چرا لپ تاپ‌ های جدید تنها پورت USB Type-C دارند؟

آسارایان 1400/11/08 بدون نظر

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که لپ تاپ‌های مدرن چگونه این‌قدر نازک و قابل حمل شده‌اند؟ علت حذف پورت‌های متعدد لپ تاپ‌های جدید چیست؟ و چرا لپ تاپ‌های جدید فقط یک پورت USB Type-C دارند؟ یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌های طراحی که باعث می‌شد تولیدکنندگان نتوانند دستگاه‌های خود را باریک‌تر کنند، نیاز به قرار دادن طیف وسیعی از پورت‌های قدیمی و اختصاصی در بدنه لپ تاپ بود، با پورت‌های خروجی ویدئو و اتصال به شبکه اغلب لپ تاپ‌ها دارای بدنه به طور قابل توجهی بلندتر و ضخیم‌تر بودند. برای غلبه بر این دسته از مشکلات تولیدکنندگان ترجیح دادند از پورت Type-C استفاده کنند. در ادامه به مزایای استفاده از پورت USB-C در لپ تاپ‌های جدید اشاره خواهیم کرد:

USB-C یک راه جدید و نازک‌تر برای اتصال است

عامل اصلی کاهش ضخامت و تعداد پورت‌های مورد نیاز برای اتصال اکسترنال؛ اجرای استاندارد USB-C بود. گرچه USB-A در اوایل دهه 2000 به عنوان یک رابط ورودی و خروجی مورد توجه قرار گرفت، اما فاقد قابلیت‌های انتقال داده و انرژی برای تبدیل شده به یک رابط اتصال عمومی بود و استفاده را به حافظه اکسترنال؛ چاپگر و سایر اتصالات جانبی محدود می‌کرد. انتشار استاندارد USB-C در سال 2014 به دنبال رفع این کاستی‌ها و در عین حال کاهش ردپای فیزیکی نسل قبلی تقریباً 20 ساله خود بود. نتیجه یک رابط بود که تعدادی از پورت‌ها و رابط‌های موجود را تقریباً اضافه می‌کرد (مخصوصاً وقتی در لپ تاپ، تبلت و سایر دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شد).

پورت type-C بروی لپ تاپ های جدید چه مزیتی نسبت به پورت های قدیمی دارد؟

USB-C چیست؟ و چرا محبوب شد؟

USB-C به مشخصات کابل USB Type-C و مبدل USB Type-C اشاره دارد که توسط انجمن USB-IF توسعه یافت. این انجمن مشخصات، الزامات اجرای پورت و کانکتورهای باریک و برگشت‌پذیر USB-C را تعیین می‌کند و از سازگاری بین دستگاه‌ها و سازندگان اطمینان می‌دهد.

پورت تایپ C یک کانکتور فیزیکی جدید و کوچک دارد (تقریباً به اندازه یک اتصال micro USB). خود کانکتور USB-C می‌تواند از استانداردهای جدید و هیجان‌انگیز USB مانند USB 3.1 و تحویل برق USB (USB PD) پشتیبانی کند.

 کانکتور استاندارد USB که بیشتر با آن آشنا هستید USB Type-A است. حتی زمانی که از USB 1 به USB 2 و به دستگاه‌های مدرن USB 3 منتقل شدیم، این رابط ثابت مانده است. مثل همیشه حجیم است و فقط به یک طریق وصل می‌شود. اما با کوچک‌تر شدن و نازک‌تر شدن دستگاه‌ها، این پورت‌های بزرگ USB در آنها جا نمی‌گیرند. این باعث ایجاد بسیاری از اشکال دیگر کانکتور USB مانند کانکتورهای Micro و Mini شد.

پورت USB Type C یک استاندارد اتصال جدید ارائه می‌دهد که بسیار کوچک است. اندازه آن تقریباً یک سوم یک پورت USB Type-A قدیمی است. درگاه یو اس بی تایپ سی یک استاندارد اتصال واحد است که هر دستگاهی باید بتواند از آن استفاده کند. شما فقط به یک کابل نیاز دارید، چه یک هارد اکسترنال را به لپ تاپ خود وصل کنید یا گوشی هوشمند خود را از شارژر USB شارژ کنید. پورت تایپ سی یک کانکتور به اندازه کافی کوچک است که می‌تواند در یک گوشی هوشمند فوق‌العاده نازک قرار گیرد، اما همچنین به اندازه کافی قدرتمند است که تمام لوازم جانبی مورد نظر شما را به لپ تاپ متصل کند. خود کابل دارای کانکتورهای USB Type-C یک شکل و اندازه در هر دو طرف است و به همین علت به آن برگشت‌پذیر می‌گویند.

