آیا ظرفیت حافظه SSD روی سرعت بازی های کامپیوتری تاثیر می گذارد؟

آسارایان 1400/06/28 بدون نظر

هارددیسک های ارزان قیمت در حال حاضر به عنوان گزینه های ارزانتر (به ازای هر گیگابایت) در دسترس هستند، اما نمی توان قدرت حافظه های SSD را انکار کرد. به عنوان مثال، کنسول های بازی اصلی را در نظر بگیرید. پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس جدیدترین نسل از کنسول های بازی، از هارد دیسک های HDD به حافظه های SSD تغییر وضعیت داده اند. به غیر از این؛ انواع زیادی از حافظه های SSD برای کاربران سیستم های شخصی در دسترس هستند که محبوب ترین آنها درایوهای M.2، SATA و PCIe هستند.

ما می دانیم که عملکرد بازی می تواند تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی قرار گیرد و این عوامل به SSD ها هم کشیده می شوند که نشان داده شده است بر تعدادی از معیارهای عملکردی بازی ها مانند کیفیت گرافیک، زمان لود شدن و موارد دیگر تاثیر می گذارد.

اما در مورد ظرفیت حافظه SSD چطور؟ آیا اصلا می تواند بر عملکرد تاثیر بگذارد؟ پاسخ پیچیده است، بنابراین ما اینجا هستیم تا درک آن را برای شما ساده تر کنیم.

آیا ظرفیت ssd ها بروی بازی های کامپیوتری تاثیر می گذارند؟

آیا اس اس دی های با ظرفیت بالا سریعتر هستند؟


پاسخ کوتاه خیر است با تفاوت در رابط ها در صورت خرید SSD با ظرفیت 2 ترابایت؛ تفاوت عملکردی معنا داری را نسبت به SSD های با ظرفیت 500 گیگابایت تجربه نخواهید کرد.

اما این همه داستان را روایت نمی کند و پاسخ عادلانه ای را ایجاد نمی کند. در ادامه دلیل این گفته آورده شده است.

هنگامی که یک فایل را در سیستم خود ذخیره می کنید؛ SSD شما باید برخی از محاسبات (بسیار) سریع را انجام دهد تا تعیین کند داده ها در کجا باید ذخیره شوند. مشخص می کند که فضای خالی بعدی درایو کجاست و آن را با داده های جدید پر می کند.

وقتی داده های یک بلوک تغییر می کند؛ SSD باید بارها و بارها محاسبه انجام دهد. به این معنا که اگر چه داده ها قبلا در یک بلوک و در جایی از درایو وجود دارند اما برای تغییر داده ها باید بلوک خالی دیگری را پیدا کرد و داده ها را به آنجا انتقال داد. چرا؟ چون نمی تواند داده ها را روی یک بلوک بنویسد مگر اینکه آن بلوک خالی باشد. اگر اس اس دی سعی کند اطلاعات موجود در یک بلوک را تغییر دهد داده ها از بین می روند.

نوشتن داده های جدید مستلزم کپی کردن داده ها از بلوک فعلی در یک بلوک جدید و خالی است اما با تغییراتی همراه است. بعد درایو بلوک قبلی را آماده رونویسی می کند، بنابراین می تواند به عنوان یک فضای خالی برای فایل بعدی که به آن نیاز دارد استفاده شود.

برای یک فایل واحد؛ این فرایند واقعا معنا ندارد. اما برای بازی، وقتی همه چیز اغلب روی صفحه نمایش انعکاس پیدا می کند یا هنگامی که یک بازی ذخیره شده اجرا می شود؛ لازم است که در یک سطح بسیار بالا و به یکباره اتفاق بیافتد. ما در مورد صدها یا هزاران رونویسی داده صحبت می کنیم. اگر این فرایند حتی در کسری از ثانیه کند انجام شود تاخیر قابل توجهی را خواهیم داشت.

اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل Samsung 970 EVO Plus

ظرفیت درایو بر عملکرد بازی تاثیر می گذارد


با توجه به محدودیت های فناوری، آنچه در واقع بر عملکرد یک درایو تاثیر می گذارد، ظرفیت آن است نه اندازه آن. به طور خاص، ما در مورد ظرفیت به عنوان نسبت فضای درایو موجود صحبت می کنیم.

در درایو خالی تر؛ SSD می تواند این بلوک های خالی را بسیار سریعتر پیدا کند. هر چه داده های بیشتری در درایو وجود داشته باشد؛ SSD زمان بیشتری را صرف می کند تا مکان مناسب را برای جابجایی این داده ها پیدا کند (صرف نظر از این که در حال نوشتن داده های جدید هستید یا فقط یک فایل موجود را تغییر می دهید).

به طور ساده تر؛ هر چه حافظه اس اس دی بیشتر پر می شود؛ سرعت آن کمتر می شود. بنابراین ظرفیت به تنهایی بر عملکرد SSD تاثیر نمی گذارد اما نمی توان با این واقعیت که یک درایو 2 ترابایتی فضای بیشتری از یک درایو 250 گیگابایتی را ارائه می دهد بحث کرد.

بنابراین پاسخ به آیا ظرفیت حافظه SSD روی سرعت بازی های کامپیوتری تاثیر می گذارد؟ "تا اندازه ای" است.

اما مراقب باشید چون یک درایو 250 گیگابایتی با نصف ظرفیت به احتمال زیاد هنوز سریعتر از یک درایو 2 ترابایتی ظرفیت خود را پر می کند. به طور کلی شما می خواهید حافظه SSD خود را بدون در نظر گرفتن ظرفیت آن، زیر 70 درصد ظرفیت نگه دارید تا بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید. از این گذشته هر چه به 100 درصد نزدیک می شوید ممکن است کند شدن سرعت را شاهد باشید.


برای بهینه سازی سیستم خود از قانون 70/30 استفاده کنید


با استفاده از قانون 70 درصد؛ احتمالا می توانید به چیزهای بدیهی فکر کنید تا سرعت سیستم خود را افزایش دهید. هنگام خرید SSD جدید؛ ظرفیت آن را در حدود 30 درصد کمتر از میزان ظرفیت تبلیغ شده در نظر بگیرید؛ با این فرض سعی می کنید از این محدوده فراتر نروید. در درایو فعلی شما؛ گرچه در حال حاضر متوجه کاهش سرعت شده اید اما می توانید مراحلی را برای رفع این مشکل انجام دهید.

اکثر سیستم عامل های مدرن اعم از ویندوز؛ مک یا لینوکس مجهز به نوعی برنامه پاک سازی داده ها هستند که می توانید به راحتی داده هایی که مدت های طولانی از آنها استفاده نکردید را پاک کنید یا فایل های موقتی که بی استفاده است را حذف کنید تا فضا آزاد شود. اگر نمی توانید هیچ داده ای را حذف کنید، ممکن است زمان ارتقاء درایو به درایو با ظرفیت بالاتر رسیده باشد.

در همین راستا؛ می توانید درایوهای حالت جامد M.2، SATA یا PCIe را در فروشگاه آسارایان خریداری کنید. تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان بسیار معتبر مانند وسترن دیجیتال، سامسونگ وجود دارند که مدت هاست SSD های خوبی را تولید و روانه بازار کرده اند.

یکی از گزینه های احتمالی دیگری که می توانید در نظر داشته باشید خرید SSD اکسترنال است. گرچه از طریق USB به برق متصل می شود اما می توانید SSD های اکسترنال یا قابل حملی را پیدا کنید که هنوز هم بسیار سریع هستند؛ همچنین یک راهکار مقرون بصرفه دیگر نیز وجود دارد که متخصصین آسارایان به شما پیشنهاد خرید باکس هارد SSD را می دهند تا شما بتوانید SSD اینترنال خود را به حافظه قابل حمل سریع تبدیل کنید؛ بنابراین می توانید برخی از داده های خود را به این حافظه ها انتقال دهید تا فضای آزاد بیشتری در اختیار داشته باشید.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


منبع: NewEgg