راهنمای خرید هاب USB

آسارایان 1399/01/09 بدون نظر

مقدمه:

هاب USB یکی از کاربردی ترین لوازم جانبی کامپیوتر است که به شما این امکان را می دهد تا یک پورت USB کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به چند پورت USB تبدیل کنید.در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید آسارایان، قصد داریم شما راهنمای خرید هاب USB را به شما ارائه دهیم.با آسارایان همراه باشید.

هاب USB چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدای مقاله بهتر است بدانیم هاب USB چیست و چه کاربردی دارد. هاب USB نوعی ابزار جانبی دیجیتالی محسوب می شود که به منظور افزایش تعداد درگاه های USB بکارگیری می شود. به عبارتی دیگر با اتصال هاب USB به یک درگاه USB در ابزاری مانند لپتاپ و یا کامپیوتر می توانید آن درگاه را به چند درگاه USB تبدیل نمایید و به آسانی از این تعدد درگاه USB بهره ببرید. با توجه به توسعه روزافزون دنیای تکنولوژی و پیشرفت ابزار دیجیتالی، همواره نیاز به پورت های USB بیشتر برای اتصال انواع گوناگون لوازم جانبی به کامپیوتر و لپ تاپ احساس می شود. البته معمولا هاب های یو اس بی در لپ تاپ ها کاربرد بیشتری دارند. زیرا زیرا تعداد پورت های USB در لپ تاپ ها معمولا به چند پورت محدود شده است و مانند کامپیوتر از تنوع و تعداد زیاد پورت یو اس بی برخوردار نیستند. هاب های USB دارای تنوع رنگ، ظاهر و ابعاد هستند. در خرید هرگونه ابزار دیجیتالی کماکان باید نکات و مواردی را در مورد آن مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. در مورد خرید USB HUB نیز نکاتی همواره حائز اهمیت است که در ادامه این مبحث به چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت.

هاب USB چیست و چه کاربردی دارد

طراحی و ساختار USB HUB

طراحی و ساختار فیزیکی هاب USB از مواردی است که همواره در هنگام خرید این وسایل لازم است مورد توجه قرار دهید. گاهاً پیش می آید که هنگام قرارگیری هاب USB روی میز یا هر محلی دیگر و اتصال چندین کابل USB به طور هم زمان به آن، هاب تکان می خورد و یا از روی میز و محلی که روی آن واقع شده می افتد و این ممکن است دردسرساز باشد. از این رو کمپانی ها و برندهای پیشتاز در تولید این ابزار کارآمد طراحی بدنه وشکل آن را طوری در نظر می گیرند که از حوادث این چنینی پیشگیری شود و حتی در زمان اتصال بیشتر از ده عدد کابل به درگاه های USB هاب، دچار اختلال، واژگونی و یا درهم تنیدگی کابل نخواهد شد.

طراحی و ساختار USB HUB

یکی از اصلی ترین قابلیت هایی که هاب ها از آن برخوردار هستند، کلید های هاب است. در انواع هاب USB که در بازار تکنولوژی امروز وجود دارد شاهد بکارگیری دو نوع کلید هستیم که بسته به شرایط هرکدام مورد استفاده قرار می گیرند.

هاب یو اس بی

نوع اول کلید، کلید روشن/خاموش کلی است این کلید به منظور قطع و وصل کلیه درگاه های اتصالی هاب به سیستم مورد استفاده واقع می شود و با قطع کلی اتصالات بین هاب و سیستم در فرآیندهایی نظیر جستجوها و به روزرسانی های سیستم کاربرد دارد.

نوع دیگر کلید بکارگیری شده در هاب های USB، کلیدهای جداگانه قطع و وصل تک به تک درگاه های USB هاب است که به شما امکان مدیریت اتصال بیشتر را می دهد. شما قادر به گزینش اتصالات و درگاه های فعال خواهید بود و می توانید وضعیت فعالیت و اتصال انواع دستگاه نظیر چاپگر، اسکنرها و یا انواع ابزار ذخیره سازی داده را کنترل و مدیریت نمایید.

