راهنمای خرید هدست گیمینگ

آسارایان 1399/01/03 بدون نظر

در سال‎ های اخیر با پیشرفت ‏هایی که در صنعت بازی رخ داده است، صدا نیز در این صنعت مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و در تلاش برای طبیعی ‏تر شدن آن است. همین امر موجب می‏گردد تا کاربران احساس نیاز به یک هدست با کیفیت را درک کنند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی لوازمات جانبی کامپیوترهای گیمینگ نیز با پیشرفت هایی همراه بوده اند و قرار گرفتن نام گیمینگ بر یک محصول به واقع بیانگر کیفیت آن محصول است که می تواند گیمر را در طول بازی همراهی کند. هدست های گیمینگ نیز به گونه ای طراحی شده اند که مخصوص کاربران حرفه‎ ای و گیمرها هستند.

در این مقاله از وبلاگ آسارایان، قصد داریم در ادامه ارائه راهنمای خرید تجهیزات گیمینگ، اینبار راهنمای خرید هدست گیمینگ را به شما ارائه نماییم. با آسارایان همراه باشید.

تجربه صوتی عالی با هدست گیمینگ

هدست های گیمینگ نه تنها صدای بازی را بسیار با کیفیت به گیمر انتقال می دهند بلکه ویژگی های بازی محور دیگری مانند میکروفون با انتقال صدایی واضح و شفاف، طراحی خاص و جذاب را دارا می باشند. پیشرفت های هدست ‎ها به گونه ای بوده است که ممکن است در آینده جایگزین اسپیکرها شود.

هدست های گیمینگ به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که صداها با جزئیات دقیق و بسیار واضح در اختیار گیمر قرار می دهند. همچنین این هدست ها آرامش و راحتی گیمر را نیز در طول فراهم می کنند و صدایی فراگیر و بدون نویز را در اختیار وی قرار می دهند تا لذت بازی برای او دوچندان شود.

هدست های گیمینگ اغلب از کیفیت و توانایی های بیشتری در مقایسه با هدست های معمولی برخوردار هستند و همچنین می توانند صدا را به صورت سه بعدی نیز پخش کنند. یکی از فاکتورهای مهمی که تجربه یک بازی را بسیار لذت بخش‎تر می‎کند، درک بهتر صدای محیط بازی است. به همین منظور شرکت های تولیدکننده‎ی هدست های گیمینگ تلاش می کنند تا با استفاده از روش های متنوع این مهم را محقق سازند.  در همین راستا این شرکت ها در ساخت هدست های خود به استفاده از چند درایو در هر گوشی روی آورده اند تا صدای بسیار با کیفیت تری را در اختیار گیمر قرار دهند.

تجربه صوتی عالی با هدست گیمینگ

سایز درایو

درایو نام قطعه ای است که برای تولید صدا در گوشی های هدست قرار داده می شود و از انواع بسیار گوناگونی نیز برخوردار هستند و به همین منظور نیز طبیعی است دارای کیفیت های متفاوتی نیز باشند. یکی از فاکتورهایی که در میزان صدای تولید شده توسط این درایوها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، قطر این درایوها می باشد. هر چه میزان درایوهای تعبیه شده در هدست بزرگ تر باشد، صدایی که توسط این درایوها تولید می شود نیز بیشتر خواهد بود. هدست ها عموماً در سه دسته تقسیم بندی می شوند.

