آشنایی با پورت type-C

آسارایان 1398/11/17 بدون نظر

مقدمه:

پورت یو اس بی نوع USB type C نسل جدید پورت های انتقال داده USB است که در چندسال اخیر جایگزین نسل های قدیمی تر پورت USB مانند micro USB شده است. سرعت انتقال داده فوق العاده و همچنین قابلیت انتقال توان بالا برای استفاده از فناوری شارژ سریع، از ویژگی های این پورت محسوب می شود. همچنین این پورت در صورت نیاز، قابل تبدیل به انواع پورت های گرافیکی و همچنین پورت شبکه برای انتقال دیتا است. در ادامه قصد داریم ضمن معرفی بیشتر این نوع پورت، شما را با ویژگی های آن بیشتر آشنا کنیم. با آسارایان همراه باشید.

پورت تایپ C چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی، شرکت های تولید کننده تجهیزات دیجیتال و گوشی های هوشمند به سمت استفاده از کانکتور Type C در دستگاه های خود گام برداشته اند. استفاده از پورت Type C ابزار مناسب تری برای شارژ گوشی های هوشمند به شمار می آید و در مقایسه با پورت های قدیمی دارای کیفیت و سرعت بالاتری هستند. استفاده از این پورت به تولیدکنندگان کمک می کند تا بتوانند راحت تر در جهت حذف جک 3.5 میلی متری گام بردارند. دستگاه های امروزی در حال مجهز شدن به این پورت هستند و در گذر زمان بسیار فراگیر خواهد شد.

شرکت های تولیدکننده لوازمات الکترونیکی از نسل های مختلف USB استفاده می کنند که از جمله آن ها می توان به نسل های USB 2.0 ،USB 3.0 و همچنین USB 3.1 نام برد. USB 3.1 در چند سال اخیر معرفی شده است و در مقایسه با سایر نسل های یو اس بی سرعت بالاتری را داراست. USB Type C از هر نظر با دیگر نسخه های یو اس بی تفاوت دارد. نسخه های اخیر USB صرفا در جهت افزایش سرعت انتقال داده ها بهینه سازی شده اند، اما Type C به منظور افزایش سرعت انتقال داده و همچنین شارژ با توان بالا تولید شده است.

تایپ C

شرکت اپل با معرفی گوشی iPhone 7، اولین شرکتی بود که اقدام به حذف جک 3.5 میلی متری صدا نمود. این اقدام منجر به کاهش ضخامت گوشی های این شرکت شد زیرا جک 3.5 میلی متری در مقایسه با درگاه Lightning قطر بیشتری داشت بود و همین موضوع می تواند برای پورت Type C نیز صدق کند. بسیاری از شرکت های تولیدکننده تلفن های هوشمند از این اقدام شرکت اپل الگوبرداری کرده و اقدام به حذف جک 3.5 میلی متری صوتی نمودند. البته حذف جک 3.5 میلی متری برای برخی از کاربران که می خواهند در هنگام شارژ کردن گوشی، به موسیقی نیز گوش دهند خبر ناخوشایندی باشد. اما پورت‎های Type C هندزفری و هدفون را به دستگاه هوشمند متصل می کنند که همین امر منجر به افزایش کیفیت صدا و کاهش نویز خواهد شد. مثلا در دستگاه های هوشمند، با اتصال هندزفری به این پورت و قرار دادن آن در گوش کاربر، در حین گوش دادن به موسیقی ضربان قلب کاربر را از طریق گوش به سنسورهای دستگاه ارسال کرده و دستگاه می تواند به راحتی هر لحظه ضربان قلب کاربر را مورد رصد قرار دهد.

پورت تایپ C

طراحی سوکت Type C

طراحی Type C از نظر ابعاد شبیه به پورت های Micro USB است با این تفاوت که Type C از لبه های گرد و یکدستی برخوردار است تا بتوان به صورت دو طرفه از آن استفاده نمود. انجمن مجریان USB، یعنی همان گروه شرکت هایی که USBها را توسعه می دهند که به اختصار USB-IF نیز شناخته می شوند، به دنبال ایجاد نوعی استاندارد هستند تا میان دستگاه هایی که به USB تجهیز شده اند، ارتباطی ساده و مؤثر برقرار شود. این انجمن در راستای تحقق این موضوع، فهرست زیادی از نامگذاری ها را ایجاد کرده اند که به خاطر سپردن آن ها بسیار سخت است.

