اسلات توسعه یا Expansion Slot چیست؟ با ذکر تفاوت انواع آن

آسارایان 1400/05/22 بدون نظر

شیار توسعه به هر یک از اسلات های مادربرد اطلاق می شود که می تواند یک کارت توسعه را برای گسترش عملکرد سیستم در خود جای دهد (مانند کارت گرافیک، کارت شبکه یا کارت صدا و ویدئو کارت کپچر ).


اسلات توسعه برای چه مواردی استفاده می‌شود؟


کارت توسعه مستقیماً به اسلات توسعه متصل می‌شود تا مادربرد بتواند به سخت افزار دسترسی مستقیم داشته باشد. با این حال، از آنجا که همه سیستم‌ها دارای تعداد محدودی اسلات توسعه هستند، مهم است که قبل از خرید تعداد شیارهای توسعه را بررسی کنید.

برخی از سیستم‌های قدیمی برای استفاده از کارت‌های اضافی نیاز به استفاده از برد رایزر دارند. با این حال، کامپیوترهای مدرن نه تنها معمولاً دارای گزینه‌های اسلات توسعه کافی هستند بلکه دارای ویژگی‌هایی هستند که مستقیماً در مادربرد ادغام شده‌اند و نیازی به تعداد زیادی کارت توسعه ندارند.


شیار توسعه کامپیوتر

نکته: گاهی اوقات شیارهای توسعه به عنوان اسلات های باس (bus slots) یا پورت های توسعه (expansion ports) معرفی می شوند. با باز کردن پشت کیس کامپیوتر ممکن است با این اصطلاحات برخورد کنید.


انواع مختلف اسلات توسعه


در طول سال های مختلف چندین نوع اسلات توسعه از جمله PCI, AGP, AMR, CNR, ISA, EISA, VESA معرفی شدند اما رایج ترین نوع آن PCIe است. در حالی که برخی از کامپیوترهای جدید هنوز اسلات های PCI و AGP دارند؛ PCIe به طور کلی جایگزین تمام فناوری های قدیمی شده است.

ePCIe یا External PCI Express نوع دیگری از روش توسعه است که نسخه خارجی PCIe محسوب می شود. به این معنا که به یک نوع کابل خاص نیاز دارد که از مادربرد به پشت سیستم توسعه پیدا کند و در آنجا به دستگاه ePCIe متصل می شود.


 Expansion Slot | اسلات توسعه چگونه کار می کند؟


همانطور که در بالا ذکر شد؛ این پورت های توسعه برای اضافه کردن قطعات سخت افزاری مختلف (مانند کارت گرافیک جدید؛ کارت شبکه، مودم، کارت صدا و غیره) به سیستم استفاده می شوند.

اسلات های توسعه دارای لاین های داده هستند که جفت سیگنال هایی را برای ارسال و دریافت داده استفاده می کنند. هر جفت دارای دو سیم است که باعث می شود یک لاین در مجموع دارای چهار کابل باشد. لاین می تواند بسته ها را هشت بیت هشت بیت به صورت همزمان منتقل کند.

از آنجا که یک پورت توسعه PCIe می تواند 1، 2، 4، 8، 12، 16 یا 32 لاین داشته باشد؛ آنها با عبارتی مانند X (مانند X16) نشان داده می شوند تا کاربرد بداند که اسلات دارای 16 لاین است. تعداد لاین ها بستگی به سرعت اسلات توسعه دارد؛ به همین دلیل است که کارت های ویدیو معمولا برای استفاده از پورت X16 ساخته می شوند.


آنچه که باید قبل از نصب کارت های توسعه بدانید


یک کارت توسعه را می توان به اسلاتی با شماره بیشتر وصل کرد اما نمی توان آن را به شماره کمتر وصل کرد. به عنوان مثال کارت توسعه X1 با هر اسلات (اگر هنوز با سرعت خودش کار می کند؛ نه با سرعت اسلات) مناسب است، اما یک دستگاه X16 از نظر فیزیکی در یک اسلات X1، X2، X4 یا X8 قرار نمی گیرد.

هنگام نصب کارت توسعه، قبل از باز کردن کیس کامپیوتر، مطمئن شوید که ابتدا کامپیوتر را خاموش کرده اید و کابل برق را از پشت منبع تغذیه جدا کرده اید. پورت های توسعه معمولا در کنار رم قرار دارند اما ممکن است همیشه اینطور نباشد.

