چگونه یک فن کامپیوتر را که صدای بلند ایجاد می کند، برطرف کنیم؟

آسارایان 1400/05/19 بدون نظر

صدای زیاد فن کامپیوتر ، یا داشتن فن سیستمی که صداهای عجیب و غریب ایجاد می کند، چیزی نیست که بتوانید نادیده بگیرید. این صداها معمولا نشان می دهند که فن درست کار نمی کند و یک مشکل جدی وجود دارد. برای حل این مشکل همیشه ریشه یابی علت می تواند کمک کننده باشد.


علت صدای فن کامپیوتر


دلایلی که باعث می شوند فن کامپیوتر شما صدای بلند و عجیب و غریب ایجاد کنند عبارتند از:

فن های کامپیوتر کثیف شده اند: گرد و غبار در سیستم شما جمع شده است و دیگر به طور موثری عمل نمی کند. گرد و غبار و سایر آلودگی ها از شایع ترین علل صدای فن کامپیوتر محسوب می شوند.

کامپیوتر شما نمی تواند تهویه هوا داشته باشد: اکثر ما هنگام استفاده از لپ تاپ ، آن را روی پاهای خود قرار می دهیم. این کار باعث می شود تا پاهای شما هم گرما را به لپ تاپ انتقال دهند و هم از خنک شدن هوای داخل سیستم جلوگیری کند. لپ تاپ ها و سیستم های دسکتاپ نیاز به دسترسی به هوای خنک دارند.

فن های شما درست کار نمی کنند: قطعات متحرک به مرور زمان خراب می شوند و در نهایت فن از کار می افتد. فن های کامپیوتر دسکتاپ و لپ تاپ که صدای بلندی ایجاد می کنند ممکن است شل شده باشند. همچنین ممکن است مشکلی در فریم ویر سخت افزاری که فن را به کار می گیرد به وجود آمده باشد.

پردازنده شما تحت بار زیاد است: گاهی اوقات صدای بلند فن کامپیوتر نشان دهنده وجود یک مشکل در این قطعه نمی باشد. اگر برنامه ای استفاده می کنید که پردازنده را به شدت به کار گرفته است؛ سیستم می تواند خیلی سریع گرم شود و فن برای خنک کردن سیستم شما سخت کار خواهد کرد.


روش های حل مشکل صدای فن کامپیوتر


در ادامه ما سه استراتژی متفاوت را برای حل مشکل صدای فن کامپیوتر ارائه خواهیم کرد؛ که انجام هر کدام از این روش ها ارزش صرف زمان را دارد. با این وجود؛ اگر به دنبال محتمل ترین راه حل هستید؛ تمیز کردن فن کامپیوتر را در اولویت قرار دهید.

هشدار: بسیاری از مقالات برای عیب یابی فن کامپیوتر، نرم افزارهایی را توصیه می کنند که فن های سیستم شما را مجبور به کاهش سرعت می کنند؛ ما هرگز این روش را توصیه نمی کنیم.


با تمیز کردن فن های کامپیوتر شروع کنید


زمان مورد نیاز – تمیز کردن همه فن های موجود در سیستم شما به حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد؛ اگر لپ تاپ یا تبلت دارید؛ این زمان کمتر خواهد بود.

تمیز کردن فن های سیستم

1. فن های پردازنده و همچنین فن کارت گرافیک و سایر فن های قطعات کامپیوتری که ممکن است برای ماژول های رم یا سایر تراشه های مبتنی بر مادربرد؛ داشته باشید را تمیز کنید.

هوای فشرده برای تمیز کردن این فن ها عالی عمل می کند. معمولا می توانید اسپری های هوای فشرده را از فروشگاه های مختلف خریداری کنید. هوای فشرده را به طور عمودی نگه دارید؛ مطمئن شوید که سیستم خاموش است و در صورت امکان این کار را در خارج از خانه انجام دهید.

لپ تاپ و تبلت: دستگاه شما ممکن است دارای فن پردازنده باشد یا نباشد و به احتمال زیاد برای سایر قطعات؛ فنی وجود ندارد. اگر برای تشخیص اینکه کدام پنل را برای دسترسی به پردازنده و فن باید بردارید، با مشکل مواجه هستید می توانید دفترچه راهنمای دستگاه خود را بررسی کنید.

سیستم های دسکتاپ: سیستم شما تقریبا دارای فن پردازنده است و احتمالا دارای فن کارت گرافیک (فن GPU) خواهد بود. در صورتی که قبلا سیستم دسکتاپ خود را باز نکرده اید می توانید آموزش های مختلفی که در یوتیوب وجود دارد را مشاهده کنید.


2. فن منبع تغذیه و فن های کیس را تمیز کنید. هوای فشرده در اینجا هم عالی عمل می کند.

