آخرین مقالات

میکروفون در بسیاری از جاها و برای بسیاری از کارها استفاده می‌شود. طیف گسترده‌ای از میکروفون ها در بازار وجود دارند، که کاربر برای جلوگیری از خرید اشتباه باید با انواع میکروفون موجود در بازار آشنایی پیدا کند.

دانستن آنچه لازم است و نحوه خرید بهترین میکروفون همیشه آسان نیست. الزامات مختلفی برای استفاده‌های مختلف وجود دارد. با این حال، با بررسی دقیق موارد مورد نیاز و سپس تطبیق ویژگی‌های انواع مختلف میکروفون، می‌توانید بدانید که چگونه بهترین میکروفون را برای هر کار مشخصی خریداری کنید.


آنچه نیاز دارید را تحلیل کنید!

اولین قدم در هنگام خرید میکروفون این است که دقیقاً آنچه را که مورد نیاز است تجزیه و تحلیل کنید. برنامه‌های کاربردی مختلف نیازمندی‌های بسیار متفاوتی دارند و انواع مختلف میکروفون‌ها ویژگی‌های بسیار متفاوتی دارند. با تطبیق موارد مورد نیاز با ویژگی‌های نوع میکروفون، می‌توان بیس را انتخاب کرد.

  • آواز و صدای استودیو: یک میکروفون خازنی با دیافراگم بزرگ را در نظر بگیرید.
  • لایو وکال و ویدیو: یک میکروفون دینامیک با اتصال بی سیم در نظر بگیرید.
  • فیلم، تلویزیون، ویدئو، و غیره: میکروفن‌های بی سیم لاوالیر و میکروفون‌های شاتگان را در نظر بگیرید.
  • ابزار: طیف وسیعی از میکروفون‌های دینامیک، خازنی و ریبون را در نظر بگیرید.
  • ارتباطات مبتنی بر وب: یک میکروفون USB را در نظر بگیرید.

انواع میکروفون موجود در بازار

هنگام خرید میکروفون حرفه‌ای لازم است با انواع آن و ویژگی‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهند آشنایی داشته باشید.


میکروفون داینامیک / سیم پیچ متحرک

میکروفون‌های دینامیک از القای الکترومغناطیسی برای تبدیل صدا استفاده می‌کنند. یک سیم پیچ از مواد رسانا به دیافراگم میکروفون متصل شده و در یک میدان مغناطیسی معلق است. با حرکت دیافراگم، سیم پیچ یک میدان مغناطیسی در حال تغییر را تجربه می‌کند و یک سیگنال صوتی الکتریکی تولید می‌شود.

برخی از میکروفون‌های دینامیک دارای ترانسفورماتور خروجی هستند در حالی که برخی دیگر ترانسفورماتور ندارند. طراحی ساده میکروفون‌های داینامیک منجر به ارزان‌تر بودن آن نسبت به میکروفون‌های روبانی و کندانسور می‌شود.

به طور گسترده به عنوان میکروفون استیج و هنگام استفاده از PA و غیره بکار می‌شود. این میکروفون بسیار محکم است و می‌تواند سطح بالایی از صدا را بدون تحریف و اعوجاج کنترل کند. میکروفون‌های داینامیک معمولاً امپدانس خروجی کم و سطح خروجی نسبتاً بالایی دارند و نیازی به تقویت کننده داخلی ندارند و از این رو نیازی به فانتوم پاور ندارند. به طور مثال میکروفون‌های شور سال هاست که توسط گروه‌های پاپ و خواننده‌ها استفاده می‌شود و هنوز هم عملکرد خوبی دارند. این میکروفون‌ها معمولاً به عنوان میکروفون دستی و اغلب برای استفاده‌های بسیار نزدیک به کار برده می‌شوند.

نقطه ضعف میکروفون‌های داینامیک این است که اغلب همه فرکانس‌ها را به یک اندازه دریافت نمی‌کنند. همچنین، به دلیل اینکه عموماً حساسیت کمتری دارند، ممکن است مانند میکروفن خازنی یا ریبون، تمام تفاوت‌های ظریف عملکرد را به تصویر نکشند.

میکروفون داینامیک برند سارامونیک

میکروفون کریستالی

میکروفون‌های کریستالی یا میکروفون‌های سرامیکی معمولاً واحدهای کم‌هزینه‌ای هستند که ولتاژ خروجی بالا را با امپدانس بالا ارائه می‌دهند؛ از این رو تقویت کننده باید امپدانس ورودی بالایی داشته باشد. میکروفون‌ها معمولاً در کف بازار قرار دارند چون فرکانس پاسخگویی وسیع و خاصی را ارائه نمی‌دهند و با توجه به عدم نیاز به امپدانس بالا؛ این روزها به طور گسترده‌ای استفاده نمی‌شوند. سطح امپدانس بالا به این معنی است که کابل‌های میکروفون مستعد نویز هستند.

میکروفون‌های خازنی صدا را از طریق اصول الکترواستاتیک به صدا تبدیل می‌کنند. دیافراگم و نوعی خازن (معروف به کندانسر) را در بر دارد. هر حرکت دیافراگم باعث تغییر در ظرفیت خازنی و در نتیجه سیگنال صوتی در خروجی می‌شود.

برای کارکرد، خازن کپسول میکروفون کندانسور باید شارژ شود. این را می‌توان از طریق برق خارجی انجام داد یا می‌توان به طور دائم با مواد الکترت به دست آورد. هر دو سیستم به خوبی با فناوری امروزی کار می‌کنند.