بنابراین دیگر لازم نیست کانکتور را حداقل سه بار به دنبال جهت گیری صحیح بچرخانید. این یک اتصال USB واحد است که همه دستگاه‌ها باید از آن استفاده کنند، بنابراین شما مجبور نخواهید بود تعداد زیادی کابل USB با شکل‌های مختلف کانکتور را برای دستگاه‌های متنوع خود خریداری و نگهداری کنید و دیگر پورت‌های بزرگی نخواهید داشت که فضای غیرضروری را در دستگاه‌های نازک‌تر اشغال کنند.

پورت‌های USB Type-C همچنین می‌توانند انواع پروتکل‌های مختلف را پشتیبانی کنند، که به شما امکان می‌دهد آداپتورهایی داشته باشید که می‌توانند HDMI، VGA، DisplayPort یا انواع دیگر اتصالات را از همان پورت USB واحد داشته باشند.

در جدول زیر شما می‌توانید مقایسه‌ای از پورت USB-C با سایر استانداردهای قبل را مشاهده کنید:

جدول مقایسه نسخه های USB

ورژن

پن‌های باند

تحویل برق

نوع کانکتور

USB 1.0/1.1

1.5Mbps/12Mbps

5V, 500mA

Type-A to Type-A,

Type-A to Type-B

USB 2.0

480Mbps

5V, 500mA

Type-A to Type-A,

Type-A to Type-B

USB 3.0

5Gbps

5V, 900mA

Type-A to Type-A,

Type-A to Type-B

USB 3.1

10Gbps

5V, up to 2A,

12V, up to 5A,

20V, up to 5A

Type-C to Type-C,

Type-A to Type-C

با توجه به جدول بالا می‌توان از زمان انتشار اولیه USB این تکامل را متوجه شد که هر نسخه جدید USB معمولاً سرعت انتقال و تحویل انرژی خود را افزایش می‌دهد. با مطالعه ادامه مطلب می‌توانید علت محبوبیت USB-C را درک کنید:

قابلیت‌های ویدئویی

یکی از قابلیت‌های ارتقا یافته USB-C، افزایش سرعت انتقال داده (تا 10 گیگابیت در ثانیه) است که امکان انتقال ویدئو با وضوح بالا را از طریق کابل USB-C فراهم می‌کند. در جایی که ممکن است لپ‌تاپ قبلاً یک کانکتور VGA، HDMI یا DisplayPort بسیار بزرگ‌تر داشته باشد، یک پورت USB-C بسیار کوچک‌تر می‌تواند با استفاده از یکی از این پروتکل‌ها ویدئو را حمل کند و همچنان می‌تواند اطلاعات را به یک هاب خارجی (مانند هاب باسئوس) یا مستقیماً به یک مانیتور ارسال کند.

پورت type-C بروی لپ تاپ های جدید چه مزیتی نسبت به پورت های قدیمی دارد؟

تحویل برق

مسلماً قوی‌ترین مزیت پورت USB Type-C توانایی آن در انتقال قدرت بیشتر به دستگاه‌ها نیست، بلکه ارائه جریان برق دو جهته است. پروتکل Power Delivery (PD) مطابق با مشخصات USB-C ساخته شده است که در مجموع هشت پین در داخل کانکتور و کابل را برای انتقال برق اختصاص می‌دهد و قادر است در مجموع تا 100 وات (5 آمپر / 20 ولت) را روی یک کابل حمل کند. این برای جایگزینی کانکتورهای بزرگ اختصاصی برق در اکثر لپ‌تاپ‌ها کافی است، با یک پورت USB-C می‌توان به طور هم‌زمان انتقال داده و انرژی را مدیریت کرد و از آنجایی که یک کابل USB-C در هر دو انتهای خود کانکتورهای یکسانی دارد، بدون توجه به اینکه کدام انتها به لپ‌تاپ یا شارژر شما وصل شده است، وظیفه انتقال داده یا برق را انجام می‌دهد.

مبدل و کابل های USB Type C

داده‌ها، تجهیزات جانبی و درگاه تایپ سی

اکثر مردم USB را به عنوان راهی برای اتصال لوازم جانبی (مانند حافظه خارجی، دستگاه‌های ورودی، یا چاپگرها) به دستگاه‌های خود می‌شناسند. حذف پورت USB-A قدیمی‌تر و بزرگ‌تر از لپ‌تاپ‌ها به روند باریک‌تر شدن و سبک‌تر شدن آنها کمک کرده است، و خبر خوب این است که USB-C با تمام دستگاه‌های USB فعلی شما سازگار است، که به راحتی می‌توان آن‌ها را با یک هاب یا آداپتور متصل کرد. ظرفیت بالای انتقال داده USB-C به این معنی است که برای اکثر دستگاه‌های USB-A هیچ محدودیتی در عملکرد وجود نخواهد داشت.

