معرفی دسته بازی های کامپیوتری در 4 دهه ی اخیر

آسارایان 1400/06/11 بدون نظر

وقتی که به گذشته خود فکر می کنید ممکن است کنسول ها و بازی های دوران کودکی خود را به خاطر بیاورید. احتمالا چند تصویر از دسته های بازی که در اتاق نشیمن پخش شده اند یا اینکه خواهر و بردار یا دوستانتان را که دور تلویزیون CRT جمع شده اند را به یاد می آورید.


دسته بازی چیست؟


دسته بازی یا کنترلر گیم دستگاهی ورودی است که برای کنترل یک آیتم یا شخصیت در بازی استفاده می شود. قبل از نسل هفتم کنسول های بازی های ویدیویی، وصل کردن کنترلر به یکی از پورت های کنسول صورت می گرفت اما بعدها دسته های بازی بی سیم اضافه شدند که نیازی به استفاده از پورت های کنسول نداشتند اما به باتری نیاز دارند. دسته بازی یو اس بی هم می تواند به پورت USB کامپیوتر متصل شود.

برخی از دسته های بازی طوری طراحی شده اند که برای یک نوع بازی مناسب باشند به طور مثال از دسته بازی فرمونی برای بازی های رانندگی یا از دسته بازی فوتبال برای اجرای بازی های فوتبال و غیره استفاده می شود.


انواع دسته های بازی از نظر اتصال


به طور کلی دسته های بازی یا از طریق کابل به پورت کنسول متصل می شوند و یا به صورت بی سیم. پس می توان دو دسته کلی زیر را برای کنترلرهای بازی در نظر گرفت:

  • دسته بازی سیم دار
  • دسته بازی بی سیم

کنترلرهای بی سیم ممکن است از طریق بلوتوث متصل شوند که به آن دسته بازی بلوتوثی گفته می شود.

کنترلرهایی که قابلیت شارژ شدن از طریق جریان الکتریکی را دارند به دسته های بازی شارژی معروف هستند.

کنترلر خود را به چه دستگاهی وصل می کنید؟ از این نظر انواع کنترلرهای بازی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • دسته بازی کامپیوتر
  • دسته بازی لپ تاپ
  • دسته بازی موبایل
  • دسته کنسول بازی

انواع دسته های بازی از نظر طراحی


کنترلرها دارای طراحی های متفاوتی هستند و باعث می شوند حس هیجان را در هنگام بازی تجربه کنید. شما می توانید در بازار کنترلرهای زیر را به راحتی پیدا کنید:

  • دسته بازی عروسکی
  • دسته بازی فانتزی
  • دسته بازی خلبانی
  • دسته بازی فرمونی
  • دسته بازی چراغ دار
  • دسته بازی قابل حمل یا دسته بازی همراه

انواع دسته های بازی از نظر تعداد کاربر


هنگام اجرای بازی ها شما یا به صورت تکی با با دوستان خود مشغول بازی خواهید شد:

  • دسته بازی یک نفره – این دسته از بازی ها در توسط یک گیمر استفاده می شود.
  • دسته بازی دو نفره – دسته بازی دو تایی در بسته بندی خود 2 عدد کنترلر را به کاربر ارائه می دهد و دو کاربر می توانند با هم بازی های رقابتی را اجرا کنند.

انواع دسته های بازی از نظر کار


  • دسته بازی همه کاره
  • دسته بازی چند کاره
  • دسته بازی 3 کاره

از جمله محصولاتی هستند که در بازار با آنها برخورد خواهید داشت. این محصولات به غیر کنترلر قابلیت های دیگری را در اختیار شما قرار می دهند. به طور مثال دارای هولدر گوشی هستند.


