آیا ویندوز یازده | windows 2021 روی کامپیوتر من اجرا می شود؟

آسارایان 1400/04/19 بدون نظر

با انتشار نسخه جدید سیستم عامل ویندوز؛ برخی از کاربران به این فکر می کنند که آیا ویندوز 11 روی کامپیوتر من اجرا می شود؟ در مقاله امروز تیم تحریریه آسارایان ما قصد داریم توضیحاتی را به شما ارائه دهیم تا متوجه شوید که آیا سیستم کامپیوتر شما از ویندوز 11 مایکروسافت پشتیبانی می کند یا خیر؟ و اینکه برای نصب سیستم عامل جدید مایکروسافت چه کاری باید انجام دهید.


سیستم عامل Microsoft Windows 11


ویندوز 2021 11 یکی از نسخه های جدید سیستم عامل مایکروسافت است که نسبت به ویندوز 10 با تغییراتی روبرو شده است. پنجره های دارای گوشه گرد؛ جابجایی آیکن های نوار تسکبار و صفحه تنظیمات (Settings) زیباتر؛ اصلاحات بصری قابل توجهی را نسبت به ویندوز 10 ایجاد کرده است. برای آپدیت ویندوز 10 به ویندوز 11 نیازی به پرداخت هزینه ندارید و این بدان معناست که کاربران زیادی مشتاق به نصب Windows 11 روی سیستم خود هستند.

خبر خوب این است که، اگر در حال حاضر قصد خرید سیستم دسکتاپ یا لپ تاپ دارید یا در 4 سال گذشته یکی از آنها را خریداری کرده اید؛ به احتمال زیاد سیستم شما با ویندوز 11 سازگاری دارد. برای کمک به کاربرانی که با سوال آیا ویندوز 11 روی کامپیوتر من اجرا می شود؟ مواجه بودند؛ مایکروسافت ابزاری را تولید کرد که با مشکلات متعددی روبرو بود، با این وجود هنوز هم ابزارهای زیادی وجود دارند که با اسکن سخت افزار سیستم، به شما اعلام می کنند که دستگاه شما با ویندوز 11 سازگاری دارد یا خیر. 

اما تنها روش قابل اطمینان؛ ارتقاء دستی سیستم عامل شما می باشد. بنابراین می توانید لیست الزامات نصب Windows 11 2021 که توسط مایکروسافت منتشر شده است را با مشخصات سیستم خود مطابقت دهید.

 

حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز 11

 


حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 11


مانند هر برنامه‌ی جدید دیگر، مهمترین نگرانی در مورد سازگاری سیستم با ویندوز 11 این است که، سیستم شما منابع محاسباتی مهم برای اجرا را داشته باشد. حافظه؛ فضای ذخیره سازی؛ پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی که مایکروسافت برای نصب ویندوز 11 در نظر گرفته است به قرار زیر است:

  • حداقل 4 گیگابایت حافظه رم (RAM)
  • حداقل 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی (هارد دیسک یا حافظه SSD)
  • پردازنده 2 هسته ای به بالا با سرعت 1 گیگاهرتز به بالا
  • پردازنده گرافیکی سازگار با DirectX 12 و Windows Display Driver Model (WDDM) 2.0 یا بالاتر

با استفاده از روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد می توانید سازگاری سیستم خود با ویندوز 10 مایکروسافت را بررسی کنید.

پس شروع کنید و دکمه ویندوز سیستم خود را کلیک کنید، در کادر جستجو عبارت را تایپ یا کپی پیست کنید؛ از نتایج ظاهر شده فایل اجرایی dxdiag که دارای رنگ آبی و زرد است را انتخاب کنید.

پنجره ای تحت عنوان DirectX Diagnostic Tool برای شما باز شود. بعد از باز شدن این پنجره سربرگ System را کلیک کنید و نام پردازنده؛ حداکثر مقدار رم و نسخه دایرکت ایکس خود را بررسی کنید.

