12 روش برای از بین بردن کامپیوتر (و آنچه که می توانید برای جلوگیری از تخریب سیستم کامپیوتری خود انجام دهید)

آسارایان 1400/05/19 بدون نظر

هیچکس نمی خواهد کامپیوتر خود را از بین ببرد؛ اما ممکن است شما به طور ناخواسته نقشه قبر آن را کشیده باشید. در حالی که خرابی سخت افزاری یکی از دلایل تخریب سیستم کامپیوتری است؛ دلایل دیگری (علاوه بر سن) وجود دارد که ممکن است طول عمر سیستم شما را کاهش دهد. خوشبختانه شما می توانید برخی از مواد را کنترل کنید.


 12 روش برای از بین بردن کامپیوتر


در ادامه چندین روش متداول که منجر به خراب شدن کامپیوتر می شود و آنچه که شما می توانید انجام دهید تا شانس یکی از آنها را به شدت کاهش دهید؛ آورده شده است.


شما به طور مداوم بکاپ نمی گیرید


یکی از بزرگترین تهدیدها برای شما؛ از بین رفتن اطلاعات است؛ چیزی که می توانید با بکاپ گیری از داده های خود از آن جلوگیری کنید. کامپیوتر شما باید تا حد امکان و ترجیحا به طور مداوم بکاپ تهیه کند.

کاپ گیری از داده ها

داده ها مهمترین چیزی است که شما در اختیار دارید. آنها عکس ها و فیلم های خانوادگی؛ موسیقی های گران قیمت شما، مقاله های دانشگاهی و ساعت ها فیلم آموزشی هستند که برای آن هزینه کرده اید. در حالی که ممکن است از نرم افزارهای بکاپ سنتی برای پشتیبان گیری مداوم روی هارد اکسترنال یا درایو شبکه استفاده کنید؛ شروع به کار با یک سرویس پشتیبان گیری آنلاین کار ساده تری خواهد بود.


شما نرم افزار آنتی ویروس خود را آپدیت نمی کنید


توسعه دهندگان مخرب هر روز ویروس های جدیدی را ایجاد می کنند؛ نحوه عملکرد آنها را تغییر می دهند و راه های جدیدی برای جلوگیری از عملکرد درست آنتی ویروس پیدا می کنند. برای مقابله، نرم افزار آنتی ویروس باید به همان سرعت پاسخ دهد و شما باید برای به روز نگه داشتن آن تلاش کنید.

نرم افزار آنتی ویروس

اکثر برنامه های آنتی ویروس؛ حتی برخی از برنامه های رایگان (انتخاب های زیادی وجود دارد)، به طور خودکار تعاریف ویروس خود را آپدیت می کنند؛ این اصطلاح برای توصیف مجموعه دستورالعمل هایی است که برنامه ها برای شناسایی و حذف بدافزارها استفاده می کنند.

اجتناب از این هشدارهای قدیمی ساده است؛ اما سعی کنید تمام تلاش خود را برای رفع آنها انجام دهید. برنامه آنتی ویروس شما همیشه در پس زمینه اجرا می شود تا فایل های شما ایمن بمانند؛ اما اگر عملیات آپدیت را انجام ندهید نمی تواند کار خود را به بهترین نحو انجام دهد.

اگر فکر می کنید که ممکن است سیستم شما به یک برنامه آنتی ویروس منسوخ مجهز باشد؛ بعد از بررسی بروزرسانی های مربوطه، نحوه اسکن بدافزارها را یاد بگیرید تا مطمئن شوید که خط دفاعی شما دارای نقطه ضعف نمی باشد.

سیستم عامل شما هم مانند نرم افزارهای آنتی ویروس به آپدیت نیاز دارد. اکثر پچ های نرم افزاری این روزها (به ویژه انهایی که مایکروسافت برای ویندوز از آنها استفاده می کند) مشکلات امنیتی را بر طرف می کنند. یکی از بدترین سناریوهای اجتناب از این موراد این است که می توانید به طور ناخواسته اجازه دسترسی از راه دور به سیستم خود را به دیگران بدهید.

کشف این آسیب پذیری ها در ویندوز

بعد از کشف این آسیب پذیری ها در ویندوز، باید پچ توسط توسعه دهنده (مایکروسافت) ایجاد شود و بعد (توسط شما) روی سیستم نصب شود (قبل از اینکه افراد دیگر بدانند که چگونه ا این نقاط آسیب پذیر استفاده کنند).

