معرفی رایج ترین پورت های کامپیوتر و موبایل و روش‌ های تبدیل درگاه ها

آسارایان 1400/12/03 بدون نظر

همه کامپیوترهای امروزی تقریبا از پورت‌های یکسانی استفاده می‌کنند. اگرچه تفاوت‌هایی بین کامپیوتر‌های دسکتاپ، لپ تاپ ها، موبایل‌ها و دستگاه‌های مختلف وجود دارد، اما همه این دستگاه ها، دارای پورت‌های مشترکی هستند که امکان اتصال آن‌ها به یکدیگر را فراهم می‌سازد. وقتی پورت‌های مختلف را بشناسید، به سادگی متوجه می‌شوید که چه دستگاه‌هایی را می‌توانید به یکدیگر متصل کنید. برای اینکه روش تبدیل پورت‌ها به یکدیگر را بدانید، نخست باید انواع پورت‌های کامپیوتر را بشناسید. تبدیل انواع پورت‌های کامپیوتر و موبایل به یکدیگر با استفاده از انواع مبدل کامپیوتر و موبایل صورت می‌گیرد. البته همه پورت‌ها لزوما به یکدیگر قابل تبدیل نیستند. برای شناخت انواع پورت‌های کامپیوتر در ادامه با آسارایان همراه باشید.

پورت های کامپیوتر و موبایل و دستگاه های الکترونیکی

آشنایی با پورت و انواع پورت‌های کامپیوتر

قبل از پرداختن به انواع پورت‌های کامپیوتر بهتر است ابتدا ببینیم پورت چیست و چه انواعی دارد. پورت (Port) یک رابط بین کامپیوتر و دستگاه‌های جانبی آن مثل موس، صفحه کلید، مانیتور، چاپگر، بلندگو، درایو فلش و ... است. پورت کامپیوتر یا پورت ارتباطی، مسئول ارتباط بین کامپیوتر و دستگاه جانبی آن است. پورت‌های کامیپوتر را از جنبه‌های گوناگون می‌توان دسته بندی کرد. دسته بندی از نظر نوع داده، یکی از رایج ترین دسته بندی پورت هاست. پورت‌ها از نظر داده‌های انتقالی به پورت‌های تصویری (HDMI، VGA، DVI و...)، پورت‌های صوتی (AUX، RCA و ...)، پورت‌های عمومی (USB و...)، پورت‌های شبکه (RJ45، RJ11 و ...)،‌ پورت‌های قطعات کامپیوتر (PCIe، SATA و ...) و انواع دیگر تقسیم می‌شوند.


چطور انواع پورت را به یکدیگر تبدیل کنیم؟

پاسخ به این سوال ساده است؛ با استفاده از انواع مبدل کامپیوتر و موبایل! پورت‌هایی که کاربرد مشترک دارند،‌ عمدتا به یکدیگر قابل تبدیل هستند. برای مثال، اکثر پورت‌های تصویری را می‌توان به یکدیگر تبدیل کرد. تبدیل پورت‌ها به یکدیگر با استفاده از انواع مبدل کامپیوتر و موبایل صورت می‌گیرد. برای تبدیل پورت‌ها به یکدیگر ابتدا باید سازگاری پورت‌ها با یکدیگر را بررسی کنید.

داک استیشن دستگاه لوازم جانبی است که دستگاه دیگر را بهم وصل می کند

معرفی انواع پورت‌های کامپیوتر و روش تبدیل پورت‌ها به یکدیگر

پیش از توضیح روش‌های تبدیل پورت‌ها به یکدیگر، بهتر است شما را با انواع پورت کامپیوتر و موبایل و کاربرد هر کدام آشنا کنیم. همچنین برای شما ذکر می‌کنیم که هر پورت، قابلیت تبدیل به چه پورت‌هایی را داراست.