انواع دسته های بازی از نظر کشور تولید کننده


مانند هر محصول دیگری، کنترلرهای بازی توسط کشورهای مختلف تولید می شوند

  • دسته بازی چینی (مانند دسته بازی ویکتوری)
  • دسته بازی ایرانی (مانند دسته بازی تسکو، دسته بازی فراسو)
  • دسته بازی سوئیسی (دسته بازی لاجتیک)
  • دسته بازی تایوانی ( دسته بازی سونی)
  • دسته بازی آمریکایی (دسته بازی مایکروسافت)

دسته بازی شوک دار چیست؟


کنترلرها به دو دسته ساده و شوک دار تقسیم می شوند. دسته بازی شوک دار به دو صورت بی سیم و با سیم طراحی می شوند و به طور مثال در بازی های مبارزاتی یا عبور از سرعت گیر یا چاله یا هر چیزی که تعادل ماشین را برهم می زند ویبره ایجاد می کند.


معرفی دسته بازی ها در سال های مختلف


دسته بازی جوی استیک؛ پدها و چرخ ها همگی تاثیر زیادی روی نحوه بازی ها داشتند. امروز دراین مقاله ما سفری به گذشته خواهیم داشت و دسته های بازی قدیمی کامپیوتر و کنسول بازی (از سال 1972) تا دسته های بازی جدید (تا سال 2020) را بررسی می کنیم. پس اگر قصد خرید دسته بازی حرفه ای برای کامپیوتر، لپ تاپ یا کنسول بازی و موبایل را دارید لیست امروز را بررسی کنید.


دسته بازی پلی استیشن 5 سونی – دسته بازی عالی سال 2020


پلی استیشن 5 (PS5) به بازار معرفی شد و یکی از بزرگترین پیشرفت هایی که داشت (به غیر از کنسول قدرتمند)، دسته بازی جدیدDualSense است. اگر کسی بازی Call of Duty را با آن اجرا کرده باشد می داند که این دسته بازی غوغا می کند. DualSense یکی از بهترین دسته های بازی 2020 است که می توانید استفاده کنید. مطمئنا استفاده از دسته بازی Sony برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود.

دسته بازی پلی استیشن 5

Nintendo Switch دسته بازی 2017


اگر با این سوال مواجه هستید که چه دسته بازی بخریم؟ Nintendo Switch یکی از گزینه هایی است که می توانید در نظر داشته باشید. این کنترلر دارای رنگ های متنوع است و به طور فوق العاده گران هستند. این کنترلر ها برای استفاده دستی به سوئیچ شما وصل می شوند و در Joy Con Comfort Grip قرار می گیرند تا به یک صفحه دسته بازی استاندارد تبدیل شوند و می توانند به تنهایی به عنوان کنترلر حرکت استفاده شوند.

دسته بازی Nintendo Switch

دسته بازی ایکس باکس الیت سال 2015


دو سال بعد از ورود Xbox One؛ مایکروسافت تصمیم گرفت در مورد بازی جدی تر عمل کند. که این بدان معنا بود که دسته بازی Xbox به نام Elite را برای کابرانی که به واکنش های لحظه ای احتیاج داشتند ارائه دهد. یک قانون کلی وجود دارد و آن هم این است که اگر در حال تیراندازی چند نفره فوق العاده سریع هستید (مانند Call of Duty یا Halo 5) هرگز انگشت خود را از جوی استیک بر ندارید. دکمه های اضافی را می تواند در قسمت پشت کنترلر پیدا کرد و به شما امکان می دهد تا دکمه های سفارشی برای بازی های خود را ایجاد کنید. همچنین یک D pAd قابل تعویض وجود دارد.

دسته بازی ایکس باکس الیت

دسته بازی دوبل شوک دار سونی سال 2013


دسته بازی سونی PlayStation DualShock 4 دسته بازی دوبل است که از طراحی PS3 سبک تر و محکم تر می باشد و در نهایت راحتی را برای کاربر به ارمغان می آورد. مهمترین چیزی که به این کنترلر اضافه شده است صفحه لمسی خازنی است. این صفحه نسبت به لمس حساس است و می تواند کارهای فوق العاده ای را برای بازی های Point-And-Click انجام دهد.