از اولین و مهمترین این USBها می توان به Type C اشاره کرد که قرار است تا به صورت ساده و روان به تمامی دستگاه ها متصل شود. Type C از طراحی ظریف و دو لبه برخوردار است و در عین حال منجر به افزایش سرعت و توان کابل می شود. همچنین می توان Type C را گزینه مناسبی برای جایگزینی Display Port ،Thunderbolt و MHL دانست، البته این امکان بر روی تمامی دستگاه های Type C امکان پذیر نیست. در آینده ای نه چندان دور احتمال اضافه شدن این ویژگی بر روی تمامی دستگاه ها فراهم خواهد شد.

USB Type C به دلیل شکل ظاهری منحصر به فردی که دارد، به راحتی قابل تشخیص است. در حالت عادی، این پورت با سایر پورت های دیگر USB که موجود هستند، هیچ شباهت ظاهری ندارد. اما امکان استفاده از Type C به واسطه مبدل هایی خاص بر روی USB 1.1 نیز وجود دارد. درنتیجه کاربرانی که از دستگاه های قدیمی نیز استفاده می کنند می توانند به واسطه یک مبدل از Type C استفاده نمایند.

از نظر فیزیکی و ابعاد، پورت و کانکتور Type C با پورت های Micro USB تقریباً یکسان است. ابعاد Type C چیزی در حدود 8.4×2.6 میلی متر است. این ابعاد به قدری کوچک هستند که همین امر کمک می کند تا استفاده از این نوع پورت در دستگاه های بسیار کوچک نیز راحت و آسان باشد.

یکی دیگر از ویژگی های بسیار کاربردی و کاربرپسند این پورت، استفاده از آن به صورت دوطرفه است. دستگاه هایی که از این پورت برخوردار هستند، برای کاربران این امکان را فراهم می کنند تا کاربر به راحتی رابط انتقال داده را از هر طرف به این پورت متصل سازد. همین امر موجب می گردد تا کاربران در هنگام اتصال رابط به این پورت از پیدا کردن جهت صحیح اتصال بی نیاز باشند. این نکته کمک می کند تا این پورت ها از عمر بیشتری برخوردار باشند و کمتر آسیب ببینند. نحوه اتصال این پورت ها همانند کابل های Lightning است، اما از نظر طراحی این دو پورت با یکدیگر تفاوت هایی دارند. کاربرانی که از هم پورت های Micro USB استفاده کرده اند و هم Type C، به راحتی می توانند تفاوت میان این دو پورت را درک کنند. البته این موضوع یکی از ویژگی های مثبت Type C به شمار می آید.

طراحی سوکت تایپ سی

تفاوت Type C و Micro USB

طیف وسیعی دستگاه ها در چندسال اخیر به درگاه Micro USB مجهز شده اند و بسیاری از گوشی های هوشمند و تبلت های اندرویدی همچنان با این درگاه در حال تولید هستند. اما با ظهور Type C و آشکار شدن مزایای استفاده از این پورت، احتمالاً در آینده ای نزدیک استفاده از این پورت بسیار فراگیر خواهد شد و شرایط برای استفاده از فناوری های قدیمی و منسوخ شده از بین خواهد رفت. این نکته برای بسیاری از دستگاه هایی که امروزه در حال تولید هستند، صدق می کند.

تفاوت Type C و Micro USB

یکی دیگر از برتری های که Type C در مقایسه با Micro USB دارد، پهنای باند آن است. Type C از پهنای باند بسیار زیادی برخوردار است که همین امر موجب می گردد تا با سرعت بسیار بالا و به صورت همزمان به انتقال برق، داده و ویدیو بپردازد. همچنین Type C از نظر فیزیکی نیز بسیار با کیفیت است و گزینه ای مناسب به شمار می آید. نرخ اتصال Type C چیزی در حدود 10.000 سیکل است. این موضوع بدین معناست که حدود 10.000 بار می توان به Type C متصل شد، که این مقدار رقمی بسیار بالا می باشد. جنس اکثر کابل های دارای این پورت نیز به گونه ای است که در گذر زمان با استفاده درست دچار مشکل و قطعی نخواهد شد.

