راهنمای خرید موس گیمینگ

آسارایان 1398/11/01 بدون نظر

 

مقدمه:

در ادامه سری مقالات های راهنمای خرید قطعات کامپیوتر، این بار قصد داریم در آسارایان، راهنمای خرید ماوس گیمینگ را به شما ارائه دهیم. ماوس گیمینگ نوع خاصی از ماوس ها هستند که با امکانات خاص، برای بازی با کامپیوتر بهینه سازی شده اند. اگر قصد خرید ماوس گیمینگ را دارید، با ما در وبلاگ آسارایان همراه باشید.

ماوس گیمینگ چه تفاوتی با ماوس معمولی دارد؟

 

 

از نظر کاربرد، ماوس‎های معمولی و ماوس های گیمینگ نقاط مشترک بسیاری با یکدیگر دارند، اما ماوس‎های گیمینگ در برخی ویژگی‎ها در مقایسه با ماوس های معمولی دارای تفاوت هایی هستند. ماوس هایی که برای انجام بازی طراحی و ساخته شده اند به طور معمول از کلیدهای مختلفی برخودار هستند و در کنار این کلیدها از نور LED نیز در ساخت آن ها استفاده شده است. از نظر کارایی، ماوس هایی که برای بازی ساخته شده اند از دو ویژگی برخوردارند. یکی از این ویژگی ها سنسور لیزری یا حسگر نوری مدرن است که این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا بتواند کارها را دقیق و ظریف انجام دهد. در همین راستا اغلب ماوس های گیمینگ دارای کلید DPI هستند که این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا میزان دقت ماوس را با این کلید و بر اساس نیاز خود تنظیم نماید. ویژگی دیگری که این ماوس ها را از ماوس های معمولی متمایز می کند، وجود کاربردهایی سفارشی و مخصول است که برای این نوع ماوس ها در نظر گرفته شده است. برای مثال می توان به محل قرار گرفتن شصت کاربر اشاره کرد که این امکان را فراهم می کند تا کاربر بتواند کنترل بیشتری بر روی آن داشته باشد و همچنین تنظیم نمودن میزان تأخیر در ماوس توسط کاربر، کنترل هایی برای تعیین وزن و طول آن نیز اشاره نمود.

کیفیت ساخت

 

خرید موس و کیبورد

 

کیفیت ساخت در ماوس های مخصوص بازی از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربران با توجه به جنس بدنه ماوس و سیم به خوبی می توانند عمر مفید آن را تخمین بزنند که این نکته در خرید برندهایی که نام آشنا نیستند از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. اما برندهایی که معروف هستند و از محبوبیت خوبی برخوردارند، با تولید ماوس های با کیفیت سعی در حفظ جایگاه و محبوبیت خود در میان کاربران گیمینگ دارند، به همین دلیل ماوس های خود را به بهترین شکل و کیفیت ممکن تولید و عرضه می کنند. برای ماوس هایی که باسیم هستند، در هنگام خرید باید کیفیت سیم آن را نیز مورد بررسی دقیق قرار دهید. در این راستا ماوس هایی که جنس کابل آن ها نرم است، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارند. برخی از این ماوس ها از روکش نخی برای پوشش کابل آن ها استفاده شده است که سبب می شود تا بر استحکام کابل افزوده شود و یک نکته مثبت به شمار می آید.

