معرفی داک استیشن و تفاوت Dock Station با Hub

آسارایان 1400/05/24 بدون نظر

داک استیشن چیست ؟

برای کسانی که دوست دارند لپ تاپ خود را در هر شرایطی (چه در مسافرت و چه در خانه) استفاده کنند، تغییر وضعیت از یک سناریو به سناریوی دیگر می تواند کمی چالش برانگیز باشد.

لپ تاپ ها به گونه ای طراحی شده اند که قابل حمل بوده و در مواقعی که از سیستم دسکتاپ دور هستید؛ استفاده شوند. با این حال، وقتی شما فقط یک میز کار دارید؛ نمی توانید آن را با خود حمل کنید تا راحت تر با دیگران همکاری کنید.

قرار دادن داک استیشن (Dock Station) لپ تاپ به منظور پر کردن خلاء بین قابلیت حمل و داشتن یک مکان ثابت برای کار و بازی در نظر گرفته می شود. با یک داک استیشن می توانید بهترین سیستم را در اختیار داشته باشید که به لپ تاپ شما اجازه می دهد برای هر دو منظور به خوبی کار کند.


معرفی داک استیشن و تفاوت Dock Station با Hub


داک استیشنی که خریداری می کنید بسته به نوع سیستمی که دارید؛ عملکردهایی که می خواهید از آن استفاده کنید را در اختیار شما قرار می دهد. خود دستگاه معمولا بسیار کوچک است و فضای زیادی را اشغال نمی کند؛ که اگر فضای زیادی برای استفاده ندارید می تواند عالی باشد. برخی از ساده ترین داک استیشن ها منبع تغذیه و پورت هایی برای اتصال به دستگاه های دیگر را ارائه می دهند.

داک استیشن های پیشرفته تر ممکن است شامل فضا برای مانیتورهای اضافی کامپیوتر؛ صفحه کلید و بلندگوهای کامپیوتر باشند. همچنین می توانند دارای پورت های USB-C اضافی برای اتصال به پرینترها، اضافه کردن هاردهای اکسترنال و اتصال میکروفون و صدا باشد.

 

چرا باید یک Dock Station را در نظر بگیریم؟


اگر دوست دارید ویژگی های اضافی داشته باشید که یک لپ تاپ ارائه نمی دهد؛ یک داک استیشن می تواند هنگام اتصال و قطع کامپیوتر؛ دردسرهای زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر از سیستم خود برای کار استفاده می کنید و باید هر روز آن را به دفتر بیاورید؛ این دستگاه ها می توانند بسیار مفید باشند.

به غیر از صرف چند دقیقه برای اتصال مجدد لوازم جانبی کامپیوتر, می توانید به سادگی لپ تاپ خود را روی داک استیشن قرار داده و تجربه دسکتاپ را داشته باشید.

برای افرادی که از لپ تاپ خود برای کار استفاده می کنند، یک داک استیشن می تواند با ارائه تجربه دسکتاپ (بدون پرداخت هزینه اضافی) مفید واقع شود. با اتصال چندین دستگاه؛ یک داک استیشن تعداد کابل های مورد نیاز را کاهش داده و میز تمیزتری را هم ایجاد می کند.


کدام Dock Station برای من مناسب است؟


پیدا کردن داک استیشن مناسب بستگی زیادی به نوع و مدل لپ تاپ دارد. اگر از لپ تاپ HP استفاده می کنید باید گزینه ای که مخصوص سیستم شما طراحی شده است را پیدا کنید. بعد از انجام تحقیقات در مورد مدل های موجود؛ می توانید بر اساس قیمتف اندازه و ویژگی هایی که ارائه می دهند؛ انتخاب داشته باشید. شما همچنین باید در نظر داشته باشید که قصد دارید از لپ تاپ خود برای چه مواردی استفاده کنید.


تفاوت Dock Station با Hub


تشخیص تفاوت Dock Station با Hub می تواند کار سختی باشد چون بسیاری از آنها دارای قابلیت های مشابه هستند. هر دو ابزاری ارزشمند برای فناوری امروز هستند اما هر کدام کاربرد منحصر به فردی دارند.

لپ تاپ و سیستم های 2 در 1 به پورت های اتصال Thunderbolt 3 و USB-C مجهز هستند. این دستگاه ها با فرم فاکتور باریک، وزن سبک، مسافرت و جابجایی را ساده می کنند اما اغلب قادر به اتصال لوازم جانبی به سیستم شما نیستند. با فناوری مدرن امروزی، باید بتوانید همه دستگاه های خود را متصل کنید؛ گوشی های هوشمند خود را شارژ کنید و از یک مانیتور اکسترنال استفاده کنید. در ادامه ما شما را با تفاوت های هاب و داک استیشن آشنا خواهیم کرد.