پورت type-C و کاربرد های آن

اتصال به شبکه و درگاه تایپ C

اگرچه وای‌فای روش اتصال شبکه ترجیحی اکثر مردم است، اما برخی از محل‌های کار، هتل‌ها یا مراکز کنفرانس هنوز فقط اتصالات اینترنت کابلی را ارائه می‌دهند. با توجه به اینکه اترنت یکی از بزرگ‌ترین پورت‌های قدیمی است، حذف آن تا حد زیادی باعث کاهش ضخامت لپ تاپ می‌شود، یک درگاه USB Type-C همچنین می‌تواند اتصال اترنت را از طریق یک هاب یا آداپتور انجام دهد.

استفاده از درگاه USB Type C در لپ تاپ‌های مدرن به طور قابل توجهی اندازه و وزن دستگاه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و دستگاهی قابل حمل تر را به ویژه برای افرادی که دائماً در حال جابه‌جایی هستند فراهم می‌کند. انتخاب یک هاب با مشخصات بالا مانند هاب‌های USB-C موجود در فروشگاه آسارایان می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین عملکرد را از یک پورت USB-C برای به حداکثر رساندن بهره وری و کارایی داشته باشید.

برای دسترسی به درگاه‌های بیشتر مانند پورت USB و پورت HDMI و درگاه‌های صوتی و پورت شبکه، راهکار چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم برای استفاده از پورت‌های USB، HDMI، پورت‌های صوتی و شبکه بیشتر شما می‌توانید از هاب (مانند هاب ویولینک)، داک استیشن (مانند داک استیشن آتن) و یا آداپتور و مبدل USB Type-Cاستفاده کنید. به خاطر اینکه برخی از کاربران داک استیشن و هاب را با هم اشتباه می‌گیرند در ادامه تعریفی کوتاه از هر کدام از آنها خواهیم داشت و نمونه‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد.

خرید داک استیشن اوریکو ، قیمت داک استیشن ویولینک در فروشگاه آساریان

داک استیشن عملکرد دستگاه‌های قابل حمل شما را گسترش می‌دهند و آن را به یک جایگزین دسکتاپ تبدیل می‌کنند. یک داک استیشن از طریق Thunderbolt 4، Thunderbolt 3، USB-C یا USB-A متصل می‌شود و انرژی مورد نیاز را برای دستگاه‌های شما فراهم می‌کند. برخلاف اکثر هاب‌ها (مانندهاب اوریکو) ، داک استیشن‌ها (مانند داک استیشن باسئوس) به پریز وصل می‌شوند، بنابراین می‌توانند برق لپ تاپ شما (تا 100 وات بسته به مدل) و دستگاه‌های جانبی را تأمین کنند.

خروجی ویدئو در داک‌ها استاندارد است و اغلب از یک یا چند نمایشگر پشتیبانی می‌کند. پورت‌های ویدئویی پشتیبانی شده از یک داک به داک دیگر می‌توانند بین DisplayPort، mini DisplayPort، HDMI، DVI یا VGA با رزولوشن تا سه برابر 4K @ 60Hz متفاوت باشند. داک‌ها همچنین از اترنت گیگابیتی، انواع اتصالات صوتی، کارت خوان‌های SD و غیره پشتیبانی می‌کنند.

برای اطلاع از موجود بودن یا قیمت روز می‌توانید از منوی شاخه های فروشگاه آسارایان محصولات را بازدید کنید یا با کارشناسان فروش باتجربه آسارایان در تماس باشید و همچنین می‌توانید از چت آنلاین پاسخ سوالات خودرا بگیرید.

خرید هاب باسئوس ، قیمت هاب ویولینک در فروشگاه آساریان

هاب‌ USB تعداد پورت‌های دستگاه شما را افزایش می‌دهند. خواه USB-A یا USB-C باشد، این هاب‌ها به عنوان تقسیم کننده عمل می‌کنند تا به شما امکان دهند دستگاه‌های بیشتری را به یک پورت معین وصل کنید. این هاب‌ها معمولاً برق را از لپ‌تاپ می‌گیرند و وزن سبک و اندازه کوچک آنها حمل را ساده می‌کند. هاب‌ها راه حل مناسبی برای افزایش قدرت پورت‌های موجود (چه روی لپ تاپ یا سیستم دسکتاپ) شما هستند. آنها قابلیت اتصال Plug & Play را دارند و اطمینان می‌دهند که همیشه یک پورت برای اتصال و/یا شارژ یک دستگاه جانبی دیگر وجود دارد.

شما می‌توانید از منوی شاخه های فروشگاه آسارایان محصولات را بازدید کنید یا با کارشناسان فروش آسارایان در تماس باشید و همچنین می‌توانید از چت آنلاین پاسخ سوالات خودرا به سرعت دریافت کنید.

 


 

 منابع: moshi ، gadgetmatch، howtogeek و kensington