نحوه راه اندازی live streaming یا استریم ویدئو حرفه‌ای در خانه

آسارایان 1400/07/03 بدون نظر

لایو استریمینگ (live streaming) یکی از محبوب‌ترین فرم محتوای آنلاین است و در سال‌های اخیر به طور مداوم در حال رشد بوده است. از زمان شروع آن در دهه 1990 میلادی، مسیری طولانی را پشت سر گذاشته است و از استریم‌های اینترنتی که تعداد کمی از کاربران آن را تماشا می‌کردند به صنعت چند میلیارد دلاری تغییر پیدا کرده است. اگر می‌خواهید به این صنعت بپیوندید نه تنها شما را سرزنش نخواهیم کرد بلکه تجهیزات لایو استریم را به شما معرفی خواهیم کرد و اطلاعات تکمیلی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.


چرا لایو استریم در سال 2021 ضروری است؟


اگر افزایش لایو استریم برای متقاعد کردن شما کافی نیست، آمارهای دیگری را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • فقط 42 درصد از مردم اشتراک کابلی خود را حفظ می‌کنند تا بتوانند Live TV تماشا کنند.
  • در حالی که مشاهده تلویزیون در حال کاهش است، مشاهده استریم افزایش پیدا کرده است. در خانواده‌هایی که دارای دستگاه‌های استریم هستند، اعضای خانواده 19 درصد از وقت تماشای تلویزیون خود را برای لایو استریم صرف می‌کنند.
  • تعداد بینندگان ویدئوهای لایو سه برابر بیشتر از فیلم‌های از قبل ضبط شده است.

برای لذت بردن از سرگرمی‌ها، مردم دوست دارند به سمت پخش لایو استریم‌ها بروند. اما لازم است توجه داشته باشید که لایو استریم فقط برای سرگرمی نیست و شما می‌توانید با کمک آن درآمد کسب کنید:

  • 92 درصد از بازاریان از ویدئو استفاده می‌کنند و می‌گویند که این بخش مهمی از استراتژی آنها است.
  • 80 درصد مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند یک ویدئو لایو را تماشا کنند تا یک پست وبلاگ را مطالعه کنند.

این که آیا می‌خواهید از لایو استریم به عنوان سرگرمی جدید خود، منبع درآمد یا تاکتیک بازاریابی برای کسب و کار استفاده کنید، دلایل کافی برای شروع لایو استریم در سال 2021 وجود دارد.

 از لایو استریم به عنوان سرگرمی جدید خود، منبع درآمد یا تاکتیک بازاریابی برای کسب و کار استفاده کنید

چگونه خود را برای live streaming آماده کنیم؟


از آنجایی که live streaming زنده است، ممکن است فکر کنید که کاملاً بداهه است و می‌توانید بدون برنامه آن را شروع کنید. اما اگر همه استریمرها (حتی گیمرها) را تماشا کنید متوجه می‌شوید که کارشان فقط بداهه نیست. اگر می‌خواهید از طریق لایو استریم کسب درآمد کنید باید خود را آماده کنید و برنامه ریزی داشته باشید.

برنامه ریزی - اگر می‌خواهید مردم استریم شما را تماشا کنند باید در زمان مناسب شروع به پخش زنده کنید.

در مورد چه چیزی می‌خواهید کار کنید - لایو استریم شما درمورد چیست؟ شما به راحتی می‌توانید محتوای خود را در یکی از دسته‌های بازی، موسیقی، ورزش، تجارت الکترونیک و غیره قرار دهید و حتی یک موضوع فرعی انتخاب کنید تا محتوای خود را بیشتر محدود کنید.

مخاطبان مورد هدف خود را تعیین کنید - اگر نمی‌دانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند ممکن است سخت باشد که بدانید در مورد چه چیزی باید استریم کنید. سعی کنید جامعه مورد هدف خود را پیدا کنید.

تعیین اهداف - اگر اهدافی تعیین نکنید، اندازه گیری موفقیت دشوار خواهد بود. یک مثال عالی این است که هدف خود را روی افزایش تعداد پخش قرار دهید.


تجهیزات لایو استریم


به عنوان یک مبتدی برای لایو استریم به چهار چیز نیاز خواهید داشت: دوربین، میکروفن، نرم افزار استریمم و اتصال اینترنت خوب. همچنین می‌توانید لوازم جانبی کامپیوتر را اضافه کنید تا کیفیت لایو استریم شما بدون تلاش زیاد افزایش پیدا کند.


وب کم


در صورت لزوم می‌توانید به جای دوربین‌های هزینه بر با وب کم روی لپ تاپ خود شروع کنید، یا بدون صرف هزینه زیاد از یک وب کم قوی‌تر استفاده کنید، در ادامه برخی از پیشنهادات را به شما ارائه خواهیم داد:

  • Webcam PK-920H 1080p Full-HD
  • Webcam Logitech C920 FHD Pro 1080P
  • Logitech ConferenceCam Connect Conference Camera
  • LOGITECH C930E BUSINESS WEBCAM
  • Logitech C310 Webcam HD 720P
  • LOGITECH C270 WEBCAM
  • FaceCam 1000X V2
  • Logitech C925e HD PRO WEBCAM
  • Logitech C922 PRO STREAM WEBCAM
  • Logitech BRIO 4K Ultra HD with RightLight3 HDR Webcam

برای خرید انواع وب کم می توانید به دسته بندی وب کم در فروشگاه آسارایان مراجعه فرمایید

حتی یک دوربین فوق‌العاده تنها زمانی خوب به نظر می‌رسد که نورپردازی شما مناسب باشد. بنابراین شما برای بهبود لایو استریم خود باید چند چراغ را در نظر داشته باشید.