میکروفون‌های خازنی پیچیده‌تر هستند و بنابراین اغلب گران‌تر هستند. همان‌طور که گفته شد، بسیاری از میکروفون‌های ارزان موجود در بازار از کپسول‌های الکتریکی و مسیرهای سیگنال نسبتاً ساده استفاده می‌کنند.

کندانسرها اغلب به این دلیل انتخاب می‌شوند که حساس هستند، پاسخ‌های فرکانسی گسترده و مسطح دارند و برای ثبت دقیق تفاوت‌های یک عملکرد مناسب‌تر هستند.

این میکروفون‌ها اغلب برای برنامه‌های استودیویی انتخاب می‌شوند. آنها به برق نیاز دارند (برای پیش تقویت و تبدیل امپدانس)، که اغلب از طریق برق فانتوم در استودیو تأمین می‌شود.

نمایی از میکروفون نوستالژیک از نوع کریستالی

میکروفون خازنی / کندانسر

اگر به دنبال خرید میکروفون ضبط صدا هستید این دست از محصولات را به شما پیشنهاد می‌کنیم. میکروفون خازنی یا میکروفون کاندنسر اغلب برای ضبط صدای با کیفیت بالا (برای خوانندگی و هم ساز) استفاده می‌شود. بارگذاری بیش از حد را به خوبی تحمل نمی‌کند و به انرژی نیاز دارد (هم برای افزودن بیس به خازن و هم برای پیش تقویت کننده). آنها به اندازه میکروفون‌های داینامیک قوی نیستند. امپدانس خروجی معمولاً پایین است تا بتوان از لیدهای طولانی‌تر استفاده کرد. قیمت میکروفون کاندنسر خوب و مفید می‌تواند بسیار متغیر باشد. زمانی که برای آواز یا صدای عمومی استفاده می‌شود، ممکن است ارزش یک فیلتر پاپ اضافی را داشته باشد.

میکروفون خازنی یا میکروفون کندانسر برند سارامونیک

میکروفون الکترت

میکروفون الکترت از همان تکنیک اولیه میکروفون کاندنسر استفاده می‌کند با این تفاوت که دی الکتریک از ماده‌ای ساخته شده است که دارای ولتاژ بیس است و بنابراین نیازی به برق خارجی برای خود عنصر میکروفون ندارد.

میکروفون الکترت

میکروفون ریبون

میکروفون ریبون در گذشته به برای کارهای استودیویی استفاده می‌شد و به همین دلیل به عنوان میکروفون استودیو شناخته می‌شد. حالا به جز میکروفون‌های رده بالا؛ به طور گسترده‌ای در بازار دیده نمی‌شود. خروجی کم است و به یک پیش تقویت کننده نیاز دارد و امپدانس بسیار کمی دارد؛ به طور معمول هزینه استفاده بالا است.

مانند میکروفون‌های داینامیک، مبدل‌های میکروفون ریبون از القای الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند. این بار، عنصر رسانا یک دیافراگم ریبونی نازک است که در یک میدان مغناطیسی با توجه به امواج صوتی اطراف آن حرکت می‌کند.

از آنجایی که سیگنال خروجی از مبدل نسبتاً کم است، بسیاری از میکروفون‌های ریبون ترانسفورماتور در خروجی دارند. برخی دیگر از میکروفون‌های ریبون که به میکروفون‌های ریبون اکتیو شناخته می‌شوند، حتی از تیوب‌ها یا پیش تقویت‌کننده‌های حالت جامد برای کمک به افزایش سیگنال به سطوح مناسب‌تر استفاده می‌کنند. یک ترانسفورماتور خروجی همچنین به محافظت از عنصر ریبون شکننده ذاتی در برابر آسیب ناشی از نوسانات الکتریکی کمک می‌کند.

میکروفون‌های ریبون عموماً به تفاوت‌های ظریف در صدا بسیار حساس هستند و تمایل دارند فرکانس‌های بالا را به آرامی پخش کنند.

میکروفون ریبون یا میکروفون معروف به میکروفون استودیویی

میکروفون USB

میکروفون یو اس بی از فناوری متمایزی استفاده نمی‌کنند. اغلب از خازن استفاده می‌کند اما دارای یک پیش تقویت کننده و مبدل آنالوگ و دیجیتال هستند و از یک رابط USB استفاده می‌کنند تا خروجی را قادر سازد مستقیماً به سیستم متصل شود، جایی که صدا می‌تواند ضبط شود. میکروفون‌های مختلفی وجود دارد که نسبتاً از قیمت نسبتاً ارزان شروع می‌شود و رفته‌رفته قیمت افزایش پیدا می‌کند. این میکروفون‌ها برای بسیاری از وکال ها و همچنین برای صداگذاری برای ویدئو و غیره ایده آل هستند.

میکروفن USB کابلی
میکروفون یو اس بی | میکروفون usb برند سارامونیک

میکروفن بی سیم / وایرلس

 باز هم میکروفون‌های بی سیم نوع متفاوتی از فناوری را استفاده نمی‌کنند. میکروفون بی سیم با ماژول وایرلس تعبیه شده یا یک ماژول خارجی همراه است. در شرایطی که سیم‌ها و کابل‌ها می‌توانند مشکل ساز باشند؛ این دست از محصولات می‌توانند بسیار مفید باشند. با این حال؛ توجه داشته باشید که احتمال خروج از سیستم بیشتر است چون انعکاس سیگنال می‌تواند باعث شود سطح سیگنال کمتر از آنچه برای عملکرد سیستم لازم است افت کند و از بین برود. همچنین یک گیرنده مورد نیاز است و هزینه آن هم باید در نظر گرفته شود. قرار دادن دقیق آنتن گیرنده ممکن است برای غلبه بر افت مکرر مورد نیاز باشد.

