آیا می‌توان یک پورت HDMI را به چند پورت تقسیم کرد؟

آسارایان 1400/12/06 بدون نظر

دستگاه بازی دیگری دارید که می‌خواهید به تلویزیون وصل کنید اما فقط یک پورت HDMI دارید؟ از تعویض مداوم کابل‌های HDMI خود در هنگام بازی خسته شده‌اید؟ راه‌حل ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید این مشکلات را پشت سر بگذارید. خوشبختانه اسپلیتر HDMI و سوئیچ‌ HDMI به شما کمک می‌کنند تا کمبود پورت‌های HDMI را بر طرف کنید. با این‌حال بسیاری از کاربران این دو دستگاه را با هم اشتباه می‌گیرند.

تفاوت اسپلیتر HDMI با سوئیچ HDMI چیست؟ اسپلیتر HDMI یک ورودی HDMI را می‌پذیرد و سپس سیگنال را کپی می‌کند و به چندین خروجی ارسال می‌کند. درحالی‌که سوئیچ HDMI چندین ورودی HDMI را می‌پذیرد و بعد به شما امکان می‌دهد سیگنالی را انتخاب کنید تا به یک خروجی واحد ارسال شود.

اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام راه‌حل برای شما مناسب‌تر است، ما تمام چیزهایی که باید در مورد اسپلیتر HDMI و سوئیچ HDMI بدانید را در ادامه آورده‌ایم.


اسپلیتر HDMI چیست و چرا به آن نیاز دارم؟

اسپلیتر HDMI دستگاهی است که محتوای ویدئویی و صوتی را از یک منبع واحد می‌گیرد و بعد، این سیگنال را به تعدادی سیگنال کپی یا تقسیم می‌کند و در چندین منبع نمایش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، یک اسپلیتر HDMI می‌تواند محتوا را از یک باکس ماهواره‌ای گرفته و این محتوا را در چندین تلویزیون نمایش دهد. دلایل زیادی برای استفاده از اسپلیتر وجود دارد. می‌توانید از آن برای اتصال دستگاه‌های تلویزیون استفاده کنید (اتصال چند تلویزیون به یک دستگاه خروجی).

همچنین می‌توانید از اسپلیتر برای انواع دیگر نمایشگرهای HDMI مانند نمایشگرها یا پروژکتورها استفاده کنید. فرض کنید در حال ارائه هستید و باید اطلاعات خود را روی دو نمایشگر - یا چندین پروژکتور نمایش دهید در این حالت می‌توانید از اسپلیتر استفاده کنید. به همین ترتیب، اگر می‌خواهید یک ویدئو را در تلویزیون‌های مختلف خانه خود نمایش دهید، می‌توان از اسپلیتر HDMI استفاده کرد.

حتی می‌توانید خروجی پخش‌کننده بلوری یا کنسول بازی را به بیش از یک صفحه تلویزیون ارسال کنید و یا، به طور هم‌زمان به تلویزیون و پروژکتور ارسال کنید.

اسپلیتر hdmi چیست و چه کاربردی دارد؟

چه زمانی باید از اسپلیتر HDMI استفاده کنیم؟

بسته به نوع اسپلیتر HDMI، محتوا در دو یا چند صفحه‌نمایش، نشان داده می‌شود. این دستگاه‌ها صرفه‌جویی خوبی در فضا را فراهم می‌آورند. به‌جای تلویزیون دوم می‌توانید فقط از یک اسپلیتر HDMI در یک قسمت از مرکز سرگرمی خود استفاده کنید و تعداد وسایل موردنیاز برای تلویزیون دیگر را کاهش دهید.

اکثر اسپلیترهای HDMI دارای طراحی باریک و شیکی هستند به این معنا که لازم نیست نگران باشید که یک جسم بزرگ فضای اطراف مرکز رسانه شما را اشغال کند.