پورت USB

نام پورت USB به عنوان رایج‌‌ترین پورت در بین انواع پورت‌های کامپیوتر، مخفف سه کلمه "Universal Serial Bus" است که انواع متنوعی دارد. پورت‌های USB برای اهداف زیادی مانند تبادل داده، اتصال دستگاه‌های جانبی (پرینتر، صفحه کلید، هارد اکسترنال، ماوس، اسکنر) و همچنین رابط برای شارژ دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال و ... استفاده می‌شوند. در ادامه انواع رایج پورت‌های یو اس بی را ذکر می‌کنیم.


 پورت USB A

پورت USB-A در بسیاری از دستگاه‌ها مانند لپ‌تاپ، کنسول‌های بازی، تلویزیون‌ها و ... وجود دارد و امکان ارسال و دریافت داده‌ و برق را فراهم می‌کند. پورت‌های یو اس بی رایج‌‌ترین پورت در بین انواع پورت‌های کامپیوتر و موبایل هستند که با استفاده از این نوع پورت می‌توانید باتری دستگاه خود را شارژ کنید و اطلاعات را با سرعت نسبتا بالایی انتقال دهید. یک مثال از زمانی که ممکن است از هر دو قابلیت این پورت استفاده کنید، زمانی است که تلفن خود را به پورت USB خودرو وصل می‌کنید. با استفاده از کابل USB، می‌توانید تلفن خود را شارژ کنید و همزمان موسیقی ذخیره شده روی گوشی را پخش کنید.

به دلیل سازگاری پورت یو اس بی با انواع مختلف داده ها، امروزه پورت یو اس بی را می‌توان با استفاده از مبدل USB به پورت‌های دیگر تبدیل کرد. با توجه به عمومی بودن پورت USB و قابلیت انتقال همه داده‌های شبکه، تصویر، صدا، برق و .... این پورت قابلیت تبدیل به انواع وسیعی از پورت‌های ارتباطی را داراست. مبدل USB‌ به HDMI یکی از رایج ترین انواع مبدل‌های USB است که برای انتقال صوت و تصویر به صورت همزمان استفاده می‌شود.

مبدل USB به PS2 برای اتصال ماوس و کیبوردها به پورت PS2 استفاده می‌شود. مبدل USB به USB micro و مبدل USB به USB type C همان کابل‌های شارژر گوشی‌ها هستند که برای انتقال داده نیز استفاده می‌شوند. مبدل USB به AUX نیز برای تبدیل رابط صوتی و انتقال صوت استفاده می‌شود. البته پورت یو اس بی به عنوان یک پورت عمومی، به انواع دیگری از پورت‌ها نیز قابل تبدیل است.

پورت USB چیست و چه نسخه هایی دارد؟

 پورت USB mini

مینی یو اس بی بسیار کمتر از microUSB استفاده شده است و کمی بزرگتر از آن است. این پورت در برخی از هارد دیسک‌های اکسترنال، کنترلرهای بازی (مثل گیم پد PS3) و سایر لوازم جانبی یافت می‌شود. پورت mini USB را به عنوان یک پورت رایج در هیچ کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمندی نخواهید دید. با استفاده از مبدل USB mini به USB micro می‌توان این پورت را به نوع رایج‌‌تر یعنی یو اس بی میکرو تبدیل کرد.

پورت usb مینی چیست و چه کاربردی دارد؟

پورت USB micro

این پورت کوچک کانکتور شارژ تلفن‌های هوشمند و تبلت هاست و معمولا آن را در لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ‌ نمی‌بینید. پورت‌های میکرو USB معمولی از سرعت USB 2.0 (480 مگابیت در ثانیه) پشتیبانی می‌کنند، اما دستگاه‌های کمی از این پورت استفاده می‌کنند. عمدتا هارد دیسک‌های اکسترنال که دارای پورت‌های micro USB 3.0 هستند، از این پورت استفاده می‌کنند. از انواع رایج مبدل این پورت می‌توان به مبدل Micro USB به USB-A اشاره کرد که همان کابل شارژر گوشی‌های اندرویدی قدیمی است.