هاب (Hub) چیست؟


هاب ها تعداد پورت های دستگاه شما را افزایش می دهند. این هاب ها به عنوان تقسیم کننده عمل می کنند و به شما امکان می دهند تا دستگاه های بیشتری را به یک پورت مشخص وصل کنید. این هاب ها معمولا برق را از لپ تاپ می گیرند و وزن سبک و ابعاد جمع و جوری دارند و به راحتی حمل می شوند.

هاب7 پورت USB 3.0 مدل ORICO A3H7 که سرعت انتقال 5 گیگابایت در ثانیه را فراهم می آورد دارای بدنه ای فلزی است. در همین حال هاب USB3.0 چهار پورت کلید دار WL-UH30414 ویولینک تعداد پورت های کمتری را در اختیار کاربرانی که نیاز کمتری دارند قرار می دهد.

هاب ها راه حل مناسبی برای افزایش قدرت پورت های موجود شما هستند (چه برای سیستم های لپ تاپ و چه برای سیستم های دسکتاپ). برای استفاده از آنها باید همیشه اطمینان داشته باشید که یک پورت برای اتصال در دسترس است.

معرفی داک استیشن و تفاوت Dock Station با Hub

Docking Station چیست؟


داک استیشن عملکرد دستگاه های قابل حمل ار گسترش می دهند و آن را به گزینه ای جایگزین دسکتاپ تبدیل می کنند. یک ورک استیشن از طریق Thunderbolt 4 ، Thunderbolt 3 ، USB-C یا USB-A متصل می شود و نیروی مورد نیاز را برای شما فراهم می آورد.

اکثر داک ها چهار تا هشت پورت USB-A و دو تا چهار پورت USB-C با شارژ سریع که هر کدام به طور مستقل توسط خود داک تغذیه می شوند را ارائه می دهند. برخلاف اکثر هاب ها، داک استیشن ها به پریز دیوار متصل می شوند و هم می توانند لپ تاپ و هم دستگاه های جانبی شما را تغذیه کنند.

معرفی داک استیشن و تفاوت Dock Station با Hub

خروجی ویدئو در داک استیشن ها استاندارد است؛ اغلب از یک یا چند مانیتور پشتیبانی می کند. پورت های ویدیویی که از یک داک استیشن به استیشن دیگر پشتیبانی می شوند ممکن است بین DisplayPort ، mini DisplayPort ، HDMI ، DVI یا VGA با وضوح حداکثر 3K 4K @ 60Hz متفاوت باشد. داک همچنین از اترنت گیگابایت؛ انواع اتصالات صوتی؛ کارت خوان و موارد دیگر پشتیبانی می کنند.

داک استیشن Thunderbolt 3 مدل ORICO TB3-S1 یکی از دستگاه هایی است که سرعت انتقال داده 40 گیگابایت در ثانیه را در اختیار شما قرار می دهد.


هاب یا داک استیشن؟ کدام یک را بخرم؟


داک استیشن لپ تاپ شما را به یک نیروگاه رومیزی تبدیل می کند و اتصال کامل را برای دفتر یا خانه هوشمند شما فراهم می آورد. این دستگاه به شما این قدرت را می دهد که از هر صفحه نمایشی در ساختمان به عنوان مانیتور 4K استفاده کنید، در حالی که اتصال اینترنت قابل اعتماد را در اختیار شما قرار می دهد و اجازه می دهد تا چاپگر و سایر تجهیزات خود را متصل کنید. داک مانند اضافه کردن موتور دوم به سیستم شما است.

همه ما این روزها دستگاه های USB زیادی برای اتصال داریم؛ از پاوربانک های هوشمند تا هارددیسک های اکسترنال، کارت خوان های SD، چاپگرها؛ تبلت ها؛ گوشی های هوشمند و غیره. در کامپیوترهای امروزی به سادگی پورت های کافی برای کار با همه این دستگاه ها وجود ندارد و هاب ها به شما اجازه می دهند تا با اشغال کردن یک پورت تعداد پورت های بیشتری را برای استفاده داشته باشید.


چرا باید برای خرید داک استیشن USB-C اقدام کنم؟


لپ تاپ ها باریک تر و لاغرتر شده اند و این چیز خوبی است. این بدان معناست که آنها قابل حمل تر هستند و جابجایی ساده ای دارند. اما مشکلی که وجود دارد این است که لپ تاپ ها همچنین پورت ها و اتصالات خود را از دست می دهند. خوشبختانه روشی برای جبران این از دست رفتگی پورت ها وجود دارد و آن هم استفاده از داک استیشن است. در ادامه 5 دلیل برای خرید داک استیشن USB-C آورده شده است.


