راهنمای خرید هارد دیسک

آسارایان 1398/09/11 بدون نظر

فصل ششم

در ادامه مباحث مربوط به راهنمای خرید کامپیوتر نوبت به وسیله ذخیره سازی اطلاعات هارد دیسک یا همان HDD رسیده است. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات ارزشمندی جهت انتخاب درست ذخیره ساز خود بدست آورید.

هارد چگونه کار می کند؟

در هنگام کار با کامپیوتر و یا لپ تاپ بارها اطلاعات ذخیره شده روی هارد دیسک خود را حذف، اضافه و یا تغییر می دهید اما آیا تاکنون فکر کرده اید این عملیات به چه شکل انجام می شود؟

حافظه HDD که مدت زیادی است در کامپیوترهای رومیزی، لپتاپ ها و یا به صورت اکسترنال مورد استفاده قرار می گیرند به صورت مکانیکی عمل کرده به وسیله هد اقدام به ویرایش اطلاعات بر روی دیسک های گردان مخصوص می کند. سرعت چرخش این دیسک های گردان معمولا 5400 یا 7200 دور بر دقیقه است که بالطبع سرعت چرخش بالاتر باعث افزایش سرعت جابجایی اطلاعات و قیمت می شود.

پورت های هارد دیسک

برای اتصال هارد به کامپیوتر می توانید از دو رابط SATA و IDE استفاده نمایید. SATA نسخه جدیدتر IDE بوده که پیچیدگی کمتری دارد. IDE به صورت موازی و SATA به صورت سریال اجرا می شود که همین تفاوت سبب سریعتر بودن SATA شده است به گونه ایکه سرعت انتقال در SATA به 6 گیگابایت در ثانیه می رسد اما IDE 133 مگابابایت در ثانیه را در اختیار شما قرار می دهد.

 

حرکت هد بر روی پلاتر گردان سبب شده حافظه های HDD در برابر ضربه حساس باشند

حرکت هد بر روی پلاتر گردان سبب شده حافظه های HDD در برابر ضربه حساس باشند.

 

حافظه ای به جز حافظه اصلی

در خرید هارد تنها به ظرفیت توجه نکنید بلکه حافظه دیگری با نام حافظه بافر نیز وجود دارد. بافر که به نوعی حافظه موقت هاردبه حساب می آید در هنگام انتقال اطلاعات به کمک CPU آمده و اطلاعات مورد نیاز را ذخیره می کند تا در صورت نیاز مجدد آنها را در اختیار پردازنده قرار داده و به این طریق سرعت را افزایش دهد. بنابراین توجه به بافر در کنار سایر مشخصات هاردضروری است.

معرفی انواع هارد دیسک

HDD: همان طور که در ابتدا اشاره شد عملکرد این حافظه ها به صورت مکانیکی بوده و هد توسط یک بازوی حرکتی روی صفحه گردان به حرکت در می آید و به خواندن و نوشتن اطلاعات می پردازد.

هاردHDD دارای دو برد الکتریکی بوده که وظایفی مختلفی همچون کنترل جابجایی بازوی متحرک، انتقال اطلاعات از هد، کنترل چرخش دیسک گردان و... را انجام می دهند. در حافظه های جدیدتر به جزئیات بیشتری پرداخته شده به گونه ای که در صورت جابجایی ناگهانی بلافاصله هد در منطقه پارک قرار می گیرد تا آسیبی به دیسک گردان نرسد. ضمن اینکه حفاظت نسبی در برابر نوسانات برق صورت می گیرد. فاصله بین هد تا صفحه های گردان از قطر یک تار موی انسان نیز کمتر است به همین جهت حافظه های HDD بسیار حساس هستند. سرعت جابجایی این حافظه ها بین 50 تا 120 مگابایت بر ثانیه است.

SSD: در ساز و کار این حافظه ها هیچگونه تبادل فیزیکی صورت نمیگیرد و به همین دلیل دارای سرعت بسیار بالایی هستند. سرعت بالای این حافظه ها به نسبت رم بسیار کمتر بوده اما از حافظه های HDD به طرز چشمگیری بیشتر است. نکته مهم در استفاده از حافظه های SSD این است که شیوه مدیریت ذخیره سازی اطلاعات در سیستم عامل ها بسیار متفاوت است و عدم وجود این امکان در سیستم عامل های قدیمی مثل ویندوز XP و Vista سبب شده حافظه های SSD برای این سیستم عامل ها مناسب نباشند اما در صورتی که سیستم عامل مورد استفاده شما ویندوز 7 و یا جدیدتر باشد می توانید از سرعت 220 تا 550 مگابایتی SSD ها لذت ببرید.

 

استفاده از تکنولوژی Nand سبب شده هارد SSD سرعت بالایی داشته باشد

استفاده از تکنولوژی Nand سبب شده هارد SSD سرعت بالایی داشته باشد.

