معرفی ویندوز یازده و تمام آنچه که باید در مورد Windows 11 بدانید!

آسارایان 1400/04/19 بدون نظر

نسخه‌ی بتای ویندوز 11 (سیستم عامل نسل بعدی دسکتاپ) در حال حاضر در دسترس است و تا تعطیلات 2021 منتشر خواهد شد. در حال حاضر می توان از طریق Windows Insiders همه ویژگی های جدید را امتحان کرد و به بلوغ رسیدن سیستم عامل جدید را مشاهده کرد. در ادامه تیم تحریریه آسارایان تمام مواردی که باید در مورد ویندوز 11 بدانید را توضیح خواهد داد.


ویندوز 11 کی میاد؟ احتمالا اکتبر


مایکروسافت در کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار داشته است که ویندوز 11 تا تعطیلات 2021 منتشر خواهد شد که ممکن است بین ماه های اکتبر تا دسامبر باشد. با این حال این شرکت تاکیده کرده است که این سیستم عامل جدید در 20 اکتبر عرضه می شود. با این وجود، در توییتر منتشر شده آمده است که کاربرانی که از قبل از سیستم عامل ویندوز استفاده نکرده اند تا سال 2022 نسخه رایگان را دریافت نخواهند کرد.


چگونه می توانم پیش نمایش ویندوز 11 را مشاهده کنم؟ از طریق Insider


به گفته مایکروسافت؛ اگر در Windows Insider ثبت نام کرده باشید؛ همین حالا می توانید نسخه بتای ویندوز 11 را دانلود کنید. مایکروسافت اظهار می دارد که هر کسی که از کانال های Dev یا Beta استفاده کند مجاز به دریافت نسخه Windows 11 Insider خواهد بود (حتی اگر سخت افزار آنها تمام الزامات سخت افزاری را برآورده نکند).

برای ثبت نام یا تغییر کانال خود در Windows Insider، کافیست که به مسیر Settings->Update and Security->Windows Insider Program بروید.


جدیدترین بیلد Windows 11


در 8 ژوئیه؛ مایکروسافت اولین بروزرسانی بزرگ خود را در قالب نسخه نمایشی ویندوز 11 منتشر کرد. آخرین بیلد نامبر آن 22000.65 است (نسخه اصلی 22000.51 بود). پیشرفت های مهم عبارتند از:

  • باکس جستجو در منوی Start
  • تسکبار در حالت چند مانیتوری نمایش داده می شود.
  • ظاهر جدید برای برخی از باکس های هشدار
  • منوی Power & battery Settings دارای تنظیمات Power mode است.
  • طرح بندی Snap جدید برای سیستم ها و تبلت ها در حالت عمودی.

تمام آنچه که باید در مورد ویندوز 11 بدانید


بسیاری از عناصر رابط کاربری مانند منوی Start حالا مدرن تر به نظر می رسند اما فضای بیشتری را اشغال می کنند و یا در همان فضا اطلاعات کمتری را نسبت به ویندوز 10 ارائه می دهند. در ادامه برخی از ویژگی ها و تغییرات ویندوز 11 آورده شده است:


آپدیت رایگان ویندوز


مانند ویندوز 10 و نسخه های قبل تر؛ هر کسی که از یکی از نسخه های قبلی ویندوز و سخت افزار مناسب استفاده کند می تواند از نسخه رایگان ویندوز 11 استفاده کند. این شرکت برخی از حداقل الزامات را ذکر کرده است و مشخص نیست که اگر سیستم شما تمام این الزامات را برآورده نکند؛ سیستم عامل جدید نصب می شود یا نه.


الزامات سخت افزاری مورد نیاز برای نصب ویندوز 11


در وبلاگ مایکروسافت؛ حداقل الزامات سخت افزاری مورد نیاز برای نصب Window 11 به صورت زیر معرفی شده است:

  • پردازنده 2 هسته ای یا بیشتر با سرعت 1 گیگاهرتز به بالا (پردازنده 64 بیتی)
  • 4 گیگابایت رم
  • 64 گیگابایت فضای خالی هارددیسک یا SSD
  • UEFI BIOSباSecure Boot
  • TPM 2.0
  • صفحه نمایش 9 اینچی به بالا با وضوح 720p
  • اتصال به اینترنت پایدار و یک اکانت MS
  • پردازنده گرافیکی سازگار با دایرکت ایکس 12

این الزامات بیشتر از آن چیزی است که برای نصب ویندوز 10 نیاز داشتیم. برای نصب ویندوز 10 به پردازنده 1 گیگاهرتزی (نه پردازنده دو هسته ای یا 64 بیتی)، 1 یا 2 گیگابایت رم؛ فضای ذخیره سازی 16 تا 20 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی دارای دایرکت ایکس 9 با حداقل رزولوشن 800x600 پیکسل نیاز بود.