میکروفون بی سیم یا میکروفون وایرلس

میکروفون‌های شاتگان

میکروفون‌های شاتگان، همان‌طور که در مورد آن بحث کردیم، اغلب با کپسول‌های خازنی با دیافراگم کوچک طراحی می‌شوند. آنها تیوب‌های طولانی دارند که به طور مؤثر صدایی که در زوایای خارج از آن می‌آید را فیلتر می‌کنند. نتیجه چنین طراحی، یک الگوی قطبی بسیار جهت‌دار است.

میکروفون‌های شاتگان در برنامه‌های ویدئویی بسیار استفاده می‌شوند. آنها اغلب مستقیماً به دوربین (برای دریافت صدا در جهتی که دوربین اشاره می‌کند) یا در انتهای قطب‌های بوم (که در خارج از کادر قرار می‌گیرند و به سمت سوژه قرار می‌گیرند) وصل می‌شوند.

میکروفون‌های شاتگان را می‌توان در محیط‌های ضبط فشرده و زنده در تلاش برای ایزوله کردن یک مجری خاص استفاده کرد.

میکروفون شاتگان برند سارامونیک که مستقیم به دوربین وصل می شود

میکروفون لاوالیر

میکروفن‌های Lavalier که به عنوان میکروفن‌های برگردان نیز شناخته می‌شوند، میکروفن‌های مینیاتوری هستند که ما می‌بینیم (یا نمی‌بینیم) که به یک اجرا کننده متصل می‌شوند. آنها اغلب به یک فرستنده بی سیم متصل می‌شوند و با کپسول‌های خازنی الکترت مینیاتوری طراحی شده‌اند.

میکروفون‌های لاوالیر به طور گسترده برای محتوای ویدئویی و همچنین برای تقویت صدای زنده در تئاتر استفاده می‌شود.

میکروفن‌های Lavalier یا میکروفن‌های برگردان


میکروفون باندری / Boundary

میکروفون‌های باندری، همان‌طور که از نامشان پیداست، در کف، حاشیه دیوارها و سقف قرار می‌گیرند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صدا را در محیط بدون هیچ گونه انعکاسی دریافت کنند. میکروفون‌های باندری معمولاً با کپسول‌های کندانسور ساخته می‌شوند.

میکروفون‌های باندری اغلب به عنوان میکروفون اتاق در استودیو، میکروفون کنفرانس در میزگردها، و میکروفون‌های محیطی در پخش (در زمین بسکتبال، هاکی و غیره) استفاده می‌شوند.

میکروفون باندری یا میکروفون Boundary

سایر مشخصاتی که باید هنگام خرید میکروفون در نظر داشته باشید!

در هنگام خرید میکروفون باید به مشخصات دیگری هم توجه کرد. حتی اگر انتخاب نوع میکروفون ساده به نظر برسد؛ جنبه‌های دیگری وجود دارد که باید هنگام خرید میکروفون حرفه‌ای در نظر داشته باشید که برخی از آنها را در ادامه بحث خواهیم کرد:

جهت دهی

جهت دهی میکروفون عامل مهمی است که باید در هنگام خرید میکروفون در نظر گرفت. اکثر میکروفون‌هایی که برای وکال و برنامه‌های PA استفاده می‌شوند یک الگوی کاردیوئید را استفاده می‌کنند.

  • امنی دایرکشنال: صدا را از همه جهات به صورت یکنواخت جذب می‌کند که برای استودیوهای خانگی مناسب است.
  • ساب کاردیوئید: در بین امنی دایرکشنال ها و کاردیوئیدها قرار می‌گیرد و برای ضبط صدای گروهای از سازهای مختلف یا گروهی از خوانندگان به کار می‌رود.
  • کاردیوئید: الگوی قطبی استفاده شده در میکروفون‌های داینامیک دستی است که صدا را از جهت مستقیم کپسول جذب می‌کند و صدای اطراف و پشت میکروفون را به خوبی جذب نمی‌کند.  
  • سوپرکاردیوئید: تفاوتی با میکروفون‌های کاردیوئید ندارد به‌غیراز اینکه کمی صدا را از اطراف جهت مستقیم ضعیف‌تر جذب می‌کند و صدای پشت را هم جذب می‌کند. این دست از محصولات برای خوانندگی و اجرای زنده مناسب هستند.
  • بای دیرکشنال: صدا را از هر دو طرف به صورت یکسان دریافت می‌کنند و میکروفون‌های استودیویی از این نوع الگوی قطبی استفاده می‌کنند.
  • هایپرکاردیوئید: میکروفون‌های شاتگان از این نوع الگوی قطبی استفاده می‌کنند. این نوع میکروفون‌ها هم صدای مستقیم را به خوبی دریافت می‌کنند و هم نیمی از صدای پشت میکروفون را ضبط می‌کنند.

امپدانس

هنگام خرید میکروفون باید اطمینان حاصل شود که امپدانس مقدار مناسبی دارد. اکثر میکروفون‌ها امپدانس پایینی دارند و طوری طراحی شده اند که با امپدانس کم کار کنند. با این حال، برخی از میکروفون‌ها مانند کریستالی یا سرامیکی، امپدانس بالایی دارند و تقویت کننده به آنها متصل است. اغلب امپدانس 1MΩ مناسب است.