هدست های In Ear

دسته اول از نوع In Ear بوده یعنی درون گوش قرار می گیرند که بسیار محبوب هستند. درایورهای این نوع هدست کوچک بوده اما چون در نزدیکی پرده گوش قرار می گیرند می توانند صدایی رسا و با کیفیت را به کاربر ارائه دهند. همچنین این نوع هدست ها به دلیل قرار گرفتن درون گوش، محیط اطراف خروج صدا را ایزوله می کنند و همین امر سبب می شود تا صدای اضافی وارد گوش نشود. از مهمترین ویژگی این نوع هدست ها از آن برخوردار هستند می توان به حمل راحت آن ها اشاره نمود. درایورهای این هدست ها به دلیل کوچک بودن طبیعی است که دارای محدودیت های نیز باشند و همچنین استفاده طولانی مدت از این نوع هدست ها منجر به خسته شدن گوش می شود و به دلیل نزدیکی درایورهای این هدست ها به پرده گوش، می تواند در بلند مدت آسیب هایی را نیز به پرده گوش کاربر وارد نماید. این دسته از هدست ها به دلیل درایورهای کوچکی که دارند از قیمت نسبتاً پایین تری نیز برخوردار هستند.

هدست های In Ear

هدست های on Ear

دسته دوم هدست های On Ear هستند که کاربر می تواند آن ها را بر روی گوش خود قرار دهد. درایورهای این نوع هدست در مقایسه با هدست هایی که درون گوش قرار می گیرند نسبتاً بزرگتر هستند که همین امر موجب می گردد تا صدای تولید شده توسط این هدست ها نیز بیشتر باشد. درایورهای در این مدل هدست ها به واسطه یک کاپ به راحتی بر روی گوش قرار می گیرند و چون لاله گوش ناهمواری هایی دارد موجب می شود تا صدای محیط به درون گوش کاربر راه پیدا کند و همچنین صدای هدست نیز به محیط اطراف پخش می شود. در این نوع هدست به دلیل فاصله بیشتری که درایورهای آن ها با گوش کاربر دارند آسیب کمتری متوجه پرده گوش کاربر است. استفاده از این مدل نیز در طولانی مدت می تواند منجر به خستگی کاربر شود. جابه جایی این نوع هدست ها چندان کار راحتی مخسوب نمی شود و از قیمت نسبتاً متعادل ‎تری برخوردار هستند. این دسته از هدفون ها ممکن است در مقایسه با ایرفون‎ها چندان قابلیت حمل بالایی نداشته باشند اما باز هم به دلیل کوچک بودن و وزن نسبتاً کمی که دارند، می توانند گزینه خوبی برای کاربرانی که نیاز به جابه جایی هدفون دارند، باشند. البته برخی از این مدل هدفون ها از قابلیت تا شدن برخوردار هستند که همین امر ابعاد این هدفون ها را کوچکتر کرده و راحت تر قابل حمل هستند. هدفون های On Ear بی ‎سیم به دلیل ابعاد بزرگتری که دارند از باطری های حجیم تری نیز برخوردار هستند که همین امر موجب می گردد تا کاربران بتوانند در مدت طولانی تری به موسیقی گوش دهند. همچنین این نوع هدفون ها به دلیل درایور بزرگتری که دارند، صدای خروجی بهتری را از خود ارائه می دهند.

هدست های on Ear

هدست های Over Ear

دسته سوم هدست ها از نوع Over Ear بوده که به واسطه حلقه ای که دارند به دور گوش سوار می شوند و بسیار معروف هستند و درایورهایی نسبتاً بزرگ دارند. بزرگ بودن درایور در این دسته نیز موجب می شود تا صدای بیشتری از آنها خارج شود. در این دسته از هدست ها، درایو هدست به صورت کامل اطراف گوش را پوشش می دهد و محیط درون گوش را ایزوله می نماید که همین امر می تواند تجربه صدایی فراگیرتر و کم نظیر را به کاربر ارائه دهد. این هدست ها به دلیل کیفیت مناسبی که دارند می توانند انتخاب خوبی برای کاربران حرفه ای باشند. اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که بزرگتر شدن درایورها می تواند در هنگام جابه جایی هدست ها مشکل ساز شود و همچنین درایورهای بزرگ تر از قیمت بیشتری نیز برخوردار هستند. این نوع هدست ها گزینه ای بسیار مناسب برای گوش دادن به موسیقی با کیفیت بسیار بالا هستند و درایورهای بزرگ آن ها تأثیر بسزایی بر بهتر شدن تجربه گوش دادن به موسیقی را فراهم می کنند. این هدفون ها به دلیل ابعاد حجیمی که دارند، مشخص است که درون آنها از باطری های حجیم نیز استفاده شده است که همین امر امکان شارژدهی بیشتری را برای این هدفون ها فراهم می کند. این هدفون ها به دلیل استفاده از ابر در قسمتی که به دور لاله گوش قرار می گیرد راحتی بیشتری را برای کاربر فراهم می کنند و به دلیل تقسیم وزن بهتری که دارند در بلند مدت موجب خسته شدن کاربر نمی شوند.