نیاز به TPM 2.0 می تواند تعداد زیادی از کاربران را از استفاده از ویندوز جدید مایکروسافت محروم کند. همه مادربردها دارای ماژول TPM نیستند؛ گرچه برخی از مادربردها با یک ماژول TPM قابل ارتقاء هستند. در بسیاری از سیستم های TPM وجود دارد اما غیر فعال است؛ بنابراین می توانید از طریق بایوس آن را فعال کنید.

همچنین مشخص شده است که مایکروسافت قصد دارد نسخه های بدون TPM ویندوز 11 را برای کشورهایی که از TPM پشتیبانی نمی کنند یا آن را ممنوع کرده اند (از جمله روسیه و چین) منتشر کند.

مایکروسافت همچنین لیست دقیق تری از الزامات ویندوز 11 را منتشر کرده است که برخی از الزامات سخت افزاری OEM هایی که سیستم های ویندوز 11 را مونتاژ می کنند را توضیح می دهد.

اما جالب است که از سال 2023 همه دوربین های غیر دسکتاپ جدید دارای دوربین هایی با حداقل وضوح 720p خواهند بود. همچنین تمام سیستم های شخصی ویندوز 11 که از صفحه لمسی استفاده می کنند باید دارای صفحه لمسی ویندوز Precision باشند و تمام سیستم های غیر دسکتاپ هم باید دارای بلوتوث باشند. اتصال LE همه سیستم ها؛ حتی دسکتاپ به نوعی اتصال به شبکه احتیاج دارند (گرچه وای فای مورد نیاز نیست).


حتی پردازنده های نسبتا جدید ممکن است پشتیبانی نشوند


مایکروسافت همچنین به شدت به این مسئله اشاره کرده است که حتی سیستم های دارای TPM 2.0 و بوت امنی که از پردازنده های قدیمی تر از پردازنده های نسل 8 اینتل یا AMD Ryzen 2000 استفاده می کنند در نسخه نهایی ویندوز پشتیبانی نمی شوند. این شرکت لیست پردازنده های اینتل و AMD سازگار را منتشر کرد که هر آنچه که قدیمی تر از این نسل است را حذف می کند.

هر دو سری پردازنده های نسل 7 اینتل و AMD Ryzen 1000 در سال 2017 عرضه شده اند و هنوز هم به برای فروش در دسترس هستند. به عنوان مثال سرفیس استودیو 2 مایکروسافت دارای پردانده نسل 7 است و بیش از 3000 دلار قیمت دارد.

با این حال، Dispensa در توییت خود اعلام کرده است که این لیست پردازنده ها در حال تکمیل است. اگر این حرف صحت داشته باشد تعداد زیادی از کاربران نمی توانند از سیستم عامل جدید استفاده کنند.


منوی Start جدید ویندوز 11


منوی Start جدید ویندوز 11 به طور پیش فرض در وسط صفحه ظاهر می شود؛ گرچه می توانید تنظیمات را تغییر دهید تا در سمت چپ نمایش داده شود. لایو تایل های دیگر برداشته شده اند و جای خود را به آیکن های ساده و رنگی داده اند.

طبق گفته مایکروسافت؛ برای کمک به شما، این منو از the cloud استفاده می کند چون برنامه ها و اسناد توصیه شده را نشان می دهد. ویندوز 11 همچنین یک تجربه جستجوی جدید را ارائه می دهد که حالا در یک پنجره جداگانه نشان داده می شود (دیگر هیچ نوار جستجوی متنی وجود ندارد). همچنین قرار است در دستگاه ها و سرویس ها جستجو انجام شود و همچنین از Bing برای جستجوی وب استفاده می کند.

منوی استارت ویندوز 11

صفحه سیاه مرگ جایگزین صفحه آبی مرگ می شود


طبق گفته Verge، مایکروسافت قصد دارد در انتشار نهایی ویندوز 11 رنگ صفحه آبی مرگ خود را تغییر دهد. با این حال، در حال حاضر؛ در نسخه نمایشی لزوما صفحه سیاه به شما نمایش داده نمی شود مگر اینکه تنظیمات رجیستری را تغییر داده باشید.