پورت usb ماکرو چیست و چه کاربردی دارد؟

پورت USB TYPE-C

پورت USB-C بیضی شکل و کوچک‌تر از پورت USB-A است. این استاندارد به عنوان یک استاندارد جدید برای انتقال داده و برق روی یک کابل طراحی شده است. این پورت هیچ جهتی به سمت بالا یا پایین ندارد و دارای کانکتور یکسانی (Reversible) در دو طرف آن است که باعث سهولت استفاده از آن می‌شود. سرعت انتقال این کابل بسیار بیشتر از انواع دیگر پورت‌های USB و در حدود 5 تا 10 گیگابیت بر ثانیه است.

پورت تایپ C یا درگاه USB TypeC چیست و برای چه دستگاه هایی قابل استفاده است؟

پورت تایپ سی نیز یکی از پورت‌های عمومی است که با استفاده از کابل شارژ گوشی‌های اندرویدی جدید یا همان مبدل USB TYPE C  به USB A می‌توان آن را به پورت‌های دیگر تبدیل کرد. البته تایپ سی قابلیت انتقال داده شبکه را نیز دارد و برای این کار می‌توانید از مبدل TYPE C به RJ 45 استفاده کنید. امکان تبدیل پورت تایپ سی به نسخه‌های کوچکتر یو اس بی با مبدل TYPE C به MICRO USB و مبدل TYPE C به MINI USB نیز وجود دارد. همچنین تایپ سی قابلیت انتقال داده تصویری را نیز دارد و برای این کار از مبدل تایپ سی به HDMI یا مبدل TYPE C  به DISPLAY PORT استفاده می‌شود.

مبدل Type C به RJ45 برای انتقال داده‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبدل تایپ سی به AUX برای گوشی هایی که از پورت AUX‌ برخوردار نیستند، بسیار پرکاربرد هستند. مبدل تایپ سی به VGA یکی دیگر از مبدل‌های تصویری پورت TYPE C است. 

داک استیشن برای چه منظوری استفاده می شود؟

داک استیشن یکی از لوازم جانبی کامپیوتر و لپ تاپ است که امکان تبدیل پورت تایپ سی به همه پورت‌ها را می‌دهد. یکی از مهم ترین قابلیت‌های پورت تایپ سی، امکان تبدیل آن به اکثر پورت‌های ارتباطی رایج کامپیوتر و موبایل است و همین امر سبب شده است تا بسیاری از سازندگان لپ تاپ، ورودی تایپ سی را روی محصولات خود به عنوان یک رابط عمومی قرار دهند. با استفاده از پورت تایپ سی و داک استیشن، می‌توانید همه انواع پورت‌های موردنیاز را به لپ تاپ خود متصل کنید. این مسئله همچنین دست شرکت‌های سازنده را برای کاهش تعداد و سایز پورت‌های لپ تاپ‌ها باز می‌گذارد و زمینه ساز ساخت لپ تاپ‌های ظریف تر و باریک تر است.


پورت FIRE WIRE 1394

پورت فایر وایر یا FIRE WIRE 1394 توسط اپل معرفی شد. این پورت برای اتصال دوربین‌های فیلمبرداری و تجهیزات ویدئویی به کامپیوتر قابل استفاده است. این پورت می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را با سریع‌‌ترین سرعت انتقال (400 تا 800 مگابیت در ثانیه) منتقل کند. سه نوع کانکتور 4 پین FireWire 400، کانکتور 6 پین FireWire 400 و کانکتور 9 پین FireWire 800 نیز وجود دارد.

پورت 1394 برای اتصال دوربین‌های فیلمبرداری و تجهیزات ویدئویی به کامپیوتر قابل استفاده است

پورت PCI-E

رابط PCIe که مخفف Pipheral Component Interconnect Express است، یک رابط استاندارد برای اتصال قطعات پرسرعت است. هر مادربرد کامپیوتر دارای تعدادی اسلات PCIe است که می‌توانید از آن‌ها برای افزودن GPU (کارت گرافیک)، کارت‌های RAID، کارت‌های Wi-Fi یا SSD (درایو حالت جامد) استفاده کنید.