نوع اسپلیتر HDMI بر اساس تعداد خروجی‌های موجود، مسافتی که سیگنال می‌تواند طی کند و امکانات اضافی مانند قابلیت 3D متفاوت است. ابتدایی‌ترین نوع، اسپلیتر HDMI 1x2 است که نشان می‌دهد که اسپلیتر می‌تواند محتوا را بین دو تلویزیون یا مانیتور مختلف به اشتراک بگذارد. اگر جایی در خانه خود دارید که می‌خواهید از دو صفحه‌نمایش در کنار یکدیگر یا در اتاق‌های مختلف استفاده کنید، اسپلیتر HDMI 1x2 این کار را برای شما انجام می‌دهد. گزینه‌های زیادی وجود دارد که دارای قابلیت 3D هستند و طیف وسیعی از وضوح را پشتیبانی می‌کنند. اگر دارای یک تلویزیون 4K هستید، خرید اسپلیتر HDMI 4K را به شما توصیه می‌کنیم.

یک اسپلیتر HDMI 1x4 می‌تواند محتوا را از یک منبع به چهار تلویزیون ارسال کند، یک اسپلیتر 1x8می‌تواند از هشت تلویزیون پشتیبانی کند و الی آخر. اسپلیترهای HDMI که می‌توانند چهار یا چند تلویزیون را پشتیبانی کنند معمولاً در مکان‌هایی مانند بارهای ورزشی، کلاس‌های درس یا اتاق‌های کنفرانس استفاده شوند.

اکثر اسپلیترهای HDMI دارای طراحی باریک و شیکی هستند به این معنا که لازم نیست نگران باشید که یک جسم بزرگ فضای اطراف مرکز رسانه شما را اشغال کند.

انواع اسپلیتر HDMI

همان‌طور که اشاره کردیم؛ اسپلیتر HDMI دستگاه کوچکی است که سیگنال‌های صوتی و تصویری را به سیگنال‌هایی تقسیم می‌کند و بعد آنها را به نمایشگرهای متعدد ارسال می‌کند. به ‌طور کلی این اسپلیترها به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند.

اسپلیتر پسیو HDMI

اسپلیترهای پسیو یا غیرفعال HDMI انرژی خود را از دستگاه منبع تأمین می‌کنند. آنها به منبع تغذیه خارجی نیاز ندارند.

اسپلیتر اکتیو HDMI

اسپلیترهای اکتیو یا فعال HDMI برای تقسیم سیگنال‌ها به منبع تغذیه خارجی نیاز دارند و می‌توانند برای مسافت‌های طولانی به کار گرفته شوند. این اسپلیترهای HDMI برای جاهایی مناسب هستند که بیش از دو دستگاه نمایشگر دارید.

ماتریس HDMI

ماتریکس HDMI یا ماتریس‌ HDMI ترکیبی از سوئیچ‌ها و اسپلیترهای HDMI هستند. برخلاف دو مورد دیگر، ماتریس‌های HDMI دارای چندین ورودی HDMI برای حمل دو یا چند منبع هستند - آنها باید حداقل دو خروجی برای دستگاه‌های نمایشگر داشته باشند. قیمت ماتریس‌های HDMI نسبت به اسپلیترهای اکتیو و پسیو بالاتر است.


تفاوت بین اسپلیتر HDMI و سوئیچ HDMI چیست؟

برای اینکه به تفاوت بین اسپلیتر HDMI و سوئیچ HDMI چیست؟ پی ببرید لازم است که با نحوه کار این دستگاه‌ها آشنایی داشته باشید:

تصویر کاربرد اسپلیتر hdmi
تفاوت بین اسپلیتر HDMI و سوئیچ HDMI

اسپلیتر HDMI چگونه کار می‌کند؟

یک اسپلیتر HDMI یک دستگاه نسبتاً ساده با طراحی بصری است. می‌تواند تقریباً هر سیگنال HDMI ورودی را بگیرد و هم‌زمان آن را به چندین خروجی HDMI ارسال کند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم اسپلیترهای اکتیو و پسیو وجود دارند. اگر کابل‌های شما طولانی‌تر هستند و یا چندین دستگاه دارید شما به اسپلیتر HDMI اکتیو نیاز دارید در غیر این صورت می‌توانید از اسپلیتر HDMI پسیو استفاده کنید.