سیگنال‌های میکروفون ولتاژ AC هستند. امپدانس "مقاومت AC "ولتاژ سیگنال صوتی است. امپدانس جریان سیگنال صوتی را کنترل می‌کند. برای اینکه سیگنال میکروفون به طور بهینه حرکت کند، امپدانس خروجی میکروفون باید با امپدانس ورودی (امپدانس بار) پری امپدانس میکروفون مطابقت داشته باشد.

به طور کلی، یک میکروفون با امپدانس خروجی اسمی کمتر از 600 اهم با اکثر پیش تقویت کننده‌ها بدون مشکل کار می‌کند. میکروفون‌های امپدانس بالا، مانند میکروفون‌های کارائوکه ارزان، عموماً قرار نیست با پیش تقویت‌کننده‌های معمولی میکروفون سازگار باشند.

پاسخ فرکانس

لازم است اطمینان حاصل شود که پاسخ فرکانس برای برنامه‌ها به اندازه کافی مناسب است. برای برخی از سازها مانند استرینگ ممکن است به فرکانس پایین نیاز باشد در حالی که برخی دیگر به پاسخ فرکانس بالا نیاز داشته باشند. برای آواز خوانی و خوانندگی به پاسخ فرکانس خوب اما نه خیلی زیاد نیاز است.

یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصات میکروفون پاسخ فرکانسی آن است. پاسخ فرکانسی یک میکروفون به حساسیت خروجی میکروفون مخصوص فرکانس آن اشاره دارد. به عبارت دیگر، میزان حساسیت میکروفون به فرکانس‌های خاص نسبت به فرکانس‌های دیگر است.

محدوده پاسخ فرکانسی یک میکروفون محدوده فرکانس‌هایی را که به طور مؤثر دریافت می‌کند را نشان می‌دهد. این محدوده‌ها معمولاً در محدوده دسی بل تنظیم می‌شوند.

با این حال، این محدوده‌ها را می‌توان به راحتی دست‌کاری کرد تا میکروفون از آنچه هست توانمندتر به نظر برسد. محدوده پاسخ فرکانسی همچنین درباره نحوه واکنش میکروفون به فرکانس‌های درون محدوده خود چیزی به ما نمی‌گوید.

در عوض، اندازه گیری پاسخ فرکانسی بحرانی‌تر، نمودار پاسخ فرکانسی است. این نمودارها فرکانس‌ها (بر حسب هرتز) را در امتداد محور x و حساسیت نسبی (بر حسب دسی بل) در امتداد محور y را به ما نشان می‌دهند. اگر روش‌های تست مارک میکروفون معتبر هستند، این نمودار باید ایده خوبی از پاسخ فرکانس واقعی میکروفون به ما بدهد.

شنوایی انسان به طور عمومی بین 20 هرتز تا 20000 هرتز تعریف شده است. میکروفون‌ها می‌توانند محدوده پاسخ فرکانسی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از این محدوده تعریف شده را داشته باشند.

حساسیت

حساسیت میکروفون کارایی را به عنوان مبدل اندازه گیری می‌کند (چقدر انرژی صوتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند). درجه حساسیت یک میکروفون با ولتاژ خروجی آن (قدرت سیگنال صوتی) نسبت به سطح فشار صوتی که تحت آن قرار می‌گیرد تعیین می‌شود.

میکروفون‌هایی با درجه‌بندی حساسیت بالاتر با توجه به همان سطح صدا، سیگنال‌های بالاتری را تولید می‌کنند. بنابراین، میکروفون‌های با حساسیت بالاتر در مرحله پیش تقویت‌کننده، کمتر به افزایش پیش تقویت‌کننده میکروفون وابسته هستند.

حداکثر سطح فشار صدا

حداکثر سطح فشار صوتی یک میکروفون، سطح فشاری نیست که میکروفون را از بین ببرد. در عوض، حداکثر SPL آستانه فشار صدا است که در آن سیگنال خروجی میکروفون شروع به تغییر شکل می‌کند.

میکروفون‌های با حداکثر امتیاز SPL برای محیط‌های پر سروصدا (مانند جلوی درام یا شیپور) مناسب‌تر هستند. با این حال، مطمئن شوید که دیافراگم میکروفون می‌تواند در برابر انفجارهای هوایی که اغلب، اما نه همیشه، با سطوح فشار صدای بالا همراه است، مقاومت کند. این امر به ویژه در مورد میکروفون‌های ریبون بسیار مهم است.

 نوع اتصال

تجهیزات شما از چه نوع اتصالی پشتیبانی می‌کند؟ در هنگام خرید با توجه به کانکتور دستگاه خود می‌توانید میکروفون سازگاری را انتخاب کنید.

توجه به نوع اتصال برای اطمینان از سازگاری بین میکروفون و بقیه سیستم شما مهم است. خوشبختانه، انواع اتصال محدود است و بیشترین تنوع کانکتورها مربوط به فرستنده‌های بی سیم و میکروفون‌های لاوالیر است.

اکثر میکروفون‌ها دارای خروجی‌های 3 پین XLR هستند و به کابل‌های 3 پین XLR متصل می‌شوند. این سیستم صدای متعادلی را حمل می‌کند که اجازه می‌دهد تا کمترین نویز و تداخل را در طول کابل کشی طولانی داشته باشد. همچنین امکان انتقال فانتوم پاور را برای میکروفون‌هایی که به آن نیاز دارند، می‌دهد.

