همه چیز درباره رمز پویا

آسارایان 1398/10/03 بدون نظر

رمز پویا جایگزینی مناسب برای رمز دوم کارت بانکی

رمز پویا چیست و چگونه بایستی این رمز را فعالسازی و استفاده نمود؟
این نمونه ای از سوالاتی می باشد که در این روزهای ابتدایی فصل زمستان بر سر زبان ها افتاده و خیلی از افراد جامعه را سر در گم کرده است.

رمز پویا نوع جدیدی از رمزهای بانکی برای انجام تراکنش های اینترنتی می باشد که قرار است جایگزین رمز دوم کارت بانکی شود. بدون شک این عملیات تعویض رمز کارت های بانکی با توجه به ملی بودن آن و اینکه طیف وسیعی از افراد جامعه را در بر می گیرد نیاز به اطلاع رسانی گسترده و آموزش های بهینه و روان دارد.

رمز پویا

رمز پویا جایگزینی مناسب برای رمزهای دوم

ما در این مقاله آموزشی قصد داریم مخاطبین خود را با رمز پویا، مزایای رمز پویا و نحوه فعالسازی رمز پویا آشنا سازیم و مراحل این تغییر رمز را برای آنها ساده نماییم.

رمز پویا راهی برای مقابله با سرقت و کلاهبرداری اینترنتی

در دنیای اینترنتی و مجازی نیز همانند دنیای فیزیکی ما دزدی ها و کلاهبرداری های زیادی صورت می گیرد که این دزدی ها به مراتب می تواند مهلک، سنگین و خطرناک تر باشد و دلیل آن هم این مسئله است که شخص متضرر شده بیشتر اوقات اصلا مطلع نمی شود که چگونه مورد سرقت قرار گرفته و چه بسا سارقان و هکرها در رختخواب خانه خود با چند کلیک ساده حساب شخص را خالی کرده و نشانی هم از خود هم باقی نگذاشته باشد.

البته در این سال ها پلیس فتا تلاش های زیادی را در مقابله با این افراد انجام داده است ولی ذکر این نکته حائز اهمیت است که هکرها و کلاهبرداران اینترنتی بیشتر از سادگی و جهل افراد استفاده کرده و با به دست آوردن رمز دوم کارت بانکی این افراد از طرق مختلف حساب آنها را خالی و به سرقت می برند.

جلوگیری از سرقت اینترنتی با رمز پویا

رمز پویا راهی جهت مقابله با سرقت حساب های بانکی

همین موارد که در بالا ذکر گردید دلیلی شد که مسئولین بانکی کشور راه چاره ای برای جلوگیری از این سرقت ها و کلاهبرداری ها بیندیشند و نام این راه حل رمز پویا می باشد که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

رمز دوم کارت بانکی و خطرات آن

روشی که تا امروز که این مقاله نگارش می شود جهت تراکنش های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از رمز دوم کارت بانکی می باشد. این رمزها را می توان با مراجعه به باجه های عابر بانک صادر کننده کارت دریافت نمود.

مهم ترین خطری که در کمین این رمزهای دوم وجود دارد این است که هکرها و کلاهبرداران اینترنتی با دستیابی به این رمزها به راحتی می توانند حساب شخص را به سرقت ببرند. از مهم ترین عیب های رمزهای دوم این مورد است که این رمزها دارای تاریخ مصرف نامحدودی هستند چه بسا افرادی سالیان زیادی از یک رمز دوم استفاده می کنند و همین موارد عرصه را برای سارقان و کلاهبرداران اینترنتی باز گذاشته است. همیشه تاکید می شود رمزهای دوم کارت بانکی را در هر مدت زمانی کوتاه بایستی تعویض نمود که خیلی از افراد به آن عمل نمی کنند.

همین دلایل باعث ورود رمز پویا در عرصه عملیات های اینترنتی شده است به طوریکه از ابتدای بهمن ماه 1398 دیگر هیچ گونه خرید اینترنتی با رمز دوم کارت  بانکی انجام نخواهد شد و تمامی تراکنش ها به وسیله رمز پویا صورت می پذیرد.

مزایای رمز پویا

رمزهای دوم کارت بانکی به صورت ثابت و ایستا می باشند که همین ایستایی باعث به وجود آمدن یک حفره امنیتی می شود و سارقان را محیای برداشت از حساب های بانکی اشخاص می کند. ولی با ورود رمز پویا این حفره امنیتی از بین می رود و دلیل آن هم مکانیزم خاص دریافت و استفاده از رمز پویا می باشد.

