چگونه تمامی صفحه نمایش های خود را تمیز کنیم؟

آسارایان 1400/05/30 بدون نظر

دستگاه های مدرن دارای صفحه نمایش بزرگتر و دقیق تر از قبل هستند. اما اگر می خواهید از تلویزیون صفحه بزرگ؛ آیپد؛ مک بوک؛ گوشی هوشمند و مانیتور دسکتاپ خود بیشترین استفاده را ببرید؛ باید صفحه نمایش را تمیز نگه دارید. با این نکات مفید در مورد نحوه تمیز کردن صفحه تلویزیون؛ صفحه لپ تاپ و موارد دیگر، لکه ها را پاک و صفحه را ضد عفونی کنید.

با این حال، قبل از شروع به شما هشداری بدهیم، بسیاری از محصولات تمیز کننده شیشه و تمیز کننده های عمومی وجود دارد که ممکن است برای لوازم الکترونیکی هم مناسب به نظر برسد اما در واقع اینطور نیست. دستگاه های مدرن؛ به ویژه صفحه های لمسی، با تعادل بسیار دقیق مواد طراحی شده اند و مواد شیمیایی سخت در برخی از اسپری های تمیز کننده می تواند به طور دائمی به آنها آسیب برساند یا صفحه نمایش را خراب کند.

بهترین روش برای تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون و سایر دستگاه ها استفاده از ترکیبی از پارچه های میکروفیبر بدون پرز و مایعات تمیز کننده مناسب است. همچنین می توانید از برس های نرم استفاده کنید تا گرد و غبار و بقایای موادی که در حاشیه های صفحه نمایش گیر کرده اند را از بین ببرید.

در ادامه چند نکته برای تمیز کردن صفحه نمایش های شما آورده شده است که می توانید استفاده کنید.


چرا باید برای تمیز کردن صفحه نمایش دستگاه های خود اقدام کنم؟


شاید فکر کنید دلیل اصلی تمیز کردن صفحه نمایش شما حرف مردم است که می گویند چقدر دستگاه شما کثیف به نظر می رسد. اما در واقع می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:


از چشمان شما محافظت می کند


گرد و غبار روی صفحه نمایش به دو صورت روی چشم شما تاثیر می گذارد:

  1. ذراتی که از صفحه نمایش شما خارج می شوند می توانند در چشم شما فرود آمده و باعث تحریک شوند.
  2. گرد و غباری که صفحه نمایش شما را می پوشاند وضوح آن را کاهش می دهد؛ که می تواند چشمان تیز شما را ضعیف کند.

این امر به ویژه برای افرادی صادق است که ساعت های طولانی را جلوی کامپیوتر خود می گذرانند (چه در دفتر چه در خانه). صرف چند دقیقه در هفته برای تمیز کردن صفحه نمایش؛ چشم های شما را از تحریکات غیر ضروری محافظت می کند.


علائم آلرژی را کاهش دهید


ناگفته نماند که اگر حساسیت دارید؛ باید سعی کنید گرد و غبار اطرف خانه را از بین ببرید. گرد و غبارهای به صفحه نمایش های می چسپند چون آنها بارهای الکتریکی را تولید می کنند که می توانند برخی ذرات را به داخل بکشد. تمیز کردن صفحه نمایش می تواند به جلوگیری از آبریزش بینی یا عطسه کمک کند.


سخت افزار را عملکردی نگه می دارد


اگر تا به حال با گرم شدن بیش از حد کامپیوتر مواجه شده اید؛ احتمالا می دانید که گرد و غبار می تواند فن را مسدود کنید و جریان هوا را متوقف کند. گرم شدن بیش از حد خبر بدی برای کامپیوتر است چون دمای بالا می تواند به سخت افزار آن آسیب دائمی وارد کند. بنابراین اگر می خواهید خیلی زود از خرید یک کامپیوتر جدید اجتناب کنید؛ مطمئن شوید که آن را تمیز نگه می دارید.