برای بررسی اینکه کدام نسخه WDDM را دارید روی سربرگ Display کلیک کنید و بخش Drivers را بررسی کنید.

 

حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز 11

 

در نهایت بخش سخت افزاری دیگری که باید بررسی کنید میزان فضای ذخیره سازی درایو بوت شما است. برای این بررسی، لطفا پنجره File Explorer را باز کنید و از سمت چپ This PC را کلیک کنید. در بخش Devices and Drives باید درایو بوت لیست شده را مشاهده کنید که به طور معمول درایو C: می باشد. در زیر نام درایو شما می توانید مقدار فضای استفاده شده و خالی را مشاهده کنید.

علاوه بر این، باید خاطر نشان کنیم که شما به اتصال اینترنت پایدار؛ نمایشگری با حداقل اندازه 9 اینچ و وضوح 720p یا بیشتر نیاز دارید. برای مشاهده وضوح صفحه نمایش خود به مسیر Settings > System بروید.

 از سمت چپ Display را انتخاب کنید.

به پایین اسکرول کنید و لینک Advanced display settings را انتخاب و از منوی کشویی زیر Resolution وضوح پشنهادی را مشاهده کنید. اگر وضوح صفحه نمایش شما 1280x720 پیکسل به بالا است می توانید برای نصب ویندوز 11 مایکروسافت اقدام کنید.


آیا برای نصب ویندوز 11 مایکروسافت به TPM نیاز دارم؟


حالا که مطمئن شدید الزامات سخت افزاری برای نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر را دارید؛ باید مطمئن شوید که سیستم شما دارای ویژگی Trusted Platform Module (TPM) است. TPM هنگام روشن شدن سیستم کدی منحصر به فرد به نام کلید رمزنگاری را ارائه می دهد، اگر همه چیز نرمال باشد؛ رمزگذاری درایو آنلاک می شود و سیستم شما راه اندازی می شود. اگر مشکلی در کلید وجود داشته باشد (شاید یک هکر به لپ تاپ شما دسترسی پیدا کرده یاشد و سعی کرده باشد درایو رمزگذاری شده داخلی را دستکاری کند) سیستم شما راه اندازی نمی شود.  

 

TPM برای ویندوز یازده

 

TPM ها به دو شکل وجود دارند: 1) تراشه فیزیکی جدا از پردازنده مرکزی 2) در قسمتی از فریم ویر. فهمیدن اینکه سیستم شما از کدام شکل TPM استفاده می کند کار ساده ای نیست؛ اما اگر سیستم شما کمتر از 5 سال عمر داشته باشد؛ احتمالا از TPM پشتیبانی می کند.

برای عملکرد برخی از قسمت های اختیاری Windows 11 مایکروسافت؛ الزامات دیگری هم وجود دارد. به عنوان مثال، برای استفاده از سرعت 5G شما نیاز به یک مودم 5G دارید؛ در حالی که برای مشاهده محتواهای HDR صفحه نمایش شما باید از ویژگی تصویر HDR پشتیبانی کند (که فضای رنگ توسعه یافته با وضوح بهتر را ارائه می دهد). برای مشاهده لیست کامل الزامات مورد نیاز برای ویژگی های اختیاری؛ فهرست کامل سایت Microsoft را بررسی کنید.


آیا ویندوز 11 روی کامپیوتر من اجرا می شود؟ خیر!


اگر سیستم کامپیوتری شما یک یا چند مورد از الزامات بالا را برآورده نمی کند؛ نمی توانید ویندوز 11 را روی آن اجرا کنید. در این صورت شما سه راه پیش رو دارید.

1. ساده ترین راه؛ ادامه ی استفاده از ویندوز 10 است. سیستم عامل جدید مایکروسافت بسیار عالی است و این شرکت متعهد شده است که حداقل تا سال 2025 از آن پشتیبانی کند؛ این بدان معناست که سیستم ویندوز شما برای سال های طولانی از امنیت و ویژگی های به روز شده استفاده خواهد کرد.