کابل های Type C بسیار انعطاف پذیر هستند. این کابل ها می توانند تا حداکثر 100وات برق را از خود عبور دهند که برای بسیاری از لپ تاپ ها، به جز مدل های کوچکتر، بسیار مناسب هستند. با استفاده از کابل Type C و اشغال نیمی از پهنای باند این کابل، اقدام به انتقال داده و ویدیو با کیفیت 4K نمود. با تمام این ویژگی ها در آینده ای نه چندان دور، شاهد استفاده به صورت گسترده از این پورت خواهیم بود و جایگزین مناسب Micro USB و USB A خواهد شد. شرکت اپل در استفاده از Type C در مک بوک های خود پیش قدم بود.

تفاوت تایپ سی و Micro USB

یکپارچگی پورت در تمام دستگاه ها

با معرفی کردن USB Type C توسط انجمن توسعه دهندگان تکنولوژی USB به عنوان استانداردی جهانی، تلاش بر یکپارچگی پورت ها و کانکتورها در تمامی دستگاه ها بود. پس از معرفی کابل های Type C و فراگیر شدن آنها، مشکل وجود کابل های گوناگون و متنوع برای دستگاه های مختلف به پایان رسید. در همین راستا دیگر نیازی به تهیه کابل های منحصر به فرد مانند USB Type A و USB Type B وجود ندارد.

نحوه اتصال کابل های شارژ Type C بسیار شبیه به کابل Lightning در دستگاه های شرکت اپل است و کاربر به راحتی می تواند هر دو طرف این کابل را مورد استفاده قرار دهد. به بیان ساده تر، استفاده از این کابل موجب می گردد تا دیگر نیازی به یافتن جهت صحیح برای اتصال به کانکتور را نداشته باشید و بتوانید به راحتی از هر جهت به کانکتور Type C متصل شوید. این ویژگی یکی از ویژگی های کلیدی این پورت به شمار می آید. استفاده از این پورت در حال گسترش است و به نوعی یک استاندارد جهانی برای دستگاه های هوشمند قلمداد می شود. به همین ترتیب در آینده ای نه چندان دور، کاربران دیگر نیاز به استفاده از کابل های USB متعدد نخواهند داشت زیرا تمامی دستگاه های هوشمند به این پورت مجهز خواهند شد. یکی دیگر از مزایای کاربردی و مثبت استفاده از کابل های Type C، سرعت شارژ آن ها است. با استفاده از کابل های Type C می توان باطری دستگاه هوشمند را با سرعت بیشتری شارژ نمود، که همین امر به افزایش عمر و سلامت باطری نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

یکپارچگی پورت در تمام دستگاه ها

حالت جایگزین

برخی از Type Cها دارای قابلیتی به نام Alternate Mode هستند که به واسطه آن می توان با برخی از دستگاه های غیر USB مانند مانیتور کامپیوتر، تلویزیون و سایر دستگاه های دیگر ارتباط مستقیم برقرار نمود. البته باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که تمامی Type Cها از این ویژگی برخوردار نیستند و برخی از فروشندگان سخت افزار USB به صورت تعمدی شیوه های خاص مانند Thunderbolt3 را پیاده سازی می کنند. با کمک پورت تایپ C ، می توانید داده های گوناگون همانند صوت و تصویر، داده های شبکه و ... را به سادگی انتقال دهید. قابلیت انتقال انواع گوناگون داده و سازگاری با تمامی پورت های کارت گرافیک (با کمک مبدل های تایپ C به پورت های گرافیکی) یکی از قابلیت های ویژه پورت تایپ C است. کافیست برای استفاده از این حالت، مبدل پورت تایپ سی به پورت موردنظرتان را خریداری کنید و با اتصال به این پورت، به سادگی داده های خود را با سرعت بالا و امنیت کامل منتقل نمایید.

نحوه عملکرد Thunderbolt3 به گونه ای است که می تواند پهنای باندی در حدود چهار برابر بیشتر از Type C در اختیار کاربر قرار دهد. این امر به کاربر کمک می کند تا یک خروجی در دو نمایشگر 4K با سرعت 60Hz بر روی Display Port یا Mini Display Port و یا HDMI و DVI یا VGA بر روی صفحه نمایش هایی که از این پورت ها پشتیبانی می کنند را مورد استفاده قرار دهد.