هدست های Over Ear

راحتی

یکی دیگر از مواردی که در تهیه هدست از اهمیت بالایی برخوردار است، میزان راحتی کاربر می باشد. هدست راحت باید از وزنی سبک برخوردار برخوردار باشد تا در هنگام استفاده کاربر را دچار خستگی نکند و به گونه ای بر روی سر و گوش کاربر سوار شود که کاربر که با استفاده در بلند مدت مشکلاتی فیزیکی برای کاربر ایجاد نکند. هدست باید به گونه ای طراحی شده باشد که در هنگام استفاده فشاری را به گوش کاربر وارد نکند.

راحتی هدست

کانال صوتی

برخی از هدست ها از نوع استریو بوده و برخی دیگر از نوع سوراند هستند. هدست های نوع استریو فقط از دو کانال صوتی برخوردار هستند که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ واقع شده است. اما هدست های سوراند در برخی موارد ممکن است تا 8 کانال صوتی نیز مجهز شوند تا بتوانند صدایی بسیار با کیفیت و واضح را در اختیار کاربران قرار دهند.

کانال صوتی هدست

صدای سوراند

هدست‎هایی که از صدای سوراند برخوردارند، تجربه صوتی بهتری را ایجاد می کنند. یکی از مشکلاتی که وجود دارد، کوچک بودن هدست ها است که همین امر سبب می گردد تا فضای کافی برای خلق صدای سوراند را در اختیار نداشته باشند. این نوع صدا زمانی قابل دسترسی است که فضایی بزرگ با بلندگوهایی مناسب در اختیار باشد و همین امر موجب می گردد تا هدست‎های تقریباً در این زمینه چندان موفق عمل نکنند. این مشکل سبب گشته است تا تولیدکنندگان به یک جمع بندی کلی برسند و نوعی فضای سوراند مجازی خلق کنند. این موضوع بدین معناست که این گونه هدست ها همچنان از دو خروجی صوتی بهره می برند اما در واقع این دو درایو نقش کانال های بیشتر برای خلق صدای سوراند به صورت مجازی را ایفا می کنند. البته تجربه صدای سوراند به این صورت نیز می تواند بسیار شگفت انگیز و جذاب باشد اما این تجربه نمی تواند مانند تجربه شنیدن صدای سوراند در یک سالن سینمای بزرگ با بلندگوهای مخصوص باشد.

روشی دیگر برای خلق چنین صدایی وجود دارد که بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته این روش از تولید صدای سوراند به صورت مجازی نیز قوی تر و بسیار دقیق ‎تر است. در این روش تولیدکنندگان هدست ها درایوهای جداگانه ای را برای هر کانال صوتی در نظر گرفته و در نهایت مورد استفاده قرار می دهند. با این روش صدای سوراند دقیق تر و نسبتاً واقعی تر به گوش کاربر خواهد رسید. اما یکی از مشکلاتی که در این روش وجود دارد این است که به دلیل کوچک بودن اندازه هدست ها و کم بودن حجم آن ها، تولیدکنندگان مجبور هستند تا از اسپیکرهای کوچک تر استفاده نمایند. همین امر سبب می شود تا از کیفیت صدای خروجی درایوها و همچنین بلندی صدای آن ها مقداری کاسته شود.

