راهنمای خرید مادربرد مناسب

آسارایان 1398/09/17 بدون نظر

فصل سوم

مقدمه:

در هنگام خرید کامپیوتر یکی از مهمترین قطعاتی که پیش رو داریم مادربرد است. این قطعه به نوعی بستری را فراهم می کند تا سایر اجزا در کنار هم فعالیت نمایند. بنابراین پس از انتخاب پردازنده، رم، کارت گرافیک و هارد مناسب نوبت به انتخاب مادربرد مناسب جهت استفاده بهینه از سایر قطعات است.

ابعاد

مادربردها از لحاظ ابعاد در کامپیوترها به 4 دسته تقسیم می شوند: Mini-ITX ,Micro – ATX ,ATX ,E-ATX 4 گروه مادربرد هستند که به ترتیب از بزرگ به کوچک می باشند. به طور کلی می توان گفت هرچه مادربرد کوچکتر باشد قابلیت ها و امکانات کمتری دارد که البته همیشه این قانون صحیح نیست.

Mini-ITX: سوکت این مادربرد معمولا با برخی مادربردهای سایز بزرگتر مشابه است اما تعداد پورت ها و اسلات های کاهش یافته است ابعاد آن معمولا 17*17 سانتی متر است. در این مادربرد معمولا تنها یک پورت x16PCI-E وجود دارد اما خبر خوب این است که در برخی سری های این قطعه قابلیت اورکلاک وجود دارد بنابراین با توجه به ابعاد کوچک می تواند مادربرد مناسب کار شما باشد.

Micro-ITX: این مادربرد معمولا ابعادی حدود 24*24 سانتی متر را داراست این مادربرد انعطاف زیادی در تعداد اسلات و پورت داشته به گونه ای که در برخی سری های آن 3 پورت PCI-E X16 وجود دارد. در صورتی که به بررسی وب سایت آسارایان بپردازید گونه هایی از این مدل را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که محدودیت بودجه نداشته باشید طیف گران قیمت این قطعه دارای هیت سینک های بزرگ بوده که می تواند برای کاربری شما یک مادربرد مناسب و نسبتا جمع و جور باشد.

ATX: این مادربرد محبوبیت زیادی دارد و انواع آن را به وفور می توانید پیدا کنید. ابعاد آن در حدود 24*30 سانتی متر است و وجود فضای مناسب سبب شده اسلات و پورت های فراوانی داشته باشد. بنابراین می تواند عنوان یک مادربرد ایده آل را حمل کند.

E-ATX: این سبک از مادربرد را به ندرت مشاهده خواهید کرد ابعاد غول آسا 30*27 سانتی متری آن سبب شده دامنه وسیعی از پورت و اسلات بر روی آن قرار گیرد که می تواند جهت قطعات مختلف استفاده شود در صورتی که توانایی پرداخت بودجه آن را داشته و کاربری سنگین با کامپیوتر کار روزمره شماست E-ATX یک مادربرد مناسب ارزیابی می شود.

ابعاد بزرگتر مادربرد سبب افزایش تعداد پورت ها و اسلات های آن می شود

ابعاد بزرگتر مادربرد سبب افزایش تعداد پورت ها و اسلات های آن می شود.

 

چیپست

در هنگام خرید مادربردکلمه چیپست را به کرات خواهید شنید. چیپست یک مجموعه مدیریت یکپارچه بر روی مادربرد است که در معماری امروز آنها بسیاری از اجزاء مثل حافظه و کنترل کننده گرافیک در چیپست و تحت نظر CPU  اداره می شوند.

چیپست ها نقشی تاثیر گذار در کامپیوتر شما دارند به طوری که برای انتخاب آن باید دقت کنید که با چه رم و CPU  ای سازگار است. در صورتی که قصد ارتقا کامپیوتر خود را داشته باشید از چه کارت های PCI می توان استفاده کرد و آیا اورکلاک برای کامپیوتر شما مقدور است یا خیر. بنابراین بررسی چیپست در خرید یک مادربرد مناسب ضروری است.

در صورتی که قصد ذخیره سازی اطلاعات مهمی بر روی کامپیوتر خود را دارید قطعا یکی از ایمن ترین روش های ذخیره سازی Raid خواهد بود به طوری که اطلاعات یکسان را بر روی دیسک های مختلفی ذخیره کنید. اما باید توجه کنید که جهت بهره بردن از این تکنولوژی در ابتدا مادربرد شما باید از این تکنولوژی پشتیبانی نماید بنابراین در هنگام خرید پشتیبانی از Raid را مد نظر قرار داده تا در آینده مجبور به استفاده از مبدلهای اضافی نشوید.

