تفاوت سوئیچ تصویر و ویدئو اسپلیتر و انتخاب انواع آن

آسارایان 1399/10/03 بدون نظر

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات دیجیتال گوناگونی با کاربری های مختلف به بازار عرضه شده اند و به سبب تنوع این وسایل، گاهی کاربران در شناخت کاربرد آن ها دچار مشکل می شوند. این مسئله به ویژه در زمینه تجهیزات دیجیتال صوتی و تصویری بیشتر به چشم می خورد.

یکی از وسایل پرکاربرد در زمینه تجهیزات صوتی و تصویری، اسپلیتر است که در خانه، فروشگاه ها، استودیوها، محیط های آموزشی و نیز ادارات و سازمان ها کاربرد دارد. از دیگر وسایلی که در زمینه سیستم های صوتی و تصویری کاربرد دارد و شباهت زیادی با اسپلیتر دارد، سوئیچ را می توان نام برد که به دلیل وجود شباهت در ساختار این وسایل، گاهی کاربران در شناخت آن ها دچار مشکل می شوند.

در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن ارائه نکاتی درباره انواع سوئیچ و اسپلیتر، مقایسه ای بین ساختار و کاربرد این وسایل انجام دهیم. با آسارایان همراه باشید.


اسپلیتر چیست؟


اسپلیتر HDMI

اسپلیتر (به انگلیسی : Splitter) به معنای "جداکننده" است و در زمینه تجهیزات دیجیتال، به تمامی دستگاه هایی که وظیفه جداسازی سیگنال های مختلف را دارند، گفته می شود. اما در اینجا به معرفی اسپلیتری که در زمینه تجهیزات صوتی و تصویری استفاده می شود، می پردازیم.

اسپلیتر (که در انواع مختلف مانند اسپلیتر HDMI، اسپلیتر DVI، اسپلیتر BNC، اسپلیتر SVI، اسپلیتر AV، اسپلیتر VGA و ... موجود است) وسیله ای برای ایجاد چند خروجی از یک سیگنال صوتی و تصویری ورودی است. بهتر است با یک مثال، کاربرد اسپلیتر را برای شما توضیح دهیم.

فرض کنید که در یک فروشگاه لوازم دیجیتال، قصد دارید یک ویدیو را از چند تلویزیون نصب شده در نقاط مختلف فروشگاه پخش نمایید. شاید در نگاه اول، به نظر برسد که نیاز است به تعداد تلویزیون ها، از کامپیوتر خود خروجی HDMI بگیرید، اما واضح است که با توجه به محدود بودن پورت های HDMI کامپیوتر یا لپ تاپ شما، این کار امکان پذیر نیست. اینجاست که می توانید از یک اسپلیتر HDMI استفاده کنید.

یک اسپلیتر HDMI به شما اجازه می دهد که یک خروجی کامپیوتر خود را به چند خروجی تقسیم کرده و تصویر خروجی از دستگاه خود را به طور همزمان روی چند نمایشگر، به نمایش درآورید. این کاربرد اسپلیتر، در فروشگاه ها، اتاق های گیمینگ، مراکز آموزشی، رستوران ها، سازمان ها و ادارات، خانه و ... بسیار اهمیت دارد.


اسپلیتر اکستندر


توسعه دهنده اسپلیتر

اسپلیتر های اکستندر، اسپلیترهایی هستند که امکان دستگاه پخش کننده به چند نمایشگر (که معمولا در فواصل مختلف از پخش کننده نصب شده اند) استفاده می شود.

اسپلیتر اکستندر به شما امکان افزایش فاصله بین دستگاه ها از طریق شبکه را می دهد. به عنوان مثالی از کاربرد این وسیله، می توان حالتی را ذکر کرد که قصد دارید در یک فروشگاه بزرگ، تعدادی تلویزیون را نصب و تصویری مشابه را از تمام این وسایل پخش کنید.

در این حالت می توانید با استفاده از اسپلیتر اسکتندر (با یک ورودی و تعداد خروجی موردنیاز) و به کمک کابل و پورت شبکه (RJ-45) کامپیوتر یا دیگر دستگاه پخش کننده خود را به تلویزیون ها وصل کنید و ضمن کنترل این خروجی ها از دور، تصویر را در چند خروجی به نمایش بگذارید

توسعه دهنده اسپلیتر

از مزایای استفاده از سوئیچ اکستندر می توان به صرفه جویی در هزینه ها و انتقال آسان تصاویر از طریق شبکه بدون نویز و تاخیر اشاره کرد.


