راهنمای خرید باکس هارد و داک هارد

آسارایان 1399/01/15 بدون نظر

باکس هارد و داک هارد، دو وسیله بسیار کاربردی برای تبدیل حافظه های داخلی به حافظه اکسترنال هستند. با اینکه این دو دستگاه بسیار از نظر کاربرد به یکدیگر شبیه هستند، اما تفاوت هایی در ساختار و شیوه استفاده دارند که در این مقاله از فروشگاه آسارایان متخصص در حوزه دیجیتال قصد داریم ضمن ارائه راهنمای خرید داک هارد و باکس هارد، به بررسی شباهت ها، تفاوت ها، مزایا و معایب هر کدام از این دو وسیله کاربردی بپردازیم. با قلم تحریریه از وبلاگ آسارایان همراه باشید.


باکس هارد و داک هارد چه کاربردی دارند؟


امروزه اغلب اطلاعاتی که می توانند فضای زیادی از هارد سیستم های کاربران را اشغال کنند شامل فایل های مولتی مدیا مانند موزیک، عکس و فیلم هستند. همچنین برخی از کاربران به واسطه شغل خود نیازمند به حجم بالایی برای ذخیره اطلاعات هستند. گسترش دنیای تکنولوژی و پیشرفت فناوری موجب شده است تا کاربران بسیاری در سراسر جهان دچار کمبود فضا برای ذخیره سازی اطلاعات خود شوند و به واسطه آن مجبور به تهیه هارد جدید برای رایانه و یا لپ تاپ خود شوند.

مثلاً عکاسان، آتلیه داران و یا برخی از شرکت هایی که فعالیت تدوین و می کنند به فضای بیشتری برای ذخیره سازی اطلاعات خود نیاز دارند بنابراین لازم است تا اقدام به تهیه هارد اضافه برای لپ تاپ یا کامپیوتر خود نمایند. در این حالت ممکن است هاردهای داخلی قبلی شما، بی استفاده باقی مانده باشند.

داک هارد و باکس هارد چه کاربردی دارند؟

در شرایط دیگری ممکن است هاردهای داخلی یا حافظه های اس اس دی مختلفی داشته باشید که نیاز باشد این وسایل را به صورت مرتب به کامپیوتر متصل کنید و از داده های موجود در آن ها استفاده کنید.

در همین راستا برای رفع این مشکل باکس و داک هایی طراحی شده اند که امکان اتصال هارد اینترنال به رایانه را بسیار آسان می کنند. داک هارد و باکس هارد (که قاب هارد نیز نامیده می شود) دو ابزار بسیاری کاربردی برای اتصال هاردهای اینترنال به کامپیوتر به صورت خارجی (اکسترنال) هستند. در حقیقت استفاده از داک هارد و باکس هارد موجب می شود تا هارد اینترنال به یک هارد اکسترنال تبدیل شود و کاربران به راحتی بتوانند آن را به رایانه خود متصل سازند و از این هاردها خارج از رایانه خود استفاده نمایند و در اغلب موارد بسیار کاربردی هستند. امروزه به دلیل افزایش حجم اطلاعات اغلب کاربران نیاز به تهیه هارد و یا SSD برای افزایش فضا برای ذخیره سازی اطلاعات خود دارند. همچنین در صورت اتصال هارد جدید به رایانه احتمالا هارد قبلی بدون استفاده خواهد ماند و در برخی از موارد ممکن است نیازمند اطلاعات موجود بر روی هارد قدیمی باشید و در چنین مواقعی لازم است تا اقدام به اتصال هارد قبلی به رایانه خود نمائید.

در ادامه مقاله قصد داریم هر کدام از این وسایل را به طور جداگانه توضیح دهیم و سپس به مقایسه قابلیت های هرکدام بپردازیم.