لپ تاپ و تبلت: سیستم شما احتمالا دارای یک فن است. از دمیدن مستقیم گرد و غبار به داخل سیستم خود خودداری کنید؛ چون می تواند مشکل صدای فن را در آینده تشدید کند. در عوض؛ هوا را با زاویه به طرف فن بگیرید و گرد و غبار را از تیغه های فن دور کنید.

سیستم دسکتاپ: سیستم شما دارای فن منبع تغذیه است و ممکن است دارای فن های ورودی و خروجی هم باشد یا نباشد. این فن ها را از بیرون و از داخل تمیز کنید و مطمئن شوید که گرد و خاکی از آنها دیگر خارج نمی شود.

به دلیل نگرانی های ایمنی در مورد منبع تغذیه، پاور را باز نکنید و فقط فن را تعویض کنید. به جای این می توانید کل منبع تغذیه را تعویض کنید.


3. اگر بعد از تمیز کردن فن متوجه می شوید که فن هیچ تکانی نمی خورد این نشان می دهد که زمان تعویض آن فرا رسیده است. ابتدا بررسی کنید که فن به مادربرد یا منبع برق وصل است، اگر باز هم فن کار نکرد زمان خرید فن جدید فرا رسیده است. در چنین شرایطی شما می توانید از خنک کننده های کامپیوتر فروشگاه آسارایان دیدن کنید و گزینه مناسب دستگاه خود را انتخاب کنید.

اگر فن هنوز کار می کند اما خیلی بهتر نشده است؛ یا اگر آنطور که می خواهید کار نمی کند به مطالعه این نوشته ادامه دهید.


از داغ شدن سیستم خود جلوگیری کنید


احتمال زیادی وجود دارد که فن های شما در شرایط کار کاملا کار کنند و حالا هم که تمیز شده اند بهتر از قبل کار کنند. با این حال، اگر آنها هنوز صدای زیاد فن کامپیوتر را تجربه می کنید؛ ممکن است به این خاطر باشد که از آنها خواسته شده است بیش از آنچه که برای انجام آن طراحی شده اند کار کنند.

به عبارت دیگر؛ سیستم شما بسیار داغ کرده است و حتی با وجود این فن های بزرگ با سرعت کامل کار می کنند؛ نمی توانند سخت افزار شما را آنقدر خنک کنند تا از سرعت خود بکاهند و در نتیجه سر و صدا ایجاد می کنند. راه های زیادی برای خنک کردن سیستم شما وجود دارد که می تواند شامل تغییر مکان فعلی؛ ارتقاء به فن بهتر باشد.


بررسی Task Manager برای برنامه های گرسنه


اگر سخت افزار فن خنک کننده شما دارای مشکل فیزیکی باشد به همین دلیل سیستم داغ می شود و باعث ایجاد سر و صدای فن کامپیوتر شما می شود؛ در غیر این صورت سیستم عامل و برنامه های شما می توانند به سختی از سخت افزار سیستم کار بکشند و موجب داغ شدن سیستم شوند.

در ویندوز ابزاری به نام Task Manager وجود دارد. تسک منیجر ابزاری است که به شما امکان می دهد تا بررسی کنید که چه برنامه ایی از سخت افزار (و مهمتر از همه از پردازنده) استفاده می کند. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

Task Manager را باز کنید. سریعترین روش استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+Esc است.

سربرگ Processes را انتخاب کنید. اگر این سربرگ را مشاهده نمی کنید لطفا لینک More details را که در پایین Task Manger است را امتحان کنید.

ستورن CPU را طوری انتخاب کنید که ابتدا برنامه هایی که از پردازنده بیشتری استفاده می کنند لیست شوند.

تسک منیجر

به طور معمول، اگر برنامه ای از کنترل خارج شده باشد از پردازنده زیاد (نزدیک به 100% ) استفاده خواهد کرد. برنامه هایی که درصد تک رقمی یا حتی 25 درصد یا کمی بیشتر را استفاده می کنند معمولا نگران کننده نیستند.

اگر به نظر می رسد یک پروسس خاص پردازنده زیادی را استفاده می کند ممکن است این برنامه یا پروسس نیاز به رپیر کردن داشته باشد.

اگر متوجه شدید که برنامه ای که از پردازنده به شدت استفاده می کند را نیاز ندارید می توانید روی آن کلیک کنید و End Task را انتخاب کنید.

برای اینکه مطمئن شوید که برنامه چقدر پردازنده استفاده می کند می توانید نام برنامه را یادداشت کنید و به صورت آنلاین سرچ کنید. به طور مثال اگر می خواهید بدانید مصرف پردازنده کروم چقدر است از High CPU Usage Chrome.Exe استفاده کنید.

به روزرسانی درایورهای کارت گرافیک روشی ساده است که ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید. به خصوص اگر فن های کارت گرافیک یکی از مواردی باشد که به نظر می رسد ایجاد کننده مشکل است.

این یک راه حل احتمالی برای فن های GPU نیست اما می تواند کمک کننده باشد و انجام آن هم بسیار ساده است.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


 منبع: lifewire