شما قطعاً به میکروفون با کیفیت نیاز خواهید داشت.

میکروفن


در حالی که نیاز نیست دوربین شما فوق‌العاده با کیفیت باشد، شما قطعاً به میکروفون با کیفیت نیاز خواهید داشت. بسته به نحوه تنظیم، اگر پشت میز کار نشسته‌اید، میکروفون ایستاده بگیرید یا اگر زیاد بلند می‌شوید و در حال حرکت هستیدمیکروفن یقه‌ای از لیست میکروفون های موجود در دسته بندی میکروفون خریداری کنید.

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای لایو استریم میکروفن می باشد

کابل HDMI و مبدل‌های HDMI


وقتی که وسایل مورد نیاز استریم را تهیه کردید راه اندازی آن بسیار ساده است. محل نمایش خود را انتخاب کنید و صندلی را به عنوان نقطه کانونی قرار دهید. وب کم یا دوربین خود را به سمت صندلی تنظیم کنید و با استفاده از تنظیمات نور، محیط خود را روشن نگه دارید. شما می‌توانید یا استفاده از کابل HDMI دوربین خود را تلویزیون مدرنتان متصل کنید و از آن به عنوان یک مانیتور اکسترنال استفاده کنید.

  • برای دوربین‌های بدون آینه یا DSLR (سری آلفا سونی، LUMIX پاناسونیک) از مبدل‌های mini-HDMI to HDMI استفاده شود.
  • برای دوربین‌های سینمایی (سری F سونی، Blackmagic, RED) از مبدل‌های SDI to HDMI استفاده شود.
کابل HDMI یکی از تجهیزات مورد نیاز برای لایو استریم می باشد.

نرم افزار استریمینگ


نرم افزار استریمینگ ورودی ویدئو و صدا را از سیستم شما می‌گیرد و به پلت فرم استریم دلخواه شما انتقال می‌دهد. نرم افزاری زیادی برای انکدینیگ کردن وجود دارد بنابراین می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. OBS Studio ، StreamLabs OBS ، XSplit ، vMix و Restream Studio همه گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند.


اتصال اینترنت خوب برای استریم


اگر می‌خواهید که ویدئو و صوت به صورت بلادرنگ آپلود و انتقال داده شود به یک اتصال اینترنتی قوی نیاز دارید. اگر هنگام استریم بازی می‌کنید به یک اتصال اینترنت عالی نیاز دارید.


لوازم جانبی برای لایو استریم


لوازم جانبی کیفیت استریم شما را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید بدون هزینه کردن زیاد نوپردازی خوبی داشته باشید، اما اگر در لایو استریم تازه کار هستید ممکن است پنل‌های رنگی به شما بهتر کمک کند.

لوازم جانبی مورد نیاز برای لایو استریم

کدام پلتفرم را برای لایو استریم انتخاب کنیم؟


شما برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده‌اید و تجهیزات لایو استریم خود را تهیه کرده‌اید حالا نوبت این است که یکی از پلتفرم‌های مختلف را انتخاب کنید و ویدئو خود را پخش کنید.

یک پلت فرم عمومی مانند YouTube Live ، Facebook Live یا Twitter Live را انتخاب کنید.

یا یک پلت فرم بازی مانند Twitch، YouTube Gaming یا Facebook Gaming را انتخاب کنید.

برای استریم‌های خلاقانه می‌توانید پلت فرم‌های Mixcloud یا Picarto را در نظر داشته باشید.

برای کسب و کارها پلت فرم‌ها LinkedIn Live وجود دارد.

و برای تجارت الکترونیکی Amazon Live را در نظر داشته باشید.


نکاتی برای لایو استریمینگ موفق


با استفاده از گرافیک مناسب، استریم خود را حرفه‌ای جلوه دهید. اگر از گرافیک با کیفیت بالا در لایو استریم خود استفاده کنید، به نظر می‌رسد که می‌دانید در حال انجام چه کاری هستید، شما باید با توجه به مخاطبان خود گرافیک مناسب را انتخاب کنید.

با دوربین تمرین کنید - اگر از قرار گیری جلوی دوربین می‌ترسید برای کنترل استرس خود با دوربین تمرین کنید و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

حریم خصوصی خود را حفظ کنید - برای جذب مخاطبان بیشتر حریم خصوصی خود را فدا نکنید.

بر کیفیت لایو استریم خود نظارت کنید– 80 درصد بینندگان به دلیل تجربه مشاهده بد، مشاهده لایو استریم شما را متوقف می‌کنند و 25 درصد در عرض چهار دقیقه اول ویدئو را ترک می‌کنند. بر شاخص‌های عملکردی مانند فریم ریت، کدک‌های ویدئویی و موارد دیگر نظارت داشته باشید تا یک تجربه مشاهده با کیفیت بالا را ارائه دهید.

تجهیزات لایو استریم خود را تست کنید - قبل از شروع به ضبط تجهیزات لایو استریم خود را امتحان کنید تا در حین ضبط مشکلی پیش نیاید.


منابع: newegg و restream