 هاب USB

همانطور که می دانید هاب USB ابزاری جانبی است و همانطور که پیداست معمولاً در کنار سیستم کامپیوتری قرار می گیرد و به همین منظور اغلب دارای کابل های اتصالی با طول کم هستند اما در برخی شرایط این موضوع ممکن است دردسرساز باشد. در برخی سیستم های کامپیوتری برای دستیابی اتصالات USB لزوماً باید به بخش پشتی کیس مراجعه شود و از این رو اگر طول کابل هاب کم باشد نمی توان به آسانی آن را در کنار سیستم دردسترس داشت. پس به کابل هایی با طول سیم مناسب نیاز است. با این اوصاف در شرایط فوق هاب های دارای کابل اتصال با طول کم مناسب و کارآمد نیست و دسترسی و استفاده از آن ها ممکن است آسان نباشد.

جنس بدنه هاب به ویژه در هاب های صنعتی و دارای تعداد پورت بالا بسیار اهمیت دارد. هاب های USB نیز همانند سایر دستگاه های دیجیتال، بعد از مدتی کارکردن، ایجاد حرارت می کنند. هاب های USB فلزی به ویژه هاب های USB آلومینیومی، نسبت به هاب های USB پلاستیکی از خروج حرارت بهتری برخوردارند و به همین سبب این هاب ها معمولا عمر بیشتری دارند. بعلاوه، هاب های فلزی معمولا استحکام بیشتری نیز دارند.

تعداد درگاه های اتصال

مهم ترین ویژگی هر هاب USB را می توان تعداد درگاه های USB آن برشمرد. با توجه به پیشرفت روزافزون دنیای تکنولوژی و ابزار دیجیتالی، نیاز کاربران به پورت USB ممکن است با دیگری متفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید کیبورد USB، ماوس و فلش مموری یا هارداکسترنال خود را به سیستم کامپیوتری متصل نمایید. اما تنها دو عدد درگاه اتصال USB داشته باشید. در این شرایط باید از خیر یکی از لوازمی که قصد اتصال آن به سیستم را داشتید، بگذرید. اما اینجاست که هاب USB بکارمی آید. هاب USB از طریق اتصال به یک درگاه USB چندین درگاه اتصال مجزا را برای شما فراهم می آورد تا بتوانید به آسانی چند ابزار جانبی را به سیستم خود متصل نمایید. از طرفی دیگر باید توجه داشته باشید چه تعداد درگاه USB برای اتصال ابزار جانبی به سیستم خود نیاز دارید. مثلاً اگر شما دارای لپتاپی با یک یا دو درگاه USB هستید بهتر است از هاب هایی با دو درگاه اتصال یا بیشتر از آن استفاده نمایید. البته شایان ذکر است که با توجه به اختلاف قیمتی اندک، تهیه هاب با درگاه های اتصالی بیشتر، بهتر و به صرفه تر است.

امروزه شاهد عرضه هاب های صنعتی به بازار هستیم که معمولا هاب هایی دارای آداپتور هستند. هاب هایی که دارای کاربری صنعتی هستند، معمولا دارای تعداد USB های زیاد هستند که این امکان را برای کاربر فراهم می سازند تا چندین دستگاه با رابط USB را به کامپیوتر موردنظر متصل کنند.

نوع دیگری از هاب های USB مناسب برای کامپیوتر، هاب PCI-E هستند که به طور ویژه برای نصب بر روی مادربورد کامپیوتر از طریق اسلات PCI-E طراحی شده اند.

تعداد درگاه های اتصال هاب usb

نسخه های درگاه USB

از نظر نوع پورت USB، امروزه هاب های موجود در بازار به سه دسته USB 2.0 ، USB 3.0 و USB 3.1 تقسیم می شوند. از لحاظ سرعت هاب نوع USB 3.0 دارای سرعت بیشتری به نسبت نوع USB 2.0 است و هاب با رابط USB 3.1 را می توان بهترین هاب از نظر سرعت انتقال داده ها به شمار آورد.