این پورت رایج ترین پورت اتصال کارت گرافیک در بین انواع پورت‌های کامپیوتر است. انواع اسلات‌های PCIe موجود در کامپیوتر شما به مادربردی که خریداری می‌کنید، بستگی دارد. از  مبدل PCI E به USB برای اتصال قطعات دارای این پورت به دستگاه دارای پورت یو اس بی استفاده می‌شود. همچنین این پورت قابلیت تبدیل به پورت‌های تصویری را با استفاده از مبدل PCI E به HDMI ، مبدل PCI E به VGA ، مبدل PCI E به DISPLAYPORT و ... را دارد. برای اتصال این پورت به پورت‌های ارتباطی دیگر در کامپیوتر دسکتاپ از مبدل PCI E به SATA استفاده می‌شود.  

پورت PCI-E دارای 4 نوع مختلف است که با نام‌های PCI-E x1، PCI-E x4، PCI-E x8 و PCI-E x16. نوع PCI-E x16 برای اتصال کارت گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درگاه PCIe که مخفف Pipheral Component Interconnect Express است، یک رابط استاندارد برای اتصال قطعات پرسرعت است.

پورت SATA

پورت ساتا یا Serial ATA یک رابط سخت افزاری استاندارد و یکی از پراستفاده ترین انواع پورت‌های کامپیوتر برای اتصال حافظه‌های ذخیره سازی و درایوهای CD/DVD به کامپیوتر است که در سال 2001 معرفی شد. اکثر کامپیوتر‌ها از رابط SATA برای اتصال هارد دیسک‌ها استفاده می‌کنند.  SATA همچنین از درایوهای اکسترنال از طریق External SATA که بیشتر با نام eSATA شناخته می‌شود، پشتیبانی می‌کند. eSATA از سرعت سریع‌تر انتقال داده بدون مشکلات گلوگاه مانند USB و FireWire پشتیبانی می‌کند و از فناوری‌های درایو دیسک پشتیبانی می‌کند. مبدل SATA به PCI E برای تبدیل این دو پورت درون کیس کامپیوتر استفاده می‌شود. البته بهتر است برای تبدیل ساتا به پورت‌های دیگر مثل USB، از رابط eSATA استفاده شود. مبدل eSATA به USB برای این کار بسیار مناسب است.

پورت ساتا یا Serial ATA یک رابط سخت افزاری استاندارد و یکی از پراستفاده ترین انواع پورت‌های کامپیوتر برای اتصال حافظه‌های ذخیره سازی و درایوهای CD/DVD به کامپیوتر است

پورت HDMI 

نام پورت HDMI مخفف "High Definition Multimedia Interface" است. این پورت به عنوان یک رابط دیجیتال برای انتقال صدا و تصویر با وضوح بالا در دستگاه‌هایی مثل تلویزیون‌های HD، مانیتور کامپیوتر، کنسول‌های بازی، دوربین‌های  HD، پخش‌کننده‌های Blu-Ray  و ... عمل می‌کند. این پورت سیگنال‌های صوتی مانند ویدئوهای فشرده و غیرفشرده را انتقال می‌دهد. این پورت شامل 19 پین است و HDMI 2.0 آخرین نسخه است که برای حمل سیگنال دیجیتال تا رزولوشن 4096×2160 و 32 کانال صوتی استفاده می‌شود.

پورت اچ دی ام آی به تمامی پورت‌های تصویری و عمومی (تایپ سی و USB A) قابل تبدیل است. انواع مبدل HDMI شامل: مبدل HDMI به VGA، مبدل HDMI به DISPLAYPORT، مبدل HDMI به DVI، مبدل HDMI به TYPE C ، مبدل HDMI به USB و ... است. همچنین با استفاده از مبدل HDMI به MINI HDMI و مبدل HDMI  به MICRO HDMI می‌توان این پورت را به نسل‌های کوچکتر تبدیل کرد.

