب کنم تا در آینده قادر به ارتقا کامپیوتر خود باشم؟

چگونه با خریداری قطعات هماهنگ و مناسب استهلاک آن ها را کاهش دهم؟

پس از خرید کامپیوتردر صورت بروز مشکل فنی شرکت گارانتی کننده قطعه پاسخگو خواهد بود؟

در این سلسله نوشتار مراحل خرید کامپیوتراز کسب اطلاعات تا انتخاب یک کامپیوتر کارامدو استعلام قیمت را با یکدیگر مرور می کنیم.

کم بودن استهلاک و مناسب تر بودن قیمت سبب شده همچنان خرید کامپیوتر توجیه پذیر باشد.

 

کم بودن استهلاک و مناسب تر بودن قیمت سبب شده همچنان خرید کامپیوتر توجیه پذیر باشد

 

کم بودن استهلاک و مناسب تر بودن قیمت سبب شده همچنان خرید کامپیوتر توجیه پذیر باشد.

 

نیازسنجی خرید کامپیوتر

در ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که قصد داریم از کامپیوتر خود برای چه مصارفی استفاده کنیم؟ به عنوان مثال قصد داریم از کامپیوتر برای انجام طراحی و گرافیک استفاده کنیم، بنابراین قسمت عمده کار ما با نرم‌افزار فوتوشاپ خواهد بود. در این مرحله نیاز به کسب اطلاعات تخصصی برای خرید کامپیوتر نیست بلکه می توانیم با پرسیدن سوالات مختلف از افراد گرافیست اطلاعات مناسبی کسب کنیم. همان طور که گفته شد اطلاعات سخت افزاری در این مرحله در اولویت نیست بلکه باید بدانید در کار خود با کامپیوتر با چه چالش هایی روبرو هستند. به عنوان مثال از آنها بپرسید در هنگام استفاده از افکت های زیاد سرعت کامپیوتر کاهش پیدا می کند؟ برای ذخیره تصاویر حجیم چقدر زمان صرف می کنند؟ پس از گذشت چند سال از خرید کامپیوتر آیا همچنان سیستم پاسخگوی نیازهای آنان است؟

در صورتی که قصد تولید مدل های سه بعدی را داشته باشید نرم‌افزار 3D Max ابزار اصلی شما خواهد بود. باید بدانید که امثال این نرم افزار بر روی هر کامپیوتری نصب خواهد شد اما سرعت اجرا و گرفتن خروجی از آن بین دو کامپیوتر حرفه ای مختلف تفاوت بسیاری ایجاد می کند. به گونه ای که ممکن است رندر گرفتن از یک مدل سه بعدی در یک کامپیوتر حرفه ای چند دقیقه و در کامپیوتر دیگر چندین ساعت زمان ببرد. دلیل این تفاوت در کارت های گرافیک است به عنوان مثال کارت های گرافیک GT مناسب بازی و برای پردازش های گرافیکی از Quadro استفاده می شود که علیرغم معماری یکسان تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و در مقالات بعدی به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

در صورتی که قصد شما از خرید کامپیوترانجام بازی با آن است می توانید از یک گیمر کمک بگیرید. از وی بپرسید چه زمانی اقدام به خرید کامپیوتر کرده و آیا همچنان دستگاه وی قابلیت اجرای بازی ها روز دنیا را دارد؟ بازی ها را با چه جزئیاتی اجرا می کند؟ آیا در هنگام بازی با حداکثر جزئیات با تاخیر حرکت یا اصطلاحا لگ مواجه می شود؟ خروجی که بر روی مانیتور دریافت می کند چه کیفیتی دارد و در صورت خرید مانیتور پیشرفته‌تر رزولوشن 4K در دسترس خواهد بود؟

سیستم های گیمینگ تفاوت شایانی با سیستم های گرافیک و رندر دارند.

 

سیستم های گیمینگ تفاوت شایانی با سیستم های گرافیک و رندر دارند

 

سیستم های گیمینگ تفاوت شایانی با سیستم های گرافیک و رندر دارند.

