راهنمای خرید هارد اکسترنال

آسارایان 1398/12/12 بدون نظر

مقدمه:

هارد دیسک اکسترنال (External Hard Disk) که به معنای هارد دیسک خارجی است، نوعی حافظه ذخیره سازی اطلاعات هستند که همانطور که از نامشان پیداست، درون سیستم نصب نمی شوند و به صورت خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. هارد اکسترنال امروزه بسیار مورد توجه کاربران است و کاربران زیادی امروزه به دنبال خرید این حافظه ها هستند. در ادامه این مقاله از وبسایت آسارایان، قصد داریم راهنمای خرید هارد اکسترنال را به شما ارائه نماییم. با وبلاگ آسارایان همراه باشید.

هارد اکسترنال چیست؟

در گذر زمان و با پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی در حال وقوع است، حجم اطلاعات کاربران روز به روز رو به افزایش است و این روند همچنان ادامه دار خواهد بود. همین امر سبب می شود تا بسیاری از کاربران با کمبود فضای ذخیره سازی مواجه شوند و در برخی موارد به ناچار دست به حذف برخی از اطلاعات مورد نیاز خود بزنند. در این میان شرکت های بسیاری اقدام به طراحی و تولید فضاهای ذخیره سازی قابل حمل نموده اند که محدودیت فضای ذخیره سازی اطلاعات کاربران را برطرف خواهند نمود و امکان حمل این ابزارها برای کاربران نیز فراهم خواهم بود و در هر زمان و مکانی می توانند با اتصال این حافظه ها به رایانه از اطلاعات خود بهره مند شوند. هاردهای اکسترنال، در حقیقت عملکردی مشابه فلش مموری ها دارند، با این تفاوت که این حافظه ها، در ظرفیت های بسیار بالاتری عرضه می شوند و معمولا به قابلیت های امنیتی و حفاظتی خاصی مجهز می شوند. همچنین هاردها از قابلیت پشتیان گیری نیز برخوردار بوده و کاربران به راحتی می توانند همواره نسخه ای دیگر از اطلاعات خود را در این هاردها ذخیره داشته باشند تا در صورت بروز مشکل برای نسخه اصلی اطلاعات، از نسخه پشتیبان استفاده نمایند و نگران از دست دادن اطلاعات مورد نیاز خود نباشند.

بد نیست بدانید که خود شما هم می توانید با کمک هارد های داخلی (internal)، برای خود هارد دیسک اکسترنال بسازید. البته برای این کار نیاز به باکس هارد خواهید داشت. با داشتن باکس هارد و یک هارد 2.5 اینچی، به سادگی می توانید یک هارد اکسترنال بسازید.

هارد دیسک اکسترنال

هدف شما از خرید هارد اکسترنال چیست؟

این سوالی است که پیش از خرید هارد اکسترنال لازم است حتما از خود بپرسید! یکی از مهمترین نکاتی که باید از جانب کاربران برای خرید هارد اکسترنال مورد توجه قرار گیرد، هدف آن ها از خرید آن هارد است. برای آن دسته از کاربرانی که اطلاعاتی بسیار مهم و حیاتی در اختیار ندارند و هارد داخلی رایانه و یا فضای ذخیره سازی ابری می تواند پاسخگوی نیاز آن ها باشد، خرید هارد اکسترنال چندان ضروری به نظر نمی رسد. و بهتر است تا این هزینه را صرف خرید ابزاری دیگر و کابردی تر نمایند. اما آن دسته از کاربرانی که از اطلاعات مهم و حیاتی برخوردار هستند و فضای ذخیره سازی هارد رایانه و یا فضای ذخیره سازی ابری نمی تواند نیاز آن ها را برطرف نماید، بهتر است تا اقدام به خرید هارد اکسترنال نموده و در این راستا هارد اکسترنال را بر اساس نیازهای خود تهیه نمایند. اولین گام در هنگام تهیه هارد مشخص شدن نیاز اصلی کاربر است و بهتر با توجه به نیاز خود اقدام به خرید هارد مناسب نماید.