اسپلیترها از چه پورت هایی پشتیبانی می کنند؟


اسپلیتر-HDMI

یکی از مهم ترین سوالات کاربران این است که اسپلیترها با پشتیبانی از چه پورت هایی به بازار عرضه شده اند. به طور کلی با توجه به اینکه اسپلیتر نوعی دستگاه واسطه صوتی و تصویری است، می توان گفت که بیشتر پورت های صوتی و تصویری در اسپلیترها پشتیبانی می شوند. برای مثال، اسپلیتر HDMI ، اسپلیتر DVI ، اسپلیتر VGA ، اسپلیتر BNC، اسپلیتر AV، اسپلیتر SDI و ... امروزه ساخته و به بازار عرضه شده اند.

اسپلیتر DVI و اسپلیتر HDMI معمولا قیمت بیشتری را نسبت به سایرین دارا هستند. دلیل این مسئله را می توان به نوع داده پشتیبانی شده در این رابط ها و نیز کیفیت بالاتر داده ها در آن ها به شمار آورد. اسپلیتر DVI و اسپلیتر HDMI معمولا کیفیت صدا و تصویر بالاتری را نسبت به سایرین (مثل رابط AV) پشتیبانی می کنند و مزیت انتقال صوت و تصویر به صورت همزمان را نسبت به اسپلیتر VGA (فقط دارای قابلیت انتقال تصویر) دارند.


انتخاب اسپلیتر مناسب


یکی از نکاتی که در هنگام خرید اسپلیتر لازم است به آن توجه داشته باشید، تعداد پورت موردنیاز و فاصله دستگاه ها از یکدیگر است.

توجه داشته باشید که اگر فاصله دستگاه های شما از یکدیگر زیاد است، استفاده از اسپلیتر اکستندر گزینه مناسبی است.

برای مثال اگر قصد نصب چند نمایشگر در بخش های مختلف یک فروشگاه بزرگ را داشته باشید، استفاده از اسپلیتر اکستندر، به سبب صرفه اقتصادی بیشتر گزینه مناسبی به شمار می رود. مهم ترین مسئله تاثیرگذار در انتخاب تعداد پورت های اسپلیتر، تعداد نمایشگرهای شماست.

اسپلیترها با تعداد خروجی های مختلف ساخته و به بازار عرضه شده اند و لازم است در هنگام خرید یک اسپلیتر مناسب، تعداد پورت های موردنیاز را در نظر داشته باشید. سعی کنید متناسب با تعداد نمایشگرهایی که به اسپلیتر وصل می شوند، یک اسپلیتر با تعداد پورت کافی انتخاب کنید.

همچنین اگر بحث هزینه خرید اسپلیتر اهمیت زیادی برای شما ندارد، خرید اسپلیتر با تعداد پورت های بیشتر از پورت های موردنیاز، می تواند انتخابی آینده نگرانه باشد و در صورت نیاز به افزایش تعداد نمایشگرها در آینده، شما را از خرید اسپلیتر جدید با تعداد پورت بیشتر بی نیاز می سازد.

به طور کلی می توان گفت که اسپلیتر یکی از کاربردی ترین دستگاه های صوتی و تصویری است که می تواند در سالن های کنفرانس، اتاق های نظارت، فروشگاه ها، مراکز آموزشی و به طور کلی هر مکانی که ممکن است نیاز به پخش تصویر یک منبع از طریق چند نمایشگر وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار گیرد و ضمن صرفه جویی در هزینه ها، کنترل شبکه صوتی و تصویری را تسهیل کند.


سوئیچ (switch) چیست؟


سوئیچ تصویر

با وجود شباهت زیادی که در ساختار اسپلیتر و سوئیچ وجود دارد، می توان گفت که سوئیچ (switch)، نقطه مقابل اسپلیتر است.

سوئیچ دستگاهی است که به شما کمک می کند چندین سیگنال ورودی را به یک خروجی متصل کنید و از بین سیگنال های ورودی، سیگنال نهایی که به خروجی منتقل می شود را انتخاب نمایید.

در اینجا نیز با مثالی، کاربرد سوئیچ را بهتر توضیح می دهیم. فرض کنید در خانه، چند دستگاه دیجیتال (شامل یک کنسول بازی، یک پخش کننده خانگی، یک کامپیوتر و یک تلویزیون) دارید و در زمان های گوناگون، هر بار تصویر یکی از این دستگاه ها را بر روی تلویزیون خود به نمایش می گذارید. واضح است که جدا کردن این دستگاه ها و اتصال دستگاه دیگر، کاری زمان بر است و حتی ممکن است به دلیل مشکلات ناشی از دسترسی به تلویزیون (به دلیل فاصله زیاد یا محل نصب تلویزیون) با دشواری هایی همراه باشد.