برای کاربرانی که به سبک بازی های شوتر و اول شخص علاقه مند هستند، بهتر است از هدست هایی که صدای خروجی آن ها سوراند است استفاده کنند. زیرا این هدست ها به کاربر این امکان را می دهند تا بتواند صدایی که از پشت سر می آید را نیز به خوبی بشنود. یکی از نکات مهمی که در استفاده از این نوع صدا باید مورد توجه قرار گیرد این است که ممکن است مکان و یا چشمه ای که صدا از آن تولید شده است از مکان واقعی آن خارج باشد. مثلاً در حین انجام بازی شوتر ممکن است کسی از پشت سر شما حرکت کند، که در چنین حالتی نقطه تولید صدا واقعاً در پشت سر شما و نه در زمینه، احساس خواهد شد.

صدای استریو

سال های بسیار زیادی است که این نوع صدا در سراسر دنیا در هدست ها مورد استفاده قرار می گیرد. نمی توان گفت استفاده از دو درایو، یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ ایده ای تازه و جدید است اما می توان گفت این ایده همچنان به خوبی کار می کند و صدایی با کیفیت را به کاربر ارائه می دهد. در این نوع هدست ها کیفیت و بلندی صدای خروجی هرگز قربانی تکنولوزی سوراند نمی شود و درست است که صدا به صورت چند بعدی و چند کاناله ارائه نمی شود اما کیفیت بسیار خوب و صدای واضحی دارند. همچنین در این نوع هدست ها از یک درایو در هر طرف استفاده شده است که همین امر سبب می گردد تا فضای مناسب برای قرارگیری درایوی بزرگ فراهم باشد و به واسطه آن صدایی بلدتر و با کیفیت شنیده شود.

یکی از مشکلاتی که در هدست های استریو وجود دارد نسبتاً عدم تشخیص مکان چشمه صدا در بازی های ویدیویی است. صدایی که از این هدست ها خارج می شود معمولاً تخت و در پس زمینه شنیده می شوند. البته استفاده از برخی نرم افزارهای می تواند به کاربر کمک کند تا بتواند صدای خروجی از هدست های استریو را مقداری به صدای سوراند شبیه نماید.

میکروفون دار یا بدون میکروفون

به هدفونی که دارای میکروفون است، هدست نیز گفته می شود و معمولا واژه هدفون بدین معناست که آن دستگاه از میکروفون برخوردار نیست. برخی ار شرکت های تولیدکننده برای کاهش هزینه های تمام شده اقدام به حذف میکروفون می کنند و در جهت تولید هدفون گام برمی دارند. اما برای آن دسته از کابرانی که به دنبال ابزاری قدرتمند و کامل هستند، بهتر تا به استفاده از هدست روی آورند. یکی از ابزارهایی که می تواند در انجام بازی مفید و کاربردی باشد، بخصوص در بازی های آنلاین، هدست است. برای مثال در هنگام انجام یک بازی شوتر به صورت مالتی مدیا، در صورتی که کاربر بخواهد با سایر همبازی های خود ارتباط برقرار کند، میکروفون ابزاری است که در چنین واقعی بسیار کاربردی به نظر می رسد. معمولاً میکروفون ها نیز مانند سایر ابزارها از کیفیت های متفاوتی برخوردار هستند اما نکته‎ی مهم این است که میکروفون مورد استفاده بتواند صدای شما را با کیفیت و واضح انتقال دهد و در چنین مواقعی استفاده از فیلتر کاهش نویز نیز می تواند بسیار کمک کند. کار این فیلترها به گونه ای است که صدای متفرقه و نویزهای محیط اطراف را فیلتر کرده و فقط صدای کاربر را منتقل می کنند. همین امر سبب می شود تا در محیط هایی شلوغ مانند گیم نت ها بتوانید به راحتی با همبازی های خود ارتباط برقرار کنید. در هنگام تهیه هدست لازم است تا از جنس بدنه و نحوه قرارگیری میکروفون آن اطمینان حاصل کنید. در برخی از هدست ها، میکروفون به صورت کشویی تعبیه شده است و در صورتی که کاربر به آن نیازی نداشته باشد می تواند آن را در جای خود پنهان نماید. برخی از میکروفون ها نیز از بدنه انعطاف پذیر برخوردارند و به راحتی قابل خم شدن هستند.