برخی از میکروفون‌ها از اتصالات XLR با تعداد پین‌های دیگر استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، میکروفون‌های استریو اغلب دارای خروجی‌های 5 پین هستند، اما معمولاً با یک کابل Y-Splitter ارائه می‌شوند که به دو اتصال 3 پین منشعب می‌شود. میکروفون‌های قدیمی‌تر با منبع تغذیه اختصاصی ممکن است دارای کانکتورهای 6، 7 یا 8 پین برای سیگنال صوتی، برق، محافظ و سایر ملزومات باشند.

میکروفون‌های USB برای برنامه‌های غیرحرفه‌ای نیز محبوب هستند. این میکروفون‌ها دارای مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال (رابط صوتی) داخلی هستند و مستقیماً به سیستم‌ها متصل می‌شوند. بسیاری از میکروفون‌های USB حتی آمپ های هدفون داخلی برای نظارت بدون تأخیر دارند.

 هنگام خرید میکروفون USB، حتماً مشخصات DAC و آمپ هدفون را بررسی کنید.

اطمینان حاصل کنید که سیستم مورد نیاز، عمق بیت و نرخ نمونه برداری سازگار را ارائه می‌دهد. در صورت وجود، خروجی آمپ هدفون، پاسخ فرکانس و اعوجاج هارمونیک کل را در نظر بگیرید.

کانکتورهای نوع Mini-XLR مانند TA3، TA4 و TA5 در میان میکروفون‌های لاوالیر رایج هستند. پین‌های این اتصالات ممکن است از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت باشد، بنابراین حتماً میکروفون‌ها و فرستنده‌های سازگار را انتخاب کنید.

در نهایت، کانکتورهای TS، TRS و TRRS  (در اندازه‌های مختلف) در برخی از میکروفون‌های مصرف‌کننده مانند کارائوکه و میکروفون‌های گوشی استفاده می‌شوند.

برخی از اتصالات رایج دیگر در ادامه لیست شده‌اند:

  • اتصال USB
  • اتصال Type-C
  • اتصال  Lightning
  • اتصال بی سیم
  • اتصال جک 3.5 میلی متر

سناریوهای مختلف

بعضی از کاربران به میکروفون دستی نیاز ندارند چون به دستان آزادی نیاز دارند تا در جلوی دوربین آموزش‌هایی را به کاربران ارائه دهند، برای این دست از خریداران میکروفون‌های یقه‌ای گزینه‌ای بهتر می‌تواند باشد، یا برخی از کاربران می‌خواهند در پشت میز بنشینند و سخنرانی داشته باشند که در این حالت میکروفون رومیزی یا میکروفون رو دوربینی گزینه بهتری خواهد بود.

بر این اساس می‌توان انواع میکروفون را به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • میکروفون یقه‌ای
  • میکروفون رومیزی
  • میکروفون روی دوربینی
  • میکروفون گوشی
  • بوم میکروفون
  • میکروفون شاتگان
  • میکروفون گیره‌ای

سایز دیافراگم

معمولاً گفته می‌شود که دیافراگم‌های 1 اینچ به بالا بزرگ و دیافراگم‌های یک دوم این اندازه کوچک هستند و آنچه ما بین این دو قرار می‌گیرد به عنوان دیافراگم متوسط شناخته می‌شود. این نشان می‌دهد که برای ضبط صدا، میکروفون‌های دیافراگم کوچک از کپسول‌های کمی بزرگ‌تر استفاده می‌کنند. این تفاوت اندازه بیشتر برای میکروفون‌های کاندنسر بیان می‌شود چون در مدل‌های دینامیکی نه تولید کننده و نه خریدار اهمیتی به این تفاوت نمی‌دهند.

در اینجا لازم است توجه داشته باشید که انرژی صوتی بیشتری توسط دیافراگم‌های بزرگ‌تر ضبط می‌شود در نتیجه ولتاژ سیگنال بالاتری هم تولید می‌کنند و اصلی‌ترین مزیتی که این دست از محصولات ارائه می‌دهند عملکرد نویز آنها بوده است.

باوجوداینکه میکروفون‌های دیافراگم کوچک پاسخ گذرای عالی؛ پاسخ فرکانسی گسترده‌تر، الگوی پیکاپ سازگارتر را ارائه می‌دهند، کاربرانی که دنبال آواز خواندن هستند میکروفون‌های دیافراگم بزرگ را انتخاب می‌کنند چون صدای شبیه به خودشان را رکورد می‌کند. میکروفون‌های دیافراگم محصولات مورد علاقه ووکالیست ها می‌باشد چون باعث تمرکز بهتر آنها می‌شود. شما می‌توانید از آنها برای سازهای سولو و افزایش تن‌های Bright استفاده کنید.

PAD

PAD مخفف عبارت Passive Attenuation Device است. اگر سیگنال دریافتی از کپسول خیلی قوی باشد، مدار در میکروفون‌های اکتیو ممکن است بیش از حد بارگذاری شود و باعث اعوجاج سیگنال صوتی شود. پدها سطوح سیگنال را قبل از فرایند تقویت اکتیو کاهش می‌دهند تا از بارگذاری بیش از حد مدار میکروفون جلوگیری کنند.

انتخاب یک میکروفون با گزینه پد (یا گزینه‌های متعدد پد) می‌تواند به ما کمک کند تا به سطح ورودی مورد نظر در پیش تقویت کننده میکروفون دست یابیم و از قطع شدن در موقعیت‌های SPL بالا جلوگیری کنیم.

