نگهداری از تجهیزات کامپیوتری و اثرات مخرب ضایعات کامپیوتر در طبیعت

آسارایان 1401/03/04 بدون نظر

زباله‌های الکترونیکی یکی از دغدغه‌های اصلی بشر شناخته شده است. با حرکت جهان به سمت تکنولوژی استفاده از تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی روند صعودی داشته است. اختراع کامپیوتر و تجهیزات مرتبط به آن را می‌توان یک انقلاب عظیم در دنیای تکنولوژی دانست؛ اما همه چیز در اینجا خلاصه نمی‌شود. اگر ریزبینانه‌تر به این روند صعودی و پیشرفت توجه کنید، متوجه خواهید شد پشت این پیشرفت عظیم یک معضل محیط زیستی نیز وجود دارد.

زباله‌های الکترونیکی از تجهیزات الکتریکی و کامپیوتری معیوب تولید می‌شوند که دیگر بازده و کارآیی قبلی خود را از دست داده‌اند. با مصرف روزافزون محصولات الکترونیکی، زباله‌های الکترونیکی نیز در حال زیاد شدن هستند و تبدیل به یک خطر بزرگ برای محیط زیست و انسان‌ها شده‌اند. در این مقاله از آسارایان بر آن شدیم برای این مشکل راه‌حل‌های کاربردی ارائه دهیم، اگر شما هم متوجه این زنگ خطر شده‌اید و می‌خواهید در این باره اطلاعاتی کسب نمایید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


اثرات مخرب ضایعات الکترونیک بر محیط زیست

 

تکه هایی از برد مدار دور ریخته شده.
 

در کل جهان به صورت سالانه چند تن زباله و پسماند تولید می‌شود که شامل زباله‌های تر و جامد هستند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، 5 درصد از زباله‌های جامد تولیدی مربوط به زباله‌های الکترونیکی هستند. در ادامه درباره اثرات زیست محیطی ضایعات کامپیوترها توضیحاتی ارائه می‌دهیم.


تاثیر ضایعات کامپیوتری بر روی خاک

ضایعات و زباله‌های جامد الکترونیکی دارای فلزاتی مانند سرب، روی، نیکل و غیره هستند. با تجزیه این ضایعات سم‌های مضری آزاد می‌شوند، هنگامی که این سموم با خاک ترکیب می‌شوند، بر روی گیاهان نیز تاثیر می‌گذارند. این سموم می‌توانند بر روی موادغذایی انسان‌ها که از خاک تهیه می‌شوند نیز تاثیر بگذارند و باعث مشکلات بسیاری در سلامت انسان‌ها شوند.


تاثیر ضایعات کامپیوتری بر روی آب

در هنگام تجزیه ضایعات کامپیوتری، احتمال نفوذ سموم آزاد شده با آب‌های زیرزمینی نیز وجود دارد. این سموم می‌توانند بر آبزیان تاثیر منفی گذاشته و باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم شوند. همچنین سموم ترکیب شده با آب می‌توانند سلامتی انسان‌ها را نیز تحت الشعاع قرار داده و باعث بروز بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان شوند.


تاثیر ضایعات کامپیوتری بر روی هوا

یکی دیگر از روش‌های دفع زباله‌های کامپیوتری این است که برخی از قطعات از کار افتاده را می‌سوزانند، بخارات ناشی از این سوزاندن باعث آلودگی هوا می‌شوند. اثرات زیست محیطی ضایعات کامپیوترها باعث آسیب رساندن به لایه اوزون و گرم شدن کره زمین نیز می‌شوند.


این همه لوازم کامپیوتری معیوب چه می‌شوند؟

 

زباله الکترونیکی  به دستگاه‌های الکترونیکی مصرف شده و قطعات آنان همچون تلفن‌ها و رایانه‌ها، لوح فشرده و غیره گفته می‌شود که حاوی فلزات خطرناک مانند سرب، کادمیوم و جیوه هستند که در صورت رهاسازی در طبیعت پس از پایان عمر مفید و عدم بازیافت صحیح، آلوده‌کننده خطرناک محیط زیست به‌شمار می‌روند.
 