بخشی از این فرآیند مایکروسافت به اندازه کافی طول می کشد؛ بنابراین یکی از بدترین مواردی که می توانید انجام دهید؛ اجتناب از اصلاحات بعد از ارائه این پچ ها است. خوشبختانه ویندوز می تواند آنها را به صورت خودکار برای شما نصب کند. اگر طرفدار مایکروسافت نیستید که به طور خودکار کارهایی را در سیستم انجام می دهد؛ می توانید خودتان تنظیمات آپدیت ویندوز را تغییر دهید.

این موارد را دقیقا باید برای سیستم مک یا لینوکس؛ تبلت و گوشی همراه خود هم انجام دهید، فقط جرئیات فرق دارد. به هر حال، هر موقع در مورد پچ و به روزرسانی ها به شما اطلاع داده شد فورا آنها را نصب کنید.

سایر بروزرسانی های نرم افزاری هم به دلایل مشابه، مهم هستند. اگر نرم افزار مایکروسافت آفیس؛ برنامه های آیپد؛ برنامه های ادوب و غیره از شما بخواهند آپدیت هایی را انجام دهید؛ آن را یک الزام بدانید.


از کلمه عبور قوی استفاده نمی کنید


همه ما از کلمه عبور استفاده می کنیم. اکثر دستگاه ها و سرویس هایی که استفاده می کنیم دارای کلمه عبور هستند. اما مشکلی که وجود دارد این است که همه ما از کلمات عبور مناسب استفاده نمی کنیم و معمولا رمزهای ساده ای که به خاطر آوردن آنها ساده است را انتخاب می کنیم. اما ساده ترین روش همیشه بهترین گزینه نیست.

کلمه عبور قوی

پذیرفتن این مسئله به سختی صورت می پذیرد؛ چون استفاده از رمز عبور ساده به این معنا است که آن را فراموش نخواهید کرد اما در عین حال حدس زدن و هک رمز عبور راحت تر است. اگر در مورد انتخاب کلمات عبور پیچیده شک دارید و نگران فراموشی آنها هستید برنامه های مدیریت کلمه عبور وجود دارند که در این راه می توانند به شما کمک کنند. این برنامه ها، کلمات عبور همه اکانت های شما را در یک مکان ذخیره می کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک رمز عبور را برای برنامه مدیریتی خود به خاطر بسپارید.


شما از ویندوز 10 و نسخه جدیدتر استفاده نمی کنید


مایکروسافت سیستم عامل های قبلی خود را همیشه آپدیت نمی کند؛ بنابراین اجرای آخرین سیستم عامل این شرکت برای دستیابی به جدیدترین و مرتبط ترین پچ ها ضروری است. این بدان معناست که اگر نسخه ای قدیمی تر از ویندوز 10 را استفاده می کنید، وقت آن است که به فکر ارتقاء باشید. واضح است که نسخه های قدیمی مانند ویندوز XP مدتی است که منسوخ شده اند و حتی ویندوز 8 هم تا سال 2023 پشتیبانی خواهد شد. هنگامی که مایکروسافت پشتیبانی خود را متوقف می کند، این بدان معناست که حفره های امنیتی ایجاد خواهد شد که برای رفع آنها پچی صادر نمی شود.

مایکروسافت

شما محتواهای اشتباه را دانلود می کنید


چیزی که بسیار رایج است و بسیاری از کاربران کامپیوتر از آن لطمه می بینند؛ دانلود انواع نرم افزارهای اشتباه است. انجام این کار؛ به ویژه هنگامی که یک برنامه آنتی ویروس منسوخ دارید؛ سریعترین روش برای نصب بدافزارها و ابزارهای تبلیغاتی مزاحم روی سیستم شما می باشد.

 محتواهای اشتباه

همانطور که می دانید احتمالا ده ها هزار (و شاید هم بیشتر) نرم افزارهای کاملا رایگان وجود دارد. آنچه ممکن است ندانید این است که سطوح مختلفی از نرم افزارهای رایگان وجود دارد. برخی از آنها کاملا رایگان و برخی دیگر آزمایشی هستند.