 

طول عمر هارد دیسک

طول عمر هاردبه عوامل زیادی مرتبط است. به عنوان مثال دمای بالای محیط استفاده می تواند طول عمر حافظه را کاهش دهد ضمن اینکه رطوبت زیاد محیط نیز می تواند باعث کاهش عمر آن شود. اما بیشتر خرابی هارددیسک ها بر اثر عواملی مثل جابجایی، نوسان برق و یا آسیب فیزیکی اتفاق می افتد.حافظه های HDD به علت کارکرد مکانیکی و حرکت اجزا حساسیت بالایی نسبت به جابجایی داشته و به همین دلیل خرابی بالاتری دارند. عمر مفید حافظه های HDD 4 سال ارزیابی شده اما  نگهداری هاردبه صورت اصولی می تواند تا چندین سال پاسخگوی نیازهای شما باشد. حافظه های SSD علاوه بر سرعت عمر بالاتری نیز به نسبت حافظه های HDD دارند که دلیل این امر استفاده از تکنولوژی Nand در آنها است. بروز خرابی در حافظه های SSD به ندرت اتفاق می افتد و به همین این حافظه ها قابل اطمینان ترند.

در هنگام خرید هاردبه این موضوع توجه کنید که کاربری شما از سیستم بیشتر برای چه اموری است؟ چنانچه قصد استفاده از سیستم برای بازی را دارید قطعا یک هاردSSD به تنهایی پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود. بنابراین بهتر است یک حافظه SSD کم حجم جهت بوت سریع و نصب نرم افزارها تهیه کرده و جهت ذخیره دیتا از یک هارد HDD با حجم بالا بهره ببرید. چنانچه اهل تماشای فیلم و سریال بوده و از حافظه سیستم به عنوان آرشیو استفاده می کنید قطعا حافظه SSD مناسب شما نیست و باید نسبت به تهیه یک هارد HDD با حجم بالا اقدام نمایید. به عنوان مثال یک فیلم سینمایی 2 ساعته با کیفیت 1080 حدود 3 گیگابایت حجم داشته بنابراین یک حافظه SSD 256 گیگابایتی توانایی ذخیره حتی 100 فیلم را نیز برای شما نخواهد داشت. در سیستم هایی که به عنوان کاربری اداری خانگی از آنها استفاده می شود SSD می تواند هارد مناسب کامپیوترشما باشد چرا که جز چند نرم افزار کاربردی اطلاعات دیگری نخواهید داشت و بدین صورت سرعت بالایی را نیز تجربه خواهید کرد. شاید مقایسه قیمت هارد SSD و HDD شما را ترغیب به خرید HDD با حجم بالاتر نماید اما باید بدانید اطلاعات مهم شما بر روی یک هارد SSD ایمن تر خواهد بود.

 

در ذخیره سازی NAS چندین حافظه در کنار هم قرار گرفته و از ظرفیت مجموع استفاده می شود.

در ذخیره سازی NAS چندین حافظه در کنار هم قرار گرفته و از ظرفیت مجموع استفاده می شود.

 

کدام برند

در صورتی که قصد خرید اینترنتی از وب سایت آسارایان را داشته باشید گزینه های متنوعی مثل وسترن دیجیتال، سیگیت، توشیبا، سامسونگ، دل و اچ پی پیش روی شما خواهد بود. هاردهای وسترن دیجیتال دارای مدل های متنوعی بوده که با رنگ های مختلف شناسایی می شوند. آبی (Blue)رایج ترین رنگ هاردهای اینترنال وسترن دیجیتال است که برای کاربری عمومی مورد استفاده قرار میگیرد. رنگ سبز (Green)مختص به هارد مناسب ذخیره سازی بوده و برای جابجایی مداوم اطلاعات مناسب نیستند ضمن اینکه وجود خاصیت Intellipower سبب شده از این هارد در لپ تاپ ها استفاده نشود. هاردهای مشکی(Black) رنگ وسترن دارای بالاترین سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بوده و برای امور محاسباتی و یا بوت ویندوز ایده آل هستند هاردهای قرمز(Red) وسترن جهت سیستم های تحت شبکه NAS استفاده می شوند چرا که دارای ظرفیت بسیار بالایی جهت ذخیره فیلم و عکس بوده ضمن اینکه امنیت اطلاعات شما را تا حد زیادی تضمین می کند. حافظه های به رنگ بنفش(Purple) مناسب مراکز مانیتورینگ بوده چرا که در سیستم این مراکز اطلاعات می بایست به صورت 24 ساعته ذخیره شود و به همین جهت این هارد جهت کار مدوام بهینه سازی شده اند. هاردهای طلایی(Gold) که به عنوان گل سرسبد محصولات وسترن دیجیتال شناخته می شوند تنها حافظه هایی هستند که دارای 2 پردازنده بوده ضمن اینکه سرعت خواندن و نوشتن در آنها بسیار بالا بوده و مناسب عملیات های پردازشی و دیتا سنترها می باشند.

حافظه های سیگیت نیز دارای مدل های متنوعی بوده که به معرفی آنها می پردازیم.