اگر قبلا از اسلات توسعه استفاده نشده باشد؛ یک براکت فلزی وجود دارد که اسلات مربوطه را در پشت سیستم می پوشاند. این پوشش معمولا با باز کردن براکت؛ برداشته می شود تا بتوان به کارت توسعه دسترسی پیدا کرد. به عنوان مثال، اگر در حال نصب کارت گرافیک هستید؛ این باز کردن راهی برای اتصال مانیتور به کارت با کابل ویدیو (مانند HDMI؛ VGA یا DVI) را فراهم می آورد.


قرار دادن کارت توسعه


هنگام قرار دادن کارت توسعه؛ مطمئن شوید که لبه قسمت فلزی را نگه داشته اید و نه کانکتورهای طلایی.

هنگامی که کانکتورهای طلایی با اسلات توسعه به درستی مچ شدند؛ محکم آن را به داخل اسلات فشار دهید و مطمئن شوید لبه محل اتصال کابل به راحتی از پشت کیس کامیپوتر قابل دسترسی است.

با نگه داشتن لبه قسمت فلزی و بیرون کشیدن از مادربرد؛ می توانید کارت توسعه موجود را بردارید. با این حال؛ برخی از کارت ها دارای یک گیره کوچک هستند که آن را در جای خود نگه می دارد؛ در این صورت قبل از بیرون آوردن؛ باید گیره را باز کنید.

دستگاه های جدید برای عملکرد صحیح به درایورهایی که به درستی نصب شده اند نیاز دارند. به همین دلیل شما باید نحوه آپدیت درایورهای ویندوز را بلد باشید.


آیا فضای کافی برای قرار دادن کارت های توسعه بیشتر را دارید؟


اینکه آیا اسلات توسعه خالی دارید یا خیر، برای همه متفاوت است، چون همه کامپیوترها از سخت افزار دقیقا یکسانی برخوردار نیستند. با این حال، به جز باز کردن کیس و بررسی دستی، برنامه هایی وجود دارند که می توانند تشخیص دهند که کدام اسلات استفاده شده یا استفاده نشده است.

به عنوان مثال، Speccy برنامه ای رایگان است که می تواند این کار را انجام دهد. زیر قسمت مادربرد را نگاه کنید و لیستی از اسلات های توسعه موجود در مادربرد را مشاهده کنید. لاین استفاده شده از اسلات را بررسی کنید و ببینید که آیا اسلات استفاده شده یا در دسترس قرار دارد یا خیر.


روش تست دسترسی اسلات توسعه کامپیوتر

روش 1. سایت سازنده مادربرد را بررسی کنید

روش دیگر، بررسی سایت سازنده مادربرد است. اگر مدل مادربرد خود را می دانید می توانید با بررسی مستقیم سایت سازنده یا دفترچه راهنما (که معمولا به صورت PDF از وب سایت ساطنده قابل دانلود است)؛ تعداد کارت های توسعه را نصب کنید.

روش 2. پشت کامپیوتر خود را بررسی کنید

یکی دیگر از روش هایی که می توانید برای بررسی اسلات های توسعه موجود در مادربرد خود استفاده کنید این است که ببینید کدام قسمت در پشت سیستم شما استفاده نمی شوند. اگر هنوز دو براکت در محل وجود دارد به احتمال زیاد دو اسلات خالی وجود دارد. با این حال، این روش به اندازه بررسی خود مادربرد قابل اعتماد نیست، چون ممکن است کیس کامپیوتر شما با مادربردی که دارید مطابقت نداشته باشد.


آیا لپ تاپ ها دارای اسلات توسعه هستند؟


لپ تاپ ها مانند کامپیوترهای دسکتاپ اسلات توسعه ندارند. در عوض ممکن است یک لپ تاپ دارای اسلات کوچکی باشد که از کارت PC (PCMCIA) یا برای سیستم های جدیدتر ExpressCard استفاده می شود. از این پورت ها می توان به شکلی مشابه اسلات های توسعه دسکتاپ استفاده کرد.


سوالات متداول


چه چیزی به تدریج جایگزین اسلات های توسعه قابل حمل می شود؟

USB (Universal Serial Bus) یک اتصال استاندارد برای دستگاه های مختلف است. در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان به جای اسلات های توصعه مخصوص قابل حمل از USB استفاده می کنند.

از چه پیچ هایی برای اسلات های توسعه PCI استفاده می شود؟

اکثر کیس های کامپیوتر به 6 تا 32 پیچ یک چهارم اینچی نیاز دارند. آنها معمولا دارای سر شش ضلعی هستند و می توان آنها را با استفاده از پیچ گوشتی سایز #2 فلیپس نصب یا حذف کرد.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


منبع: lifewire