یک پورت را به تعداد بیشتری تبدیل کنید


بسته به محصولاتی که سازندگان مختلف تولید می کنند؛ شما با اشغال یک پورت می توانید به تعداد بیشتری پورت دسترسی پیدا کنید. این امر مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت چون این بدان معناست که دستگاه های جانبی خود را می توانید با یک نوع اتصال متصل کنید. با این حال، شما تعدادی دستگاه دارید که از انواع مختلف اتصال دهنده استفاده می کنند و یک داک استیشن USB-C خوب به شما کمک می کند تا بسیاری از لوازم جانبی را به پورت USB-C لپ تاپ خود متصل کنید. این می تواند شامل خروجی های ویدیویی مانند HDMI، اسلات کارت SD؛ پورت های اترنت و موارد دیگر باشد. اکثر لپ تاپ های مدرن این پورت ها را ندارند اما یک داک استیشن می تواند آنها را دوباره اضافه کند.

معرفی داک استیشن و تفاوت Dock Station با Hub

راحتی زیادی را بدست خواهید آورد


اگر لپ تاپ دارید؛ به احتمال زیاد آن را به طور منظم از خانه بیرون می برید؛ خواه به دفتر؛ هنگام مسافرت یا هر چیزی دیگر. یک داک استیشن به شما اطمینان می دهد که مجبور نیستید هر زمان که به خانه یا محل کار خود باز می گردید همه دستگاه های خود را به برق متصل کنید. این خبر خوبی برای کسانی است که تعدادی وسایل جانبی مختلف را وصل کرده اند. به عنوان مثال، شما می توانید چند مانیتور؛ صفحه کلید و ماوس؛ یک هارد اکسترنال و موارد دیگر داشته باشید و یا یک داک استیشن می توانید همه آنها را به سادگی با یک کانکتور USB-C متصل کنید.

اگر از لپ تاپ خود در محل کار و خانه استفاده می کنید، خرید داک استیشن در هر دو مکان؛ راه اندازی راحت تری را ایجاد می کند. برندهایی مانند اوریکو گزینه های متنوعی را به بازار ارائه می دهند . 


می تواند فضای بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار دهد


وقتی صحبت از مانیتورهای متعدد می شود؛ خرید داک استیشن می تواند ارزشش را داشته باشد. صفحه نمایش لپ تاپ اغلب با کیفیت بالا است؛ اما به طور معمول نسبتا کوچک است. اضافه کردن یک یا دو مانیتور اکسترنال به تنظیمات شما می تواند بهره وری را به طور جدی افزایش دهد؛ به شما این امکان را می دهد که کارهای خود را به صورت همزمان پیش ببرید. دیگر هرگز نیازی به راه اندازی ده ها سیستم دسکتاپ مجازی نخواهید داشت.

موارد استفاده فراوانی برای این کار وجود دارد. یکی از مهمترین آنها بازی است. هنگام بازی؛ ممکن است بخواهید یک صفحه نمایش بزرگتر از عملکرد لپ تاپ شما استفاده کرده و تجربه ای همه جانبه را ایجاد کند. این امر در مورد کسانی که دارای لپ تاپ قدرتمندی مانند مک بوک پرو هستند صادق است، مخصوصا اگر می خواهید از آن برای ایجاد رسانه یا بهره وری استفاده کنید. به طور خلاصه؛ لپ تاپ های مدرن قدرت زیادی دارند و استفاده از داک استیشن به شما کمک می کند تا از مزیت کامل آن استفاده کنید. این یکی از دلایل اصلی استفاده از داک استیشن USB-C است.


می تواند به شما دسترسی به دستگاه های جدید را بدهد


اگر یک لپ تاپ نسبتا مدرن دارید؛ ممکن است برای دسترسی به لوازم جانبی مورد نیاز خود به خرید داک استیشن احتیاج داشته باشید. اگر لپ تاپ شما فقط USB-C یا تاندربولت 3 دارد؛ برای استفاده از موس های گیمینگ؛ صفحه کلید؛ مانیتورهای متصل به HDMI؛ به یک نوع آداپتور نیاز دارید. چرا این آداپتور را به یک داک استیشن رده بالا تبدیل نکنید که از توسعه آینده و سایر دستگاه ها پشتیبانی می کند؟


نیاز به کامپیوتر دیگر را برطرف می کند


یکی از دلایل رایج برای خرید داک استیشن این است که می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند. این بدان دلیل است که نیازی به خرید سیستم دوم ندارید ، فقط می توانید از لپ تاپ خود برای تمام نیازهای دسکتاپ خود استفاده کنید. به سادیگ یک لپ تاپ نسبتا قدرتمند را تهیه کنید و تمام نیازهای محاسباتی قابل حمل و دسکتاپ خود را برآورده کنید.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


 

منابع: hp، kensington و cablematters