روش کار یک اسپلیتر HDMI پسیو ساده است. 19 جفت سیم در یک کابل HDMI وجود دارد که با تعداد پین‌های کانکتور HDMI مطابقت دارد.هر سیم داده‌ها را به‌صورت الکترونیکی ارسال می‌کند که شامل اطلاعات صوتی و تصویری است. سیم‌های HDMI همچنین اطلاعات مربوط به کنترل از راه دور و سایر دستورات را به همراه داده‌های دستگاه‌های متصل منتقل می‌کنند.

اگر کابل‌های بلندتری دارید و نیاز به برق اضافی دارید، بهتر است از یک اسپلیتر HDMI اکتیو استفاده کنید. افزودن برق بیشتر به سیگنال HDMI به این معنی است که از یک ترانزیستور برای ارسال سیگنال اصلی به دستگاه متصل استفاده خواهید کرد. نه‌تنها قدرتی را که ممکن است در اثر تقسیم شدن کاهش پیدا کند را تقویت می‌کند بلکه می‌تواند تداخل را نیز کاهش دهد.

برای خرید اسپلیتر HDMI شما می‌توانید از برندهای زیر انتخاب داشته باشید:

  • اسپلیتر HDMI آتن
  • اسپلیتر HDMI لنکنگ
  • اسپلیتر HDMI کی نت
  • اسپلیتر HDMI فرانت

سوئیچ HDMI چگونه کار می‌کند؟

وقتی می‌خواهید چندین دستگاه را به یک پورت HDMI تلویزیون وصل کنید، به‌سرعت متوجه می‌شوید که به ورودی‌های اضافی نیاز دارید و این همان چیزی است که سوئیچ‌های HDMI را بسیار مفید می‌کند. سوئیچ HDMI یک دستگاه ساده است که به چندین دستگاه اجازه می‌دهد سیگنال را از یک ورودی تلویزیون دریافت کرده و سپس آن سیگنال‌ها را به کانال‌های مختلف ارسال کند.

درحالی‌که انواع مختلفی از سوئیچ‌های HDMI وجود دارد، تنها تفاوت آنها در تعداد دستگاه‌های قابل اتصال است. محبوب‌ترین آنها می‌توانند بین سه دستگاه سوئیچ کنند.

سوئیچ باید بتواند به پریز برق و پورت HDMI تلویزیون وصل شود، علاوه بر این، باید در دسترس دستگاه‌های شما نیز باشد. پس از اینکه سوئیچ را به پریز برق وصل کردید، کابل‌های HDMI دستگاه خود را به پورت‌های روی سوئیچ وصل کنید. اگر سوئیچ شما دارای پورت‌های از پیش برچسب‌گذاری شده برای پخش‌کننده‌های DVD، کنسول‌های بازی و غیره است، باید دستگاه‌ها را به ورودی‌های مربوطه متصل کنید.

در نهایت، کابل HDMI را از سوئیچ به کابل مربوطه در تلویزیون وصل کنید. باید دستگاه‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که کانالی که هرکدام به آن وصل شده‌اند مطابق با پورت مناسب سوئیچ باشد. پس از انجام این کار، باید صدا و تصویر واضح داشته باشید و فرایند به پایان برسد.

برای خرید سوئیچ HDMI می‌توانید از برندهای زیر انتخاب داشته باشید:

  • سوئیچ HDMI ATEN
  • سوئیچ HDMI لنکنگ

چه زمانی باید از اسپلیتر HDMI و چه زمانی باید از سوئیچ HDMI استفاده کنم؟

مواقعی وجود دارد که می‌خواهید از یک اسپلیتر HDMI استفاده کنید و در موارد دیگر استفاده از سوئیچ HDMI بهترین گزینه است. گاهی اوقات، این بستگی به تعداد دستگاه‌هایی که می‌خواهید به پورت HDMI تلویزیون خود وصل کنید و زمان‌های دیگر به کیفیت تصویر بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل قیمت است، برخی از سوئیچ‌های HDMI قیمت بالاتری نسبت به اسپلیتر HDMI دارند.