فیلتر بالا گذر

یک فیلتر بالا گذر به طور مؤثر پاسخ فرکانس یک میکروفون را در زیر یک نقطه تنظیم شده مشخص قطع می‌کند و فقط به فرکانس‌های بالای این نقطه اجازه می‌دهد تا به عنوان سیگنال صوتی "عبور" کنند. فیلترهای بالا گذر انرژی ناخواسته و اضافی را حذف می‌کنند که در غیر این صورت سیگنال صوتی را کاهش می‌دهد.

 مزیت میکروفون با سوئیچ فیلتر بالا گذر داخلی این است که می‌توانیم اطلاعات پایین رده را در منبع حذف کنیم. این در نهایت می‌تواند منجر به سیگنال میکروفون تمیزتر با سطوح سیگنال مناسب‌تر شود.

EQ Switch

اگرچه به اندازه فیلترهای بالاگذر رایج نیست، برخی از میکروفون‌ها سوئیچ‌های EQ Switch را ارائه می‌دهند. باز هم، این سوئیچ‌ها به طور مؤثر پاسخ فرکانس میکروفون را تغییر می‌دهند و سیگنال میکروفون را در منبع "اکولایز" می‌کنند.


کاربردهای رایج: میکروفون ضبط آلات موسیقی

برای اطلاعات بیشتر شما، اجازه دهید برخی از برنامه‌های رایج میکروفون را در نظر بگیریم و اینکه چه نوع میکروفونی برای آنها مناسب‌تر است. در این بخش، ما در مورد کاربردهای رایج میکروفون زیر بحث خواهیم کرد:

میکروفون ضبط صدا برای آواز

کیفیت صدای خوانندگان از خواننده‌ای به خواننده دیگر متفاوت است. تا حدودی به همین دلیل است که بسیاری از میکروفون‌ها میکروفون‌های صوتی خوبی در نظر گرفته می‌شوند.

هنگامی که صحبت از اجرای زنده آوازی به میان می‌آید، میکروفون‌های داینامیک کاردیوئید اغلب انتخاب اجراکنندگان هستند. آنها به لطف پاسخ فرکانسی و الگوی قطبی کاردیوئید قوی و مقاوم در هستند.

میکروفون‌های بی سیم نیز برای خواننده‌های زنده رایج است.

در استودیو، خواننده‌ها اغلب در مقابل میکروفون‌های خازنی با دیافراگم بزرگ قرار می‌گیرند. هر دو میکروفون حالت جامد و تیوب میکروفون‌های صوتی استودیویی رایج هستند.

آوازهای سبک جیغ اغلب از طریق میکروفون‌های داینامیک روی صحنه و استودیو بهترین صدا را دارند. صدای رپ از طریق میکروفون‌های داینامیک زنده و LDCها در استودیو عالی است.

در اتاق‌ها و جاهای تنگ، گاهی اوقات از کندانسورهای شاتگان، هیپرکاردیوئید و سوپرکاردیوئید استفاده می‌شود، اگرچه باید برای کاهش انعکاس مراقب بود.

میکروفون پادکست 

هنگام تنظیم یک سیستم آدرس عمومی (PA) برای سخنرانی عمومی، میکروفون انتخابی اغلب یک میکروفون دستی با سیم یا بی سیم داینامیک است. میکروفون‌های Podium نیز رایج هستند که معمولاً میکروفون‌های خازنی مینیاتوری هستند.

برای جلوگیری از انعکاس، این میکروفون‌ها معمولاً دارای یک الگوی قطبی کاردیوئید هستند.

میکروفون‌های دستی سیمی و بی سیم در استریم رایج هستند. این میکروفون‌ها اغلب دارای کپسول‌های دینامیک یا کندانسور با الگوی قطبی همه‌جانبه هستند، مخصوصاً در موقعیت‌های مصاحبه.

در استودیو، خواه در حال ضبط پادکست، کتاب صوتی یا صداگذاری باشید، خازن‌های دیافراگمی بزرگ معمولاً انتخابی عالی هستند.

هنگام ضبط ADR در استودیو، اغلب ایده آل است که از همان میکروفون‌هایی استفاده کنید که در طول فیلم‌برداری برای بازیگر استفاده می‌شد. این اغلب به معنای یک میکروفون شاتگان و یک میکروفون لاوالیر است.

وقتی صحبت از بازیگری به میان می‌آید، میکروفون‌های لاوالیر انتخابی برای ضبط و تقویت صدا هستند. میکروفون‌های لاوالیر همچنین به طور گسترده در تولید فیلم / سریال / نمایش‌های خانگی برای ضبط صدای بازیگران، مصاحبه کنندگان و غیره استفاده می‌شود.

هنگامی که از طریق اینترنت از طریق برنامه‌های کنفرانس ویدئویی و/یا صوتی صحبت می‌کنید، یک میکروفون USB خوب در بهبود کیفیت صدا در دستگاه شما معجزه می‌کند. همان‌طور که گفته شد، میکروفون‌های دیگر، زمانی که با یک رابط صوتی ترکیب شوند، احتمالاً نتایج بهتری خواهند داشت.

میکروفون اجرا درام

درام‌ها سازهای نسبتاً متنوعی هستند. کیت‌های درام دارای چندین درام مختلف برای ضبط صدا هستند.