نرخ تازه سازی ویندوز 11

نرخ تازه سازی پویا (Dynamic Refresh Rate)


ویندوز 11 از رفرش ریت داینامیک (DDR) پشتیبانی می کند که به شما امکان می دهد که بین رفرش ریت پایین (60 هرتز) و رفرش ریت بالا (بیش از 120 هرتز) تعادل برقرار کنید تا مصرف برق و تجربه کاربری متعادل شده ای داشته باشید. اگر مانیتور 120 هرتز به بالا دارید؛ کارت گرافیکی که از AMD FreeSync یا Nvidia G-Sync پشتیبانی می کند و برنامه هایی که از این ویژگی پشتیبانی می کنند؛ وقتی اتفاقی روی صفحه نمی افتد؛ سریعا رفرش پایین تر را انتخاب می کند اما با شروع به کار؛ رفرش ریت بالا می رود.

کارت گرافیک شما باید دارای درایوهای جدید سازگار به WDDM 3.0 هم باشد. برنامه های فعلی که از این ویژگی پشتیبانی می کنند شامل Microsoft Office ،Edge ،Adobe Acrobat ،Adobe Illustrator ، Microsoft Photos و Drawboard PDF هستند.


طرح های Snap و Snap Groups


در ویندوز 11؛ با انتخاب دکمه مینیمایز و ماکیزمایز، می توانید بر اساس اندازه صفحه نمایش؛ گزینه های Snap مختلفی را انتخاب کنید. بنابراین؛ به عنوان مثال، اگر سه برنامه باز و فضای کافی داشته باشید شما شما این گزینه پیشنهاد می شود که به طور مساوی فضا بین هر سه تقسیم شود یا یکی از آنها نیمی از صفحه را اشغال کند و دو مورد دیگر هر یک؛ یک چهارم صفحه را اشغال کنند.

دکمه مینیمایز و ماکسیمایز در ویندوز یازده

اگر برای مثال، با پاسخ دادن به ایمیل دریافتی، باید جریان کار خود را قطع کنید؛ می توانید با کلیک روی آیکن موجود در تسکبار، طرح مورد نظر خود را بازیابی کنید. در کنار آیکن های برنامه آیکن snap groups نشان داده می شود؛ بنابراین می توانید با یک کلیک به راحتی به یک طرح کامل برگردید.

تسکبار ویندوز 11

ویندوز 11 دارای حافظه است


اگر شما یک تبلت یا لپ تاپ دارید که باید آن را به یک مانیتور اکسترنال متصل کنید؛ ویندوز 11 به طور خودکار پنجره هایی که روی ماینتور اکسترنال قرار دارند را در هنگام قطع اینترنت به حداقل می رساند و بعد از اتصال مجدد به طور خودکار آنها را به حالت اولیه خود باز می گرداند. این یک قابلیت عالی برای هر کسی است که مجبور است لپ تاپ خود را در اتاق کنفرانس استفاده کند و بعد از کار خود به میز کارش برگردد.


تجربه دسکتاپ مجازی بهبود یافته


تجربه دسکتاپ مجازی بهبود پیدا کرده است؛ بنابراین حالا می توانید هر دسکتاپ با تصویر پس زمینه و شکل منحصر به فرد خود را داشته باشید. مانند ویندوز 10 می توانید دسکتاپ های مجازی را تغییر نام دهید؛ بنابراین، تفکیک کارها از تسک هوم ساده تر است.

دسکتاپ مجازی windows 11

آیکن Teams یکپارچه شده


آیکن Teams در تسکبار قرار خواهد گرفت و شما قادر خواهید بود از آن برای برقراری تماس با هر کس دیگری که Teams را در هر دستگاه دیگری (از جمله اندروید و آیفون) به کار می برد استفاده کند. همچنین می توانید پیام ها را در تسکبار ارسال و دریافت کنید. خبرخوان با توجه به تنظیماتی که انجام داده اید خود را با شما وفق می دهد و سعی می کند که فیدهای مورد نظر شما را نمایش دهد.

آیکون teams

ویجت های ویندوز 11


صفحه موجود در سمت چپ که با نام Windows widgets نمایش داده می شود به شما مجموعه ای از اخبار، اطلاعات هواشناسی و اطلاعات مربوط به سهام را نشان می دهد. در اینجا می توانید یک تحول واضح که نسبت به ویندوز 10 به وجود آمده است را مشاهده کنید.

ویجت ویندوز 11

تجربه جدید تاچ کردن


با حالت tablet mode خداحافظی کنید. وقتی که شما از طریق این مد 2 در 1 وارد تبلت می شوید؛ فضای کمی بیشتر بین آیکن ها و تارگت های لمسی بزرگتر مشاهده خواهید کرد؛ اما رابط کاربری تا حد زیادی ثابت خواهد ماند. شما می توانید از همان ژست حرکتی (به عنوان مثال ژست حرکتی سه انگشتی) که در صفحه لمسی Windows Precision به کار می بردید استفاده کنید.