رمز پویا بر خلاف رمزهای دوم به صورت متغیر می باشد، به طوریکه این رمز در هر بار استفاده به صورت متفاوت برای شخص صاحب حساب ارسال می گردد و تاریخ انقضای این رمزها نیز فقط یک دقیقه می باشد و پس از یک دقیقه این رمزها نیز اعتبار خود را از دست خواهد داد.

مزیت های رمز پویا

مزیت های رمز پویا

همین مکانیزم پویا در دریافت و استفاده از این رمز پویا به عنوان محافظی قدرتمند افراد جامعه را از هک شدن مصون نگاه می دارد و کار را برای هکرها و سارقان مجازی بسیار دشوار می سازد. مواردی که ذکر گردید مزایای رمز پویا را نمایان ساخته و استفاده از آن برای افراد جامعه از تمامی جنبه ها مفید خواهد بود.

نحوه فعالسازی رمز پویا با روش کد دستوری یا USSD

نحوه فعالسازی رمز پویا به این صورت می باشد که در ابتدا قبل از هر اقدامی شخص با همراه داشتن مدارک هویتی خود به یکی از شعب بانکی صادر کننده کارت مورد نظر مراجعه کرده و اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه خود را در آن بانک ثبت می کند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر شماره تلفن همراه شخص مورد نظر از قبل در بانک ثبت شده باشد دیگر نیازی به مراجعه مجدد به بانک و ثبت اطلاعات هویتی نخواهد بود.

فعالسازی رمز پویا

فعالسازی رمز پویا

در مرحله بعدی در جهت فعالسازی رمز پویا بایستی به ثبت نام، فعالسازی و تولید رمز پرداخت که جهت انجام این عملیات به صورت ساده و بدون نیاز به اینترنت از کد دستوری *737*60# را وارد کرده و ابتدا گزینه شماره 1 ثبت نام را انتخاب و ارسال می کنیم و پس از آن یک پیامک حاوی یک کد برای شماره تلفن همراه ارسال می گردد.

در مرحله بعد دوباره با شماره گیری *737*60# گزینه شماره 2 فعالسازی را انتخاب کرده و کد دریافتی را وارد کرده و ارسال می نماییم.

در مرحله سوم به باجه عابربانک صادر کننده کارت رفته و از میان گزینه ها کد مربوط به رمز یکبار مصرف را یادداشت کرده و با شماره گیری *737*60# و انتخاب گزینه 3 ورود کد دریافتی از خودپرداز آن کد را وارد کرده و ارسال می نماییم.

در مرحله آخر با شماره گیری کد دستوری *737*60# و انتخاب گزینه 4 تولید رمز و ارسال آن فرآیند تولید رمز پویا به پایان می رسد و از این پس با شماره گیری USSD یا همان کد دستوری *737*60# به راحتی می توان رمز یکبار مصرف پویا را تولید و استفاده نمود.

دریافت رمز پویا با نرم افزارهای خاص هر بانک

علاوه بر دریافت رمز پویا از طریق کدهای دستوری USSD ، از طریق نرم افزارهای خاصی که هر بانک به جهت دریافت رمزهای یکبار مصرف بر روی سامانه های خود قرار داده است می توان استفاده نمود. برای این کار به سامانه بانک مورد نظر رفته و ابتدا آموزش های مربوطه را فراگیری کرده و سپس فایل نرم افزار را دانلود و نصب خواهیم می کنیم.

نرم افزارهای بانکی دریافت رمز پویا

نرم افزارهای بانکی دریافت رمز پویا

پس از نصب نرم افزار طبق آموزشی که دیده ایم برای هر تراکنش اینترنتی می بایست از این نرم افزار استفاده نمود و رمز تولید شده توسط نرم افزار را به عنوان رمز پویا استفاده نمود.

اسامی برخی از نرم افزارهای بانک های مختلف به شرح زیر می باشند:

  •        نرم افزار 60 بانک ملی
  •        نرم افزار رمزساز بانک سپه
  •        نرم افزار ریما بانک کشاورزی
  •        نرم افزار رمزنما بانک مسکن
  •        نرم افزار راز بانک صادرات
  •        نرم افزار رمزنگار بانک تجارت
  •        نرم افزار راز بانک ملت
  •        نرم افزار رمزنت بانک شهر
  •        نرم افزار ارس بانک اقتصاد نوین
  •        نرم افزار جی بی رمز بانک قوامین
  •        نرم افزار همراه بانک گردشگری
  •        نرم افزار ارس بانک حکمت ایرانیان
  •        نرم افزار همراه بانک پاسارگاد

در پایان این مقاله خاطر نشان می گردد که هر تغییری از جمله همین رمز پویا در ابتدا دشواری های خاص خود را دارد که طبیعی می باشد و به تدریج در جامعه پذیرفته شده و بدون هیچ گونه مشکلی استفاده خواهد شد.