در اینجا سوئیچ به کمک شما می آید. یک سوئیچ به شما اجازه می دهد تا تمامی این دستگاه ها را به طور همزمان به تلویزیون متصل کنید و در هر زمان، تصویر خروجی از یکی از این وسایل را بر روی تلویزیون خود به نمایش بگذارید. بدون آن که نیاز باشد به طور متعدد این وسایل را قطع و وصل کنید. این مسئله سبب می شود تا ضمن اینکه نیاز به قطع و وصل کردن متعدد رابط های صوتی و تصویری از بین برود، کانکتور های رابط های شما نیز از طول عمر بیشتری برخوردار شوند. زیرا قطع و وصل کردن مکرر کابل ها، طول عمر کانکتورها را کاهش می دهد.


سوئیچ اکستندر


سوئیچ-HDMI-بروی-IP-یا شبکه

سوئیچ های اکستندر (extender) که امروزه کاربرد زیادی دارند، به شما امکان افزایش (extend) فاصله بین دستگاه ها را می دهند. در حقیقت یک سوئیچ اکستندر، ضمن اینکه عملکرد یک سوئیچ را دارد، این امکان را دارد که بین دستگاه های با فاصله زیاد نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

در حقیقت از سوئیچ های اکستندر زمانی استفاده می کنیم که هر کدام از دستگاه ها در یک مکان قرار دارد و نمایشگر ما در فاصله دورتری از این وسایل قرار داده شده است.

برای مثال، اگر 4 دستگاه دیجیتال (شامل یک کنسول بازی، یک کامپیوتر، یک لپ تاپ و یک پخش کننده خانگی) و یک تلویزیون دارید که هر کدام از این وسایل در یک اتاق قرار دارند، می توانید از یک سوئیچ اکستندر 4 پورت استفاده کنید. این سوئیچ اکستندر دارای 4 ورودی (برای اتصال به هر کدام از دستگاه های پخش کننده) و یک دستگاه خروجی (برای اتصال به تلویزیون) است. ارتباط بین این ورودی ها و خروجی ها نیز به وسیله کابل شبکه و... برقرار می شود.


کی وی ام (KVM) سوئیچ


KVM-Switch

واژه کی وی ام مخفف عبارت (monitor،Video ،Keyboard) است و به نوع خاصی از سوئیچ ها گفته می شود که برای کنترل چند کامپیوتر تنها از طریق یک ست دستگاه جانبی (ماوس، کیبورد و نمایشگر) استفاده کنید.

در حقیقت به کمک KVM switch یا KVM سوئیچ به شما این امکان را می دهد تا در هزینه ها صرفه جویی کنید و یک ماوس، یک کیبورد و یک مانیتور را به طور مشترک با کیس های مختلف استفاده کنید. البته برخی از کی وی ام سوئیچ ها قابلیت های دیگر (مانند پورت های صوتی برای اشتراک گذاری میکروفن و اسپیکر با کیس های مختلف) را نیز دارا هستند.

در انواع مختلفی از کی وی ام سوئیچ ها می توانید پورت های مختلفی را پیدا کنید، مثلا می توانید کی وی ام سوئیچی را انتخاب کنید که از پورت HDMI یا VGA یا DVI برای انتقال تصویر استفاده می کنند، یا اینکه از پورت ps2 یا USB برای اتصال کیبورد استفاده می کنند. در حالت کلی، انتخاب کی وی ام سوئیچ باید متناسب با نوع پورت هایی که در اختیار دارید صورت گیرد.


ماتریکس سوئیچ


ماتریکس سوئیچ

در تعریف سوئیچ گفتیم که وسیله ای برای اتصال چند دستگاه به یک خروجی و جا به جایی بین آن هاست. اما نوع خاصی از سوئیچ ها که با نام ماتریکس سوئیچ شناخته می شوند، به جای یک خروجی، از چند خروجی پشتیبانی می کنند.

یعنی شما می توانید به کمک یک ماتریکس سوئیچ با 4 ورودی و 2 خروجی می توانید 4 دستگاه پخش کننده را به 2 تلویزیون متصل کنید و در هر زمان، دو منبع (source) را به دلخواه به 2 تلویزیون وصل کنید. انواع مختلفی از ماتریکس سوئیچ ها در بازار موجود است که برای اتصال منابع تصویری و صوتی با پورت های مختلف مانند HDMI، VGA، DVI و... به چند خروجی مورد استفاده قرار می گیرند.


ویدئو وال سوئیچ


ویدئو وال سوئیچ

ویدئو وال روشی برای نمایش یک تصویر در ابعاد بزرگتر به کمک چندنمایشگر است. ویدئو وال شباهت زیادی به ویدئو پروژکتور دارد، با این تفاوت که تصویر نهایی بر روی شبکه ای از نمایشگرها که با چینش منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، ایجاد می گردد. کیفیت بالاتر نسبت به ویدئوپروژکتور، عدم نیاز به کاهش نور محیط برای دستیابی به تصویر مناسب و قیمت بالاتر نسبت به تکنولوژی های مشابه، برخی ویژگی های ویدئو وال است.