میکروب ها


میکروب هایی که نمی خواهید در خانه شما حضور داشته باشند، در برخی از تجهیزات رشد می کنند. گوشی ها و تبلت ها از جمله دستگاه هایی هستند که میکروب ها را به طور گسترده در خود رشد می دهند. به هر حال ما این روزها؛ از این دستگاه بیشتر از هر چیز دیگری استفاده می کنیم و آنها را لمس می کنیم. تمیز کردن صفحه نمایش می تواند به از بین بردن میکروب ها کمک کند.


 نحوه تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون


به عنوان بزرگترین صفحه نمایش در خانه، واضح است که صفحه تلویزیون شما قبل از هر صفحه دیگری نیاز به تمیز کردن داشته باشد. قبل از شروع؛ مطمئن شوید که تلویزیون خود را خاموش کرده اید و در حالت ایده آل، دو شاخه را از برق جدا کنید. مطمئن شوید که تلویزیون 15 دقیقه خاموش مانده است تا خنک شود (به خصوص اگر تلویزیون تلویزیون قدیمی دارید). بهترین راه برای تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون زمانی است که آنها سرد هستند؛ چون صفحه نمایش گرم هنگام بخار شدن محلول پاک کننده می تواند منجر به ایجاد خطوطی شود.

ممکن است ساده به نظر برسد؛ اما دانشتن نحوه تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون به صورت صحیح بسیار مهم است. در واقع فقط از دستمال های کاغذی قدیمی یا هر چیزی که کاغذ در آن باشد استفاده نکنید. الیاف می توانند خراش های کوچکی را در نمایشگرهای حساس تلویزیون های مدرن ایجاد کنند. بهترین روش برای تمیز کردن صفحه تلویزیون، استفاده از پارچه میکروفیبر است.

پارچه را بردارید و صفحه را به آرامی در یک جهت (از بالا به پایین؛ از چپ به راست) تمیز کنید؛ جهت مهم نیست اما یکنواختی مهم است به طوری که گرد و غبار را فقط به اطراف منتقل نکنید. می توانید از گردگیر استفاده کنید و گرد و غبار مکان هایی که دسترسی به آنها دشوار است را پاک کنید. توجه داشته باشید که پاک کننده را مستقیما روی صفحه اسپری نکنید.

تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون

اگر نیاز به از بین بردن لکه های خشک شده غذا و یا نوشیدنی ها دارید باید از پاک کننده کمی قوی تر استفاده کنید. مراقب باشید که از اسپری های تمیزکننده عمومی که برای پنجره ها یا سایر سطوح شیشه ای طراحی شده اند استفاده نکنید. در عوض؛ دستمال های سفارشی یا محلول های تمیز کننده را انتخاب کنید؛ مقدار کمی را روی پارچه میکروفیبر اسپری کنید و با خیال راحت لکه های چرب را تمیز کنید و از تجمع گرد و غبار اضافی در آینده جلوگیری کنید.

لکه را با حرکات دایره ای کوچک و فقط با فشار ملایم پاک کنید. اگر با یک حرکت لکه بر طرف نشد؛ منتظر بمانید تا صفحه خشک شود و بعد دوباره امتحان کنید. وسوسه نشوید که فشار بیشتری را اعمال کنید چون ممکن است به صفحه نمایش آسیب برسانید.

بعد از تمیز کردن صفحه نمایش، اجازه دهید قبل از روشن کردن مجدد تلویزیون، هر محلول پاک کننده ای که استفاده کرده اید خشک شود.

کارهایی که هنگام تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون باید انجام دهید:

  • تلویزیون را خاموش کنید چون مشاهده مناطق کثیف و گرد و غبار را ساده تر می کند.
  • از یک پارچه نرم و خشک استفاده کنید و صفحه را به آرامی پاک کنید.
  • پارچه را مرطوب کنید و از اسپری کردن مواد پاک کننده به طور مستقیم روی صفحه خودداری کنید.
  • لبه پلاستیک را با یک پارچه تمیز دیگر پاک کنید.

