چگونگی انتخاب و راه های یافتن بهترین و کار آمدترین مبدل های تصویری - صوتی - دیتا

آسارایان 1399/02/30 بدون نظر

تا به حال حتما باید برای تمامی افرادی که با کامپیوتر و دستگاه های صوتی و تصویری، چه حرفه ای و چه آماتور کار می کنند پیش آمده باشد که برای انتقال تصویر، صوت و دیتا از فرستنده به گیرنده دچار سردر گمی و یا انتخاب اشتباه و مشکل های متعددی شده اند که این امر باعث شده که نتوانند از دستگاه مورد نظر تصویر، صوت، دیتا و... را انتقال داده و دریافت کنند و یا انتقال بصورت کامل و با کیفیت صورت نمیگیرد و حتی بعضا باعث خرابی و بروز مشکل در قطعات و دیوایس های متصل به هم میگردد.

چطور میتوانیم مبدل مورد نظر خود را انتخاب و کارشناسی کنیم؟

در اولین گام  انتخاب مبدل می بایست به چند نکته مهم توجه کرد که به آن می پردازیم:

1. اطلاع دقیق از ورودی و خروجی فرستنده و گیرنده (درنظرداشته باشید که برای تهیه مبدل باید ورودی و خروجی بلعکس دیوایس های شما باشد) برای مثال اگر مانیتور شما HDMI باشد و خروجی کامپیوتر شما VGA است، شما باید می بایست مبدلی که تهیه میکنید ورودی VGA و خروجی HDMI داشته باشد. اگر در هنگام سفارش برعکس این را تهیه کنید قطعا کار نخواهد کرد و همچنین همیشه به این نکته توجه داشته باشید که پخش کننده تصویر (مانیتور، LCD، ویدئو پروژکتور و...) همه دریافت کننده تصویر هستند و ورودی محسوب می شوند، پس درگاه آنها ورودی محسوب میگردد که در عکس های زیر به آن اشاره کرده ایم.

مانیتور دارای پورت HDMI خروجی می باشد

مانیتور دارای پورت HDMI می باشد (ورودی)

 

ارسال کننده تصویر کامپوننت خروجی می باشد

ارسال کننده تصویر کامپوننت می باشد (خروجی)


حال برای تهیه می بایست، مبدلی که سفارش میدهید که COMPONENT TO HDMI باشد.
(مبدل = کامپوننت : ورود  –  : HDMI خروج)

دراین قسمت توضیحاتی که درج گردید برای تمامی مبدل ها صدق میکند مانند تبدیل های صوتی، دیتا، ذخیره ساز و... که در بخش های بعدی به آنها خواهیم پرداخت.
توجه: در اکثر موارد در مبدل ها ورودی و خروجی ها جابه جا کار نمی کنند.
2. درگام بعدی می بایست چند گزینه مهم را در نظر داشته باشید.
اگر در زمینه تصویر هست می بایست رزولیشن، سرعت فریم بر ثانیه، پهنای باند و...  هر دو سمت را در نظر بگیرید که هم فرستنده هم دریافت کننده از لحاظ کیفی دچار افت و نوسان  نگردد در بعضی از مواقع حتی انتقال تصویر صورت نمیگیرد .
درمبدل های انتقال دیتا مانند USB هم به همین صورت می باشد چرا که در هر کدام از تایپ ها، سرعت انتقال فرق میکند.

مثال: در USB2.0 سرعت انتقال 480 مگابیت برثانیه است اما در USB3.0 سرعت انتقال به 5 گیگابیت برثانیه می رسد حال اگر در فکر تهیه تبدیلی که درگاه ورود یا خروج آن USB می باشید حتما به این مهم توجه داشته باشید شاید درگاه ها شبیه به هم هستند اما تبادل اطلاعات و انتقال کیفیت و سرعت، چه اطلاعات چه تصویر باهم قابل قیاس نیستند شاید درگاه های HDMI شبیه به هم باشند اما باید به موارد مهم تری مانند ورژن و مواردی که به آن اشاره خواهیم کرد توجه کرد که در عکس زیر اشاره میکنیم.

نمایش طیف گسترده ای از رزولیشن

در این جدول میتوانید طیف گسترده ای از رزولیشن را مشاهده کنید



HDMI پرمصرف ترین و بهترین راه ارتباطی برای ارسال دیتای تصویر و صدا می باشد. تقریبا می توان گفت که اکثر کانکتورها ویا تکنولوژی های قدیمی تر کارایی خود را از دست داده مانند DSUB ،AV ،S-VIDEO ،DVI و... و کم کم جای خود را به جایگزین قدرتمند HDMI داده اند.

