هنگام عدم شناسایی هارد اکسترنال چه کار باید بکنیم؟

آسارایان 1400/05/30 بدون نظر

هارد اکسترنال از مهمترین فایل های شما نسخه پشتیبان تهیه می کند، اما در صورت خرابی هارد چه اتفاقی می افتد؟ اگر در ویندوز یا مک با مشکل عدم نمایش هارد اکسترنال مواجه شدید باید چه کار کنید؟

پشتیبان گیری از داده های شما مهم است و در حالی که ذخیره اطلاعات روی ابر به عنوان راه حل های بعدی شناخته می شود؛ هنوز چیزی شبیه ذخیره همه چیز در یک دستگاه فیزیکی وجود ندارد.


حل مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال


هاردهای اکسترنال استفاده ساده ای دارند؛ آنها را به سیستم وصل کنید؛ هارد در سیستم شناسایی می شود و می توانید فایل های خود را بکشید و رها کنید. اما اگر با مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز مواجه شدید ممکن است دستگاه شما دچار مشکلاتی شده باشد. در ادامه چند مرحله عیب یابی وجود دارد که می توانید برای حل مشکل عدم نمایش هارد اکسترنال در ویندوز استفاده کنید.


عدم نمایش هارد اکسترنال در my computer – مطمئن شوید که هارد به دستگاه وصل و روشن است


فقط به این خاطر که هارد اکسترنال را به سیستم خود وصل کرده اید به این معنا نیست که لزوما درایو می تواند برق مورد نیاز خود را دریافت کند. در حالی که برخی از درایوها می توانند از پورت USB سیستم شما انرژی کافی را دریافت کنند؛ برخی دیگر و به ویژه درایوهای بزرگتر که قابل حمل نیستند (مانند Western Digital My Book) ممکن است برای چرخش به انرژی نیاز داشته باشند.

هارد درایو خارجی

اگر درایو شما دارای آداپتور برق AC است اما آن را وصل نکرده اید؛ لطفا این آداپتور را وصل کنید (و در صورت امکان, دکمه پاور را فشار دهید). اگر دارای کابل USB است مطمئن شوید که آن را به سیستم وصل کرده اید. اگر شانس بیاورید و هارد را به درستی به سیستم وصل کرده باشید؛ ویندوز هارد اکسترنال شما را شناسایی می کند.


خرابی پورت USB علت عدم نمایش هارد اکسترنال


اگر درایو شما هنوز کار نمی کند؛ آن را جدا کرده و پورت USB دیگری را برای اتصال امتحان کنید. این احتمال وجود دارد که پورت مورد نظر شما خراب شده باشد یا فقط با درایو خاص خود مشکل داشته باشید. اگر هارد به پورت USB 3.0 متصل است؛ پورت USB 2.0 را امتحان کنید. اگر به هاب USB هارد را وصل کرده اید، آن را جدا و به طور مستقیم به سیستم وصل کنید. همچنین می توانید هارد را روی سیستم دیگر امتحان کنید.

رابط هارد اکسترنال

اگر از سیستم عامل دیگری استفاده می کنید سعی کنید درایو را در آن امتحان کنید. به طور مثال اگر هارد اکسترنال در ویندوز نشان داده نمی شود در مک آن را امتحان کنید. درایو فقط برای سیستمی که از آن استفاده می کنید ممکن است فرمت نشده باشد و شما باید بعد از فرمت کردن داده های خود را روی آن منتقل کنید.


برای شناسایی هارد اکسترنال خود درایورها را آپدیت کنید


گاهی اوقات، ویندوز با مشکلات درایور روبرو می شود که دستگاه را غیر قابل تشخیص می کند. منوی Start را باز کرده؛ Manager Device را تایپ کرده و از نتایج دیوایس منیجر را انتخاب کنید. روی Disk Drives و Universal Serial BUS کلیک کنید و بررسی کنید که هارد اکسترنال شما در کدام یک از این مجموعه ها ظاهر شده است. اگر گزینه ای را مشاهده می کنید که شبیه به درایو است اما یک علامت تعجب زرد روی آن است؛ روی دستگاه کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید. ممکن است کد خطایی را مشاهده کنید؛ که می توانید آن را در گوگل سرچ کنید. همچنین می توانید به سربرگ Driver بروید و سعی کنید که درایور را آپدیت یا حذف کنید و سیستم خود را ریستارت کنید.

درایو هارد اکسترنال

معمولا هارددیسک ها فقط از USB و درایورهای هارددیسک اینترنال ویندوز استفاده می کنند؛ بنابراین احتمالا این درایو ممکن است مشکل را بر طرف نکند اما ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. درایور را می توانید از وب سایت سازنده درایو دانلود کنید و برای نصب آن اقدام کنید.