توزیع نرم افزار رایگان نسبتا ساده است؛ بنابراین دانلود ویروس و بدافزار همزمان با آنها ساده تر است. بنابراین مهم است بدانید که چه چیزی را در سیستم خود دانلود می کنید.

اگر فکر می کنید ممکن است برخی از نرم افزارهای مشکوک را دانلود کنید؛ یک نرم افزار آنتی ویروس خوب را تهیه کنید و مرتبا آن را آپدیت کنید.


شما برنامه های غیر کاربردی روی سیستم دارید که احتمالا در حال اجرا هستند


یک روش فوق العاده ساده برای راه اندازی سیستم در صورت خرابی؛ نصب نرم افزارهای ناخواسته و از قبل نصب شده است که بدترین نوع آن به طور مداوم در پس زمینه اجرا می شود.

مقصر اصلی در این مورد سازنده کامپیوتر شما است که به خاطر اینکه محصول خود را با قیمت کم بفرشد از سازندگان نرم افزار پول دریافت می کند تا نسخه ازمایشی برنامه های آنها را در دستگاه جدید شما قرار دهند.

برنامه های غیر کاربردی روی سیستم

متاسفانه اکثر کاربران از این برنامه ها استفاده چندانی نمی کنند و یا هیچ استفاده ای نمی کنند. کاری که اکر کاربران باید انجام دهند حذف این برنامه ها از سیستم است.

این برنامه ها فضای سیستم شما را هدر می دهند و بدتر از آن، هنگام راه اندازی سیستم شروع به کار می کنند و منابع سیستم شما را هدر می دهند و حتی باعث کند شدن سیستم شما می شوند.

خوشبختانه این مشکل حداقل در ویندوز به راحتی بر طرف می شود. کافیست که به کنترل پنل بروید و بعد Programs & Features را انتخاب کنید و هر برنامه ای که می دانید استفاده نمی کنید را فورا حذف کنید. اگر در مورد برنامه ای مطمئن نیستید می توانید نام آن را سرچ کنید و اطلاعاتی در مورد آن بدست آورید.


شما اجازه می دهید تا فایل های غیر ضروری فضای هارددیسک را پر کنند


مطمئنا این مهمترین عاملی که به از بین بردن کامپیوتر شما کمک می کند نیست اما اجازه داده به موارد غیر ضروری که هارددیسک شما را پر می کنند (به ویژه در SSD های با ظرفیت کم امروزی)، می تواند روی سرعت کار برخی از قسمت های سیستم شما تاثیر بگذارد.

فایل های غیر ضروری

سیستم عامل به مقدار مشخصی فضا نیاز دارد؛ اما در طول زمان می تواند به طور موقت با افزایش فضا مواجه شود. به طور مثال برای استفاده از سیستم ریستور برای ذخیره نقاط بازیابی به فضا نیاز است. اگر فضای کافی در دسترس وجود نداشته باشد سیستم ریستور هم کار نمی کند.

برای جلوگیری از مشکلات، توصیه می کنیم که 10 درصد از کل ظرفیت درایو اصلی خود را آزاد نگه دارید. همچنین توجه داشته باشید که داشتن صدها یا هزاران فایل اضافی اسکن سیستم توسط برنامه های آنتی ویروس را دشوار می کند.

در ویندوز یک ابزار واقعا مفید به نام Disk Cleanup وجود دارد که بخش بزرگی از کار را برای شما انجام می دهد. اگر می خواهید کار بیشتری انجام دهید می توانید از برنامه CCleaner که هم رایگان است و هم عالی عمل می کند استفاده کنید.


شما به طور مرتب هارد خود را دیفرگ نمی کنید


در حالی که در صورت داشتن حافظه SSD به دیفرگ کردن نیازی ندارید اما این عمل برای هارددیسک های سنتی الزامی است. هارد شما اطلاعات را به صورت منظم و در کنار هم ذخیره نمی کند و به طور طبیعی با تکه تکه شده اطلاعات مواجه می شویم. داشتن کمی اطلاعات در اینجا و کمی دیگر در آنجا، می تواند در دفعات بعد خواندن را دشوارتر کند و سرعت سیستم شما را آهسته کند.

