راهنمای خرید کارت گرافیک مناسب

آسارایان 1398/09/03 بدون نظر

فصل چهارم

مقدمه:

در ادامه راهنمای خرید قطعات کامپیوتر به سراغ یک سخت افزار مهم و پرطرفدار می رویم. کارت گرافیک مرکز انجام پردازش و عملیات های گرافیکی کامپیوتر است. فعالیت هایی نظیر بازی های کامپیوتری و رندرگیری از مدل های سه بعدی از عهده پردازنده خارج بوده و برای پاسخ گویی به نیاز این فعالیت ها کارت گرافیک به ایفای نقش می پردازد.

کارت گرافیک چیست؟

این قطعه یک برد الکتریکی در کامپیوتر است که وظیفه به نمایش درآوردن دیتاهایی را دارد که به صورت 0 و 1 ذخیره می شوند. بنابراین کلیه فعالیت های بصری در کامپیوتر بر عهده این قطعه است.در ادامه به معرفی برخی اجزای کارت گرافیک می پردازیم.

PCB: کلیه قطعات کارت گرافیک بر روی این برد قرار می گیرند و به نوعی بستر فعالیت سایر قطعات است.

GPU: این بخش در حقیقت مغز متفکر کارت گرافیک است و کلیه پروسه های پردازش گرافیک در این بخش انجام می گیرد.

Video Memory: کلیه داده های گرافیکی در این محل ذخیره تا در زمان لازم وارد GPU شده و پردازش شوند. حافظه کارت گرافیک بنا به مدل و نوع استفاده در حجم های مختلفی ارائه می شود.

در کارت های گرافیک پایین رده از حافظه های DDR3 استفاده می شود، که قدیمی بودن تکنولوژی سبب کند بودن آنها شده است.

رایج ترین نوع حافظه های مورد استفاده GDDR5 و GDDR5X است که بر روی بیشتر کارت های گرافیک میان رده و بالا رده وجود دارد و پهنای باند مناسبی را در اختیار می گذارد. نسخه GDDR5X بهبود یافته GDDR5 است که مشکلات رایج آن را به همراه ندارد اما تنها در برخی مدل های رده بالا مثل GeForce GTX 1080 به چشم می خورد.

حافظه های HBM که از آنها با عنوان حافظه های نسل بعد یافت می شود تنها در تعداد معدودی محصول یافت می شود که نیاز به حافظه پرسرعت و زیاد جهت پردازش های واقعیت مجازی دارند.

Display Connectors: پس از پایان عملیات پردازش بر روی داده ها این اطلاعات جهت رویت شدن توسط کاربر می بایست به مانتیور منتقل شود به همین دلیل پورت های مختلف خروجی بر روی کارت گرافیک تعبیه شده است. همان طور که در بخش راهنمای خرید مادربرد بیان شد پورت های HDMI , DVI ,VGA از پورت های گرافیکی رایج هستند.

 
کارت های گرافیک رده بالا حافظه های زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهند

کارت های گرافیک رده بالا حافظه های زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهند.

VRM: این قسمت وظیفه تقسیم برق بین بخش های مختلف کارت گرافیک را داراست. کارکرد درست و بهینه VRM سبب می شود کارت گرافیک شما عمر طولانی تری داشته باشد ضمن اینکه وجود Smart VRM  سبب می شود که عملیات اورکلاک بدون مشکل صورت گیرد.

فناوری های جدید:

کارت های گرافیک امروزه با فناوری های جدید عرضه می شوند که به توضیح هرکدام می پردازیم.

Ray Tracing : Nvidia در معرفی نسل قبلی کارت های گرافیک خود اعلام کرد که کاربران زین پس قادر به لمس تکنولوژی Ray Tracing خواهند بود. Ray Tracing که به معنای رهگیری پرتو است در حقیقت شبیه سازی رفتار پرتو نور در شبیه ساز می باشد. در محیط عادی نور در برخورد با اشیا مختلف عکس العمل های مختلفی مثل بازتاب،شکست و یا عبور از خود نشان می دهد که Nvidia  موفق شده این قابلیت را به وسیله هوش مصنوعی به محصولات خود اضافه کند. شبیه سازی اینکه نور از جسم سفید بازتاب داشته باشد و از جسم تیره بازتاب کمی داشته باشد نمونه ساده تر این تکنولوژی است که در محصولات Nvidia  مثل کارت گرافیک GTX 1080 TI قابل لمس است.