از دیگر مواردی که در این بحث مطرح می شود، میزان و نوع نیاز شماست. یعنی اینکه شما باید پیش از خرید مشخص کنید که به چه هارد اکسترنالی و با چه ظرفیتی نیازمند هستید تا با خرید یک هارد اکسترنال دارای ظرفیت مناسب، از صرف هزینه برای خرید یک هارد با ظرفیت بالاتر در آینده جلوگیری کنید.

هدف از خرید هارد دیسک اکسترنال

ظرفیت

اصلی ترین ویژگی هارد های اکسترنال که به طور کاملا مستقیم با قیمت آن ها نیز رابطه دارد، ظرفیت هارد اکسترنال است. امروزه هاردهای اکسترنال از ظرفیت های متنوعی برخوردار هستند. این هاردها در ظرفیت های 1 ترابایت، 2 ترابایت،  4 ترابایت، 5 ترابایت و ... نیز در دسترس هستند.

ظرفیت های هارد های اکسترنال

در هنگام انتخاب ظرفیت هارد اکسترنال، لازم است به نوع داده هایی که قصد دارید روی این هارد ذخیره کنید، توجه داشته باشید. برای مثال، فرض کنید قصد دارید از هارد اکسترنال خود برای ذخیره سازی فیلم های سینمایی استفاده کنید. یک فیلم سینمایی 2 ساعتی با کیفیت 720p تقریبا 1.5 گیگابایت حجم دارد. با یک هارد اکسترنال 2 ترابایتی، قادر خواهید بود حدود 1300 فایل با این مشخصات را ذخیره نمایید. همچنین اگر قصد ذخیره سازی آهنگ بر روی هارد اکسترنال خود را دارید، با در نظر گرفتن سایز متوسط 8 مگابایت برای هر آهنگ، قادر به ذخیره سازی 125000 فایل صوتی بر روی یک هارد اکسترنال 1 ترابایتی خواهید بود.

در گذر زمان حجم اطلاعات می تواند افزایش یابد و لازم است با توجه به این نکته کاربران در هنگام خرید هارد آینده نگر باشند و اقدام به خرید هارد با ظرفیتی بیشتر از نیاز خود نمایند تا در آینده مجبور به تهیه هارد جدید نشوند. ممکن است در حال حاضر چندان نیازی به حافظه زیادی نداشته باشید اما به مرور زمان و با با افزایش حجم اطلاعاتتان متوجه نیاز به ظرفیت بیشتر فضای ذخیره سازی خواهید شد.

مقدار حافظه

تکنولوژی حافظه هارد اکسترنال (SSD یا HDD)

با پیشرفت های به وجود آمده در زمینه تکنولوزی، در صورت تحقیق و بررسی در مورد هاردها ممکن است با واژه هایی مانند HDD و یا SSD مواجه شوید. این واژه ها تکنولوژی ساخت فضاهای ذخیره سازی را بیان می کنند. هاردهایی که با فناوری SSD (حافظه حالت جامد) ساخته می شوند، فاقد هر گونه عضو مکانیکی هستند که همین امر سبب می شود تا در مقایسه با هاردهای HDD امکان خرابی آن ها در هنگام جابه جایی به حداقل میزان ممکن خود برسد. اما هاردهای SSD در مقایسه با هاردهای HDD از قیمت بسیار بالاتری برخوردارند که همین امر می تواند موجب شود تا کاربر با هزینه محدود، مجبور به خرید هارد اکسترنال با ظرفیت کمتر شود. البته هاردهای HDD نیز در مقایسه با SSD از سرعت بسیار کمتری برخوردار هستند اما با وجود این ضعف، ظرفیت بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهند. علاوه بر مزیت سرعت بالاتر اس اس دی ها، این حافظه ها در حین کار هیچ صدایی نیز تولید نمی کنند.