باراکودا (BarraCuda)رایج ترین محصول سیگیت بوده که جهت استفاده عمومی و خانگی توصیه می شود. این هارددر دو سایز 2.5 و 3.5 اینچی عرضه میشود. هاردهای آیرون ولف (Ironwolf) از معروفترین و پرطرفدارترین محصولات سیگیت بوده که دارای بالاترین سرعت انتقال اطلاعات هستند استفاده عمده این مدل حافظه جهت NAS است اما می توان از آنها در استفاده خانگی نیز بهره برد. نکته مهم در مورد این حافظه ها این است که درون آنها به وسیله گاز هلیوم پر شده تا احتمال آسیب به پلات ها به حداقل برسد. اسکای هاوک (Skyhawk)نام یکی دیگر از معروفترین حافظه های سیگیت است که جهت سیستم های DVR و نظارتی مورد استفاده قرار می گیرد. این حافظه ها جهت تبادل مداوم اطلاعات بهینه سازی شده اند.

 

در سیستم های گیمینگ برای بالاتر بودن سرعت بوت می توانید از هارد SSD در کنار HDD بهره ببرید

در سیستم های گیمینگ برای بالاتر بودن سرعت بوت می توانید از هارد SSD در کنار HDD بهره ببرید.

 

نگهداری هارد

هارد همانند سایر قطعات الکترونیکی نیازمند نگهداری بوده و در صورت رعایت نکات جزئی عمر بالایی خواهد داشت. تا حد امکان از جابجایی کامپیوتر و لپ تاپ خود پرهیز نمایید چرا که در حافظه های HDD بیشترین خرابی به همین علت حادث می گردد. در حافظه های SSD این مشکل به حداقل رسیده اما در صورت وارد آمدن آسیب فیزیکی اطلاعات شما در معرض خطر خواهند بود. کارکرد حافظه در دمای بالا باعث کاهش عمر آن می شود بنابراین سعی کنید تهویه مناسبی برای کامپیوتر و یا لپ تاپ خود تعبیه نمایید.

پس از خرید هارددیسک جهت عدم بروز مشکل لازم است هر چند وقت یکبار به وسیله نرم افزارهای مخصوص اقدام به بررسی هارددیسک خود نمایید.Hard Disk Sentinel یکی از این نرم افزارها بوده که گزارش نسبتا کاملی از وضعیت هارد دیسک شما ارائه داده و کمک می کند در صورت بروز مشکل اطلاعات شما در معرض نابودی قرار نگیرد.

جهت افزایش عمر هاردخود به صورت دوره ای اقدام به مرتب سازی فایل های خود نمایید جهت این کار می توانید از قابلیت Optimize در ویندوز 10 استفاده کرده که از منوی Peroperties هر درایو قابل دسترسی است. در ویندوز 7 نیز همین قابلیت با نام defragment وجود دارد ضمن اینکه می توانید از نرم افزارهای مرتب سازی مثل Defraggler استفاده کنید.

اما با همه ی اینها به طور دوره ای از اطلاعات خود نسخه پشتیبان بگیرید چرا که همیشه اتفاقات غیرقابل پیش بینی اطلاعات شما را تهدید می کنند. برای تهیه نسخه پشتیبان می توانید از حافظه های اکسترنال و یا فضاهای ابری مثل گوگل درایو استفاده کرده و بدین شکل به اطلاعات مهم خود از هر جای دنیا دسترسی داشته باشید.

 

همواره از اطلاعات مهم خود بکاپ تهیه کنید چرا که هزینه بازیابی اطلاعات بسیار بالا است

همواره از اطلاعات مهم خود بکاپ تهیه کنید چرا که هزینه بازیابی اطلاعات بسیار بالا است.

 

هارد دست دوم؟ نه هرگز

در هنگام خرید هارددیسک به هیچ عنوان به سراغ حافظه های دست دوم و کارکرده نروید. حافظه های دست دوم به هیچ عنوان ارزش ریسک کردن در مقابل پرداخت بهای کمتر را نداشته چرا که مشخص نیست در چه شرایطی و چه زمانی مشغول به کار بوده اند. این حافظه ها که در بازار با نام هاردهای ریفر شده شناخته می شوند با قیمتی کمتر از هاردهای نو فروخته شده و اغلب فروشندگان جهت کسب سود بیشتر آنها را توصیه می کنند. قبل از خرید این حافظه ها به این نکته توجه کنید که در صورت از دست رفتن اطلاعات جهت بازیابی آنها می بایست چندین برابر قیمت هارد دیسک هزینه کنید. حالا انتخاب با شما است.

 

 

ریکاوری اطلاعات هارد دیسک امری زمان بر و پرهزینه است بنابراین خرید هارد دست دوم توجیه ندارد

ریکاوری اطلاعات هارد دیسک امری زمان بر و پرهزینه است بنابراین خرید هارد دست دوم توجیه ندارد.

 

امیدواریم مقاله ای که در اختیارتان قرار دادیم سوالات و ابهامات شما عزیزان را رفع کرده باشد، همچنین شما دوستان می توانید نظرات و پیشنهادات خود را ما با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ما: فصل هفتم که راهنمای خرید حافظه اس اس دی  می باشد، را هم مطالعه بفرمایید.