باکس هارد


ابتدا شما را با باکس هارد آشنا می کنیم. این باکس ها به گونه ای طراحی شده اند که امکان اتصال هارد به هر رایانه ای را فراهم می کنند. همچنین این باکس ها می توانند به خوبی می توانند از هارد محافظت نمایند. پس از قرار گرفتن هارد درون این باکس امکان اتصال هارد به رایانه به واسطه یک اتصال USB امکانپذیر خواهد بود.

این باکس های برای اتصال به رایانه از پورت‎های مختلفی برخوردار هستند. البته به دلیل فراگیر بودن پورت های USB این باکس‎ها نیز عمدتاً به این پورت مجهز هستند تا به راحتی امکان اتصال انها به رایانه فراهم باشد. پس اگر به دلیل کمبود فضای ذخیره سازی در رایانه یا لپ تاپ خود هارد جدیدی خریداری کرده اید و اکنون هارد داخلی 2.5 اینچی یا 3.5 اینچی دارید، می توانید متناسب با ابعاد هارد خود، یک باکس هارد خریداری کرده و به راحتی هارد قدیمی را به هارد اکسترنال تبدیل کنید.

استفاده از این باکس هارد موجب می شود تا کاربران بسیاری بتوانند به راحتی هارد اینترنال قدیمی خود را به یک هارد اکسترنال تبدیل کرده و از آن به عنوان یک حافظه جانبی در دستگاه هایی که از حافظه جانبی پشتیبانی می کنند استفاده نمایند. معمولا باکس های هارد دارای یک ظرفیت هارد هستند و لازم است متناسب با نوع هارد 2.5 اینچی یا 3.5 اینچی ، اقدام به خرید باکس هارد کنید.

باکس هارد

داک هارد


اغلب رایانه ها امروزه از هارد دیسک یا حافظه اس اس دی به عنوان حافظه ذخیره سازی در آن ها استفاده شده است. گاهی شما بعد از تعویض چند هارد یا اس اس دی برای لپ تاپ یا کامپیوتر خود، چند هارد 2.5 اینچی یا 3.5 اینچی یا حافظه های اس اس دی مختلف را خواهید داشت که برای استفاده از آن ها به صورت خارجی، نیاز به چند باکس هارد خواهید داشت. همچنین گاهی لازم است این هارد ها را به طور مداوم با یکدیگر عوض کنید و در هر زمان به یک هارد خاص نیازمند باشید. اما آیا خرید چند باکس هارد برای چند هارد مختلف ضروری است؟ پاسخ این سوال منفی است.

داک هارد

امروزه داک هایی طراحی و ساخته شده اند که امکان اتصال مجدد هاردهای قدیمی را به صورت یک هارد اکسترنال فراهم می آورند و کاربران به راحتی و بسیار ساده می توانند به اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد قدیمی دسترسی داشته باشند.

با خرید یک داک هارد، قادر هستید چند هارد و اس اس دی را به طور همزمان به کامپیوتر خود متصل کنید. همچنین استفاده از این داک ها موجب می گردد تا دیگر نیازی به اتصال هارد قدیمی به درون رایانه نباشد و در صورت نیاز به تعویض هارد مورد استفاده با هارد دیگر، به سادگی یک هارد را جدا و هارد دیگر را متصل کنید. همچنین برخی از داک ها امکان استفاده از چند هارد از یک نوع به صورت همزمان را فراهم می کنند. کاربران به راحتی می توانند با استفاده از قابلیت Duplicator Hard و یا Clone اقدام به انتقال اطلاعات بر روی چندین هارد دیگر نمایند. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که بخواهید یک دسته از اطلاعات را بر روی چند هارد به صورت همزمان کپی کنید.  برای اتصال هارد 2.5 و یا حتی 3.5 اینچ می توان از داک های دارای ظرفیت 2.5 یا 3.5 اینچ استفاده نمود.

داک هارد سفید

قابلیت دیگری که داک هارد در اختیار شما قرار می دهد، قابلیت Raid یا Redundant Array of Inexpensive Disks است. این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا چند هارد جداگانه را به یک واحد هارد تبدیل کنید و به صورت موازی از آن ها استفاده کنید. نوشته شدن و خوانده شدن اطلاعات توسط چند هارد به صورت همزمان، سرعت انتقال اطلاعات را تا حد زیادی افزایش می دهد.