تکنولوژی حافظه اکسترنال

 سرعت هاردهای اکسترنال نوع HDD عموما با واحد RPM اندازه گیری می شود و این واحد بیانگر تعداد دفعات چرخش هد بر روی دیسک هارد در مدت زمان یک دقیقه می باشد. در همین راستا هر چه مقدار این عدد بیشتر باشد نشان دهنده این است که هارد از سرعت بالاتری در انتقال اطلاعات برخوردار است. هاردهای HDD در حال حاضر با سرعت های 5400RPM و یا نهایتا 7200RPM در بازار موجود بوده و کاربران می توانند اقدام به خرید آن ها نمایند.

به طور کلی باید گفت که اگر سرعت برای شما اهمیت بالایی دارد، حتما به سراغ هارد های اکسترنال با حافظه اس اس دی بروید. در غیر این صورت، اگر صرفا میزان فضای ذخیره سازی برای شما اهمیت دارد، حافظه های هارد دیسک گزینه بهتری هستند.

اطلاعات راجب هارد دیسک اکسترنال

رابط هارد اکسترنال

هاردها برای اتصال به رایانه و یا سایر دستگاه های دیگر از یک رابط برخوردار هستند و هاردهای مختلف از رابط های گوناگونی نیز بهره می برند. هاردهای اکسترنال معمولی و مقرون به صرفه معمولا دارای رابط USB 2.0 هستند. این پورت معمولاً در اغلب رایانه ها موجود است و معمولا هاردهایی که دارای سرعت 5400RPM هستند به این پورت مجهز شده اند. کاربران با استفاده از این پورت می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را با حداکثر سرعت 480 مگابیت بر ثانیه انتقال دهند. اما امروزه پورت نسل سوم USB کم کم جای نسل دوم آن را می گیرد و حافظه های اکسترنال جدید به رابط USB 3.0 یا نسخه به روز تر آن یعنی USB 3.1  مجهز شده اند. این رابط از سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با رابط USB 2.0 برخوردار است و کاربران می توانند با استفاده از این پورت در هارد و رایانه، اطلاعات خود را با حداکثر سرعت 5 گیگابیت برثانیه انتقال دهند.. USB 3.1 اما نسخه به روز شده پورت های مورد استفاده در هاردهای اکسترنال جدید است که در مقایسه با دو پورت قبلی، کاربر می تواند اطلاعات خود را با سرعتی در حدود 10گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد. البته اغلب رایانه های موجود در بازار از پورت USB 3.0 برخوردار هستند و همین امر سبب شده است تا همچنان هاردها با این رابط طراحی و عرضه شوند.

رابط هارد اکسترنال

یکی از جدیدترین پورت هایی که امروزه معرفی شده است و در حال فراگیر شدن می باشد، USB Type C است. این پورت به دلیل نوع طراحی که از آن برخوردار است، استفاده از آن برای کاربران بسیار راحت تر شده است. کاربران با برخورداری از این پورت می توانند از دو طرف آن به راحتی استفاده نمایند. همچنین این پورت از نظر سرعت در مقایسه با سایر پورت ها بهبود یافته است و از سرعت بسیار بالاتری برخوردار شده است و کابران می توانند در کوتاهترین زمان ممکن اقدام به انتقال اطلاعات خود نمایند. یکی دیگر پورت هایی که در برخی از هاردها مورد استفاده قرار می گیرد، پورت Thunderbolt است. این پورت به صورت انحصاری در اختیار شرکت اپل می باشد و همین امر سبب شده است تا استفاده از این پورت در هاردها چندان رایج نباشد. این پورت در مقایسه با پورت USB 3.0 چیزی در حدود دو برابر سرعت دارد. با پیشرفت هایی که در صنعت تولید هارد حاصل شده است، امروزه هاردهایی تولید شده اند که کاربران می توانند به صورت بی سیم به آن ها متصل شوند. این نوع هاردها امکان اتصال چندین کاربر به صورت همزمان را فراهم آورده اند.