برای نمایش تصویر روی ویدئو وال می توانید از یک ویدئو وال سوئیچ استفاده کنید که تصاویر موردنظر خود از یک منبع را بر روی شبکه منظم نمایشگرهای خود پخش کنید برای مثال، اگر 4 نمایشگر هم اندازه دارید، با یک ویدئو وال سوئیچ 4 پورت می توانید تصویر پخش کننده خود را برای روی یک شبکه 2*2 (نمایشگر بزرگتر متشکل از 4 نمایشگر اولیه) پخش کنید.

ویدئو وال کنترلر

برای استفاده از تکنولوژی ویدئو وال با امکانات بیشتر و سطح پیشرفته، نیاز به استفاده از کنترلر ویدئو وال با پشتیبانی از تعداد نمایشگر های مناسب و نیز کیفیت تصویری موردنیاز دارید. کنترلر های ویدئو وال دارای تعداد خروجی های مختلف هستند که لازم است بر حسب نیاز شما انتخاب شود. کنترلر ویدئو وال به شما این امکان را می دهد تا کنترل ویدئو وال خود را با قابلیت های بیشتر نسبت به ویدئو وال سوئیچ معمولی انجام دهید.

از جمله این قابلیت ها می توان به امکان پخش تصاویر جداگانه از هر بخش ویدئو وال، سرعت بالای جا به جایی تصاویر، نگارش متن بر روی تصویر و ... اشاره کرد که به سبب استفاده از ویدئو وال در اختیار شما قرار می گیرد. یک کنترلر ویدئو وال می تواند دارای رابط صوتی (مانند جک 3.5 میلی متری) نیز باشد تا شما بتوانید به وسیله اسپیکر یا سیستم سینمای خانگی، صدا را با کیفیت مناسب در مکان موردنظر پخش کنید.


روش انتخاب بهترین سوئیچ


هر چه دستگاه سوئیچ موردنظر شما تعداد و تنوع پورت های بیشتری را پشتیبانی کند، قیمت بالاتری خواهد داشت. تعداد پورت های سوئیچ باید متناسب با تعداد ورودی های شما انتخاب شود. در استفاده های خانگی، ویدئو سوئیچ های با 2 تا 4 ورودی می توانند برای شما کافی باشند اما توصیه ما به افرادی که قصد استفاده از سوئیچ در مکان های عمومی مانند سالن های کنفرانس، فروشگاه ها، مراکز خدمات کامپیوتری و ... خرید ماتریکس سوئیچ است که هم تعداد ورودی های بیشتری را پشتیبانی می کند و هم امکان پخش دیتاهای ورودی از چند خروجی را در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین توصیه می شود در صورتی که قصد استفاده از دستگاه ویدئو سوئیچ در مکان های بزرگ (که فاصله بین دستگاه ها زیاد است) را دارید، برای صرفه جویی در هزینه ها از سوئیچ اکستندر (با قابلیت انتقال تصاویر با استفاده از شبکه) استفاده کنید.


پورت های پشتیبانی شده در سوئیچ ها


سوئیچ ها نیز همانند اسپلیترها، از انواع مختلفی از پورت های صوتی و تصویری پشتیبانی می کنند که از مهم ترین آن ها می توان به سوئیچ HDMI، سوئیچ DVI و سوئیچ VGA اشاره کرد. سوئیچ HDMI و سوئیچ DVI به سبب کیفیت تصاویر بالاتر و همچنین قابلیت انتقال صوت و تصویر به صورت همزمان، قیمت بالاتری نسبت به سوئیچ VGA دارند.


جمع بندی


حال که با انواع سوئیچ و اسپلیتر و کاربرد هرکدام از این وسایل آشنا شدید، می توانید درباره خرید دستگاه مناسب خود اقدام کنید. فروشگاه آسارایان به عنوان یکی از فروشگاه های مطرح زمینه دستگاه های دیجیتال، انواع مختلفی از سوئیچ ها و اسپلیترهای باکیفیت بازار را با قیمت استثنایی در اختیار شما قرار می دهد. برای خرید سوئیچ و اسپلیتر از فروشگاه آسارایان، می توانید از قسمت "کابل | مبدل >> اسپلیتر / سوئیچ / ماتریکس تصویری >> اسپلیتر و سوئیچ" محصولات موجود را مشاهده و دستگاه موردنیاز خود را خریداری کنید.