کیفیت و نوع سوئیچی که در ساخت این گونه ماوس ها به کار رفته است بسیار مهم است. سوئیچ ها خود در دو دسته نوری و فلزی تقسیم بندی می شوند. سوئیچ های فلزی خود از انواع گوناگونی برخوردارند که همین امر موجب می گردد تا عمر مفید آن ها متغیر باشد. این دسته از سوئیچ ها از یک قطعه فلز که خاصیت ارتجاعی دارد، فرمان را به سیستم ارسال می کند. همین امر موجب شده است تا از سرعت بسیار بالایی برخوردار نباشند و در هنگام فشردن آن ها مقداری صدای آن به گوش برسد. استفاده از این نوع سوئیچ ها مدت زیادی است که مرسوم است و به دلیل قیمت ارزانی که دارند، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. دسته دیگر که سوئیچ ها نوری هستند به گونه ای طراحی شده اند که با قطع تابش نور، فرمان کلیل را به سیستم ارسال می کنند و همین امر موجب گشته است تا از سرعت بالایی برخوردار باشند و صدایی از آن ها شنیده نشود. این نوع سوئیچ ها معمولاً عمر مفیدی در حدود 20 میلیون ضربه دارند که مقدار قابل توجهی می باشد. همچنین این سوئیچ ها در مقایسه با سوئیچ ها فلزی از قیمت بیشتری برخوردارند، که همین امر سبب شده است تا به طور تدریجی مورد استفاده گسترده قرار گیرند و طبیعی است که در اینده از قیمت مناسب تری برخوردار شوند.

طراحی ارگونومیک

 

 

به طور معمول کاربران علاقه مند به بازی، زمان زیادی را برای انجام بازی صرف می کنند. به همین دلیل به ابزارهایی نیاز دارند که از نظر طراحی ارگونومیک بوده و در حین استفاده کاربر احساس خستگی کمتری کند. این احتمال وجود دارد که برخی کاربران مدت زیادی را از ماوس استفاده نکنند اما ممکن است باز هم مچ دست، انگشتان و کف دست آن ها دچار خستگی شوند. به همین منظور استفاده از ابزارهای ارگونومیک در هنگام کار با رایانه توصیه می شود. به همین منظور، شرکت های شناخته شده در تولید این نوع ماوس ها، مطالعات زیادی را در زمینه آناتومی دست افراد انجام می دهند تا ماوس هایی را طراحی و تولید نمایند که متناسب با دست تمامی کاربران باشد. همچنین برای کاهش خستگی در هنگام استفاده از ماوس، میتوانید ماوس پد ارگونومیک را نیز مورد استفاده قرار دهید تا خستگی کمتری را احساس کنید.

یکی دیگر از نکاتی که حائز اهمیت است، چپ دست یا راست دست بودن کاربر است. به دلیل بالا بودن افراد راست دست، اغلب ماوس ها برای آن ها طراحی شده است که نگرانی از بابت یافتن ماوس مناسب خود نخواهند داشت. اما افراد چپ دست باید در هنگام تهیه ماوس دقت بیشتری به خرج دهند تا بتوانند ماوس مناسب خود را پیدا کنند. البته برخی از ماوس ها مخصوص افراد چپ دست طراحی و تولید شده اند و برخی دیگر از ماوس ها نیز به صورت متقارن طراحی شده اند تا هر دو گروه امکان استفاده از آن را داشته باشند. اما به هر ترتیب اغلب ماوس ها برای افرادی که راست دست هستند طراحی شده اند که همین امر موجب می شود تا افراد چپ دست در هنگام تهیه ماوس دقت بیشتری را لحاظ کنند.

انواع مختلف ماوس گیمینگ

 

خرید موس و کیبورد

 

ماوس های گیمینگ نیز از انواع مختلفی برخوردارند که در هنگام خرید باید به این نکته نیز توجه کنید. این ماوس ها بر اساس تفاوت در نوع بازی ها طراحی و ساخته شده اند. در همین راستا گیمرهایی که یک سبک و ژانری خاص را دنبال می کنند، بهتر است از ماوس هایی استفاده کنند که برای آن ها مناسب است. در ادامه به معرفی انواع انداع ماوس ها خواهیم پرداخت.

ماوس گیمینگ shooter

یکی از متداول ترین ماوس هایی که توسط گیمرها مورد استفاده قرار می گیرد، ماوس های شوتر هستند. این نوع ماوس ها علاوه بر داشتن کلیدهای مرسوم بر روی ماوس ها، کلیدهای دیگری نیز در محل قرارگیری انگشت شصت کاربر دارند که در برخی بازی ها برای تغییر اسلحه و یا هدف گیری مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع ماوس ها از طراحی ساده ای برخوردار هستن و اغلب برای بازی های Shooter مناسب می باشند. برخی از این نوع ماوس ها به صورت حرفه ای تر طراحی شده اند و دارای کلید DPI نیز می باشند که به کاربر کمک می کند تا در مواقع لزوم، میزان دقت و حساسیت ماوس را بر اساس نیاز خود تنظیم کند.