قابلیت حمل هاردت اکسترنال

قابلیت حمل هارد اکسترنال

برای آن دسته از کاربرانی که می خواهند از هارد به عنوان ابزاری برای ذخیره اطلاعات استفاده کرده و آن را در خانه یا محل کار خود نگه دارند، قابل حمل بودن هارد برای آن ها اهمیتی ندارد. اما آن دسته از کاربرانی که نیاز به جابه جایی اطلاعات خود دارند و می خواهند اطلاعاتشان را همیشه همراه داشته باشند بهتر است تا هاردی را تهیه کنند که وزن و ابعاد مناسبی داشته و در برابر ضربه نیز از مقاومت بالایی برخوردار باشد و کاربران بتوانند آن را به راحتی حمل نمایند. برخی از هاردهای اکسترنال به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که در عین برخورداری از ظرفیتی بالا، ابعاد و وزنی مناسب برای حمل دارند. از نظر ابعاد و سبکی هاردهای SSD بسیار مطلوب هستند و در مقایسه با هاردهای HDD از وزن و ابعاد کمتری برخوردار می باشند و کاربر به راحتی می تواند آن ها را حمل نماید. به همین منظور لازم است تا کاربرانی که نیاز به حمل و جابه جایی هارد به همراه خود دارند، هاردی را تهیه نمایند که از بدنه ای بسیار مقاوم برخوردار باشد. این نکته برای هاردهای HDD به لحاظ برخورداری این نوع هاردها از قطعات مکانیکی، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و بهتر است کاربران به این نکته توجه نمایند.

عمده ترین مشکلی که پس از ضربه برای هاردهای HDD رخ می دهد، حالت Bad Sector است. این مشکل به مرور زمان و در اثر حمل و جابه جایی های طولانی رخ خواهد داد. در چنین حالتی هد که وظیفه آن خواندن اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک است، با دیسک برخورد کرده و موجب بروز حالت Bad Sector خواهد شد. در صورت بروز چنین مشکلی، ممکن است مقداری از اطلاعات کاربر از بین برود و در برخی موارد که شدت ضربه بیشتر باشد می تواند منجر به حذف کامل اطلاعات کاربر شود. در طرف مقابل هاردهای SSD چون از قطعات مکانیکی ساخته نشده اند در برابر ضربه از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار هستند و در صورت وارد آمدن ضربه به آن ها اتفاقی رخ نخواهد داد و اطلاعات کاربر محفوظ خواهند ماند. به همین جهت برای کاربران که نیاز به حمل هارد به همراه خود دارند بهتر است تا هاردی تهیه نمایند که در اثر حمل به مرور زمان دچار مشکل نشود و اطلاعات آن ها به خطر نیفتد.

انواع هارد اکسترنال HDD (هارد های با آداپتور و بدون آداپتور)

بیشتر هاردهای اکسترنال موجود در بازار در ساختار خود از یک HDD برخوردار هستند که در واقع قسمت اصلی این هارد به حساب می آید و از یک مدار تبدیل کننده SATA به USB نیز برخوردار است و در یک محفظه شیک قرار گرفته است. هاردهای اکسترنال یا HDD به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول هاردهای اکسترنال بدون آداپتور هستند و دسته دوم هاردهای اکسترنال دارای آداپتور هستند. هاردهای اکسترنال که بدون آداپتور می باشند را هارد اکسترنال پاسپورتی نیز می گویند. این نوع هاردها از ابعادی کوچکتری برخورد بوده و در مقایسه با هاردهایی که دارای آداپتور هستند، از سرعت کمتری برخوردار می باشند. هاردهای بدون آداپتور برق مورد نیاز خود را از طریق پورت USB تأمین می کنند و معمولاً دارای 5400RPM سرعت می باشند. هاردهای پاسپورتی به دلیل ابعاد کوچک و وزن کمتری که دارند به راحتی قابل حمل و جابه جایی می باشند. این گونه هاردها قیمت بسیار بیشتر از هاردهای دارای آداپتور دارند و در برخی موارد این اختلاف قیمت به دو برابر هم خواهد رسید. هاردهای دارای آداپتور، معمولا برق خود را به صورت جداگانه و از طریق کابل برق (آداپتور برق) تامین می کنند و از ابعاد و وزن بیشتری برخوردار هستند و سرعت بالاتری نسبت به هاردهای پاسپورتی دارا می باشند. هاردهای دارای آداپتور معمولاً از یک HDD برخوردار هستند که سرعت آن 7200RPM می باشد.