دسته بازی دوبل شوک دار سونی

کنترلر Nintendo Wii U Gamepad سال 2013


یکی دیگر از کنسول های نینتندو که توسط کنترلر آن تعریف شده بود، Wii U است که برای عقب کشیدن دسته های ماقبل خود تلاش کرده و در نهایت شکست خورد. طراحی کنترلر فوق العاده منحصر فرد؛ به نفع کنسول کار نکرد؛ طراحان بازی های چند پلتفرمی بازی های ویژه و مخصوصی را برای آن ایجاد کرد. Wii U کم فروش بود. با این حال راه را برای Nintendo Switch هموار کرد.

کنترلر Nintendo Wii U Gamepad

دسته بازی پلی استیشن PlayStation Move سال 2012


به نظر می رسد که این دسته بازی پلی استیشن شکست خورده است. پشتیبانی بازی نسبتا ضعیف بود و سونی در سال 2012 اعتراف کرد که این کنترلر انتظارات کاربران را برآورده نکرده است. اما بعد از آن PSVR در سال 2016 وارد بازار شد و Move بهترین دسته بازی برای بهترین بازی های واقعیت مجازی شد.

دسته بازی پلی استیشن PlayStation Move

دسته بازی ایکس باکس مایکروسافت Microsoft Kinect سال 2010


با داشتن رکورد پرفروش ترین دستگاه های الکترونیکی مصرفی؛ Kinect تنها یکی از محصولات مایکروسافت بود که برای ایکس باکس 360 عرضه شد. Kinect حالا در سینماهای اکشن و روبات های خنثی سازی بمب استفاده می شود و یکی از مهمترین کنترلرهایی است که تاکنون ساخته شده است.

دسته بازی ایکس باکس مایکروسافت Microsoft Kinect

دسته بازی ایکس باکس Microsoft Xbox 360 S سال 2005


 

Microsoft Xbox 360 S یکی از دسته های بازی قدیمی است که موفق شد DNA Dual Shok سونی را کامل کند. این کنترلر ارگونومی بوده و دارای دوام و ماندگاری بالایی است.

دسته بازی ایکس باکس Microsoft Xbox 360 S

دسته بازی ارزان Nintendo Wiimote and nunchuck سال 2006


یکی از دسته بازی های محبوب در زمان خود، کنترلر Nintendo Wiimote and nunchuck است که بیشتر موفقیت خود را مدیون سبک منحصر به فردی است که دارد. این کنترلر گیمرها را قادر به تعامل با بازی هایشان می کند و همه الزامات اصلی و مهم را در خود دارد.

دسته بازی خیلی ارزان Nintendo Wiimote and nunchuck

Nintendo Wavebird  یک دسته بازی جانبی قدیمی سال 2002


Nintendo Wavebird یک دسته بازی خوب و بی سیم اما قدیمی است که برای استفاده نیازی به اتصال کابل ندارد. گیمرها می توانستند به صورت بی سیم بازی های مورد علاقه خود را انجام دهند. با وجود اینکه بی سیم بودن کنترلر این روزها عادی شده است اما در آن زمان گزینه دیگری را برای انتخاب در اختیار نداشتید. به دلیل ظاهر فیزیکی نامناسب این محصول مدت کوتاهی در بازار عرضه شد و خیلی زود از رده خارج شد.

دسته بازی Nintendo Wavebird

Microsoft Fat Xbox دسته بازی مایکروسافت در سال 2001


کنترلر Microsoft Fat Xbox راحت بود و تریگرها در موقعیت خوبی قرار گرفته بودند اما بسیار بزرگ بودند.  هنگامی که طراحی کنترلر S مایکروسافت در ژاپن به نمایش گذاشته شد، نظر عموم مبنی بر بزرگ بودن نسخه اصلی افزایش یافت. Controller S تا سال 2002 به کنترلر استاندارد تبدیل شد.

دسته بازی کنسول Microsoft Fat Xbox

کنترلر Nintendo GameCube سال 2001


اهمیت کنترلر Nintendo GameCube در تغییرات ظریف آن در دوال شوک سونی بود. در حالی که به نظر می رسد نینتندو اعتراف کرده است که طراحی سنتی هندل بار یک تجربه بازی بهتر را نسبت به کنترلر N64 ارائه می دهد؛ طراحان احساس کردند که جوی استیک سمت چپ بهتر است مستقیما زیر انگشت شست قرار گیرد و آن را در راستای دکمه های اصلی نگه دارند. همچنین داشتن یک کنترلر که به رنگ خاکستری نبود خوب بود.