کارهایی که هنگام تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون نباید انجام دهید:

  • ابزارهای تمیز کننده ساینده مانند دستمال کاغذی، دستمال توالت؛ پارچه های زبر را استفاده نکنید.
  • پاک کننده را روی صفحه اسپری نکنید.
  • از محصولات مبتنی بر آمونیاک؛ محصولات حاوی الکل؛ محصولات مبتنی بر استون و حلال های رنگ استفاده نکنید.
  • از فشار شدید روی صفحه خودداری کنید.

نحوه تمیز کردن صفحه نمایش مک بوک


روش تمیز کردن صفحه نمایش مک بوک تقریبا مشابه تمیز کردن صفحه نمایش لپ تاپ، تبلت یا تلویزیون صفحه تخت است. پارچه های میکروفیبر؛ یا دستمال های تمیز کننده صفحه نمایش مخصوص با محافظت ضد استاتیک و بدون الکل یا آمونیاک؛ ضروری هستند. آنها اطمینان می دهند که صفحه نمایش را بدون خط و خش تمیز می کنند.

اگر از ژل یا اسپری تمیزکننده استفاده می کنید؛ حتما آن را روی پارچه میکروفیبر اسپری کنید نه صفحه نمایش. فقط مقدار کمی لازم است؛ پارچه را خیس نکنید وگرنه بعد از تمیز کردن؛ خطوطی روی صفحه باقی می ماند.

مانند راهنمای نحوه تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون، قبل از تمیز کردن مطمئن شوید که مک بوک خاموش است و از شارژر جدا شده است. همچنین بهتر است اجازه دهید تا دستگاه سرد شود.

با ضربه های مستقیم و یکنواخت روی صفحه گرد و غبارها را پاک کنید و با استفاده از حرکات دایره ای ملایم برای از بین بردن لکه ها و هر گونه کثیفی اقدام کنید.

کارهایی که هنگام تمیز کردن صفحه نمایش مک بوک و لپ تاپ باید انجام دهید:

  • لپ تاپ خود را خاموش کنید تا مشاهده گرد و غبار و لکه ها ساده تر شود.
  • آداپتور برق و باتری را جدا کنید.
  • از یک پارچه نرم و خشک (در حالت ایده آل میکروفیبر) استفاده کنید و صفحه نمایش را به آرامی پاک کنید.
  • پارچه را مرطوب کنید و با حرکات دوار تمیز کنید.
  • لبه پلاستیک را با پارچه تمیز و کمی سخت تر تمیز کنید.
  • در حین کار از هوای فشرده برای پاک کردن آلودگی های صفحه کلید استفاده کنید.
  • با استفاده از گوش پاک کن پورت ها را تمیز کنید تا گرد و غبار از بین برود.

کارهایی که هنگام تمیز کردن صفحه نمایش مک بوک و لپ تاپ باید انجام دهید:

  • از پارچه های خشن، پرزدار استفاده نکنید
  • از استفاده از اسپری های شیمیایی شدید حاوی الکل، آمونیاک یا استون خودداری کنید.
  • هنگام تمیز کردن از فشار شدید روی صفحه نمایش خودداری کنید.
  • پاک کننده را به طور مستقیم روی صفحه کلید یا صفحه نمایش اسپری نکنید.