با خطرات ناشی از دفع نادرست زباله‌ الکترونیکی آشنا شدید، این محصولات به دلیل داشتن فلزات سنگین می‌توانند آسیب جدی به محیط زیست و انسان‌ها وارد کنند؛ بهترین روش، بازیافت این زباله‌ها است. جالب است بدانید که کشور ایران به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده تجهیزات الکترونیکی در منطقه شناخته شده است؛ با این وجود فرهنگ بازیافت در ایران جا افتاده نیست و زباله‌های الکترونیکی بسیاری با روش‌های نادرست دفع می‌شوند. بهتر است این زباله‌ها را به طور صحیح تفکیک کرده و به ماشین‌ها و مراکز بازیافت تحویل داد و از پخش اینگونه زباله‌ها در محیط‌های باز جلوگیری کرد.

برای بازیافت این محصولات، باید از ماشین آلات ویژه‌ای برای حمل و جابجایی استفاده شود و همچنین باید از روش‌های علمی برای جداسازی و بازیافت استفاده شود تا آسیب کمی به محیط زیست و انسان‌ها وارد شود. یکی دیگر از اهمیت‌های بازیافت قطعات کامپیوتر، امکان استخراج فلزات گران قیمت مانند طلا، پلاتین، نقره و غیره از زباله‌های الکترونیکی است. شاید در نظر شما این مقدار بسیار اندک باشد؛ اما بهتر است بدانید اگر با روش‌های صحیح اقدام به بازیافت قطعات کامپیوتر کنید می‌توانید مقدار قابل توجهی فلز کاربردی به دست آورید. دلیل این امر افزایش رو به رشد این نوع زباله‌ها است. براساس آمار و بررسی‌های به وجود آمده، میزان زباله‌های الکترونیکی در سال 1376 از 0.27 کیلوگرم به 7 کیلوگرم در سال 1400 رسیده است. به همین علت فلزهای به دست آمده از روش بازیافت قطعات کامپیوتر می‌تواند نوعی سرمایه گذاری محسوب شود.


نگهداری صحیح از تجهیزات کامپیوتری

 

تعمیر و تعویض بردهای معیوب کامپیوتر
 

احتمالا با تعداد زیادی کامپیوتر خراب مواجه شده‌اید و به دنبال دلیل خرابی این محصولات هستید. گرما دلیل اصلی خرابی بسیاری از کامپیوترها است؛ کامپیوترها به دلیل وجود گرما نمی‌توانند عملکرد صحیحی داشته باشند، از این رو دچار مشکل می‌شوند. یکی از عواملی که باعث ایجاد گرما می‌شود، وجود گرد و غبار است.

گرد و غبار مانند روکش عایقی بر روی تجهیزات الکترونیکی می‌نشیند و از عبور هوا و خنک شدن قطعات جلوگیری می‌کند. بهتر است هرچند وقت یکبار تجهیزات کامپیوتر خود را تمیز کنید و از بروز خرابی دستگاه خود جلوگیری کنید.

به دلیل حساسیت بالای قطعات و قیمت بالای این محصولات، اگر دانش کافی در این زمینه ندارید می‌توانید از سرویس‌های سالانه بهره ببرید. به کمک سرویس سالانه طول عمر قطعات و در نتیجه خود رایانه افزایش می‌یابد و دیگر نیاز به تعمیر و تعویض قطعات کامپیوتر وجود ندارد.

از اقداماتی که در هنگام سرویس سالانه انجام می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمام خروجی‌ها مانند اسپیکر و فن و قسمت‌هایی از کامپیوتر که درز دارند مانند کیبورد لپ تاپ بوسیله مکنده‌های قوی تمیز می‌شوند؛ همچنین در برخی از موارد قسمت‌های ذکر شده باز می‌شود و به کمک تجهیزات لازم پاکسازی می‌شوند.


استفاده صحیح و مصرف بهینه از تجهیزات کامپیوتر

 

هم‌اکنون هیچ آماری از وضعیت زباله‌های الکترونیک در ایران در دست نیست و هیچ سازمانی نیز متولی رسیدگی به زباله‌های الکترونیک نیست.
 

در بخش قبل در مورد نحوه تمیز کردن تجهیزات کامپیوتر آشنا شدید، شما دانستید برای داشتن رایانه‌ای با طول عمر بالا باید سخت افزار آن را تمیز نگهدارید. حال وقت آن رسیده است در مورد نحوه استفاده صحیح و بهینه از کامپیوتر و لوازم جانبی آن آشنا شوید.

برای اینکه با مصرف بهینه قطعات کامپیوتر آشنا شوید و به طول عمر محصولات بی‌افزایید باید برخی از نکات مهم را رعایت کنید که در ادامه برخی از این موارد ذکر می‌شود.

