حافظه‌های اس اس دی NVMe و M.2 چه فایده‌ای برای سیستم شما دارند؟

آسارایان 1400/07/03 بدون نظر

علاقه‌مندان به کامپیوتر با هر سطح مهارتی، احتمالاً با فرم فاکتورهای رایج هارددیسک‌ها مانند هاردهای 3.5 اینچی (HDD) و درایوهای باریک‌تر و کوچک‌تر 2.5 اینچ (SSD) آشنا هستند. اگر اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید احتمالاً در مورد رابط‌هایی مانند SATA که معمولاً برای اتصال درایوها به مادربورد کامپیوتر استفاده می‌شوند اطلاع دارید. گرچه رابط‌های SATA رایج‌ترین فرم فاکتور و گزینه‌های اتصال هستند، درایوهای M.2 و NVMe در کامپیوترهای شخصی محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.

لازم است توجه داشته باشید که M.2 و NVMe به جای همدیگر استفاده نمی‌شوند اما ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. در این نوشته ما توضیح خواهیم داد که تفاوت حافظه‌های اس اس دی M.2 و NVMe در چیست و چه مزایایی برای سیستم شما دارند.


فرم فاکتور M.2


فرم فاکتور M.2 (که به طور رسمی به عنوان Next Generation Form Factor یا NGFF شناخته می‌شود) نوع مدرن‌تری از کارت توسعه داخلی است که جایگزین استاندارد قبلی mSATA (mini-SATA) شده است. برخلاف هارددیسک‌ها و اس اس دی های معمولی، درایوهای M.2 از طرق کابل به مادربورد متصل نمی‌شوند بلکه با استفاده از اسلات‌های مخصوص M.2 به طور مستقیم به مادربورد وصل می‌شوند.

بسته به نوع عملکرد آن، درایو M.2 می‌تواند از رابط استاندارد SATA یا رابط سریع‌تر PCIe (مخفف Peripheral Component Interconnect Express) استفاده کند، اما در هر دو حالت مستقیماً به مادربورد متصل می‌شود. درایوهای M.2 از آنجا به هم متصل می‌شوند و به جای کارت گرافیک یا تراشه رم (یا یک هارددیسک سنتی یا اس اس دی) از هم جدا می‌شوند و با مادربورد یکدست می‌شوند، فضای داخلی کامپیوتر تمیزتر می‌شود و شلوغی کمتری را تجربه خواهید کرد.

فرم فاکتورهای SSD های  m.2 و NVMe

برخی از لوازم جانبی کامپیوتر دسکتاپ مانند کارت‌های شبکه وای‌فای می‌توانند در فرم فاکتور M.2 قرار بگیرند اما رایج‌ترین استفاده برای M.2 برای دستگاه‌های ذخیره سازی SSD است که به طور کلی به عنوان جایگزینی برای درایوهای ذخیره سازی 2.5 اینچی موجود در یک دستگاه، عمل می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که اس ای دس های M.2 از رابط SATA استفاده می‌کنند و واقعاً سریع‌تر از درایوهای استاندارد 2.5 اینچ نیستند، فقط فضای کمتری را اشغال کرده و تمیزتر به نظر می‌رسند. اگر سرعت بیشتری می‌خواهید باید مطمئن شوید که درایو M.2 شما از پروتکل ارتباطی NVMe استفاده می‌کند.


پروتکل رابط NVMe


NVMe مخفف Non-Volatile Memory Express است و به جای فرم فاکتور درایو به روش انتقال داده‌ها اشاره دارد. اصلی‌ترین تفاوت آن با استاندارد SATA فعلی این است که از رابط PCIe مادربورد استفاده می‌کند تا سرعت انتقال داده را به مراتب بیشتر از آنچه SATA ارائه می‌دهد را به دست آورد. بسته به سازنده درایو NVMe می‌توانید سرعت‌هایی را تا 5 یا 6 برابر سریع‌تر از مدل‌های مبتنی بر SATA مشاهده کنید.

برخی از درایوهای NVMe طراحی شده‌اند که تقریباً مانند کارت گرافیک در اسلات مادربورد PCIe استاندارد قرار می‌گیرند، اما اکثر درایوهای NVMe از فرم فاکتور M.2 استفاده می‌کنند. همچنین با توجه به سرعت بالاتر آنها، درایوهای NVMe معمولاً بیش از اس اس دی های 2.5 اینچی خود قیمت دارند و مانند اس اس دی ها نسبت به هارددیسک‌های مکانیکی از همان مقدار فضای ذخیره سازی برخوردار هستند.

برخی از درایوهای NVMe طراحی شده‌اند که تقریباً مانند کارت گرافیک در اسلات مادربورد PCIe استاندارد قرار می‌گیرند، اما اکثر درایوهای NVMe از فرم فاکتور M.2 استفاده می‌کنند.

اگر قصد دارید هنگام مونتاژ یا ارتقاء سیستم کامپیوتری خود با درایو M.2 کار کنید، توجه به این نکته مهم است که آیا از درایو مبتنی بر SATA استفاده می‌کنید یا درایو مبتنی بر NVMe. مادربورد شما ممکن است اسلات M.2 مناسب برای هر دو نوع را نداشته باشد (درایوهای SATA و NVMe M.2 اغلب به طور متفاوتی کلید می‌خورند) و حتی اگر چنین باشد، شما نمی‌خواهید پول خود را برای درایو NVMe گران قیمت هدر دهید. مادربوردی که انتخاب کرده‌اید فقط می‌تواند با استفاده از پروتکل SATA به داده‌ها دسترسی داشته باشد (هر مادربورد اجازه انتقال داده PCIe را نمی‌دهد).