ماوس های گیمینگ MOBA یا MMO

این نوع ماوس ها اغلب برای بازی هایی که به صورت استراتژیک هستند ساخته شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال این نوع ماوس ها برای گیمرهایی که بازی های آنلاین و چند نفره مانند Word Of Warcraft و یا بازی های استراتژی مانند Age Of Empire و همچنین بازی های MOBA مانند League Of Legends را بازی می کنند، بسیار مناسب هستند. این نوع ماوس ها علاوه بر داشتن کلیدهای مرسوم، 12کلید دیگر در محل قرارگیری شصت گیمر دارند که می توانند از آن ها استفاده کنند. با استفاده از این نوع ماوس ها در حین بازی می توانید از ویژگی های مختلف بازی استفاده کنید و هر یک از این کلید را برای انجام کاری مشخص نمایید.

ماوس های گیمینگ Ambidextrous

 این نوع ماوس ها به گونه ای متقارن ساخته می شوند. استفاده از این ماوس ها ممکن است برای فراد چپ دست بسیار مناسب تر باشد. این نوع ماوس ها در هر دو طرف بدنه از کلیدهایی برخوردارند که کاربر بر اساس نیاز خود و یا چپ دست یا راست دست بودن می تواند یک طرف که از آن استفاده ای ندارد را غیرفعال کند.

ماوس گیمینگ همراه (Mobile)

برخی از گیمرها با لپ تاپ بازی می کنند که در این صورت به ماوسی نیاز دارند که بتوانند آن را به همراه لپ تاپ خود حمل کنند. برای این دسته از گیمرها ماوس های بی سیم در نظر گرفته شده اند که به راحتی قابل حمل هستند و کاربر می تواند به راحتی آن را با دستگاه خود حمک کند.

ماوس های گیمینگ Hybrid

 این نوع ماوس ها، چکیده ای از ماوس های دیگر هستند و از طراحی انعطاف پذیر بهره می برند. همچنین این نوع ماوس ها در مقایسه با ماوس های دیگر از وزن کمتری برخوردار هستند. این ماوس ها برای گیمرهایی که به انجام بازی های متنوع می پردازند مناسب هستند.

اتصال ماوس

 

خرید و موس کیبورد

 

یکی دیگر از نکاتی که مهم است، نحوه اتصال ماوس به کامپیوتر یا لپ تاپ می باشد. البته در اینجا منظور از شیوه اتصال، نوع پورت ماوس نیست، زیرا امروزه تمامی ماوس های با سیم از پورت USB برای اتصال به دستگاه استفاده می کنند. ماوس ها بر اساس مدل اتصال به دستگاه به دو دسته بی سیم و باسیم تقسیم می شوند. ماوس هایی که بی سیم هستند، دارای یک قطعه دانگل بلوتوث هستند که آن را به دستگاه متصل می کنید و با قرار دادن باطری درون بدنه ماوس، امکان برقراری ارتباط میان ماوس و آن قطعه بلوتوثی که به دستگاه متصل شده است، فراهم می گردد. در هنگام خرید ماوس باید میزان مصرف باطری آن را مورد بررسی قرار دهید. این موضوع یکی از نگات منفی ماوس های بی سیم به شمار می آید. به همین جهت برخی از تولیدکنندگان ماوس های گیمینگ، این نوع ماوس ها را با سیم طراحی و تولید می کنند تا در هنگام بازی به صورت دائم، کاربر به مشکل تمام شدن شارژ باطری ماوس بی سیم خود برنخورد. همچنین میزان برد این ماوس ها باید مورد توجه کاربران باشد. در هنگام خرید ماوس های باسیم نیز باید به میزان ضخامت کابل و طول آن توجه شود تا کاربر بتواند ماوس متناسب با نیاز خود را تهیه نماید. استفاده از ماوس هایی که با سیم باریک ساخته شده اند ممکن است در اثر کشش مقاومت کمتری از خود نشان دهند و به راحتی قطع شوند.