پورت HDMI به عنوان یک رابط دیجیتال برای انتقال صدا و تصویر با وضوح بالا در دستگاه‌هایی مثل تلویزیون‌های HD، مانیتور کامپیوتر، کنسول‌های بازی، دوربین‌های  HD، پخش‌کننده‌های Blu-Ray  و ... عمل می‌کند.

پورت mini HDMI 

این پورت از خانواده پورت‌های اچ دی ام آی است اما سایز کوچک‌تری دارد. این پورت مانند پورت HDMI معمولی با 19 پین ارائه شده است و برای به کار گیری در برخی از دستگاه‌های کوچکتر طراحی شده است. این پورت معمولا با استفاده از مبدل MINI HDMI به HDMI A، به دیگر پورت‌ها نیز قابل تبدیل است.

مانند پورت HDMI معمولی با 19 پین ارائه شده است و برای به کار گیری در برخی از دستگاه‌های کوچکتر طراحی شده است

MICRO HDMI – D

این پورت نیز 19 پین است و کوچکترین عضو خانواده HDMI است. این پورت از نظر طراحی با دو نسخه دیگر متفاوت است. Micro HDMI اغلب در دوربین‌ها، رایانه‌های تک بردی (مانند Raspberry Pi 4) و هر دستگاهی که از نظر فیزیکی قرار دادن یک درگاه HDMI معمولی در آن دشوار است، استفاده می‌شود. مبدل MICRO HDMI به HDMI A، برای تبدیل این پورت به پورت‌های دیگر استفاده می‌شود.

Micro HDMI اغلب در دوربین‌ها، رایانه‌های تک بردی (مانند Raspberry Pi 4) و هر دستگاهی که از نظر فیزیکی قرار دادن یک درگاه HDMI معمولی در آن دشوار است، استفاده می‌شود.

پورت DISPLAYPORT

پورت Display Port یک پورت دیجیتالی است که شامل چندین کانال صوتی و تصویری است. هدف اصلی این پورت جایگزینی با پورت‌های DVI و VGA می‌باشد. صدا، تصویر، USB و انواع دیگر داده‌ها از طریق این پورت قابل جا به جایی است. پورت Display Port با استفاده از مبدل‌های مختلف به انواع دیگر پورت‌ها مانند DVI و HDMI قابل تبدیل است. جدیدترین نسخه این پورت Display Port 1.3 است که می‌تواند تا رزولوشن 7680*4320 را منتقل کند.

پورت DISPLAYPORT به انواع دیگر پورت‌های صوتی و تصویری قابل تبدیل است. برای این کار از مبدل displayport به VGA، مبدل displayport به HDMI، مبدل displayport به DVI، مبدل displayport به TYPE C ، مبدل displayport به USB و ... استفاده می‌شود.

هدف اصلی پورت displayPort جایگزینی با پورت‌های DVI و VGA می‌باشد.

پورت MINI DISPLAY PORT

اپل نسخه مینیاتوری DisplayPort را معرفی کرد و آن را Mini DisplayPort یا Mini DP نامید. اگرچه Mini DisplayPort دارای 20 پین است، اما اندازه فیزیکی کانکتور از یک DisplayPort معمولی کوچکتر است و خروجی پین نیز متفاوت است. اکثر لپ‌تاپ‌ها Mini DisplayPort را به عنوان یک گزینه خروجی ویدیوی در کنار پورت HDMI ارائه می‌کنند. پورت مینی دیسپلی پورت با استفاده از مبدل mini displayport به displayport ‌ به نسل عمومی‌‌تر خود تبدیل می‌شود. همچنین تبدیل mini displayport به HDMI و مبدل HDMI به VGA برای تبدیل مستقیم این پورت به دیگر پورت‌های تصویری در دسترس است.

پورت مینی دیسپلی پورت با استفاده از مبدل mini displayport به displayport ‌ به نسل عمومی‌‌تر خود تبدیل می‌شود.