در بحث خرید مادربرد یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید چیپست مادربرد است. دلیل اهمیت این موضوع در این است که هماهنگی پردازنده با مادربرد علاوه بر سوکت از چیپست مادربرد نیز پیروی می کند. به عنوان مثال در پردازنده های نسل هشتم اینتل تغییری در سوکت ها ایجاد نشده و معماری آنها مشابه نسل قبل است اما به عنوان مثال چیپست های Q370 و Z390 از پردازنده های نسل هفتم و ششم پشتیبانی نمی کنند.

اهمیت چیپست ها تنها در این موضوع نیست بلکه قابلیت های آنان بسیار متفاوت است. قابلیت اورکلاک در چیپست های Z370 و Z390 که چیپست های مخصوص سیستم های بالارده هستند وجود دارد در حالی که سایر چیپست ها فاقد آن هستند. چیپست H310 تنها از دو اسلات رم اما سایر چیپست ها مثل B360 و H370 از چهار اسلات پشتیبانی می کنند. B360 و H310 از Raid  پشتیبانی نمی کنند اما سایر چیپست ها این قابلیت را دارند. سایر تفاوت های چیپست ها در تعداد پورت ساتای قابل پشتیبانی، تعداد پورت USB3.1 دارا بودن تکنولوژی Intel Smart Sound و تفاوت های فراوان دیگر است. بنابراین در هنگام خرید چیپست ها بسته به نیاز خود اقدام به انتخاب نمایید.

 

ارتباط مستقیم مادربرد با سایر قطعات سبب افزایش اهمیت آن شده است

ارتباط مستقیم مادربرد با سایر قطعات سبب افزایش اهمیت آن شده است.

 

تعداد اسلات یک مادربرد مناسب

یکی از مواردی که باعث تفاوت مادربردهاشده است اسلات های متفاوت آن است. اسلات ها جایگاه قرارگیری قطعات مختلف بر روی مادربرد هستند بنابراین نیازمند توجه ویژه ای هستند چرا که می بایست قبل از خرید قطعات به همخوانی آن ها توجه کرد و به زبان ساده تر اسلات ها همانند خشاب در اسلحه عمل می کنند.

اما یک مادربرد مناسب دارای چه اسلات هایی است؟

توجه به اسلات ها از این جهت دارای اهمیت است که در صورتی در آینده قصد ارتقا کامپیوتر خود را داشته باشید بتواند اجزای جدید را در خود قرار دهد. به عنوان مثال هر مادربردی معمولا با یک نسل از پردازنده ها سازگاری دارد و یا در صورتی که اسلات های رم سازگار با ماژول های DDR4 باشند دیگر گونه های DDR3 کارایی نخواهند داشت که در نوشتار راهنمای خرید رم مناسب به این موضوع اشاره گردید. بنابراین یک مادربرد مناسب باید اسلات های رم را به تعداد کافی دارا باشد.

یکی از مهمترین اسلات های توسعه بر روی مادربردها اسلات PCI است که کارت های مختلفی مثل کارت شبکه، کارت صدا انواع تیونر و... بر روی آن سوار می شود که البته امروزه یک مادربرد مناسب بیشتر این خدمات را ارائه می دهد.

 

ایسوس با معرفی طیف وسیع محصولات سعی در جذب مشتریان بیشتری دارد.

ایسوس با معرفی طیف وسیع محصولات سعی در جذب مشتریان بیشتری دارد.

 

اما آخرین نسل PCIها را PCI Express می نامند که سرعتی بسیار بیشتر از نسل قبل دارد و مشتری پروپاقرص این اسلات ها کارت های گرافیک و حافظه های SSD هستند چرا که هردوی این قطعات نیازمند گذرگاهی سریع برای جابجایی اطلاعات هستند و از لازمه های یک مادربرد مناسب هستند.