دیفرگ کردن

اگر شما دیفرگ کردن را انجام نمی دهید هیچ چیزی خراب یا منفجر نمی شود اما انجام این کار به طور منظم می تواند استفاده از سیستم را تسریع کند (به ویژه کارهای مرتبط با اینترنت). ویندوز دارای یک ابزار تجزیه و تحلیل داخلی است اما می توانید از برنامه های جانبی هم استفاده کنید.


شما کامپیوتر خود را تمیز نمی کنید


تمیز نکردن صحیح کامپیوتر؛ به ویژه سیستم های دسکتاپ؛ یک وظیفه تعمیر و نگهداری است که غالبا نادیده گرفته می شود و در نهایت می تواند باعث ایجاد اتفافات ناخوشایندی شود.

  • در فن های کامپیوتر شما گرد و غبار و آلودگی ها جمع می شود که باعث ایجاد سر و صدای فن می شود.
  • آلودگی های موجود در هوا در فن ها جمع می شود و باعث کند شدن فن ها می شود.
  • قطعات کامپیوتری که توسط فن ها خنک می شوند شروع به داخل شدن می کنند.
  • کامپیوتر شما از کار می افتد.

اگر خوش شانس باشید؛ سیستم عامل به شما هشدار می دهد که برخی از قطعات سخت افزاری بیش از حد گرم شده اند یا صدای بوق را می شنوید. در بیشتر مواقع؛ شما خوش شانس نخواهید بود و در عوض کامپیوتر شما شروع به خاموش شدن می کند و در نهایت هرگز روشن نمی شود.

تمیز نکردن صحیح کامپیوتر

تمیز کردن فن کامپیوتر ساده است. یک اسپری هوای فشرده خریداری کنید و با زاویه به طرف فن اسپری کنید به طوری که گرد و غبار به داخل سیستم منعکس نشود. در سیستم های دسکتاپ مطمئن باشید که فن های کیس و منبع تغذیه را فراموش نکرده اید. کارت های ویدیو؛ رم و کارت های صدا هم دارای فن هستند. تبلت ها و لپ تاپ ها هم معمولا دارای فن هستند. بنابراین با استفاده از هوای فشرده عملکرد روان را به آنها باز گردانید.

راه های زیادی برای خنک نگه داشتن سیستم و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد وجود دارد (از تغییر موقعیت سیستم تا کیت های خنک کننده مایع).

صفحه کلید و موس هم به تمیز کردن نیاز دارند؛ اما نسخه های کیفیت این دستگاه ها معمولا مشکلات جدی ایجاد نمی کنند. اما در تمیز کردن مانیتور دقت داشته باشید، چون مواد شیمیایی می توانند به آنها آسیب های جدی و دائمی وارد کند.


شما با مشکلاتی ادامه کار می دهید که می توانید خودتان آنها را برطرف کنید


شما واقعا می توانید مشکلات کامپیوتر خود را برطرف کنید. اکثر افراد می گویند که روزها و هفته ها و حتی سال ها با مشکلات کامپیوتری مواجه شده اند و ادامه کار داده اند چون فکر نمی کردند که آنقدر باهوش باشند تا بتوانند آنها را برطرف کنند و یا به دلایل محافظت از اطلاعات خصوصی مایل به سپردن سیستم خود به دیگران نبوده اند.

مشکلات کامپیوتری

راز مهمی که وجود دارد و ممکن است اکثر سرویس های تعمیر کامپیوتر به شما نگویند این است که رفع اکثر مشلات کامپیوتری بسیار ساده است.

در حقیقت احتمالا 90 درصد مشکلاتی که این روزها با آن روبر هستیم می توانند بعد از امتحان یک یا چند راه حل به سادگی بر طرف شوند.


وقتی به کمک نیاز دارید؛ از کسی کمک نمی خواهید


آخرین اما مطمئنا کم اهمیت ترین مورد؛ درخواست کمک نکردن در صورت نیاز است. اگر فکر می کنید ممکن است بتوانید مشکلی را که ظاهر می شود را برطرف کنید برای کمک به موتور جستجوی مورد علاقه خود مراجعه کنید یا از شرکت مورد نظر، پشتیبانی فنی دریافت کنید. شاید از یک دوست در فیس بوک یا توییتر سوال کنید یا شاید فرزند 12 ساله شما راه حل را بلند باشد و همه مشکلات را برای شما حل کند.

پشتیبانی فنی

با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


 منبع: livewire