تجربه قلم به روز شده است تا در هنگام نوشتن به شما امکان دریافت بازخورد لمسی را بدهد. صفحه کلید لمسی کاملا جدید است و به شما امکان می دهد در حین استفاده از ایموجی ها، شکل و ظاهر آن را هم شخصی سازی کنید. تایپ صوتی هم بهبود پیدا کرده است و هنگام دریافت فرامین صوتی مانند delete that به شما کمک می کند که در حین ویرایش علائم نگارشی را به طور خودکار اضافه کنید.


Auto HDR برای بازی


اگر مانیتور شما از HDR پشتیبانی می کند اما بازی شما از آن پشتیبانی نمی کند، ویندوز 11 رنگ و نور را تغییر می دهد. این ویژگی به طور قابل توجهی باعت تولید رنگ های بهبود یافته و زنده خواهد شد. این ویژگی از ایکس باکس شروع شده و حالا به سیستم های کامیپوتری رسیده است.

قابلیت Auto HDR

کمک به زمان لود با DirectStorage


DirectStorage یکی دیگر از ویژگی های ایکس باکس است که حالا به ویندوز راه پیدا کرده است و به بازی شما اجازه می دهد بدون استفاده از منابع پردازنده زیاد؛ محتوای خود را مستقیما از NVMe SSD حافظه پردازنده گرافیکی لود کند. این به معنای زمان لود شدن سریعتر است.


دارای Xbox Game Pass داخلی


Xbox Game Pass در ویندوز 11 به صورت داخلی وجود دارد بنابراین؛ اگر عضویت را خریداری کنید به صدها عنوان دسترسی پیدا خواهید کرد. Xbox Cloud Gaming هم در دسترس خواهد بود؛ بنابراین حتی می توانید در سیستم هایی که سخت افزار کمتری دارند بازی کنید.


سیاست های جدید فروشگاه مایکروسافت


فروشگاه از انواع برنامه ها (از جمله برنامه نویسی شده با فرمت PWA, UWP , Win32) پشتیبانی می کند. اگر از موتور تجاری خود استفاده می کنید، به هیچ وجه مجبور نیستید سهمی از درآمد خود را به مایکروسافت پرداخت کنید. با این حال اگر از موتور مایکروسافت استفاده می کنید برای برنامه های معمولی یا بازی های پرداخت خواهید داشت.


 برنامه های اندروید در حال رسیدن به ویندوز 11


شما می توانید برنامه های اندروید را مستقیما در ویندوز 11 راه اندازی کنید و از طریق اپل استور خود آمازن؛ آنها را در فروشگاه مایکروسافت پیدا کنید. همچنین می توانید برنامه های اندروید Sideload  را دانلود کنید اما نمی توانید از طریق گوگل پلی استور به آنها دسترسی پیدا کنید.  

ویندوز از فناوری Bridge ویندوز؛ یک کامپایلر برای استفاده از برنامه های اندرویدی استفاده می کند و مانند سایر برنامه های ویندوز می توانید با آنها کار کنید. بله این فناوری هم روی پردازنده های AMD و اینتل کار خواهد کرد. اینتل می نویسد که Intel Bridge Technology یک کامپایلر زمان اجرا است که برنامه ها را قادر می سازد به طور طبیعی در دستگاه های مبتنی بر x86 اجرا شوند. از همه مهمتر؛ مایکروسافت تایید کرد که این زیر سیستم اندروید برای لینوکس هم برای هر دو برند پردانده قابل اجرا است.

ویندوز 11 بر پایه ی اندروید

ویندوز 11 آماده ورود به سیستم های کامپیوتری


برای اینکه تحت تاثیر بازاریابی قرار گیرید آماده شوید. مایکروسافت می گوید که سیستم های کامپیوتری برای ورودی ویندوز 11 باید آماده شوند. اما با توجه به الزامات سخت افزاری تقریبا هر سیستمی نمی تواند این سیستم عامل را نصب کنید و بیشتر این ادعا تبلیغ بازاریابی به نظر می رسد.

برندهایی مانند ایسر و دل بیان کرده اند که دستگاه های جدیدشان با ویندوز 11 سازگاری دارند. کافی است بگوییم که اگر سیستم شما کمتر از 4 گیگابایت رم و پردازنده زیر 1 گیگاهرتز دارد؛ احتمالا ویندوز 10 هم برای شما خیلی خوب کار نمی کند. با این حال ما نمی دانیم که آیا همه این سیستم ها با ماژول های TPM 2.0 موجود در مادربرد عرضه شده اند یا خیر.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


منبع: tomshardware