- بعد از استفاده از کامپیوتر آن را در حالت خوابیده (SLEEP) نگذارید و حتما آن را خاموش کنید. مقداری از باتری در حالت اسلیپ مصرف می‌شود و باعث کاهش طول عمر باتری و کامپیوتر می‌شود.

- برای کارهای جانبی مانند تماشای فیلم، پخش موسیقی و غیره از لوازم دیگری مانند گوشی یا تلویزیون استفاده کنید تا قطعات کامپیوتر داغ نکنند.

- اگر از لوازم جانبی بی‌سیم استفاده می‌کنید، در هنگام خرید به باتری خور بودن یا شارژی بودن آن توجه کنید. برای مثال اگر ماوس بی‎سیم خریداری کردید، می‌توانید از باتری‌های شارژ شونده به جای باتری‌های یکبار مصرف استفاده کنید.( این امر علاوه بر صرفه جویی در هزینه به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند، زیرا باتری‌ها دارای مواد شیمیایی و سمی بسیاری هستند و می‌توانند محیط را آلوده کنند.)

- برای جلوگیری از آسیب و وارد شدن خش به صفحه مانیتور، می‌توانید از محافظ صفحه نمایش استفاده کنید.

- برای جلوگیری از خرابی کابل و شارژر لپ تاپ یا دیگر لوازم جانبی مانند ماوس، اسپیکر، کیبورد و غیره می‌توانید از محافظ کابل استفاده کنید یا به کمک نوار چسب ابتدا و انتهای کابل را بپوشانید.

- اگر به دنبال خرید کامپیوتر کم مصرف هستید تا بتوانید برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید، می‌توانید میزان انرژی مصرفی هریک از قطعات را بررسی کنید.

- برای تعمیر کامپیوتر خراب، از قطعاتی باکیفیت و مقاوم استفاده کنید تا بعد از تعمیر نیز بتواند عملکرد اولیه و عالی خود را داشته باشد.


با تجهیزات غیرقابل استفاده چه کار کنیم؟

 

به کمک شرکت آسارایان حرکتی به سمت داشتن محیط زیستی عاری از زباله‌های الکترونیکی بردارید
 

بسیار پیش آمده است که به دلیل پیشرفت محصولات و تغییر نیازهای شما، دیگر به رایانه و لوازم جانبی قدیمی خود احتیاج نداشته باشید. در این هنگام می‌توانید یکی از اقدامات زیر را انجام دهید.

1- تعمیر کنید یا ارتقا دهید: شما می‌توانید با شناسایی کامل نیازهای خود برای مثال نیاز به گرافیک بالا، نیاز به رم و حافظه بیشتر و غیره احتیاجات خود را بررسی کنید. بعد از شناخت نیازهای خود اگر کامپیوتر خراب بود تعمیر کنید و اگر نیاز به ارتقا داشت به کمک افراد متخصص قطعات داخلی آن را بهبود بخشید.

2- در پلتفرم‌های آنلاین به فروش برسانید: برخی از محصولاتی که در نظر شما منسوخ و قدیمی شده است، می‌تواند کلید مشکل افراد دیگری باشد. بنابراین بهتر است اگر کامپیوتر و لوازم جانبی سالمی دارید در پلتفرم‌های آنلاین با قیمت پایین به فروش برسانید. با این کار شما از ایجاد زباله‌های الکترونیکی جلوگیری کرده و هم می‌توانید به اشخاصی که مشکل مالی دارند و نمی‌توانند کامپیوتر دست اول خریداری کنند، کمک کنید.

3- کامپیوتر بدون استفاده خود را هدیه دهید: تا به حال به این فکر کرده‌اید به عنوان هدیه کامپیوتر بدهید. افراد بسیاری وجود دارند که به دلیل بی‌بضاعت بودن و داشتن مشکلات مالی نمی‌توانند اقدام به خرید کامپیوتر کنند. به این منظور شما می‌توانید در این کار خیر شریک شوید، شرکت آسارایان کالاهای بدون استفاده را جمع آوری کرده و بعد از تعویض قطعات کامپیوتر و ارتقا دهی، به عنوان هدیه کامپیوتر می‌دهد.


سخن پایانی

در این مقاله با مشکلات عظیم زباله‌های الکترونیکی آشنا شدید و راه‌های کاهش تولید زباله را نیز آموختید. اکنون می‌توانید به کمک فروشگاه آسارایان با نام رسمی ارمغان فناوری آسارایان حرکتی به سمت داشتن محیط زیستی عاری از این گونه زباله‌ها بردارید و به افراد نیازمند کشور خود کمک کنید.