اسلات های PCI در چهار دسته X1,X4,X8,X16 قرار می گیرند که تفاوت آنها در ابعاد، تعداد پین و تکنولوژی است و بالاترین تکنولوژی سرعت انتقال داده مربوطه به PCI X16 می باشد. یکی از مواردی که سبب شده PCI Express سرعت به مراتب بالاتری به نسبت PCI داشته باشد استفاده از رابط های سریالی در آن است در صورتی که در PCI رابط های موازی ایفای نقش می کردند.

 

یکی از ویژگی های مادربرد مناسب امکان ارتقا قطعات آن است.

یکی از ویژگی های مادربرد مناسب امکان ارتقا قطعات آن است.

 

پورت M.2

با معرفی حافظه های SSD پورت جدیدی به نام M.2 به مادربردها راه یافت. این کارت ها که با ابعاد کم و سرعت زیاد شناخته می شوند کاربردهایی نظیر WIFI و بلوتوث کم سرعت را نیز در کنار SSD پرسرعت دارند. بنابراین تکلیف تا حدودی زیادی مشخص شد یکی از مهمترین ویژگی هایی که یک مادربرد پیشرفته می بایست دارا باشد دارا بودن پورت M.2 است ضمن اینکه در صورتی که قید داشتن پورت M.2 را بزنید و قصد استفاده از آداپتورهایی را داشته باشید که بر روی PCI X4 سوار می شوند باید بدانید در صورتی که کامپیوتر شما از روی PCI بوت نشود عملا هیچ بهره ای از سرعت SSD نخواهید برد.

خروجی گرافیک

در صورتی که قصد دارید از کامپیوتر خود برای پردازش های تصویری بهره ببرید یکی از مهمترین مسائلی که می بایست در خرید مادربرد مدنظر قرار دهید خروجی گرافیک آن است. این روزها یک مادربرد مناسب دارای خروجی هایی مثل HDMI ,DVI ,VGA ,DP و در بعضی موارد USB-C می باشد. در صورتی که قصد اتصال 2 مانیتور به کامپیوتر خود را دارید کامپیوتر شما باید حداقل 2 مورد از خروجی های یاد شده را داشته باشد ضمن اینکه با توجه به مانیتور خود خروجی های مورد نیاز خود را بررسی کنید.

خروجی های یک مادربرد مناسب

اتصال لوازم جانبی مختلف و گجت های دیجیتال سبب شده پورت های خروجی متعددی بر روی مادربردها وجود داشته باشد که کاربران بسته به نیاز خود اقدام به تهیه مادربرد مناسب با پورت های مورد نیاز می نمایند.

خروجی USB: در دنیای امروز کامپیوتر بدون USB بی معنا است. اتصال دستگاه های مختلف از طریق این پورت سبب شده حداقل 4 عدد از این پورت بر روی مادربرد وجود داشته باشد. اما باید توجه داشته باشید که عدم وجود پورت USB 3.0 شما را در آینده با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. افزایش حجم اطلاعات باعث شده جابجایی داده حتی با پورت USB3.0 نیز زمان بر باشد بنابراین یک مادربرد مناسبباید دارای حداقل 2 پورت USB 3.0 باشد. از بابت کم بودن تعداد پورت های USB 2.0 نگران نباشید چرا که این نیاز توسط هاب برطرف می شود.

خروجی شبکه: این پورت که با نام Rj45 نیز شناخته می شود امروزه دارای کاربرد فراوانی است که علاوه بر اتصال کامپیوتر به اینترنت با سرعتی بالغ بر 1000mb/ps از طریق کابل می توان به اتصال به سایر دستگاه ها را نیز اشاره کرد که البته نگرانی از بابت وجود این پورت وجود ندارد زیرا بسیار رایج بوده و مادربرد مناسب شما نیز قطعا دارای آن است.

پورت Sata: در صورتی که قصد داشته باشید از سیستم خود به عنوان آرشیو استفاده کرده و تعداد بیشتری هارد دیسک به آن متصل کنید لازم است مادربرد شما دارای تعداد پورت ساتای بیشتری باشد در غیر اینصورت حداقل 4 پورت sata در مادربرد وجود دارد بنابراین جای نگرانی وچود ندارد .

PS2: این خروجی از قدیمی ترین پورت های کامپیوتر است و دیگر چندان رایج نیست. ممکن است کیبورد و موس شما PS2 باشند و قصد خرید کیبورد موس جدید را نداشته باشید خبر خوب این است که جای نگرانی نیست چرا که تبدیل های فراوانی برای تبدیل PS2 به USB و بالعکس وجود دارد بنابراین بهتر است دغدغه این پورت را بر روی مادربرد مناسب خود نداشته باشید.