 
نمونه تصویر ایجاد شده از تکنولوژی Ray Tracing

نمونه تصویر ایجاد شده از تکنولوژی Ray Tracing

Tensor Cores: در حوزه هوش مصنوعی کلیه اقدامات به شکل ماتریس طراحی می شود و با حل این ماتریس ها نتیجه دریافت می شود. Nvidia  با معرفی Tensor Cores اعلام کرد که این تکنولوژی با یک متد جدید اقدام به حل ماتریس ها نموده که بدین شکل سرعت پردازش افزایش چشمگیری خواهد داشت. نکته قابل توجه این است که این تکنولوژی بیشتر مناسب سرورهای درگیر هوش مصنوعی است که بدین شکل تا 12 برابر سریعتر از سرورهای مبتنی بر CPU اطلاعات را پردازش خواهند کرد.

کارت گرافیک OnBoard یا اختصاصی؟

بر روی پردازنده CPU چیپست هایی وجود دارد که از آن به عنوان کارت گرافیک Onboard یاد می شود. مصرف برق پایین و اشغال نکردن جای اضافه درون کیس از مزایای این سبک از گرافیک است.

کارت گرافیک اختصاصی بر روی اسلات خود قرار گرفته و در صورت پیشرفته بودن دارای سیستم خنک کننده بوده و همچنین برق مصرفی به مراتب بیشتری دارد.

اما مسئله ای که سالهاست به اشتباه بین کاربران رایج شده این است که به محض شنیدن نام کارت گرافیک OnBoard تصور می کنند با یک پردازشگر گرافیکی ضعیف و کند مواجه خواهند شد.

حقیقت این است که امروزه با پیشرفت پردازنده ها چیپست های گرافیک آنها نیز رشد چشمگیری داشته و به هیج عنوان نمی توان آنها از لحاظ قدرت پردازشی ضعیف تلقی کرد. توهم قوی تر بودن هر مدل از کارت گرافیک های اختصاصی سبب شده بعضا مشتری هزینه های گزافی بابت خرید کارت گرافیک پرداخت نماید در حالی که می تواند این هزینه را صرف خرید یک پردازنده به همراه چیپست گرافیک قوی تر نماید. به عنوان مثال یک پردازنده i7 نسل هشت اینتل قدرت گرافیکی به مراتب بالاتری نسبت به یک کارت گرافیک RX 570 دارد.

GTX یا Quadro:

در صورتی که قصد خرید کارت گرافیک مناسب گیمینگ و یا پردازش های گرافیکی سنگین را داشته باشید می بایست بین دو گزینه GTX  و یا Quadro یکی را انتخاب کنید. اما در ابتدا لازم است ویژگی ها و تفاوت این دو را بدانید.

خوب است بدانید Nvidia یک معماری یکسان را بر روی این دو محصول پیاده کرده بنابراین این دو کارت گرافیک ساختار مشابهی دارند. این ساختار مشابه سبب شده هر دو دارای سه سیلیکون مادر TU102 , TU 104 , TU 106  باشند همان طور که از اسامی پیداست هرکدام توانایی مجزایی دارند و در این گروه TU106 ضعیف ترین و TU102 قویترین عضو است. اما Nvidia با ایجاد تغییرات روی بلوک این سیلیکون ها باعث رقم خوردن تفاوت هایی شده است. کارت گرافیک Quadro از تمام منابع سخت افزاری سیلیکون ها بهره می برد و علاوه بر این تفاوت بلوکه سبب تفاوت در بخش حافظه نیز گشته و به همین جهت قدرت پردازشی Quadro بیشتر از GTX می باشد.

وضعیت حافظه این دو نیز متفاوت است نرم افزارهای طراحی، رندرهای سنگین و برنامه های مهندسی پیشرفته نیازمند حافظه گرافیکی بالایی است که Quadro این نیاز را برطرف می نماید و به همین جهت کارت گرافیک Quadro برای این امور توصیه می شود.