در نسخه USB 2.0 شاهد سرعت تبادل داده معادل با 480 مگابایت برثانیه هستیم و این سرعت در نسخه USB 3.0 به چیزی حدود 5 گیگابایت برثانیه می رسد. در یک مقایسه ساده متوجه سرعت تقریباً ده برابر بیشتر در USB 3.0 خواهیم شد. البته که این سرعت زیاد در کابل و درگاه USB 3.0 بسیار خوب و کارآمد است اما باید بدانید که این سرعت بیشتر و بهتر حتماً مورد نیاز شما نیست و بستگی دارد که شما از درگاه USB یا هاب USB برای چه موردی استفاده می نمایید. مثلاً اگر برای مواردی مانند اتصال صفحه کلید و یا ماوس از هاب استفاده می نمایید داشتن یک هاب نسخه USB 2.0 هم برای رفع این نیاز کافیست اما اگر بخواهید از هاب برای اتصال انواع حافظه جانبی و تبادل داده استفاده نمایید بهتر است از درگاه نسخه USB 3.0 استفاده نمایید تا داده ها با سرعت مطلوب تری تبادل شوند. در کل با توجه به قیمت بیشتر هاب نسخه USB 3.0 به نسبت هاب نسخه USB 2.0 باید برآورد درستی از نیاز صورت گیرد تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود.  همچنین باید گفت که اگر از هاب برای اتصال دستگاه های ذخیره کننده اطلاعات مانند هارد های اکسترنال یا فلش مموری ها استفاده می کنید، بهتر است از هاب USB 3.0 یا هاب USB 3.1 استفاده کنید.

یک درگاه خاص هم در برخی از هاب های USB به چشم می خورد و آن هم micro USB می باشد این نوع درگاه بیشتر در ابزاری مانند موبایل، تبلت و mp3 playar مورد استفاده است و به وسیله این درگاه می توانید این نوع ابزار را از طریق هاب که به درگاه micro USB تجهیز شده است، به سیستم کامپیوتری متصل نمایید. در دنیای تکنولوژی امروزی و فراگیری استفاده از اسمارت فون ها این قابلیت می تواند بسیار کارآمد و مفید باشد.

اگر سرعت انتقال اطلاعات برای شما اهمیت زیادی دارد، بد نیست بدانید هاب هایی که توسط برند اوریکو ساخته شده اند، برای درگاه های مختلف USB تعبیه شده بر روی هاب، از چیپست های جداگانه استفاده می کنند.

نسخه های درگاه USB

هاب USB با آداپتور و بدون آداپتور

در دسته بندی دیگری از هاب های USB باید به دو نوع بدون آداپتور و دارای آداپتور اشاره کرد. نوع بدون آداپتور، برق مورد نیاز خود را از همان لپ تاپ یا سیستم کامپیوتری دریافت می نماید و نیازی به اتصالات برق مجزا ندارد و همین عاملی برای راحتی مراحل نصب و استفاده از آن می باشد. این نوع هاب به خوبی با انواع کنترلر بازی، قلم نوری و انواع فلش مموری هماهنگ می شود. این نوع هاب به دلیل تعدد مدل و شکل و کوچکی و قابلیت حمل مناسبی که دارد طرفداران زیادی دارد. 

این نوع هاب به سیب قابلیت حمل آسانی که دارد برای افرادی که معمولا در کنار لپتاپ و سیستم خود ابزار USB نیز حمل می کنند بسیار مناسب است. البته در کنار مزایای بسیاری که دارد این نوع هاب دارای عیب هایی نیز هست از جمله آن که نمی توان ابزار با نیاز پردازشی و توان سنگین مانند هارداکسترنال یا چاپگر و اسکنر را به آن متصل کرد و انتظار عملکردی مناسب و روتین را داشت اتصال این نوع ابزار به هاب فاقد آداپتور به قطع سبب بروز اختلالات و کاهش سرعت پردازشی خواهد شد. البته هاب فاقد آداپتور بسیار کاربردی است و برای اتصال ابزار روتین روزمره به سیستم کامپیوتری بسیار کاربردی و کارآمد است.

هاب USB با آداپتور و بدون آداپتور

توان خروجی

در صورت جستجو برای خرید و اطلاعات درمورد هاب های USB درمی یابید که این هاب ها دارای دو مدل هستند یک مدل از آنها دارای مکانیسم کارکردی ساده است و فقط می تواند یک درگاه USB سیستم کامپیوتری را به تعداد بیشتری افزایش دهد اما مدل دیگری هم وجود دارد که دارای آداپتور برق نیز می باشد. نکته حائز اهمیت آن است که هر درگاه USB که در لپتاپ و انوع سیستم کامپیوتری بکارگیری می شود دارای توان خروجی مشخص و معینی است و این توان در هنگام اتصال هاب بدون آداپتور بین سایر درگاه های هاب تقسیم می گردد. اگر دقت کرده باشید توان مجاز درگاه کنار آن یا روی هاب درج شده است. میزان مجاز جریان خروجی در درگاه های سیستم کامپیوتری و هاب ها براساس میلی آمپر می باشد. به عنوان مثال اگر این میزان 600mA درج شده باشد به این معناست که مجموع اتصالات به هاب و سیستم نباید از جریان 600mA تجاوز نماید.