پورت VGA

VGA مخفف Video Graphics Array است. این پورت شامل 3 ردیف کانکتور ، یعنی 15 پین DE-15 است. این پورت در بسیاری از مانیتورها، لپ‌تاپ‌ها، کارت‌های ویدئویی، پروژکتورها و ... استفاده می‌شود. از این پورت در برخی از لپ تاپ‌ها نیز استفاده شده است، اما مدل‌های جدیدتر از HDMI به جای این پورت استفاده می‌کنند. محدودیت انتقال داده و عدم پشتیبانی از رزولوشن 4K یکی از محدودیت‌های این پورت است و به همین دلیل امروزه از این پورت کمتر استفاده می‌شود. پورت VGA به انواع دیگر پورت‌های تصویری قابل تبدیل است. تبدیل VGA به HDMI، مبدل VGA به DVI و تبدیل VGA به Displayport از مبدل‌های VGA رایج در بازار هستند.

پورت VGA شامل 3 ردیف کانکتور ، یعنی 15 پین DE-15 است. این پورت در بسیاری از مانیتورها، لپ‌تاپ‌ها، کارت‌های ویدئویی، پروژکتورها و ... استفاده می‌شود.

پورت DVI

پورت DVI یک پورت انتقال تصویر است که امروزه کمتر استفاده می‌شود. یک پورت DVI را معمولا در کامپیوترهای دسکتاپ پیدا خواهید کرد. پورت DVI و مبدل‌های آن معمولا ارزان‌‌تر از پورت DisplayPort است. با این حال، پورت DVI با محدودیت‌هایی مانند داشتن حداکثر وضوح خروجی 1920×1200 پیکسل همراه است. با استفاده از مبدل DVI ، پورت DVI را نیز می‌توان به انواع پورت‌های تصویری تبدیل کرد.

پورت DVI با استفاده از مبدل DVI به HDMI و مبدل DVI به VGA مستقیما به این دو پورت تبدیل می‌شود که امکان اتصال بسیاری از دستگاه‌های دارای پورت DVI را به دستگاه‌های مدرن فراهم می‌سازد.

پورت DVI با استفاده از مبدل DVI به HDMI و مبدل DVI به VGA مستقیما به این دو پورت تبدیل می‌شود که امکان اتصال بسیاری از دستگاه‌های دارای پورت DVI را به دستگاه‌های مدرن فراهم می‌سازد.

در هنگام خرید مبدل DVI، لازم است به نوع پورت DVI توجه داشته باشید. پورت DVI دارای دو نسل DVI-I و DVI-D‌ است که از نظر شکل پورت با یکدیگر متفاوت هستند. مبدل هر کدام از نسل‌های پورت DVI با نسل دیگر متفاوت است که لازم است در هنگام خرید مبدل DVI به سایر پورت‌ها به آن توجه داشته باشید.

یک پورت DVI را معمولا در کامپیوترهای دسکتاپ پیدا خواهید کرد. پورت DVI و مبدل‌های آن معمولا ارزان‌‌تر از پورت DisplayPort است.

پورت RJ45

RJ-45  یک پورت شبکه به سبک اترنت است که بر روی سیستم کامپیوتری و سایر دستگاه‌های شبکه مانند هاب، روتر، سوئیچ و ... استفاده می‌شود این پورت به کامپیوتر شما اجازه می‌دهد تا به همراه چندین کامپیوتر و اجزای شبکه ارتباط برقرار کند. پورت RJ-45 معمولا با دو LED برای نشان دادن انتقال و تشخیص انتقال داده طراحی می‌شوند.

از پورت RJ45 در اکستندرهای تصویری و KVM استفاده می‌شود. برای استفاده از مبدل‌های اکستندر تصویری، مبدل‌های خاصی با ورودی HDMI یا USB و خروجی RJ45 ساخته شده اند که برای انتقال داده‌های اکستندرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مبدل هایی که با عنوان مبدل USB به RJ45‌ یا مبدل HDMI به RJ45 عرضه می‌شوند، مبدل‌های اکستندر هستند.