سازگاری بیشتر Quadro با نرم افزارهای رندرینگ و محاسباتی سبب شده انویدیا به طور منظم اقدام به همکاری با تولید کنندگان این نرم افزارها نموده و سازگاری بیشتر Quadro نتیجه این همکاری های مشترک است.

حتما مشاهده کرده اید با معرفی بازی های پرطرفدار بلافاصله انویدیا اقدام به انتشار آپدیت برای درایورها GTX کرده و این مورد برای Quadro در مورد نرم افزارهای رندرینگ و طراحی اتفاق می افتد بنابراین این دو در درایورهای ارائه شده نیز متفاوت اند.

بنابر توضیحات ارائه شده در صورتی که قصد خرید کارت گرافیک گیمینگ از آسارایان را دارید بدون فوت وقت به سراغ مدل های GTX بروید و اگر به دنبال کارت گرافیک مناسب رندر و پردازش های سنگین هستید Quadro انتخاب معقولی خواهد بود. 

 

کارت های گرافیک GTX برای بازی های سطح بالا ایده آل هستند

کارت های گرافیک GTX برای بازی های سطح بالا ایده آل هستند.

تعدد کارت گرافیک:

شما می توانید بیشتر از یک کارت گرافیک را بر روی سیستم خود نصب کنید و از قابلیت های بیشتری بهره ببرید. البته این کار پیش نیازهایی دارد که به توضیح آنها می پردازیم.

در صورتی که قصد استفاده از چند کارت گرافیک انویدیا را داشته باشید می بایست از سیستم SLI این شرکت استفاده کنید. در صورتی که کارت گرافیک شما دارای یک کانکتور باشد تنها می توانید یک کارت گرافیک دیگر در کنار آن قرار دهید اما در صورتی که گرافیک شما دارای دو کانکتور است می توانید تا 3 کارت گرافیک دیگر را در کنار آن قرار دهید. این نکته در مورد کارت های گرافیک AMD که از سیستم CrossFire استفاده می کنند نیز صادق است.

برای استفاده از دو کارت گرافیک به موارد دیگری نیز باید توجه کرد در ابتدا مادربرد اسلات های PCI Express x16 را داشته باشد ضمن اینکه با یکی از تکنولوژی های Crossfire و یا SLI سازگاری داشته باشد ضمن اینکه کیس کامپیوتر باید توانایی تهویه هوای مناسب را داشته باشد. 

 
برای در کنار هم قرار گرفتن دو کارت گرافیک پورت PCI مورد نیاز است

برای در کنار هم قرار گرفتن دو کارت گرافیک پورت PCI مورد نیاز است.

اورکلاک کارت گرافیک:

اورکلاک به معنی استفاده حداکثری از ظرفیت یک قطعه می باشد. در این حالت دستگاه با حداکثر توان کار کرده و حرارت تولیدی و برق مصرفی افزایش پیدا می کند. برای اورکلاک کارت گرافیک باید از نرم افزار مخصوص همان برند استفاده کرد ضمن اینکه توجه ویژه ای به توان پاور و خنک کننده داشت. اورکلاک موجب فرسودگی کارت گرافیک و کاهش عمر آن خواهد شد ضمن اینکه انجام غیر اصولی آن ممنکن است باعث صدمه به سایر قطعات شود.

 
پیش از اورکلاک می بایست یک سیستم خنک کننده مناسب برای کارت گرافیک تهیه کرد

پیش از اورکلاک می بایست یک سیستم خنک کننده مناسب برای کارت گرافیک تهیه کرد.

پورت های کارت گرافیک:

کارت گرافیک پس از پردازش اطلاعات می بایست اطلاعات را بر روی صفحه نمایش منتقل کند. این کار به وسیله پورت های مختلفی از جمله HDMI,DVI,VGA  Display Port انجام می شود. در هنگام خرید کارت گرافیک توجه ویژه ای به پورت های آن داشته باشید. ممکن است مانیتور شما دارای ورودی HDMI نباشد و به همین دلیل روی این موضوع حساسیت نداشته باشید اما فراموش نکنید اگر در آینده یک مانیتور که به این پورت مجهز باشد را خریداری نمایید بهای گزافی را می بایست برای ارتقای کامپیوتر خود پرداخت نمایید و در صورتی که مادربرد شما قابلیت ارتقا نداشته باشد مشکلات زیادی خواهید داشت.