داک هارد و باکس هارد برای چه نوع حافظه هایی مناسب هستند؟


در ابتدا باید بدانید که هارد ها و اس اس دی های اینترنال، در دو سایز 2.5 اینچی و 3.5 اینچی ساخته شده اند. هارد های 2.5 اینچی، هارد هایی مناسب برای لپ تاپ و نوت بوک هستند و هارد های 3.5 اینچی هارد های مخصوص کامپیوتر هستند که درون کیس نصب می شوند. نوع دیگری از حافظه های موجود در بازار حافظه های SSD m.2 هستند که با ابعاد کوچک برای نصب در داخل دستگاه های دیجیتال طراحی شده اند. رابط mSATA (mini SATA) نیز رابطی است که سرعت و قابلیت های SATA را در پورتی با ابعاد کوچک تر به برخی از حافظه ها (که به حافظه های mSATA مشهورند) افزوده است و امروزه حافظه های mSATA نیز در بازار وجود دارند. امروزه باکس های هارد و داک های هارد از تمامی انواع این هارد دیسک ها و SSDها پشتیبانی می کنند.

در صورت نیاز به اتصال هارد های 2.5 اینچی، لازم است تا داک دارای ظرفیت هارد 2.5 اینچ تهیه شود. هارد های 3.5 اینچی لازم است تا از داک و یا باکس هارد 3.5 اینچ استفاده شود. در برخی موارد ممکن است هارد SSD از ابعاد مختلفی برخوردار باشد. مثلا حافظه های اس اس دی m.2 معمولا دارای اسلات های خاصی هستند که لازم است در هنگام خرید باکس هارد و داک هارد به آن توجه شود. درباره داک هارد، مزیت مورد توجه پشتیبانی از چند محل نصب هارد باُ ابعاد 2.5 و 3.5 اینچ است و از SSD نیز پشتیبانی می کنند. همچنین کاربران با استفاده از این داک ها می توانند به صورت همزمان اقدام به انتقال اطلاعات خود از طریق این پورت ها نمایند.

داک هارد و باکس هارد برای چه نوع حافظه هایی مناسب هستند؟

رابط اتصال


داک هارد و باکس هارد، دارای دو نوع رابط، یعنی رابط ورودی و رابط خروجی هستند. هاردها معمولا از دو نوع رابط SATA برای اتصال به رایانه برخوردار هستند. رابط اول از نوع SATA II بوده و رابط دیگر از نوع SATA III می باشد. سرعت انتقال اطلاعات در صورت استفاده از پورت SATA II به چیزی در حدود 3 گیگابایت برثانیه خواهد رسید و در صورتی که از پورت SATA III  استفاده شود این سرعت به 6 گیگابایت برثانیه افزایش خواهد یافت. البته سرعت انتقال اطلاعات به نوع هارد نیز بسیار بستگی دارد. البته در صورتی که برای یک هارد با پورت SATA II از داک با پورت SATA III و برعکس استفاده شود مشکلی ایجاد نخواهد شد، اما بهتر است تا برای حفظ سرعت انتقال اطلاعات در هارد با پورت SATA III از یک داک با پورت SATA III نیز استفاده شود.

اما برای پورت خروجی داک هارد و باکس هارد های مدرن از خروجی USB 3.0 استفاده شده است که سرعت بالای انتقال داده در این پورت یک مزیت بسیار خوب برای این داک ها به شمار می آید. در نسخه های قدیمی تر از پورت USB 2.0 استفاده شده است.

خروجی تایپ C نیز در برخی از داک ها و باکس هارد ها مشاهده می شود که سرعت انتقال بالایی را در اختیار شما قرار می دهد. برخی از باکس هارد ها و داک هارد ها، از قابلیت وایفای برخوردار هستند که امکان انتقال بی سیم اطلاعات را فراهم می سازند. باکس هارد و اس اس دی وایرلس ORICO 2567W از برند اوریکو یکی از این باکس هارد هاست.