2.  ارتقاء قطعات سخت افزاری است که ویندوز 11 از آنها پشتیبانی نمی کند. برخی از ارتقاهای سخت افزاری به سادگی انجام می شود (مانند نصب رم)، در حالی که برخی دیگر می تواند هزینه بر و دردسرساز باشد. اگر حافظه یا فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارید و سیستم یا لپ تاپ شما دارای یک درایو یا اسلات حافظه است که به راحتی قابل دسترسی است ممکن است بتوانید جایگزین های ارزان قیمت را برای آنها پیدا کنید و حتی خودتان آنها را نصب کنید.

3. اگر راه حل های بالا به شکست منجر شد؛ می توانید برای خرید سیستم کامیپوتری جدیدی که از ویندوز 11 پشتیبانی می کند اقدام کنید. طبق گفته مایکروسافت؛ اکثر سیستم های کامپیوتری ویندوز 10 که امروزه در حال فروش هستند می توانند به ویندوز 11 ارتقاء پیدا کنند.


نحوه نصب ویندوز 11


این سیستم عامل جدید در حال حاضر در دسترس عموم قرار گرفته است و حالا شما می توانید آن را از Windows Insiders دانلود کنید. در ادامه نحوه انجام این کار را به شما توضیح خواهیم داد:


طریقه دانلود و نصب Windows 11 از Insiders


قبل از شروع به دانلود و نصب Insiders از Windows 11 ؛ مطمئن شوید که سیستم شما از این سیستم عامل جدید مایکروسافت پشتیبانی می کند و از تمام اطلاعات خود بکاپ گرفته اید.

توجه داشته باشید که فروشگاه اینترنتی آسارایان در قبال از دست رفتن اطلاعات شما مسئولیتی به عهده ندارد.

1- برای دریافت Windows 11 به برنامه Windows Insider نیاز دارید.

2- شما می توانید با کلیک روی منوی Start ویندوز 10 به برنامه Insider Program متصل شوید، فقط باقی مراحل را دنبال کنید.

 

نحوه دانلود ویندوز 11

 

3- Settings را کلیک کنید.

 

نصب ویندوز 11

 

4- بعد، Update & Security را انتخاب کنید.

 

مراحل طریقه نصب ویندوز 11

 

5- از منوی سمت چپ، Windows Insider Program را انتخاب کنید. اگر قبلا برای ارسال اطلاعات تشخیصی ویندوز به مایکروسافت موافقت خود را اعلام نکرده اید؛ لازم است که این کار را قبل از دریافت نسخه پیش نمایش ویندوز 11 انجام دهید.

 

مراحل نصب ویندوز 11

 

6- بعد از انجام مراحل بالا؛ دکمه Get started را انتخاب کنید. اگر قبلا ثبت نام را انجام داده اید می توانید به مرحله 8 بروید.

 

مراحل نصب window11

 

7- Link an account را انتخاب کنید.

 

مراحل نصب ویندوز11

 

8- اکانت مایکروسافت را انتخاب کنید. اگر اکانت مایکروسافت ندارید می توانید یکی بسازید.

 

طریقه نصب ویندوز 11

 

9- Dev Channel را انتخاب کنید و دکمه Confirm را کلیک کنید.

 

طریقه نصب windows11

 

10- دستورالعمل های نمایش داده شده را دنبال کنید تا به سیستم عامل ویندوز 11 مایکروسافت دست پیدا کنید.


جمع بندی


اگر سیستم کامپیوتری شما از الزامات سخت افزاری پشتیبانی می کند، با نصب ویندوز 11 از سیستم عامل پیشرفته تر از ویندوز 10 که دارای رابط کاربری زیباتری هم است استفاده کنید. در صورتی که مشکل بودجه ندارید می توانید با خرید قطعات کامپیوتری و مونتاژ آنها یک سیستم عالی برای خود بسازید و اقدام به نصب جدیدترین نسخه ویندوز مایکروسافت کنید. در صورت نصب Windows 11 2021 می توانید تجربیات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


منبع: pcmagtomsguide