پورت اترنت یا پورت RJ45 به کامپیوتر شما اجازه می‌دهد تا به همراه چندین کامپیوتر و اجزای شبکه ارتباط برقرار کند. پورت RJ-45 معمولا با دو LED برای نشان دادن انتقال و تشخیص انتقال داده طراحی می‌شوند.

پورت RS232-SERIAL

یکی از قدیمی‌‌ترین و در عین حال محبوب‌‌ترین پروتکل‌های ارتباطی که در صنایع و محصولات تجاری استفاده می‌شود، پروتکل ارتباطی RS232 است. اصطلاح RS232 مخفف "استاندارد توصیه شده 232" است و امروزه در دستگاه هایی مثل سوئیچ‌های سیسکو، تجهیزات CNC  - تجهیزات آزمایشگاهی - ترازوهای دیجیتال و... استفاده می‌شود.

اصطلاح RS232 مخفف "استاندارد توصیه شده 232" است و امروزه در دستگاه هایی مثل سوئیچ‌های سیسکو، تجهیزات CNC  - تجهیزات آزمایشگاهی - ترازوهای دیجیتال و... استفاده می‌شود.

پورت AUDIO-AUX (3.5mm)

پورت AUDIO-AUX که با نام جک 3.5 میلی متری نیز شناخته می‌شود، فقط برای انتقال صدا است و در بسیاری از پخش کننده ها، گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر‌ها و خودرو‌ها وجود دارد. هر دستگاهی که صدا پخش می‌کند یا امکان اتصال هدفون را دارد، ممکن است جک 3.5 میلی متری صدا نیز داشته باشد. سیم‌هایی که به این پورت‌ها وصل می‌شوند می‌توانند مستقیما به دستگاه متصل شوند یا یک جک صوتی 3.5 میلی متری دیگر در انتهای سیم رابط خود برای اتصال به بسیاری از دستگاه‌ها داشته باشند. مبدل AUX به optical fiber برای انتقال داده‌های صوتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پورت AUDIO-AUX که با نام جک 3.5 میلی متری نیز شناخته می‌شود، فقط برای انتقال صدا است و در بسیاری از پخش کننده ها، گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر‌ها و خودرو‌ها وجود دارد.

پورت PARALLEL

یکی از قدیمی‌‌ترین انواع پورت‌های کامپیوتر، پورت موازی است. معمولا از پورت‌های PARALLEL یا موازی برای اتصال اسکنرها و چاپگرها به کامپیوتر استفاده می‌شود. با استفاده از ارتباطات موازی می‌تواند چندین بیت را همزمان ارسال کند. سرعت انتقال اطلاعات پورت پارالل در مقایسه با پورت سریال بسیار بالاتر است. این پورت دارای 25 پین است. امروزه از مبدل PARALLEL به USB برای اتصال دستگاه‌های دارای این پورت قدیمی استفاده می‌شود.

از پورت‌های PARALLEL یا موازی برای اتصال اسکنرها و چاپگرها به کامپیوتر استفاده می‌شود.

پورت SDI

پورت SDI‌ یا رابط دیجیتال سریال (SDI) استانداردی برای انتقال تصویر و صدای دیجیتال از طریق کابل کواکسیال یا فیبر نوری است. سرعت این پورت از 270 مگابیت در ثانیه (Mbps) تا 12 گیگابیت در ثانیه (Gbps) متغیر است. سیگنال‌های SDI فشرده نشده اند و بین منبع (فرستنده) و مقصد (گیرنده) همگام می‌شوند. یک سیگنال در SDI می‌تواند تا چهار سیگنال صوتی دیجیتال مستقل همراه با سیگنال ویدئویی داشته باشد. پورت اس دی آی با استفاده از مبدل SDI به HDMI و مبدل SDI به VGA به سایر پورت‌های تصویری تبدیل می‌شود.