برند هارد اکسترنال

امروزه شرکت های زیادی در زمینه تولید و عرضه هارد های اکسترنال فعالیت می کنند. از جمله مشهورترین برند های تولیدکننده هارد اکسترنال می توان به  Apacer، SAMSUNG، Orico ،Transcend ،Toshiba ،Seagate ،ADATA ،Western Digital ،Silicon Power و... اشاره کرد. محصولات تمامی این برند ها در فروشگاه اینترنتی آسارایان موجود و قابل خرید است.

گارانتی هارد اکسترنال

هارد اکسترنال ابزاری است که کاربران برای ذخیره سازی اطلاعات مهم خود از آن استفاده می کنند. به همین جهت لازم است تا هارد را از محلی معتبر تهیه نموده تا توان ضمانت و پشتیبانی از هارد را داشته باشد و در صورت بروز مشکل بتواند از شما پشتیبانی نماید. به همین جهت شرکت هایی که هارد را گارانتی می کنند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. هر کدام از این شرکت ها از قوانین خاصی برخوردار هستند و خدمات گوناگونی را به مشتریان خود ارائه می دهند بنابراین لازم است تا کاربران در هنگام خرید به شرکت گارانتی کننده هارد اکسترنال نیز توجه نمایند.

یکی از مشهورترین شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش هاردهای اکسترنال، شرکت آونگ است. شرکت آونگ هارد های اکسترنال برند ای دیتا را تا 4 سال گارانتی می کند و یک سال خدمات بازیابی رایگان را نیز برای این محصولات در نظر گرفته است.

 سازگار ارقام،حامی و آواژنگ  ارائه دهنده گارانتی محصولاتسیگیت و وسترن دیجیتال است که برای محصولات این شرکت تا 2 سال خدمات پس از فروش ارائه می دهد.

متین رایانه نیز هارد های شرکت های سیلیکون پاور و اپیسر را گارانتی می کند و خدماتی مانند تعویض و تعمیر محصولات را به مدت 3 سال (به طور متوسط) در نظر گرفته است.

گارانتی های هارد اکسترنال

رمزگذاری و امنیت هارد اکسترنال

کاربران در هنگام خرید لازم است به رمزگذاری آن نیز توجه نمایند. این مورد زمانی اهمیت پیدا خواهد کرد که به دنبال خرید هاردی قابل حمل هستید و می خواهید اطلاعات بسیار مهمی را بر روی آن ذخیره نمائید. یکی از خطراتی که برای هاردهای قابل حمل وجود دارد، خطر مفقود شدن و یا در برخی موارد به سرقت رفتن آن است. در چنین موارد اهمیت رمزگذاری هارد بسیار قابل درک خواهد بود.

رمز گذاری و امنیت هارد اکسترنال

نرم افزار و مدیریت حافظه هارد اکسترنال

برخی از هاردها دارای نرم افزار داخلی هستند که برای کاربرانی که تازه کار می باشند و چندان اطلاعاتی در مورد پیکربندی هارد ندارند، بسیار مناسب هستند و کار با آن برای کاربران بسیار راحت تر خواهد بود. البته این موضوع می تواند تأمین کننده امنیت این دستگاه نیز باشد و مدیریت حافظه، سلامت و رمزگذاری هارد اکسترنال را برای کاربر آسان نماید.