نوع سنسور

 

خرید موس کیبورد

 

موضوع بعد در ارتباط با این نوع ماوس ها، سنسوری است که درون آن تعبیه شده است. سنسورها خود به دو دسته اُپتیکال و لیزری تقسیم می شوند. سنسورهای اُپتیکال در مقایسه با سنسورهای لیزری از قدمت بیشتری برخوردار هستند. سنسورهای اُپتیکال از طریق یک LED و یک سنسور CMOS تغییرات حرکتی توسط کاربر را به سیستم منتقل می کنند. سنسورهای لیزری نیز این عمل را به واسطه یک دیود لیزری و سنسور حساس به نور انجام می دهند. تفاوت عمده ای که این دو سنسور با یکدیگر دارند، در تصاویر ثبت شده است. سنسورهای لیزری به دلیل قوی تر بودن این فعالیت را با دقت بیشتری انجام می دهند و از دقت بالایی در شناسایی حرکت ماوس برخوردار هستند. همچنین ماوس های اُپتیکال را نمی توان بر روس سطوح شیشه ای مورد استفاده قرار داد.

دقت سنسور (CPI و DPI)

 

خرید موس وکیبورد

 

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام تهیه ماوس باید به آن توجه شود، میزان دقت سنسور است. CPI مخفف Counts Per Inch است که یکی از مهمترین شاخصه های ماوس های گیمینگ می باشد. این قابلیت را اینگونه می توان تعریف نمود: تعداد دفعاتی که یک سنسور می تواند سطح زیر خود را مورد اسکن قرار دهد را CPI می گویند. در ماوس های معمولی این عدد میان یک تا چند هزار متغیر است اما در ماوس های گیمینگ این عدد تا چیزی در حدود دوازده یا سیزده هزار می رسد. هر مقدار که این عدد افزایش یابد، نشان می دهد که ماوس از سرعت اسکن بالاتری برخوردار است که همین امر کمک می کند تا کاربر بتواند راحت تر و بدون لگ فعالیت خود را انجام دهد. برای این موضوع معمول است که از (DPI (Dots Per Inch نیز استفاده می شود که در واقع همان CPI صحیح تر است. ماوس های گیمینگ به گونه ای طراحی شده اند که از CPI بیشتری در مقایسه با ماوس های معمولی برخوردارند، که همین امر موجب می گردد تا از قدرت و دقت بالاتری برخوردار باشند. عبارت Dpi این مسئله را بیان می کند که ماوس توانایی شناسایی چه تعداد نقطه را در یک مربع با طول و عرض 1 اینچ داراست که هر چه این مقدار بیشتر باشد نشان می دهد که خطای ماوس کمر شده و از سرعت بیشتری برخوردار است.

در ماوس هایی که سنسور اُپتیکال معمولی دارند از دقت و سرعت کمتری برخوردارند و نهایتاً میزان این دقت تا 5000 یا 6000 DPI می رسد. البته نوع پیشرفته تری از ماوس های با سنسور اُپتیکال نیز وجود دارد که قدرت بیشتری دارند و دقت آن ها چیزی در حدود 16000 DPI است. در ماوس هایی که دارای سنسور لیزری هستند، شاهد سرعتی در حدود 20000 DPI خواهیم بود. البته برای کاربرانی که سرعت و دقت ماوس چندان مهم نیست، ممکن است که تفاوت را احساس نکنند. همچنین سرعت بالای 4000 DPI چندان مطلوب به نظر نمی رسد و ممکن است منجر به کاهش سرعت و دقت کاربر نیز شود. با پیشرفت سنسورهای اُپتیکال نیز، ماوس هایی که به این نوع سنسورها مجهز شده اند از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و می توانند رضایت کاربران را جلب کنند.