هنگام گرفتن کیت کامل درام با یک میکروفون اتاقی یا چند میکروفون اتاقی، خازن‌های دیافراگمی بزرگ و میکروفون‌های ریبون انتخاب‌های محبوبی هستند.

میکروفون‌های PZM/Boundary برای ضبط صدای کیت‌های کامل و اتاق بسیار رایج هستند.

درام‌های ضربه‌ای اغلب با یک یا چند میکروفون داینامیک به صورت نزدیک می‌شوند. مهم است که میکروفونی را انتخاب کنید که بتواند به طور مؤثر ضربات ضربه پایین را به تصویر بکشد و در عین حال صدای ضربه زن را نیز بگیرد. مطمئن شوید که میکروفون می‌تواند میزان حرکت هوا را در داخل و اطراف ضربه بدون بارگذاری بیش از حد تحمل کند.

درام‌های دام معمولاً با یک یا چند میکروفون داینامیک یک طرفه (کاردیوئید، هیپرکاردیوئید، سوپرکاردیوئید) ساخته می‌شوند.

میکروفون گیتار

آمپلی‌فایرهای گیتار معمولاً با میکروفون‌های داینامیک به صورت زنده شبیه‌سازی می‌شوند، البته اگر اصلاً میکروفن‌های آن‌ها ضبط شده باشند. میکروفون‌های داینامیک اغلب از نزدیک در استودیو استفاده می‌شوند، در حالی که میکروفون‌های ریبون را می‌توان در فاصله دور استفاده کرد.

آمپ‌های گیتار اغلب با میکروفون‌های داینامیک یا ریبون به صورت زنده شبیه‌سازی می‌شوند. در استودیو می‌توان از انواع میکروفون‌ها برای ضبط صدای آمپ گیتار در فواصل مختلف استفاده کرد.

میکروفون استرینگ

سیم‌های آکوستیک معمولاً وقتی با میکروفون‌های خازنی یا ریبون ضبط می‌شوند، بهترین صدا را دارند. کندانسورهای دیافراگمی کوچک هنگام میکینگ نزدیک رایج هستند، در حالی که میکروفون‌های دیافراگمی بزرگ و ریبون هنگام میکینگ از راه دور یا میکینگ مجموعه‌ای از نوازندگان سازهای زهی رایج هستند.

هنگامی که از گزینه‌های میکروفون گیره‌ای بر روی سازهای زهی استفاده می‌شود، میکروفون‌های خازنی مینیاتوری رایج هستند. توجه داشته باشید که پیکاپ‌های سازهای زهی آکوستیک اغلب پیزوالکتریک هستند.

میکروفون ساز برنجی

سازهای برنجی، زمانی که به صورت نزدیک شبیه سازی می‌شوند، معمولاً این کار را با میکروفون‌های داینامیک کاردیوئید یا خازنی انجام می‌دهند. میکروفون‌های گیره‌ای معمولاً داینامیک یا خازنی هستند.

هنگام ضبط در استودیو از راه دور، میکروفون‌های ریبون می‌توانند صدایی باورنکردنی بر روی سازهای برنجی داشته باشند.

میکروفون سازهای بادی چوبی

مانند سازهای برنجی، سازهای بادی چوبی اغلب با میکروفون‌های داینامیک کاردیوئید یا کندانسور ترکیب می‌شوند. میکروفون‌های گیره‌ای معمولاً داینامیک یا خازنی هستند.

همچنین، هنگام ضبط در استودیو از راه دور، میکروفون‌های ریبون می‌توانند صدایی باورنکردنی در سازهای بادی چوبی داشته باشند.

میکروفون پیانو

پیانوها در هر نوع و اندازه‌ای اغلب با میکروفون‌های خازنی با دیافراگم بزرگ ساخته می‌شوند. این امر در مورد میکینگ نزدیک و میکینگ از راه دور صادق است. هنگامی که سازهای دیگر پیانو را همراهی می‌کنند، اغلب از میکروفون‌های کاردیوئید استفاده می‌شود. اگر فضا از نظر آکوستیک خوشایند است (که اغلب در مورد پیانوها صدق می‌کند)، شاید یک میکروفون LDC همه جهته انتخاب بهتری باشد.

میکروفون‌های خازنی با دیافراگم کوچک نیز گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای میکینگ پیانو هستند.


لوازم جانبی میکروفون

بادگیر و پاپ فیلتر میکروفون

به منظور مقابله با واپیچش حاصل از صداهای شدید ناشی از دمیدن، نفس کشیدن، باد، حروف صفیری مانند س و ش و حروف انسدادی مانند ب و پ طراحی شده‌اند بادگیر جلوی میکروفن نصب می‌شود و پاپ فیلتر بر روی میکروفن قرار می‌گیرد. پاپ فیلتر در مقابل صداهای دمیدنی و ناگهانی مؤثرتر عمل می‌کند. بادگیرها و پاپ فیلترها روی پاسخ صوتی میکروفن تأثیر می‌گذارند و کمی از فرکانس‌های بالا را کاهش می‌دهند و به منظور جبران این کاهش باید فرکانس‌های بالا را تقویت کرد.

لرزه گیر

از آنجایی که اجسام جامد رساناهای صوتی خوبی هستند، همواره این خطر وجود دارد که ارتعاشات ناخواسته از پایه میکروفن به میکروفن منتقل شوند. برای حل این مشکل باید از لرزه گیر استفاده کرد. لرزه گیر وسیله‌ای است که با معلق نگه داشتن میکروفن در هوا به طور مکانیکی آن را از پایه جدا می‌کند. بعضی از میکروفن‌ها دارای لرزه گیر داخلی هستند.