میکروفون دار یا بدون میکروفون هدست

باسیم یا بی‎سیم

یکی دیگر از ویژگی هایی که بسته به نیاز کاربر می تواند از اهمیت بسیاری برخوردار باشد، باسیم و یا بی سیم بودن هدست گیمینگ است. هدست های سیمی گیمینگ نسبتاً برای کاربرانی که از رایانه رومیزی استفاده می کنند، مناسب است. اما برای کاربرانی که از کنسول بازی استفاده می کنند و با کنسول خود فاصله دارند، بهتر است تا از هدست های بی سیم استفاده نمایند. البته لازم به ذکر است که بسیاری از کنسول های بازی که امروزه در دسترس هستند بر روی کنترلر خود از یک جک 3.5 میلی متری صدا برخوردار هستند که همین امر استفاده از هدفون های باسیم را نیز راحت می کند. کاربران حرفه ای و گیمرها استفاده از هدست های باسیم را ترجیح می دهند، زیرا معتقدند که هدست های بی سیم در مقایسه با هدست های باسیم مقداری از کیفیت صدای پایین تری برخوردار هستند. البته با پیشرف های حال حاضر در تکنولوژی، هدست های بی سیم نیز بسیار قدرتمند شده اند و از توانایی بسیار بالایی برخوردار هستند. البته قبل از خرید هدست بی سیم باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که دستگاه شما به بلوتوث مجهز باشد.

باسیم یا بی‎سیم هدست

یکی از مشکلاتی که در هدست های بی سیم کاربران درگیر آن خواهند بود، نیاز به شارژ کردن این نوع هدست ها است. در برخی موارد ممکن است در حین انجام یک بازی آنلاین باشید و ناگهان شارژ باطری هدست بی سیم به اتمام برسد و همین موضوع کاربر را مجبور می کند تا این ابزار را به شارژر متصل سازد. یکی دیگر از مسائلی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، برد هدست های بی سیم است. اگر کیفیت چیپ بی سیم که بر روی این هدست ها تعبیه شده است از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد ممکن است با اندکی فاصله گرفتن، ارتباط بی سیم هدست با رایانه قطع شود. اما هدست های باسیم از شارژ کردن بی نیاز هستند و در این نوع از هدست ها مسئله ای به نام تداخل سیگنال و افت کیفیت وجود نخواهد داشت. البته این نوع هدست ها دیگر ازادی عمل هدست ها بی سیم را در اختیار کاربر قرار نخواهند داد. استفاده از هدست های باسیم محدودیت هایی در جابه جایی برای کاربر فراهم می کنند و کاربر نمی تواند چندان فاصله زیادی از رایانه یا کنسول بازی خود داشته باشد اما به هر حال نگرانی برای اتمام شارژ این دسته از هدست ها وجود ندارد و کاربر بدون نگرانی از بابت شارژ هدست می تواند از آن استفاده نماید.

 محدوده فرکانس

صداهایی که گوش انسان توانایی شنیدن آن ها را دارد در محدوده 20 تا 20.000 هرتز هستند و هر صدایی که در این بازه نباشد، گوش انسان قادر به شنیدن آن نخواهد بود. اغلب هدست هایی که مخصوص بازی طراحی و ساخته شده اند توانایی تولید صدایی بسیار با کیفیت و بلند را دارا می باشند که در اصطلاح به آن ها Full Range گفته می شود. البته برخی از هدست ها نیز صدایی بیشتر از این بازه را ارائه می دهند. البته ممکن است با افزایش صدا، گوش انسان دیگر قادر به شنیندن آن نباشد اما در اغلب موارد باعث می شوند تا تفکیک بندی صدا بهتر اتفاق افتد. در همین راستا در هنگام خرید هدست باید توجه به محدوده فرکانس آن هسدت شود و بهتر تا از در بازه توانایی شنیدن گوش انسان باشد.