درایو را در Disk Management فعال و فرمت کنید


اگر درایو شما روشن است اما هنور در فایل اکسپلورر ظاهر نمی شود؛ وقت آن است که این راه حل را امتحان کنید. منوی Start را باز کنید و عبارت management disk را تایپ کنید و وقتی گزینه Create and Format Hard Disk Partitions ظاهر شد Enter را فشار دهید. بعد از باز شدن Disk Management، به پایین صفحه اسکرول کنید و ببینید که آیا هارد شما در لیست ظاهر می شود. اگر چنین است؛ مطمئن شوید که فعال و فرمت شده است. اگر آفلاین است روی نام دیسک (به عنوان مثال Disk 2) کلیک راست کنید و Online را انتخاب کنید.

آپدیت درایو هارد اکسترنال

اگر دیسک فرمت بندی نشده است ( با عبارت Unallocated نشان داده می شود) روی آن کلیک راست کنید و New Simple Volume را انتخاب کنید. اگر درایو برای سیستم عامل دیگری فرمت شود؛ این مشکل را حل می کند. این اخطار را بدهیم که با فرمت کردن هارد هر گونه اطلاعات موجود در آن پاک می شود؛ بنابراین فقط در صورتی که مطمئن هستید به اطلاعات آن نیاز ندارید برای فرمت اقدام کنید.

در نهایت اگر درایو شما آنلاین و فرمت شده است؛ اما کاراکتری به عنوان نام درایو نشان داده نمی شود روی پارتیشن راست کلیک کرده و Change Drive Letter and Paths را برای اضافه کرن کاراکتر انتخاب کنید. اگر خوش شانس باشید؛ با این مراحل ساده درایو شما شناسایی می شود.


مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال دارید؟ از دستور Clean استفاده کنید


در برخی موارد خاص، درایو در Disk Management ظاهر می شود؛ اما صرفا فرمت بندی درایو کار نمی کند. به عنوان مثال این امر در مورد کارت های SD فرمت شده با توزیع های لینوکس برای Raspberry Pi بسیار رایج است.

عدم شناسایی هارد توسط کامپیوتر

برای بازیابی کامل ظرفیت درایو خود باید فرمان Clean را اجرا کنید که درایو را به حالت کاملا بدون فرمت باز می گرداند. با این کار همه اطلاعات شما پاک می شود؛ بنابراین تنها در صورتی که چاره دیگری ندارید از این راه حل استفاده کنید و مطمئن شوید که دیسک درست را Clean کرده اید. در غیر این صورت داده های زیادی را از دست می دهید.

منوی Start را باز کنید و diskpart را تایپ و اینتر را فشار دهید تا پنجره CMD برای شما باز شود. حالا دستور list disk را تایپ و اینتر کنید تا دیسک های متصل به سیستم شما لیست شوند. اگر دیدید درایو مورد نظر هم ظاهر می شود به اندازه آن توجه کنید و نام آن را یادداشت کنید. در اینجا به طور مثال از Disk 2 استفاده می کنیم.

select disk 2 را تایپ و اینتر کنید تا دیسکی که می خواهید Clean کنید انتخاب شود. در نهایت Clean را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. با این کار دیسک پاک می شود؛ در این مرحله می توانید مرحله بالایی را برای فرمت بندی هارد دنبال کنید.


محفظه هارد را بردارید و آن را تست کنید


اگر هیچ یک از روش های بالا جواب نمی دهد، باید درایو را از محفظه خارجی آن بیرون آورده و درایو را به تنهایی آزمایش کنید. قطعاتی که درایو SATA را به USB تبدیل می کنند ممکن است خراب شوند؛ به این معنا که اگر آن را به طریقی دیگر وصل کنید؛ درایو می تواند به خوبی کار کند.

باکس هارد اینترنال

اگر سیستم دسکتاپ را در اختیار دارید و دانش فنی دارید می توانید ان را باز کنید و درایو را مستقیما به مادربرد خود وصل کنید. در غیر این صورت یک داک استیشن یا محفظه آداپتور خارجی SATA To USB جدید را خریداری کنید؛ درایو خود را به آن وصل کنید؛ بعد آن را از طریق USB به سیستم خود وصل کنید.

اگر کار می کند؛ ممکن است محفظه قدیمی شما (یا منبع تغذیه آن) مرده باشد. اگر درایو شما هنوز شناسایی نمی شود ممکن است هارد شما مرده باشد. با فروشنده تماس بگیرید و از گارانتی آن استفاده کنید.

اگر درایو شما قابل تعمیر نیست ممکن است وقت آن رسیده باشد که دستگاه جدید را خریداری کنید. شما می توانید از بهترین هارددیسک های فروشگاه کامپیوتر و لوازم جانبی آسارایان دیدن کنید و بهترین درایو را برای خود خریداری کنید.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


منبع: pcmag