یکی دیگر از حالت هایی که USB Type C از آن بهره می برند، Power Delivery است. این حالت، امکان ارائه توان تا 100وات را برای Type C فراهم می کند تا دستگاهی که به آن متصل است از سرعت شارژ بالاتری برخوردار شود. همچنین برای دستگاه هایی که شارژ و انتقال داده را به صورت همزمان انجام می دهند، توان 60وات امکان پذیر است. یکی دیگر از حالت هایی که این پورت از آن بهره می برد، حالت خواب و شارژ یا Sleep & Charge است. به واسطه این حالت دستگاه های رومیزی مانند لپ تاپ ها، در حالت خواب نیز می توانند گجت هایی را که به آن ها متصل هستند را شارژ کنند.

به لطف استفاده از Type C در گوشی‎های هوشمند جدید، قابلیت MHL نیز به این دستگاه ها آمده است. این قابلیت برای گوشی های هوشمند شرایطی را فراهم می کند تا با یک اتصال سیمی به نمایشگر خارجی به استفاده از داده های صوتی و تصویری HDMI بپردازند. به تازگی شاهد کاهش این استاندارد بر روی Micro USB قدیمی هستیم ولی دستگاه هایی که به پورت Type C مجهز هستند، به سادگی می توانند از این استاندارد بهره ببرند.

همچنین پورت Type C این امکان را فراهم می کند تا دیتا را در فرمتی کاملاً متفاوت با USB پخش کرد، در نتیجه به هیچ نوع مبدل و یا درایور یا نرم افزاری جانبی احتیاج نخواهد بود. همین امر موجب می گردد تا احتیاج کاربران به لوازمات جانبی سنگین و گران قیمت کاهش یابد.

به عنوان مثال، با خرید یک مبدل HDMI به تایپ C، به سادگی قادر خواهید بود صوت و تصویر را به صورت همزمان از طریق این پورت منتقل کنید. همچنین می توان از تبدیل تایپ C به VGA، تبدیل تایپ C به DVI، تبدیل تایپ C به display port و ... برای انتقال تصویر از طریق کابل تایپ C استفاده کرد انتقال داده ها از طریق استفاده از تبدیل پورت تایپ C به RJ45 نیز به سادگی انجام می پذیرد.

سرعت و توان

حداکثر توان در اینگونه پورت ها، توانی است که از طریق پورت USB به دستگاهی دیگر منتقل می شود. این توان در پورت های USB 2.0 چیزی در حدود 500میلی آمپر یا 2.5وات است و در USB 3.0 در حدود 900میلی آمپر یا 4.5وات است. اما این مقدار در پورت های Type C رقمی در حدود 5000میلی آمپر یا 100وات است که در مقایسه با سایر پورت های نامبرده بسیار قوی تر است و توان بالایی به شمار می آید.

سرعت انتقال اطلاعات نیز در این نوع پورت به ورژن آن بستگی دارد. مثلاً پورت های USB 3.1 داده هایی با حجم 10گیگابایت را در حدود یک ثانیه منتقل می کنند. مثلاً در صورت تمایل به انتقال یک فایل تصویری با حجم 1.25گیگابایت و بهره مندی از پورت USB 3.1، این عمل در زمانی کمتر از یک ثانیه قابل انجام خواهد بود.

سرعت و توان

گوشی های مجهز به USB Type C

به دلیل موفقیت های که تکنولوژی Type C از آن برخوردار است، اغلب برندهای تولیدکننده گوشی هوشمند به دنبال تجهیز دستگاه های خود به این تکنولوژی هستند. بسیاری از شرکت های محبوب و معروف مانند Samsung و حتی Huawei، پرچمداران خود را به این پورت تجهیز کرده اند. دستگاه هایی که به این تکنولوژی مجهز شده اند، می توانند با سرعت بالاتری شارژ شده و داده ها در کمترین زمان ممکن انتقال دهند. همچنین این گوشی ها عمر مفید پورت و کابل شارژ و باطری انها بیشتر است. شایعاتی نیز وجود دارد که شرکت اپل قصد دارد در سال 2020 آیفون های خود را به این پورت مجهز کند. همچنین شرکت اپل در مک بوک های خود از این پورت استفاده کرده است و ممکن است که اقدام به حذف پورت Lightning کند. شرکت اپل پس از معرفی آیفون8، این گوشی را به تکنولوژی شارژ سریع و در عین حال تحمل آمپر بالا تجهیز کرد. همین امر می تواند موجب شود تا از شارژر لپ تاپ برای شارژ کردن گوشی نیز استفاده نمود. در سال های گذشته، داشتن گوشی هوشمندی که مجهز به Type C بود مقداری آزاردهنده به نظر می رسید. زیرا منابع شارژ بسیار کم بودند و همچنین استفاده همزمان از شارژر و هندزفری مقداری سخت بود. اما در سال های اخیر بسیاری از گوشی های هوشمند به این پورت مجهز شده اند و همین امر موجب شده است تا داشتن گوشی با پورت Type C چندان عجیب به نظر نرسد.