امپدانس

میزان توانایی که یک هدفون برای رسیدن به حداکثر کارایی به آن نیاز دارد را امپدانس می گویند. هدفون هایی که از امپدانس پایینی برخوردار هستن، می توانند با کمترین میزان انرژی راه اندازی شوند. این نوع هدفون ها برای اتصال به گوشی های هوشمند و MP3 Player بسیار مناسب هستند زیرا توان چندان زیادی برای فعالیت مصرف نمی کنند. اما در صورت استفاده از هدفون هایی با امپدانس بالا در چنین ابزارهایی، ممکن است با خراب شدن آن دستگاه ها مواجه شوید. همچنین هدفون هایی که از امپدانس بالاتری برخوردار هستند دارای یک آمپلی فایر جداگانه بوده که همین امر می تواند موجب بهتر شدن صدای خروجی از این هدفون ها شود. مقدار امپدانس هدفون ها عموماً بر روی جعبه آن ها درج شده است بنابراین بهتر است در هنگام خرید به این نکته نیز توجه شود. هدست ها و هدفون هایی که توانی کمتر از 15اهم دارند به راحتی بر روی هر دستگاهی قابل استفاده هستند اما هدست ها و یا هدفون هایی که توانی بیشتر از 50اهم دارند معمولاً ممکن است به یک آمپلی فایر نیاز داشته باشند. گوشی های هوشمند و دستگاه های پخش کننده موسیقی می توانند تا 80اهم توان مورد نیاز هدست ها و یا هدفون ها را تأمین نمایند. یکی از نکاتی که اشاره به آن ضروری است، این است که در صورت اتصال هدست به دستگاهی که امپدانس بالاتری نسبت به آن هدست دارد، هیچگاه صدای آن دستگاه را تا انتها افزایش ندهید، زیرا این مورد می تواند آسیبی جدی به هدست یا هدفون مورد استفاده وارد کند.

امپدانس هدست

باز یا بسته بودن پشت درایو

هدست ها دارای دسته بندی های گوناگونی هستند. یکی از این دسته بندی ها شامل باز یا بسته بودن پشت درایو هدست است. هدست هایی که پشت درایو آن ها بسته است محیط صدا را به صورت کامل ایزوله می کنند و همین امر موجب می شود تا صدای آن بسیار با قدرت به گوش کاربر برسد. هدست هایی که پشت درایو آن ها باز است، بخشی از صدای تولید شده به بیرون درز پیدا می کند و برخی از صداهای بیرون نیز به گوش کاربر می رسد. هر دو نوع درایو از طرفدارانی برخوردارند و نمی توان بیان داشت که یکی از این درایوها بر دیگری برتری دارد.

ویژگی نویز کنسلینگ

نویز کنسلینگ همان ویژگی حذف نویز توسط درایو هدست است که یکی از فاکتورهایی می باشد که در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد. این ویژگی به واسطه تعبیه یک میکروفون بر روی هدست اتفاق می افتد و با تولید امواجی به خنثی شدن نویزهای موجود در محیط می شود. البته این قابلیت فقط برای حذف نویزهای حاصل از صدای موتورسیکلت ها، قطار و یا هواپیما کاربر دارد و نمی تواند نویزهایی مانند حرف زدن افراد در اطراف کاربر را حذف کند.

ویژگی نویز کنسلینگ هدست

جمع بندی

اگر اهل بازی های کامپیوتری هستید و تمایل دارید محتوای صوتی را با بالاترین کیفیت ممکن بشنوید، خرید هدست گیمینگ را به شما توصیه می کنیم. آسارایان، انواع مختلفی از هدست های گیمینگ را برای شما آماده کرده است که می توانید از بخش خرید هدفون کالا مورد نظر خود را خریداری کنید.

این مقاله با کوشش تیم تولید محتوا آسارایان جمع آوری و در اختیار شما قرار گرفته است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در انتخاب و خرید موثر و موفق شما داشته باشیم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.