راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

آسارایان 1398/08/08 بدون نظر

مقدمه:

مانیتور (monitor) یکی از سخت افزارهای مهم برای یک کامپیوتر به حساب می آید.برخی از افراد هنگام خرید یک کامپیوتر، اصلا به ویژگی های یک صفحه نمایشگر دقت نمی کنند و فقط به اندازه ی آن توجه می کنند.ولی این شیوه خرید بسیار اشتباه است زیرا ویژگی ها و قابلیت های مهم تر از اندازه ی صفحه نمایشگر وجود دارد از جمله، کیفیت یک تصویر که می توان گفت تاثیر مستقیم بر چشم های ما دارد.در ادامه به پارامترها و ویژگی های یک مانیتور خوب برای کامپیوتر می پردازیم.

 

چه فرقی بین LED و LCD وجود دارد ؟

هیچگاه نگذارید که با مقایسه مانیتورهای LED و LCD شما را گمراه کنند، زیرا LED همان LCD است.در اصل نمایشگر LCD با استفاده از لامپ های سنتی فلورسنت (CFL)، برای نوردهی استفاده می کند اما نمایشگر LED همان طور که از اسمش پیداست از LED برای نور دهی استفاده می کند.شما متناسب با نیاز خود باید بین این دو مانیتور انتخاب کنید. نمایشگر های LED از کیفیت تصویری بالاتری برخوردار است حتی به صورتی که در برخی از مدل های این دسته از مانیتور شما می توانید تصویرها را سه بعدی ببینید، اما قیمت بالاتری نسبت به LCD دارد.اگر شما شبانه روز با کامپیوتر سروکار دارید و بیشتر در حال تایپ هستید خرید نمایشگر های LED دور از ذهن می باشد.

 

اندازه و شکل ظاهری :

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، بسیاری از کاربران هنگام خرید به سایز یک نمایشگر، بسیار توجه می کنند که می توان گفت سلیقه ای است و شما متناسب با جایی که برای آن تعیین کرده اید می توانید اندازه ی مانیتور خود را انتخاب کنید.در اصل برای مانیتور های قدیم سایز 19 اینچ بسیار بزرگ بوده است، اما امروزه با وجود مانیتور های LCD یا LED از سایز 20 اینچ به بالا توصیه می شود، چون فضای کمتری را می گیرد و شما به راحتی می توانید در محیط های باریک و کوچک آن را قرار دهید.

مانیتور تا سایز 30 اینچ هم در بازار وجود دارد اما این را در نظر داشته باشید که تنها سایز و فضای اشغالی یک مانیتور مورد بحث نیست و موضوع رزولوشن و نسبت تصویر هم مهم است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

رزولوشن چیست؟

همان طور که گفتیم سایزمانیتور مشخص می کند که تصاویر به چه اندازه بزرگ یا کوچک باشد اما رزولوشن، واضح دیده شدن جزئیات درون صفحه را مشخص می کند.به عبارتی هر چه رزولوشن بالاتر باشد کیفیت بالاتر و اطلاعات بیشتری در صفحه جا می گیرد.

امروزه اغلب مانیتورها با کیفیت 1920P در 1080P یا 1920 در 1080 پیکسل می باشد.عدد 1080، تعداد خطوط افقی است و 1920 تعداد خطوط عمودی است که تصویر را تشکیل می دهد، و پیکسل نشان دهنده دقت و کیفیت یک تصویر است، هر چه تعداد پیکسل بالاتر باشد از کیفیت تصویری بیشتری برخوردار است.

 

نسبت تصویر چیست؟

نسبت تصویر از تقسیم تعداد پیکسل های افقی با تعداد پیکسل های عمودی بدست می آید، به عبارتی اگر شما طول و عرض یک مانیتور را در هم تقسیم کنید نسبت تصویر را بدست می آورید.رایج ترین آن ها 4/3 و 16/9 است که پیشنهاد ما برای خرید 16/9 می باشد.

 

 کنتراست تصویر به چه معناست؟

کنتراست تصویر در واقع نسبت عددی است که با تقسیم حداکثر روشنایی نور در رنگ سفید به حداکثر روشنایی رنگ مشکی محاسبه می شود.متاسفانه تولیدکنندگان و فروشندگان از این معیار و پارامتر سوء استفاده کرده اند، و آن عددی  که اعلام می کنند کنتراست تصویر نیست بلکه کنتراست داینامیک تصویر است.کنتراست داینامیک تصویر (Dynamic contrast) در واقع حداکثر میزان روشنایی و تاریکی است، که این یک عدد بزرگ تری می شود و یک عدد بی مفهوم و غیر کاربردی است.پس دقت لازم را در اعدادی که مطالعه می کنید یا به شما می گویند داشته باشید و بدانید که کنتراست تصویر در نمایشگر LCD بین 1500 تا 3000 است.

 

زاویه دید:

زاویه ای موثر و مناسب است که شما بتوانید تصاویر را به خوبی نگاه کنید.این پارامتر جزء عادت شما به نگاه کردن مانیتور بر می گردد، به طور مثال اگر شما عادت دارید که به صورت مایل و از کنار به مانیتور نگاه کنید زاویه 170 درجه بسیار مناسب است اما اگر عادت دارید که از رو به رو به مانیتور نگاه کنید، این زاویه دید اصلا توصیه نمی شود.

 

زمان پاسخگویی یک مانیتور به چه صورت است؟

زمان پاسخگویی در اصل به معنی زمانی است که یک پیکسل نیاز دارد تا از تاریک ترین حالت خود به سفید ترین حالت خود برسد.شما می توانید زمان پاسخگویی یک نمایشگر را هنگام فیلم دیدن به خصوص فیلم های اکشن به خوبی متوجه شوید.

صفحه نمایشگر ها را می توان از نظر پاسخگویی به 2 دسته تقسیم کرد.

1.پنل TN:

این پنل ها به خاطر قیمت پایین در برخی از مانیتورها به کار گرفته می شود، که زاویه دید کمی دارد و اگر زاویه دید بیشتر شود رنگ ها را به خوبی به نمایش نمی گذارد.زمان پاسخگویی در این پنل بسیار بالا است و می توان گفت بدرد گیمرهای حرفه ای می خورد.

2.پنل IPS:

در این پنل شما به خوبی رنگ ها را می بینید و از زاویه دید بالایی برخوردار هستید. پنل IPS به خوبی 16.7 میلیون رنگ را به نمایش می گذارد. 

IPN از زمان پاسخگویی و کنتراست پایین تری برخوردار است که امروزه با پیشرفت در تکنولوژی این مسئله تا حدودی حل شده است.این پنل نسبت به پنل TN گران قیمت تر است، به علت به وضوح نشان دادن رنگ ها برای گرافیست ها بسیار مناسب است.

3.پنل PLS:

پنل PLS می توان گفت کاملا مثل IPN می ماند با این تفاوت که قیمت پایین تری نسبت به IPN دارد و از کیفیت کمتری برخوردار است اما می تواند جایگزین خوبی برای پنل IPN باشد.

 

شما می توانید مانیتور مورد نظر خود را متناسب با پارامترهایی که توضیح داده شد از بخش خرید مانیتور در کمترین زمان انتخاب و خریداری کنید.خوشحال می شویم تا نکات مثبت و منفی این مقاله را برای ما بنویسید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.