کنترلر Nintendo GameCube

دسته بازی قدیمی Sega Dreamcast سال 1998


با استفاده از نسل ششم کنسول ها، دسته بازی  Sega Dreamcast عمر کوتاهی داشت. کنسول دارای طراحی کنترلر جسورانه بود که دارای دو کانکتور اتصال برای لوازم جانبی مختلف از جمله سیستم حافظه بصری بود.

دسته بازی قدیمی Sega Dreamcast

سایر گزینه ها


سایر دسته های بازی عبارتند از:

Sony PlayStation DualShock سال 1997 – تقریبا همه کنترلرهای بعدی سعی کردند طراحی سونی را کامل کنند. هر دکمه به راحتی توسط انگشتان دست قابل دسترسی است و از یک قاب پلاستیکی خاکستری برای آن استفاده شد.

دسته بازی پلی استیشن دوال شوک 1997

Microsoft Sidewinder Force سال 1997 – کنترلرهای بازی بیشتری از پد تا جوی استیک را در اختیار شما قرار می دهد. این دسته بازی قدیمی انواع مقاومت و کشیدگی و رانندگی با ماشین واقعی را شبیه سازی می کند.

Apple Bandai Pippin سال 1995 – این کنترلر به طرز عجیبی زیبا بود  و با توجه به شکلی که داشت موفق نشد اما به عنوان ایده اولیه برای طراحی دسته بازی پلی استیشن 3 استفاده شد.

Nintendo 64 سال 1996 - هنگامی که نینتندو جانشین SNES را اعلام کرد، هیچکس انتظار نداشت که کنترلر این چنینی را عرضه کند. یک D Pad و یک جوی استیک؛ دکمه ها و ماشه ها با هم در بدنه یکپارچه شده بود.

گیم بپ نینتندو 64

Sony PlayStation سال 1994 – طرحی که ما را با شکل های مثلث، مربع، دایره و صلیب آشنا کرد؛ کنترلر اصلی پلی استیشن سونی بود که از یک طراحی ماهرانه برخوردار بود.

دسته بازی Sony PlayStation سال 1994

Neo Geo CD سال 1994 – کنسول گران قیمت یک کنترلر را ارائه داد؛ فقط برای داشتن یک جوی استیک باید تلاش کنید تا از انگشتان خود استفاده کنید.

Atari Jaguar سال 1993 – با نسل پنجم کنسول ها برخی از دستگاه های قدیمی از دور خارج شدند. پلی استیشن تنها یک سال بعد از چگوار وارد بازار شد.

Sega Activator سال 1993 – دسته بازی قدیمی Sega Activator برای استفاده در بازی های مبارزاتی بسیار ناموفق ظاهر شد.

Super Nintendo Entertainment System سال 1990 – دسته بازی که از طراحی زیبایی برخوردار بود و چهار دکمه در زیر انگشتان شست راست را ارائه می داد.

Commodore 64 Games System سال 1990 – این دسته بازی هرگز مانند گزینه های دیگر به موفقیت دست پیدا نکرد.

دست بازی خلبانی کمدور 64

Sega Genesis/Mega Drive سال 1988 – این دسته بازی از طراحی ارگونومی واقعی برخوردار بود. نسخه 6 دکمه توسط Sega در سال 1993 برای Street Fighter II عرضه شد.

Sony PlayStation سال 1994

Sega Master System سال 1985 – این دسته بازی 9 ماه دیرتر به بازار عرضه شد. با این حال، طراحی کنترلر آن نتوانست قهرمان نینتندو را از میدان به در کند.

Nintendo Entertainment System در سال 1983 – دارای دکمه های پیکان؛ دو دکمه و یک برش درخشان بود.

Casio PV1000 سال 1983 ، Atari 5200 SuperSystem سال 1982، Atari 2600 سال 1977، Coleco Telstar Arcade سال 1977، Fairchild Channel F سال 1976، Atari Home Pong console سال 1975، Magnavox Odyssey Shooting Gallery سال 1972، Magnavox Odyssey 100 سال 1972 گزینه های دیگری هستند که از رده خارج شده اند.