 

 

در صورتی که شخصی در دسترس شما نیست بهترین راهنمای خرید کامپیوتر اینترنت خواهد بود. چنانچه هدف شما از خرید کامپیوتر بازی باشد بهترین مرجع استفاده از وب سایت سازنده بازی است. چرا که حداکثر و حداقل پردازش های بازی کامپیوتری از پیش تعیین شده بوده و معمولا کمپانی سازنده حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی خود را معرفی می کند. پس در ابتدا اقدام به نیازسنجی کامپیوتر خود می نمایید و لیست کامل بازی های مورد علاقه خود را جمع‌آوری کرده و پس از آن شروع به بررسی مشخصات سخت افزاری مورد نیاز بازی ها کنید تا براساس آن اقدام به خرید کامپیوترنمایید. به عنوان مثال در لیست ما بازی Apex Legends قرار دارد و قصد داریم ملزومات اجرای این بازی را بررسی کنیم برای این کار می توانیم از وب سایت  gamesystemrequirements.com استفاده کنیم. با ورود به وب سایت نام بازی را جستجو کنید تا مشخصات سخت افزاری مورد نیاز اجرای بازی نمایش داده شود. این وب سایت مشخصات 2 سیستم را به شما نمایش می دهد که یک سیستم حداقل سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای بازی با کمترین جزئیات و سیستم دیگر سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای بازی با بیشترین کیفیت  و جزئیات است که بهترین گزینه برای خرید کامیپوتراست. ضمن اینکه می توانید با جستجوی requirements system for Apex Legends در گوگل نیز نتایج مشابهی دریافت کنید.

اما در صورتی که قصد استفاده از نرم افزارهای تخصصی را دارید باید بدانید با توجه به اینکه سطح و نوع فعالیت افراد با یکدیگر متفاوت است بنابراین معمولا شرکت سازنده نرم‌افزار سیستمی با مشخصات خاص را توصیه نمی کند در این شرایط اگر پیگیر جمع‌آوری اطلاعات باشید با گروه های تخصصی بسیاری روبرو خواهید شد که کاربران یک نرم‌افزار خاص در آن به تبادل اطلاعات و حل مشکلات پرداخته و قطعا مطالعه نظرات آنها اطلاعات مفیدی جهت خرید کامپیوتر در اختیار شما قرار خواهد داد.

سیستم های گیمینگ خروجی های متنوعی را برای مانیتورهای مختلف ارائه می دهند.

 

سیستم های گیمینگ خروجی های متنوعی را برای مانیتورهای مختلف ارائه می دهند

 

سیستم های گیمینگ خروجی های متنوعی را برای مانیتورهای مختلف ارائه می دهند.

 

 

بنابراین در مرحله اول خرید شما یک جدول مانند نمونه زیر بکشید و آن را تکمیل نمایید.

نام نرم افزار یا بازی

سطح انجام کار

حداقل سیستم مورد نیاز

سیستم بهینه

 

 

 

 

 

چنانچه تسلط و مهارت کافی جهت پیدا کردن سیستم مورد نیاز خود را ندارید، درصورتی که شرایط برای شما مهیا می باشد بهتراست که نرم افزارهای خود را بر روی سیستمی تست کنید و تجربه خود را به همراه مشخصات آن سیستم کامپیوتری را ثبت نمایید.

این کار کمک بسیار خوبی جهت انتخاب یک سیستم بهینه به شما می کند.

خاطر نشان می کنیم که هدف ما از این سلسله مقالات، کمک به مشتریان گرامی جهت خرید یک کامپیوتر بهینه می باشد وگرنه ارنج کردن آخرین قطعات سخت افزاری بروز در کنار هم و صرف هزینه بالا، آسانترین کار می باشد.شما عزیزان با در میان گذاشتن نظرات و پیشنهادها خود کمک بزرگی به تیم آسارایان خواهید کرد.

 

پیشنهاد ما: فصل دوم که راهنمای خرید CPU مناسب کامپیوتر می باشد، را هم مطالعه بفرمایید.