پایه میکروفون

میله‌ای از جنس فایبر گلاس یا فلزی مقاوم و سبک که میکروفن بر روی آن نصب می‌شود. پایه‌های میکروفن هم در انواع مختلف و تقریباً برای تمام کاربردهای ممکن در دسترس هستند.

نام دیگر پایه‌های بزرگ میکروفن بوم است. دو نوع بوم دستی (3 تا 5 متر) و پایه دار (7 متر یا بیشتر) وجود دارد.


قیمت میکروفون

هر کسی که قصد خرید دارد، قیمت میکروفون یکی از فاکتورهایی است که به آن توجه می‌کند. برخی از کاربران فکر می‌کنند که هر چقدر قیمت میکروفون بالاتر باشد گزینه بهتری را می‌توانند در اختیار داشته باشند، اما همیشه این‌طور نیست.

تولیدکنندگانی مانند سارامونیک، میکروفون‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهند که اکثراً مقرون به صرفه هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. این محصولات ارزش خوبی را ارائه می‌دهند.

توجه داشته باشید که آسارایان نماینده فروش میکروفون‌های سارامونیک در ایران است و شما می‌توانید خریدی بدون واسطه را از طریق این سایت داشته باشید.

لازم است توجه داشته باشید که انتخاب میکروفون برای خرید به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که شامل مشخصات فنی، قیمت، زیبایی، کاربر و بسیاری عوامل دیگر دارد. باید اطمینان حاصل کنید که میکروفونی که انتخاب کرده‌اید نیازهای فعلی و آینده شما را برآورده می‌کند. سرمایه گذاری روی یک میکروفون خوب معمولاً هزینه خوبی را می‌طلبد. گاهی اوقات صرفه جویی ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد اما در طولانی مدت رضایت بخش نخواهد بود.


نظرات کاربران
(7)
  • عالی بود اطلاعات جالبی داشت خیلی میکرفن دوست دارم مخصوصا نوع استودیویی که قرار یکی تهیه کنم

    پاسخ مدیر:

    درود جناب نژادکی

    ممنون برای نظر خوبتون و آسارایان برای تاسیس استودیوی شما آرزوی موفقیت می کند.

  • مقاله کاملی بود و توضیحات پر نکته ای داشت سارامونیک میکروفن های بسیم شون تا چند متری جواب میدن مثلا از 30 تا 50 متر جواب میدن و اگر نمیدن بایدچه کاری انجام بدیم که دچار مشکل نشیم ممنون از شما

    پاسخ مدیر:

    سپاس از شما دوست عزیز

    برای پیشنهاد خرید بهتر است شما با کارشناسان آسارایان به شماره 88931848 تماس بگیرید.

  • من که تازکی شروع به کار کردم برای پادکست چندین بار میکروفن مو عوض کردم راضی نبودم تا این که این مقاله شما داخل تلگرام دیدم اتفاقی که بسیار کمک کرد برند سارامونیک به شناسم و خرید کنم که خیلی راضیم و ممنون برای مقاله تون

    پاسخ مدیر:

    درود بر شما چه اتفاق خوب و خیری افتاد برای شما

    واقعا این موارد برای ما لذت بخش است برای اینکه ما روی جمع آوری اطلاعات مقالات بیشتر وقت می زاریم و دقت می کنیم.

  • مقاله عالی بود ،درباره میکروفن ها مفاهیم و اطلاعات خیلی خوبی قرار داشت داخلش و من یه سری وسیله میخوام شما فاکتور رسمی ارائه میدین برای میکروفن و لوازم جانی میکروفن؟

    پاسخ مدیر:

    درود بر شما 

    سپاس از همراهی شما بله شرکت ارمغان فناوری آسارایان آماده ارائه هر محصول به همراه فاکتور رسمی می باشد.

  • ممنونم بابت مقاله خوبتون من میخوام با گوشی همراهم فیلم تهیه کنم، آیا میکروفونی برای این منظور موجود هست که من بتونم تهیه کنم؟ چون میکروفون های موبایل کیفیت خوبی نداره من یه مدل دیدم تو سایتتون SmartMic این چطوره؟

    پاسخ مدیر:

    درود بر شما 

    اتفاقا پیشنهاد ما به شما همین مدل SmartMic از برند میکروفون های سارامونیک است، و کیفیت بسیار خوبی دارد.

  • سلام من یه راهنمای میخواستم یک میکروفن برای ضبط موسیقی و پادکست خواستم بدونم این مدل
    SR-M500 یا SR-MV2000
    این مدل بهتر هست و نظر شما برای ضبط صدا چه مدل میکروفی هستش؟

    پاسخ مدیر:

    درود بر شما 

    پشنهاد ما برای شما SR-MV2000 هستش جناب امیریان که برای پادکست و ضبط موسیقی به کار بیشتر نزدیک هستش 

  • سلام درود به شما
    من یک سری میکروفن برای برنامه تئاتر میخواستم پیشنهاد شما چیه من خودم بین UwMic9 Kit7 این مدل و این مدل UwMic9 TX9 البته من فقط یقه ای میخوام ممنون میشم راهنمایم کنید

    پاسخ مدیر:

    سلام ممنون از شما 
    پیشنهاد ما برای شما UwMic9 Kit7 این مدل سارامونیک هستش که با  مشخصاتی فرمودین این به کار شما میاد

دیدگاه خود را بنویسید
*
*