شارژر لپ تاپ Type C

امروزه بسیاری از شرکت های تولیدکننده لپ تاپ به دنبال تغییر پورت شارژ به پورت Type C  هستند و بسیاری از لپ تاپ هایی که اخیراً تولید می‎شوند به این پورت مجهز شده اند. این پورت برای انتقال اطلاعات و همچنین شارژر کردن لپ تاپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به سبب تطبیق پذیری این پورت، به کمک مبدل ها می توان انواع مختلفی از اتصالات مانند VGA ،HDMI و شبکه را به کمک این پورت به لپ تاپ متصل نمود. شرکت اپل در سال 2015 اولین شرکتی بود که پورت شارژ مک بوک های خود را به Type C تغییر داد. امروزه در کنار شرکت اپل نیز بسیاری از برندهای تولیدکننده لپ تاپ مانند Microsoft و Samsung نیز دست به چنین اقدامی زده اند. همین امر ممکن است در گذر زمان منجر به کاهش استفاده از پورت های قدیمی شود.

شارژر لپ تاپ Type C

شارژر Type C

در کنار گوشی های هوشمند و لپ تاپ های به روز، در سال‎های اخیر شارژرهای گوشی ها نیز به این تکنولوژی مجهز شده اند. برخی از شارژرهایی که از کابل Type C برخوردارند، پورت خروجی آن ها از نوع USBهای معمولی است. یعنی یک طرف از کابل شارژ که به شارژر متصل می شود از پورت USB Type A برخوردار است و طرف دیگر آن به Type C مجهز شده است. برخی دیگر از برندها هر دو طرف کابل شارژ دستگاه خود را به Type C مجهز کرده اند. در نتیجه برخی از دستگاه ها کابل شارژی دارند که از یک طرف Type C است و برخی دیگر کابل شارژ آنها از هر دو طرف به صورت Type C است. در همین راستا لازم است تا در هنگام خرید کابل شارژ این نکته را مورد توجه قرار دهید.

شارژر Type C

قیمت کابل های Type C

این کابل ها نیز همانند کابل های معمولی دارای قیمت های متفاوتی هستند. در هنگام خرید باید به دو طرفه بودن و یا یک طرفه بودن کابل Type C توجه شود. در هنگام خرید سعی داشته باشید تا از برندهایی که از اعتبار و کیفیت مناسبی برخوردارند خرید نمائید. کابل های Type C با هر برندی باشند ممکن است تفاوت زیادی در سرعت نداشته باشند، اما همخوانی برند دستگاه هوشمند با کابل تهیه شده می تواند ظاهر زیباتری به دستگاه ببخشد که البته کاملاً موضوعی سلیقه ای و شخصی تلقی می شود.

قیمت کابل های Type C

جمع بندی

در این مقاله، توضیحات جامعی درباره پورت تایپ C و کاربردهای آن ارائه شد. انواع مختلفی از کابل های شارژ و انتقال دیتای تایپ C و همچنین مبدل های تایپ سی در فروشگاه آسارایان آماده شده است که می توانید از قسمت خرید کابل Type c از این محصولات بازدید نمایید.

تیم آسارایان در تلاش است تا شما عزیزان را با اخبار و اطلاعات روز تکنولوژی دنیا آشنا کند، به همین منظور سوالات، نظرات و پیشنهادات شما دوستان میتواند کمک بزرگی به تیم ما باشد، پاسخگوی تمامی نظرات شما عزیزان هستیم.