توان خروجی

با این اوصاف یکی از کارهایی که باید پیش از تهیه ابزار جانبی که می خواهید آن ها را به سیستم متصل کنید باید انجام دهید، توجه به توان مصرفی آن ها است که نباید از توان خروجی هاب بیشتر باشد. البته این موضوع درباره مجموع توان خروجی است. مثلا اگر صفحه کلیدی با جریان مورد نیاز500mA و ماوسی با توان مورد نیاز 100mA داشته باشید و هاب شما توان معادل با 600mA داشته باشد حتی در صورت تعدد بالای درگاه های هاب، نمی توانید بیشتر از این دو وسیله را به آن متصل  نمایید و در صورت کارکشیدن از هاب بیش از توان مجاز آن با مشکلات و اختلالاتی مواجه خواهید شد. با این توصیفات اگر شما دارای وسایل جانبی با توان مصرفی بالا هستید و می خواهید آن ها را به USB HUB متصل نمایید باید از هاب های با توان بیشتر و یا هاب های دارای آداپتور برق استفاده نمایید.

توان خروجی هاب یو اس بی

در این بین ممکن است شما از هاب و درگاه USB برای شارژ مجدد ابزاری نظیر موبایل و تبلت استفاده نمایید و تمایل داشته باشید تا فرآیند شارژ مجدد بعد از خاموش کردن سیستم نیز همچنان ادامه داشته باشد که در مورد بیشتر لپتاپ ها و سیستم ها اینطور نیست و بعد از خاموش شدن جریان برق درگاه های USB نیز قطع می گردد. از این رو برای چنین موارد استفاده ای پیشنهاد می گردد تا از هاب های با آداپتور برق استفاده نمایید تا جریان برق مستقل داشته باشد.

نوع دیگر هاب مدل دارای آداپتور است. این مدل هاب نیروی برق مورد نیاز خود را به صورت مستقل از طریق جریان برق شهری از طریق آداپتور دریافت می نماید و به دلیل همین قدرت دریافت جریان مجزایی که دارد برای ابزاری نظیر هارداکسترنال، پرینتر و اسکنر نیز کارایی دارد و توان آن برای این ابزار جوابگو است. این نوع هاب درصورت اتصال ابزار جانبی با توان بالا و نیاز پردازشی قوی نیز به خوبی با کیفیت بالا کارمی کند و البته که شما قادر خواهید بود تعداد زیادی وسیله را بدون ایجاد اختلال به آن متصل نمایید. از مزایای این نوع هاب داشتن امکان اتصال تعداد بیشتری ابزار USB به آن است همچنین عملکرد روان تر و بهتری به نسبت مدل دیگر دارد ولی معایبی هم دارد از جمله قیمت بالاتر آن به نسبت هاب فاقد آداپتور و سنگینی و عدم قابلیت حمل درکنار لپ تاپ.

نتیجه گیری

برای تهیه یک هاب USB باکیفیت و کارآمد، کاربر باید بداند چه نوع وسایل جانبی را می خواهد به هاب متصل نماید و در مرحله بعدی کاربر باید متناسب با نیاز و استفاده خود هاب از نوع دارای آداپتور و بدون آداپتور را برگزینند. در یک شمای کلی می توان گفت یک هاب USB باید قیمت مناسب، کارایی بالا و تعداد درگاه های متناسب با نیاز کاربر داشته باشد. اگر به دنبال بهترین برند های تولیدکننده هاب USB هستید، ما به شما برند های Wavlink و Orico را معرفی می کنیم. هاب های USB برند های Wavlink و Orico در انواع مختلف با آداپتور و بدون آداپتور تولید و به بازار عرضه شده اند. فروشگاه لوازم کامپیوتر آسارایان، انواع مختلفی از هاب های USB برند های مختلف به ویژه هاب های یو اس بی Wavlink و Orico را با قیمت استثنایی در اختیار شما قرار می دهند. برای خرید هاب USB مورد نیاز کافیست از بخش خرید هاب USB محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید.

هدف ما از تهیه این مقاله برای شما عزیزان آشنایی شما با هاب USB و جزئیات آن میباشد. اگر مقاله فوق برای شما موثر بوده است ما را با نظرات خود یاری نمایید.