برخی از سوالات رایج


دسته بازی چی بخرم؟


اگر به دنبال دسته بازی با قیمت مناسب هستید محصولات ایرانی از قیمت پایین تری برخوردار هستند. به طور مثال شرکت تسکو محصولات زیر را با قیمت مناسب عرضه کرده است:

(پیشنهاد می گردد به جای تهیه نمونه های فیک برندهای خارجی از محصولات ایرانی که دارای ضمانت و کیفیت مطلوب می باشند، خرید نمائید)

دسته بازی تسکو مخصول کنسول و کامپیوتر مدل TG170W
  • دسته بازی کابلی تسکو مدل tg 115
  • دسته بازی کابلی تسکو مدل tg 117
  • دسته بازی بی سیم تسکو مدل tg 134w
  • دسته بازی بی سیم تسکو مدل th 135w
  • دسته بازی موبایل تسکو مدل tg155w
  • دسته بازی بی سیم تسکو مدل tg 170w

اما اگر به دنبال دسته بازی حرفه ای هستید محصولات خارجی مانند دسته های بازی لاجتیک را به شما پیشنهاد می دهیم. دسته های بازی ارزان و دسته های بازی خیلی ارزان شاید از کیفیت و قابلیت های دسته های بازی حرفه ای برخوردار نباشند. به همین دلیل توصیه می شود که قبل از خرید نیازهای خود را شناسایی کنید.

 


برای تعمیر دسته بازی خراب چکار کنیم؟


تعمیر دسته بازی خراب کاری به تخصص نیاز دارد بنابراین اگر از مهارت کافی برخوردار نیستید پیشنهاد می شود که کنترلر خود را به یک تکنسین خبره بسپارید.


دسته بازی یا کیبورد؟ کدام یک را انتخاب کنم؟


این به سلیقه شخصیتان بستگی دارد. اگر قدرت کنترل کردن بالایی دارید موس و کیبورد پیشنهاد می شود چون سرعت عمل بالاتری را نسبت به کنترلرها در اختیار شما قرار می دهند (مخصوصا برای بازی های سبک شوتر).


قیمت دسته بازی چقدر است؟


بسته به امکاناتی که کنترلر در اختیار شما قرار می دهد قیمت متفاوت است اما به طور کلی اگر برای خرید دسته بازی به صورت عمده اقدام کنید می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. خرید دسته بازی عمده باعث می شود که شما بتوانید تخفیف های خوبی را دریافت کنید.


آیا کنترلرها دارای تنوع رنگ می باشند؟


بله البته. مانند هر محصول دیگری کنترلرهای بازی را می توان در رنگ های متنوعی خریداری کرد. از محبوبترین گزینه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسته بازی سبز
  • دسته بازی صورتی
  • دسته بازی طلایی
  • دسته بازی قرمز
  • دسته بازی نارنجی

چرا باید برای خرید دسته بازی برای کامپیوتر اقدام کنم؟


اگر به وسیله ای برای کنترل بازی نیاز دارید که در دست جای گیرد و به کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی موبایل متصل شود، دسته های بازی با داشتن دکمه های جهت دار؛ دکمه های کنترل بازی و غیره گزینه ای مناسب برای لذت بردن از بازی ها می باشد.


دسته بازی موبایل تسکو چه کاری انجام می دهد؟


با وصل کردن دسته بازی موبایل بلوتوثی تسکو مدل TG 155W به گوشی می توانید بازی های مورد علاقه خود را راحت تر اجرا کنید. کنترل آیتم ها و شخصیت های بازی با استفاده از کنترلر انجام می شود.

دسته بازی گوشی بلوتوثی تسکو مدل TG 155W

مقایسه دسته بازی سونی 1 با دسته بازی سونی 2


همانطور که از جدول زیر می توانید مشاهده کنید پلی استیشن 1 و 2 سونی از مشخصات مختلفی برخوردار هستند و حتی دسته های بازی متفاوتی را به کار می برند.