پورت اس دی آی با استفاده از مبدل SDI به HDMI و مبدل SDI به VGA به سایر پورت‌های تصویری تبدیل می‌شود.

پورت PS2

یکی دیگر از انواع پورت‌های کامپیوتر برای اتصال لوازم جانبی، PS2 است. پورت PS2 یک رابط 6 پین است که برای اتصال صفحه کلید و ماوس به کیس کامپیوتر استفاده می‌شود. این پورت‌ها با کد رنگی ارائه می‌شوند که برای صفحه کلید، بنفش و برای ماوس، سبز است. البته پیکربندی پین هر دو صفحه کلید و ماوس یکسان است. مبدل PS2 به USB، رایج‌‌ترین نوع مبدل این پورت است.

مبدل PS2 به USB، رایج‌‌ترین نوع مبدل این پورت است.

پورت RCA

پورت RCA یا پورت AV معمولا دارای 3 رابط سفید،‌زرد و قرمز رنگ است که برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی و استریو ساخته شده است. پورت RCA پورتی نسبتا قدیمی و دارای سه شاخه رنگی است که به سه پورت رنگی اتصال RCA سیستم‌های پخش کننده و منبع وصل می‌شوند. جک قرمز از کانال استریو پشتیبانی می‌کند، پورت سفید کانال استریوی میانی را انتقال می‌دهد و رنگ زرد آخر سیگنال ویدیوی کامپوزیت را منتقل می‌کند. امروزه مبدل RCA به component، مبدل RCA به HDMI و مبدل RCA به VGA در بازار مورد استفاده هستند.

پورت RCA یا پورت AV معمولا دارای 3 رابط سفید،‌زرد و قرمز رنگ است که برای انتقال سیگنال‌های ویدئویی و استریو ساخته شده است.

پورت fiber optical

فناوری فیبر نوری از فناوری‌های مدرن و پرسرعت انتقال داده است که از نور برای تبادل دیتا استفاده می‌کند. به همین دلیل است که تاخیر کم و امنیت بالا را در این نوع انتقال داده شاهد هستیم. مبدل فیبر نوری به RH45 از رایج‌‌ترین نوع مبدل‌های فیبر نوری است که در مراکز دیتا استفاده می‌شود. مبدل Optical fiber به RCA برای انتقال داده‌های صوتی استفاده می‌شود.

مبدل فیبر نوری به RH45 از رایج‌‌ترین نوع مبدل‌های فیبر نوری است که در مراکز دیتا استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم انواع پورت‌های کامپیوتر را توضیح دهیم و با معرفی انواع مبدل های کامپیوتر و موبایل، روش تبدیل پورت‌ها به یکدیگر را برای شما شرح دهیم. توجه داشته باشید که امروزه مبدل‌های مختلفی برای تبدیل درگاه های کامپیوتری به یکدیگر عرضه شده است و پورت‌هایی که برای انتقال داده‌های یکسان استفاده می‌شوند، به سادگی به یکدیگر قابل تبدیل هستند.

فروشگاه آسارایان تنوع وسیعی از انواع مبدل‌های صوتی و تصویری و مبدل پورت‌های کامپیوتر و موبایل را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مشاهده همه مبدل‌های صوتی و تصویری موجود در آسارایان، از بالای صفحه به شاخه «مبدل | کابل»، نوع مبدل موردنظر خود را انتخاب کنید تا محصولات موجود را مشاهده کنید.

برای دستیابی سریعتر به مبدل موردنظر خود، می‌توانید در قسمت جستجوی کالای فروشگاه آسارایان در بالای صفحه، مبدل موردنظر خود را با فرمت "PORT#1 to PORT#2" جستجو کنید تا به سرعت به صفحه محصول موردنظر دسترسی پیدا کنید. برای مثال، اگر قصد خرید پورت HDMI به VGA را دارید، کافیست عبارت "HDMI to VGA" را در بخش جستجوی کالا در سایت آسارایان وارد و جستجو کنید.