استاندارد های مقاومت هارد اکسترنال

استاندارد های مقاومت هارد اکسترنال

مقدار مقاومت هارد اکسترنال بر اساس استانداردهایی تعریف شده است و با نماد IPXX (حروف IP به همراه دو عدد) که مخفف شده عبارت Ingress Protection است، نشان داده می شود. عددی که در ابتدای این نماد نوشته می شود نشاند دهنده میزان مقاومتی است که هارد اکسترنال در برابر گردوغبار دارد. عدد دوم نیز میزان مقاومت هارد در برابر آب را نشان خواهد داد. در ادامه توضیحات بیشتر در مورد این نماد ارائه خواهد شد.

مقاومت در برابر آب :

  • IPX5: این نماد نشان می دهد که دستگاه مورد نظر در برابر جریان آب به ضخامت 6 میلی متر برای مدت حداقل 3 دقیقه (معادل 12.5 لیتر در دقیقه) می تواند مقاومت نماید.
  • IPX6: این نماد نشان می دهد که دستگاه مورد نظر می تواند در برابر جریان آب به ضخامت 12میلی متر و به مدت حداقل 3 دقیقه (100 لیتر در دقیقه) مقاومت نماید.
  • IPX7: این نماد نیز بیانگر آن است که دستگاه مورد نظر می تواند در مدت حداقل 30دقیقه در عمق 1 متری آب مقاومت نماید.
  • IPX8: این نماد بیانگر مقاومت دستگاه در عمق بیشتر از 1متر و معمولا برای حدود 30 دقیقه است.

مقاومت در برابر گرد و غبار:

  • IP5X: این نماد نشان دهنده مقاومت دستگاه در برابر ذرات بسیار ریز مانند ماسه و خاک است. برای بسیار از کاربران این میزان از مقاومت مقدار مطلوبی به نظر می رسد.
  • IP6X: این نماد بیانگر مقاومت بسیار بالای دستگاه در برابر نفوذ غبار بسیار نرم است. این نماد بالاترین میزان استاندارد در برابر گرد و غبار به شمار می آید که سلامت اطلاعات شما را تا حد زیادی حفظ می کند.

یکی از حوادثی که برای اغلب هاردها ممکن است رخ دهد، افتادن دستگاه بر روی زمین می باشد. این اتفاق ممکن است تحت هر شرایطی رخ دهد بنابراین لازم است تا برای حفظ اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد، دستگاهی تهیه نمائید که در برابر شوک و ضربه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد. بهترین استاندارد موجود در بین هارد های اکسترنال، استاندارد IP68 است که امروزه در بسیاری از هارد های اکسترنال وجود دارد.

مقدار مقاومت هارد اکسترنال

جمع بندی

هاردهای اکسترنال از ویژگی های بسیار متنوعی برخوردار هستند. در برخی موارد هاردهای اکسترنال دارای تعدد درگاه هستند و به کاربر اجازه می دهند تا به چند رایانه متصل شود. بنابراین لازم است با توجه به نیاز خود اقدام به تهیه هارد مناسب نمائید. در هنگام خرید هارد لازم است به گارانتی آن نیز توجه شود.

فروشگاه آسارایان انواع مختلفی از هاردهای اکسترنال را با قیمت استثنایی و تضمین کیفیت برای شما فراهم آورده است که هم اکنون می توانید از این فروشگاه و از بخش خرید هارد اکسترنال، کالا مورد نیازتان را خریداری کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع و ویژگی های یک هارد اکسترنال خوب آشنا کنیم. امیدواریم توانسته باشیم در انتخاب هارد اکسترنال مناسب راهنماییتان کنیم. اگر نکته یا سوالی مد نظرتان میباشد خوشحال میشویم آن را با ما در میان بگذارید.