رابط اتصال داک هارد

طراحی و کیفیت


باکس هارد شیشه ای

در ساخت داک و باکس هارد از موادی مانند پلاستیک و فلز (معمولا آلومینیوم) استفاده شده است که از مقاومت خوبی برخوردار هستند که البته در عین نیاز به مراقبت نیز دارد.

طراحی و کیفیت داک هارد

 باکس هایی که از جنس فلز آلومینیوم ساخته شده اند، علاوه بر داشتن زیبایی و جلوه چشم نواز، حرارت تولید شده توسط هارد را به خوبی از بدنه باکس هارد یا داک هارد خارج می کنند و همین امر موجب افزایش طول عمر هارد می شود. همچنین استفاده از فلز در ساخت این باکس موجب شده است تا از مقاومت بسیار خوبی برخوردار باشد.باکس هایی که از جنس پلاستیک ساخته شده اند از زیبایی ظاهری خوبی برخوردار هستند و موجب می شود تا هارد اینترنال بسیار شبیه به هاردهای اکسترنال شود و همچنین جنس پلاستیک نیز از مقاومت خوبی برخوردار است. انتخاب هر کدام از این باکس ها به سلیقه و نحوه استفاده کاربر از هارد بستگی دارد. همچنین لازم به ذکر است که تفاوتی میان داک هارد و باکس هارد وجود دارد. هارد درون داک به صورت عمودی قرار می گیرد و فاقد پوشش خارجی برای هارد است. اما باکس ها از پوششی مناسب برخوردار هستند و می توانند بهتر از هارد محافظت نمایند. نوع خاصی از باکس های هارد، با بدنه شفاف ساخته شده اند که حالتی شیشه ای دارد و پس از نصب، هارد نصب شده از بیرون بدنه قابل مشاهده است.

طراحی و کیفیت باکس هارد

بهترین برند های تولیدکننده داک هارد و باکس هارد چیست؟


برند های مختلفی در زمینه تولید باکس هارد و داک هارد فعالیت می کنند. از جمله برند های مطرح در زمینه تولید و عرضه باکس هارد و داک هارد، می توان به برند های Orico ،Tsco ،wavlink و Wipro اشاره کرد. یکی از علت های تفاوت قیمت محصولات اوریکو با محصولات برند های متفرقه، استفاده از چیپست های مدرن و قدرتمند، سوکت های باکیفیت و سرعت انتقال عالی این محصولات با باکس هارد های دیگر برندهاست. محصولات برند اوریکو، از باکیفیت ترین و بهترین محصولات بازار هستند. باکس هارد و داک هارد های برند های ذکر شده به ویژه برند اوریکو را می توانید از فروشگاه اینترنتی آسارایان خریداری کنید.


جمع بندی


حال که با ویژگی های داک هارد و باکس هارد و تفاوت این دو وسیله آشنا شدید، می توانید درباره خرید هرکدام از این وسایل تصمیم بگیرید. باکس هارد معمولا برای نصب یک هارد یا اس اس دی استفاده می شود و هارد درون این باکس ها به صورت محکم قرار داده می شود و تعویض هارد معمولا کمی زمان بر است و در حالی که داک هارد برای استفاده با دفعات بالا و تعداد هاردهای زیاد می تواند گزینه مناسب تری باشد. زیرا از سرعت تعویض بسیار بالاتری برخوردار است و همین امر سبب می گردد تا انتخاب مناسب تری باشد. همچنین امکان استفاده از چند هارد را برای شما فراهم می سازد.

با مراجعه به بخش خرید باکس هارد در فروشگاه اینترنتی کامپیوتر آسارایان می توانید باکس هارد و داک هارد موردنظر خود را با قیمت استثنایی خریداری کنید.

در این مقاله به طور کلی ویژگی ها و کاربردهای باکس هارد و داک هارد را به اطلاع شما عزیزان رساندیم. خوشحال میشویم نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.