 

پلی استیشن 2 اسلیم سونی

کنسول پلی استیشن 1 سونی

پردازنده اصلی

پردازنده Emotion Engine با فرکانس کاری 295 مگاهرتز

LSI R3000 با فرکانس 33 مگاهرتز

پردازنده گرافیکی

فرکانس کاری 148 مگاهرتز با 4 مگابایت حافظه‌ی رم

پردازنده گرافیکی 32 بیتی سونی با 1 مگابایت حافظه VRAM

توان پردازشی

6.2 گیگافلاپس

100 مگافلاپس

حافظه‌ی رم

32 مگابایت RDRAM

2 مگابایت

درایو نوری

DVD-ROM

CD

درگاه کارت حافظه

دو درگاه کارت حافظه‌ 8 مگابایتی پلی استیشن 2

دو درگاه کارت حافظه‌ پلی‌استیشن

تعداد درگاه USB

2

خروجی تصویر

1024 × 1280

480 × 720


منظور از دسته بازی کامپیوتر بی سیم دوبل چیست؟


دسته بازی جفت بی سیم بدون نیاز به اتصال کابل قابل استفاده است و شما با خرید آن می توانید به 2 عدد کنترلر دسترسی داشته باشید. دسته های بازی دوبل شوک دار هم در بازار وجود دارد که در صورت لزوم می توانید خریداری کنید.


بهترین دسته بازی سونی برای کامپیوترکدام است؟


دسته بازی رایانه، موبایل، لپ تاپ سونی اورجینال همیشه گزینه های بهتری نسبت به دسته بازی طرح پلی استیشن هستند. دسته بازی سونی DUAL SHOCK و DualShock 4 گزینه های ایده آلی هستند.


آیا خرید دسته بازی طرح ایکس باکسبه صرفه است؟


همانطور که در بالا اشاره کردیم دسته های بازی طرح ایکس باکس ممکن است از لحاظ ظاهری مشابه با گزینه اورجینال باشد اما این احتمال وجود دارد که از عمر کوتاه تر، کیفیت کمتری برخوردار باشند.


شبیه ساز دسته بازی کامپیوتری با کیبورد و موس یا GamePad Emulator چیست؟

شما می توانید در صورت نیاز یا با علاقه شخصی خود به استفاده از کیبورد و موس به جای دسته بازی کنسول از محصول ATEN Phantom-S برای این امر استفاده نمائید. 

PHANTOM-S تکنولوژی تبدیل سیگنال ACT (Agile Control Translator) را با افتخار توسط ATEN توسعه داده است. فناوری ما حرکات نرم موس را فراهم می کند ، قابلیت های فای ممتد پیشرفته را با دقت مستقیم ، تنظیمات حساسیت فوری ، تنظیمات ساده ماکرو ، عملکرد لپ تاپ و به روزرسانی های منظم را بهبود می بخشد. PHANTOM-S به شما امکان می دهد تا با استفاده از گیم پلی سفارشی صفحه کلید و ماوس به راحتی به یک پخش کننده برجسته FPS تبدیل شوید - چه یک بازیکن حرفه ای برای بازی های رایانه شخصی باشید و چه یک بازیکن کنسول.

شبیه ساز دسته بازی آتن مدل ATEN UC3410

 

قطع صدای دسته بازی ناشی از چیست؟


برای حل قطع صدای دسته بازی کانال های ورودی صفحه را تغییر دهید؛ ارتباط بین دستگاه های خود را بررسی کنید؛ تنظیمات دستگاه صوتی را روی کنسول بازی خود پیکربندی کنید؛ تنظیمات خروجی صدا را پیکربندی کنید، نرم افزار کنسول خود را بروزرسانی کنید یا کنسول بازی خود را ریست فکتوری کنید.

و نکته آخر اینکه سازگاری دسته بازی با سیستم عامل را چک کنید. ممکن است برخی از دسته های بازی ویندوز 7 مانند دسته های بازی ویندوز 8 برای شما و کاربرانی که از سیستم عامل Windows 8 استفاده می کنند کاربرد نداشته باشد.


منابع: Wikipedia , shortlist