در مورد قیمت، همچنین لازم به ذکر است که افزایش سرعت ارائه شده از طریق پروتکل NVMe عمدتاً فقط برای خواندن و نوشتن داده‌های متوالی است و نه خواندن و نوشتن تصادفی. این بدان معناست که شما واقعاً فقط در صورتی که از رایانه خود برای کارهای سنگین مانند ویرایش فیلم‌های 4K یا انتقال حجم زیادی از داده‌ها از یک درایو به درایو دیگر استفاده کنید، شاهد افزایش سرعت چشمگیری خواهید بود. خواندن و نوشتن تصادفی روی درایو NVMe از نظر فنی کمی سریع‌تر از چیزی است که در درایو SATA دریافت می‌کند، اما اگر تمام چیزی که از کامپیوتر شخصی خود انتظار دارید برای بازی یا کارهای روزمره است نیازی به درایو NVMe M.2 گران‌تر نخواهید داشت.

افزایش سرعت ارائه شده از طریق پروتکل NVMe عمدتاً فقط برای خواندن و نوشتن داده‌های متوالی است و نه خواندن و نوشتن تصادفی.

SSD SATA چیست؟


SSD SATA یک حافظه اس اس دی با رابط ساتا است. SATA یا Serial AT Attachment به استاندارد ذخیره سازی اطلاق می‌شود که تقریباً در بیست سال گذشته توسط کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار گرفته است. SATA از زمان انتشار اولیه خود در سال 2000 پیشرفت چندانی نکرده است و حتی بهترین سرعت انتقال اس اس دی های ساتا در جدیدترین مادربوردها حدود 600 مگابایت در ثانیه است (هارددیسک‌های ساتا سرعت 110 مگابایت در ثانیه را ارائه می‌دهند). این سرعت بسیار بیشتر از چیزی است که یک هارددیسک مکانیکی قدیمی می‌تواند ارائه دهد. بنابراین SSD SATA هنوز یک ارتقاء ارزشمند نسبت به هارددیسک‌های ساتا است.

حافظه های حالت جامد (اس اس دی) SSD - درگاه m.2 2280

پیدا کردن درایو M.2 متناسب با بودجه شما


هنگامی که نیازهای خود را درک کردید، می‌توانید مرور درایوهای M.2 SATA و درایوهای M.2 NVMe را شروع کنید. باز هم، اگر بازی یا استفاده روزمره تنها دغدغه شما هستند، باید با درایو M.2 SATA کار کنید. با این حال، اگر می‌خواهید برای سرعت محاسبات بالا هزینه کنید یا قصد دارید هر کاری که نیاز به سرعت خواندن و نوشتن متوالی دارد را انجام دهید باید درایو NVMe را در نظر داشته باشید. درایوهای M.2 و NVMe روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و ارزان‌تر می‌شوند.


 

کدام درایو برای استفاده عمومی بهتر است؟


برای استفاده عمومی بهترین انتخاب اس اس دی می‌باشد و مهم نیست که M.2 باشد یا گزینه دیگر. استفاده از حافظه‌های اس اس دی به طور کلی نسبت به هارددیسک‌های 3.5 اینچی یک جهش کیفیتی قابل ملاحظه را ارائه می‌دهند. اگر سیستم شما با استفاده از هارددیسک در عرض 25 ثانیه بوت می‌شود با استفاده از SATA SSD این زمان می‌تواند به 10 ثانیه کاهش پیدا کند و حتی با استفاده از NVMe SSD این زمان می‌تواند به 5 ثانیه برسد.


کدام یک برای استفاده حرفه ای بهتر است؟


برای استفاده حرفه‌ای شما به یک NVMe SSD یا PCIe SSD نیاز دارید. اگر کسب و کار شما نیاز به دسترسی به ذخیره سازی سریع و انتقال مکرر فایل‌های حجیم دارد استفاده از دستگاه‌های ذخیره سازی با سرعت بالاتر واقعاً مفید خواهد بود.


کدام یک برای بازی بهتر است؟


مطمئناً SSD NVMe برای بازی بهترین است درست است؟ خب بله، اما آن‌طور که فکر می‌کنید تفاوتی هم نمی‌کند. در حالی که اس اس دی های NVMe بسیار سریع‌تر از درایورهای SATA هستند، سایر تجهیزات سیستم هم باید آپدیت باشند. بخش عمده‌ای از این بار به عهده پردازنده شما خواهد بود اما حتی با وجود پردازنده قدرتمندی مانند Core i7-87ooK ف تفاوت در سناریوهای بازی دنیای واقعی بسیار ناچیز است. اگر پردازنده شما ضعیف باشد حتی ممکن است عملکرد بدی را تجربه کنید. اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید می‌توانید SSD NVMe را پیدا کنید، در غیر این صورت SSD SATA برای اکثر مصرف کنندگان، گیمرها و کاربران معمولی مناسب خواهد بود.


منابع: newegg و pcguide