نحوه تمیز کردن صفحه نمایش کامپیوتر


مانیتورهای کامپیوتر دسکتاپ نسخه های کمی بزرگتر از صفحه نمایش لپ تاپ هستند؛ بنابراین روش تمیز کردن همان روشی است که برای تمیز کردن صفحه نمایش مک بوک استفاده می کردید. یک پارچه میکروفیبر بدون پرز خریداری کنید و با ضربه های مستقیم روی صفحه گرد و غبار را از بین ببرید. برخی از مواد زائد ممکن است در اطراف لبه صفحه نمایش گیر کنند. برای از بین بردن آن؛ یا از اسپری هوای فشرده استفاده کنید یا می توانید از برس مخصوص گرد و غبار با موهای نرم استفاده کنید.

تمیز کردن صفحه نمایش کامپیوتر

برای لکه ها، خطوط یا هر گونه کثیفی؛ باید از محلول تمیز کننده مخصوص فرموله شده برای استفاده در نمایشگرهای حساس استفاده کنید. محلول را یک یا دو بار روی پارچه میکروفیبر اسپری کنید (هرگز مستقیم روی صفحه نمایش اسپری نکنید) و بعد از فشار ملایم با حرکات دایره ای کثیفی ها را تمیز کنید.

اجازه دهید هر گونه باقیمانده پاک کننده خشک شود و در صورت باقی ماندن علائم این کار را با قسمت تمیز پارچه تکرار کنید.

از طرف دیگر، استفاده از دستمال های تمیزکننده صفحه یکبار مصرف می تواند بهترین راه برای تمیز کردن مانیتور کامپیوتر باشد. به سادگی می توانید یکی را از بسته خارج کرده و صفحه خود را بدون نیاز به اسپری اضافی تمیز کنید.


نحوه تمیز کردن صفحه نمایش آیپد


آیپدهای اپل، تبلت های اندروید و دستگاه های ویندوز صفحه لمسی از فناوری صفحه نمایش متفاوتی با سایر دستگاه ها استفاده می کنند و میزان تعامل شما با آنها متفاوت است. از آنجا که شما هر روز آنها را لمس می کنید؛ آنها بیشتر از دستگاه هایی که دارای صفحه کلید و ماوس هستند؛ چربی؛ لکه های ناشی از اثر انگشت و احتمالا باکتری و ویروس را روی خود دارند.

این بدان معنا نیست که باید از روش متفاوتی برای تمیز کردن آنها استفاده کنید؛ اما قطعا باید آنها را بیشتر تمیز کنید. در اینجا نحوه تمیز کردن صفحه نمایش آیپد آورده شده است.

مانند تمیز کردن سایر تجهیزات الکتریکی, بهترین روش برای تمیز کردن صفحه نمایش آیپد استفاده از یک پارچه میکروفیبر است. صفحه نمایش های اپل دافع چربی هستندف بنابراین چربی های ناشی از لکه های انگشت به راحتی با یک دستمال خشک از بین می روند. اما اگر متوجه شدید که آیپد شما کثیف است یا اثر دافع چربی آن در طول زمان کاهش یافته است می توانید با یک مایع تمیز کننده آنتی استاتیک؛ قابلیت تمیز کردن پارچه میکروفیبر را افزایش دهید. می توانید این اقلام را به صورت جداگانه خریداری کنید یا یک کیت تمیز کننده صفحه نمایش همه کاره انتخاب کنید که دارای پارچه میکروفیبر و محلول تمیز کننده مخصوص است.

کمی محلول پاک کننده را روی پارچه میکروفیبر اسپری کنید؛ بعد صفحه نمایش آیپد خود را در یک جهت پاک کنید. در صورت نیاز به تمیز کردن مجدد لکه ها یا کثیفی؛ حرکات دورانی ملایم را با پارچه انجام دهید. اگر بار اول لکه های تمیز نشد، فشار بیشتری وارد نکنید؛ اجازه دهید صفحه نمایش خشک شود و بعد دوباره با اسپری دیگری از مایع تمیز کننده شروع کنید تا در نهایت از بین برود.

به جای این کار می توانید از دستمال های تمیزکننده صفحه نمایش فاقد آمونیاک و بدون الکل استفاده کنید.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


 منابع: microcenter و whoosh