امروزه وجود پورت های HDMI و Display Port بر روی کارت گرافیک رایج است و البته برای تبدیل پورت های DVI و VGA تبدیل های زیادی وجود دارد.

 

موارد جانبی:

در هنگام خرید کارت گرافیک توجه به سرعت کلاک، حافظه و قیمت سبب می شود کاربران از موارد مهمی عبور کنند. یکی از این موارد سیستم خنک کننده کارت گرافیک است. در صورتی که قصد استفاده گیمینک و یا رندرگیری را از کامپیوتر دارید می بایست توجه ویژه ای به خنک نگه داشتن کارت گرافیک نمایید. مدل های مختلف کارت گرافیک دارای سیستم های متنوعی جهت خنک سازی هستند اما در بیشتر مدل ها یک فن در بالای کارت گرافیک نصب شده که هوای گرم را از روی چیپست و سایر قطعات به قسمت پایین که پورت ها قرار دارند منتقل می کند. این روش باعث می شود کارت گرافیک خنک شود اما نیاز به کیس های نسبتا بزرگ دارد ضمن اینکه در صورتی که از چند کارت گرافیک استفاده کنید کارتهای پایین زیاد خنک نخواهند شد. خنک کننده های دیگری نیز به بازار عرضه شده که قابلیت خنک سازی به وسیله مایع را دارند که البته هنوز قابلیت های اصلی خود را نشان نداده اند.

کارت های گرافیک رده بالا مصرف برق نسبتا بالایی دارند بنابراین برای تامین انرژی آنها نیاز به یک پاور قوی خواهید داشت. در این مورد حساسیت لازم را به خرج دهید چرا که عدم تامین انرژی لازم ممکن است باعث آسیب جدی به کارت گرافیک گران قیمت شما شود. در صورتی که خروجی های پاور با کارت گرافیک شما همخوانی ندارد نگران نباشید چرا که می توانید این مشکل را با استفاده از تبدیل حل کنید.

در هنگام خرید کارت گرافیک پردازش مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در صورتی که تنها نرم افزار گرافیکی شما فوتوشاپ است یک کارت گرافیک TESLA K20 Active می تواند نیازهای شما را برطرف کرده و در هنگام اوقات فراغت برخی بازی ها را تجربه نمایید. اما در صورتی که قصد تجربه بازی های روز دنیا با بالاترین کیفیت را دارید می بایست هزینه بیشتری را پرداخت کنید و قطعا یک کارت گرافیک مناسب فوتوشاپ پاسخگوی شما نخواهد بود.

بنابراین بسته به فعالیت خود خرید نمایید تا به از بودجه خود به بهترین شکل استفاده کنید. 

 
تعبیه یک سیستم خنک کننده مناسب برای کارت گرافیک سطح بالا ضروری است

تعبیه یک سیستم خنک کننده مناسب برای کارت گرافیک سطح بالا ضروری است.

جمع بندی:

توضیحات ارائه شده می تواند تا حد زیادی راهگشای شما در انتخاب یک کارت گرافیک مناسب باشد. در صورتی  می توانید از این لیست کارت گرافیک مناسب بازی، رندر و یا کاربری های دیگری را انتخاب کنید.

در هنگام خرید کارت گرافیک علاوه بر توجه به قیمت و اصل بودن کالا ضمانت اصل بودن آن را نیز بررسی کنید چرا که در صورت بروز مشکل مخصوصا در کارت گرافیک رده بالا هزینه های سنگینی را متحمل خواهید شد.

در صورتی که قصد خرید اینترنتی کارت گرافیک از فروشگاه اینترنتی کامپیوتر آسارایان را دارید، میتوانید از بخش خرید کارت گرافیک این کار را انجام دهید، همچنین شما عزیزان میتوانید با ذکر سطح انتظارات خود از یک کارت گرافیک مناسب ما را در این زمینه یاری‌ کنید.

پیشنهاد ما: فصل پنجم که راهنمای خرید رم کامپیوتر می باشد، را هم مطالعه بفرمایید.