تعداد دکمه ماوس گیمینگ

 

خرید و موس کیبورد

 

برای کاربرانی که از ماوس به منظور انجام بازی استفاده می کنند و ماوس ابزاری برای بازی آن هاست، فقط دو کلیدی که بر روی ماوس های معمولی تعبیه شده است، جوابگوی آن ها نخواهد بود. به همین منظور شرکت های تولیدکننده ماوس های گیمینگ، اقدام به تعبیه کلیدهای بیشتر بر روی بدنه ماوس های خود کرده اند تا کاربر بتواند کارهایی مانند خرید کردن و یا Reload کردن را با فشار دادن یک دکمه انجام دهد. برای افرادی که به بازی کانتر استرایک آشنایی دارند و این بازی را انجام داده اند، می دانند که در این بازی خرید اسلحه و حرکت اولیه از اهمیت بالایی برخوردار است. زمان در این بازی نقش بسزایی دارد. در این بازی تعویض خشاب اسلحه معمولاً با کلیدهای روی کیبورد انجام می شود، که اگر این کلیدها بر روی ماوس تعبیه شده باشند، کاربر به راحتی می تواند بدون نیاز به کیبورد این کار را انجام دهد. این کلیدها سرعت عمل کاربر را بسیار بالا می برند. تعداد این کلیدها در ماوس های مختلف متفاوت است و از یک یا دو کلید آغاز شده و در برخی از ماوس ها ممکن است تا 20 کلید نیز برسد که این نکته آزادی انتخاب کاربران را فراهم می کند.

نورپردازی

 

خرید موس کیبورد

 

نورپردازی در ماوس های گیمینگ یک قابلیت جانبی و در عین حال دوست داشتنی است که به سلیقه کاربران بستگی دارد. بسیاری از تولیدکنندگان مدت هاست که در محصولات خود نورهای RGB را مورد استفاده قرار می دهند. حتی این نورپردازی در مادربوردها نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در برخی مدل ها زیر کلیدها نور تعبیه شده است و در برخی مدل های دیگر، لوگوی شرکت تولیدکننده دارای نور است. همچنین تمامی ماوس های RGB دارای یک نرم افزار اختصاصی هستند که به کاربر این اجازه را می دهد تا با استفاده از آن، نور ماوس را با توجه به سلیقه خود تعیین کنند.

نرم افزار ها  و قابلیت های سفارشی سازی ماوس های گیمینگ

 

خرید موس کیبورد

 

یکی از مزیت هایی که ماوس های گیمینگ دارند این است که کاربر به راحتی می تواند با استفاده از یک نرم افزار، آن ها تحت کنترل خود داشته باشد و با توجه به سلیقه و نیاز خود شخصی سازی کند. همچنین در این نوع ماوس ها، کلیدهایی که بر روی بدنه آن ها تعبیه شده است قابلیت شخصی سازی دارن و در مقایسه با ماوس های معمولی از حساسیت بیشتری نیز برخوردار هستند.

توجه به این نکته نیز مهم است که اغلب ماوس های مخصوص بازی از قابلیت تنظیم وزن نیز برخوردار هستند و می شود برخی از اجزای آن ها را حذف نمود. این اجزا معمولاً از جنس فلز هستند و به راحتی می توان آن ها را حذف کرد. کلیدهای تعبیه شده در اینگونه ماوس ها را به راحتی می توان شخصی سازی نمود و میزان حساسیت آن ها برای انجام بازی های گوناگون تنظیم کرد. همچنین به واسطه ی نرم افزار می توان تنظیمات کلیدها را در قالب یک پروفایل ذخیره نمود و برای انجام هر بازی، پروفایل مختص به آن بازی را در ماوس اجرا نمود.

جمع بندی

حال که با انواع ماوس های گیمینگ و راهنمای خرید آن ها آشنا شدید، از شما دعوت می کنیم تا با مراجعه به فروشگاه آسارایان، ماوس گیمینگ مورد نظر خود را خریداری کنید. آسارایان مجموعه کاملی از ماوس های گیمینگ را با قیمت استثنایی و تضمین کیفیت برای شما آماده کرده است که می توانید از بخش خرید موس به این محصولات دسترسی داشته باشید. باعث افتخار ما خواهد بود تا شما عزیزان با نظرات و پیشنهادات خود همواره ما را در بهتر شدن یاری کنید.