 

یکی از ویژگی های مادربرد مناسب وجود پورت های متنوع بر روی آن است

یکی از ویژگی های مادربرد مناسب وجود پورت های متنوع بر روی آن است.

 

سریال: این پورت در گذشته برای اتصال مودم و ترازوهای دیجیتال به کامپیوتر استفاده می شد که بعدها دستگاه هایی مثل کیبورد و موس نیز از این خروجی استفاده کردند در حال حاضر استفاده از این پورت تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده و شما بر روی مادربرد مناسب خود نیاز به آن نخواهید داشت با این حال تبدیل Serial To USB می تواند گره گشای شما در صورت نیاز به این پورت باشد.

پارالل: این خروجی که به نوعی مدل پیشرفته تر سریال است بیشتر برای ارتباطات با دستگاه های چاپ بکار می رود که البته امروزه استفاده از پورت های USB و Ethernet تا حد زیادی جایگزین آن شده است. بنابراین در صورتی که دستگاه چاپ شما دارای این پورت است تصور نکنید که مادربرد مناسب شما نیز باید دارای آن باشد چرا که این تبدیل پورت به USB به کمک شما خواهد آمد.

خروجی صدا: خروجی صدا با دو فرمت آنالوگ و دیجیتال بر روی مادربردها ارائه می شود. این تنوع با توجه به مدل چیپ Audio Codec که بر روی مادربردها تعبیه می شود به وجود می آید. رابط این پورت ها جک 3.5 میلیمتری معروف است. اگر نیاز به هردوفرمت خروجی داریم مادربرد مناسب برای شما مدلی است که هردو خروجی را داشته باشد که اغلب نیز همین گونه است.

کدام مادربرد؟ کدام برند؟

شرکت های مختلفی به تولید مادربرد در دنیا مشغول هستند ام اس آی با MEG Z390 جولان می دهد گیگابایت GA-SISL را یک مادربرد مناسب می داند ایسوس ROG STRIX X399 را بر تخت پادشاهی نشانده و شرکت های دیگر نیز با معرفی محصولات خود به رقابت می پردازند.

بسته به نوع استفاده و پردازنده مورد نظر می توانید مادربرد مناسب خود را تهیه کنید اما با توجه به قیمت نسبتا مناسب تر و طیف وسیع محصولات ایسوس در ایران در حال حاضر تولیدات این شرکت محبوبیت بیشتری دارد ضمن اینکه افزایش تنوع در محصولات سبب شده طرفداران پردازنده های اینتل و ای ام دی ایسوس را به عنوان یک مادربرد مناسب انتخاب نمایند. در صورتی که به بررسی محصولات این شرکت بپردازید خواهید دید تناسب سازگاری با پردازنده های ای ام دی و اینتل در آنها مشهود بوده ضمن اینکه خساست در پورت و اسلات در آنها مشاهده نمی شود.

حرف آخر

مادربرد نیز همانند سایر قطعات الکترونیکی نیازمند نگهداری و رسیدگی است. تا حد امکان سعی کنید کامپیوتر خود را در محیط هایی با گرد و غبار زیاد قرار نداده و در صورتی که مجبور به این کار هستید به صورت دوره ای اقدام به خاک زدائی نمایید. توجه نمایید عدم رسیدگی باعث کم شدن عمر قطعه و آسیب به سیار قطعات خواهد شد.

درصورتی که شخصا اقدام به اسمبل سیستم می نمایید مطمئن شوید مادربرد بر روی کیس کاملا تراز و محکم شده باشد و در صورتی که این کار را به فروشنده واگذار کرده اید پس از تحویل گرفتن کامپیوتر از فیکس شدن قطعات مطمئن شوید.

مادربرد و دیگر قطعات کامپیوتر باید مناسب نیازهای شما باشند. بنابراین قبل از خرید هر قطعه تحقیق کنید و از انتخاب خود مطمئن شوید. همچنین ما را در جریان نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با مقاله ی فوق بگذارید.

مادربرد کانسپت ایسوس

مادربرد کانسپت ایسوس

پیشنهاد ما: فصل چهارم که راهنمای خرید کارت گرافیک مناسب می باشد، را هم مطالعه بفرمایید.