دراین قسمت یک نگاه کوتاه به مشخصات فنی HDMI میندازیم:
HDMI که مخفف High-Definition-Multimedia Interface می باشد، به معنی رابط چندرسانه ای با کیفیت بالا این تکنولوژی توسط مشارکت مالی چندین کمپانی بزرگ از جمله Philips ،Sony ،Hitachi ،Toshiba و...طراحی گردید که اولین ورژن آن که ver1.0 بود باحداکثر نرخ انتقال 4.9 گیگابیت برثانیه و پشتیبانی از 165مگاپیکسل که این خود گامی بزرگ بود و تاسال 2005 که ver1.2 تولید شد تغییر چندانی نداشت اما در این ورژن تحولی بزرگ را شاهد بودیم که پشتیبانی از جریان مستقیم دیجیتال DSD و پشتیبانی از super audio cd اشاره کرد.درسال 2006 نسخه ver1.3  و از این بخش به بعد وارد فاز جدیدی شد. پهنای باند 10.2 گیگابیت برثانیه و امکان انتخاب فضای رنگ اختیاری از 8 to 16 BIT COLOR PER CHANNEL و پشتیبانی از صدای TRUEHD و DTS-HD اشاره کرد. به خاطر این تغییرات دیگر امکان انتقال در متراژهای بلندتر امکان پذیر نبود نهایتا تا 5متر که در گذشته تا15 متر هم امکان داشت تغییراتی دیگر از قبیل ACTIVE شدن برد کابل هم اضافه گردید که قیمت تمام شده را بالا برد اما بازهم با مشکلاتی روبرو بود.
تا بالاخره درسال 2009  VER1.4  معرفی شد و تا 2011 این بروزرسانی تکمیل و نسخه بی عیب ونقصی از کار درآمد و این نسخه از رزولیشن ULTRA HD 4K در 30فریم برثانیه پشتیبانی کرده و همچنین پشتیبانی از تصاویر 3بعدی و ETHERNET اشاره کرد و در آخر هم نسخه VER2.0  که همه چی تمام است یک سرو گردن بالاتر از همه، پهنای باند، 18GBPS، پشتیبانی از سرعت 60 فریم بر ثانیه، 2160×4096 پیکسل پشتیبانی از 32CHANNEL صدا، ارسال 2  انتقال ویدئو برروی یک نمایشگر، عمق رنگ 12 بیتی و امکان ارسال تصویر برروی کابل تا 50متراشاره کرد.


3. در بعضی از موارد گزینه مهم دیگری که در اکثر اوقات به آن توجه نمی گردد و در نظر گرفته نمی شود، مسافت طول مسیر بین فرستنده و گیرنده است که یکی از مهمترین عامل بروز مشکل بین 2 دستگاه می باشد. اگر شما از یک نوع کابل در متراژهای مختلف بین راه تبدیل خود قرار دهید مثلا در متراژ 10متر انتقال تصویر صورت میگیرد اما در 50متر خیر. این همان محاسباتی است که باید قبل از استارت پروژه انجام گیرد و این امر در تمامی موارد صدق می کند، از اکستندر های تصاویر تحت شبکه گرفته تا وایرلس و... پس ما در این گام باید فاصله بین ارسال کننده و دریافت کننده را دقیق محاسبه کنیم تا تصویر یا اطلاعات دچار افت کیفیت یا قطع شدن ارتباط نگردد.

اتصال چند مبدل و اكستندر باهم

همانطور که مشاهده میکنید در این تصویر چند نوع مبدل و اکستندر به هم متصل هستند.

متراژ، نوع اتصال، رزولیشن تصویر، پهنای باند و حتی نوع کابل اکستندر در انجام درست کل روند انتقال تصویر از مبدا تا مقصد تاثیرگذار است.

از دوربین که خروجی SDI دارد که به اولین مبدل متصل است تا انتها که به گیرنده های تصویر که ورودی HDMI دارند متصل گشته و با محاسبه دقیق بهترین کیفیت را دریافت نموده است.
درمورد اکستندر های تصویری که مجهز به هستند طول مسیر تعیین شده توسط کمپانی تولید کننده مهم می باشد به این دلیل که در زمان ارسال تصویر توسط سیگنال ارسالی طول مسیر مورد نظر توسط دستگاه چک شده و تصویر طبق مسافتی که کابل طی کرده ارسال میگردد به همین دلیل کیفیت کابل در محاسبات دستگاه دخیل است که باعث تداخل و اشتباه محاسباتی در طول مسیر میشود و در مواردی که کیفیت کابل پایین می باشد، بدلیل تاخیر در رفت و برگشت دستگاه دچار اشتباه محاسباتی شده و طول کابل را بیشتر از طول واقعی احتساب می کند که در این هنگام مثلا اگر اکستندری برد استاندارد انتقال تصویر 120متر باشد و کابل شبکه با کیفیت پایین 120متری تصویر نمیدهد و بارها پیش آمده که درگام اول بدنبال خرابی قطعه یا سردرگم هستند که مشکل از کجا می باشد؟

ساده ترین راه برای عیب یابی، در اولین قدم یک کابل 10متری (پچ کورد) برای تست بین فرستنده اکستندر (RX) و گیرنده اکستندر (TX) متصل کنید تا از عمل کرد دستگاه مطمئن گردید. اگر در این حال تصویر گرفتید که به این معنی است که هم فرستنده تصویر سالم هست (DVR) و کابل مرتبط آن (HDMI) هم فرستنده و گیرنده اکستندر هم گیرنده تصویر (مانیتور) و کابل مرتبط آن به مانیتور (HDMI) و اگر تصویر نداشتید حال باید کابل ارسال کننده تصویر (DVR ،CAMERA ،DVD ،PC ،HDMI یا VGA) و... را تعویض و درگاه بعد کابل گیرنده تصویر(MONITOR ،DVR ،TV ،Video Projector) را به همین صورت چک کرده و از کیفیت و سلامت آن اطمینان حاصل کنید و در آخر اگر هیچ یک از این روش ها پاسخ نداد، در انتها میتوان گفت که دستگاه خراب است که باز هم درنهایت می بایست دستگاه توسط متخصص مربوط چک شود.

در این بخش سعی بر این بود تا بتوانيم دوستان را درخصوص عملکرد کلی مبدل ها و تست کلی قطعات و دستگاه های مرتبط به آنها را شرح داده و در بخش های بعدی درآینده به شرح کامل تر و تخصصی تر تک به تک مبدل ها خواهم پرداخت.

امیدواريم که در  اين بخش از آموزش توانسته باشيم رضایت شما را جلب کرده و راه گشای شما در انتخاب یک مبدل مناسب باشيم. لطفا نظرات و پيشنهادات خود را در رابطه با اين آموزش با ما در ميان بگذاريد.