اگر فقط می‌خواهید چند دستگاه را به هم وصل کنید یا نیاز به استفاده از کابل‌های طولانی‌تری دارید، یک اسپلیتر HDMI اغلب بهترین گزینه برای شما خواهد بود. هنگامی که همه چیز وصل شد، می‌توانید به‌راحتی منبع HDMI را که با دستگاه مطابقت دارد تغییر دهید. هنگامی که می‌خواهید سیگنالی را به چندین تلویزیون ارسال کنید، اسپلیتر HDMI نیز توصیه می‌شود.

زمانی که تداخل به دلیل کابل‌های طولانی مشکل‌ساز است یا نیاز به اتصال بیش از دو دستگاه دارید، استفاده از یک اسپلیتر HDMI اکتیو به‌جای پسیو، شفافیت صدا و تصویر شما را تضمین می‌کند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، اسپلیترهای HDMI اکتیو قدرت بیشتری برای ارسال سیگنال در فاصله طولانی‌تر دارند.

اما اگر می‌خواهید چندین دستگاه مانند کنسول بازی، پخش‌کننده DVD و CD را به یک تلویزیون وصل کنید، می‌توانید از یک سوئیچ HDMI استفاده کنید. شما پورت‌های زیادی برای اتصال دستگاه‌های خود خواهید داشت و همچنین از این مزیت برخوردار خواهید بود که نگران پیشرفت‌های فناوری که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تداخل یا تخریب تصویر شود، نخواهید بود.

اکثر سوئیچ‌های HDMI می‌توانند با تغییرات فناوری هماهنگی داشته باشند، به این معنی که لازم نیست هر بار که دستگاه جدیدی اضافه می‌کنید نگران تعویض سوئیچ باشید. پس از اتمام مراحل نصب، همه چیز باید یکپارچه کار کند. سوئیچ‌های HDMI نیز در جلوگیری از تداخل بهتر عمل می‌کنند تا تصاویر واضح و شفافی دریافت کنید.

هر دو به شما امکان می‌دهند چندین دستگاه را متصل کنید، حتی اگر پورت‌های کافی روی تلویزیون وجود نداشته باشد. اینکه کدام یک برای شما بهتر است به چند عامل بستگی دارد. به این فکر کنید که آیا می‌خواهید برنامه‌های مشابهی را در تلویزیون‌های مختلف ببینید یا اینکه کیفیت تصویر و اتصال چندین دستگاه مهم‌تر است. هنگامی که بتوانید به آن پاسخ دهید، خواهید فهمید که بهترین گزینه برای شما کدام است.


آیا می‌توان یک سیگنال HDMI را به چند سیگنال تقسیم کرد؟

بله این امکان وجود دارد که سیگنال HDMI خود را به بیش از یک سیگنال تقسیم کنید و روی چندین نمایشگر و یا تلویزیون نمایش دهید. با خرید اسپلیتر HDMI سازگار با دستگاه‌های خود می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید.


چند بار می‌توان HDMI را تقسیم کرد؟

با استفاده از یک اسپلیتر، می‌توانید سیگنال HDMI خود را برای نمایش در حداکثر 16 صفحه‌نمایش یا تلویزیون تقسیم کنید. یک اسپلیتر می‌تواند به دو، سه، چهار، هشت یا شانزده صفحه تقسیم شود.تشخیص اینکه یک اسپلیتر چند بار می‌تواند سیگنال‌ها را تقسیم کند ساده است، مشخصات را بررسی کنید تا اصطلاحاتی مانند 1 IN و x number OUT را مشاهده کنید. جایی که 1 IN وجود دارد نشان می‌دهد که چند منبع دستگاه را می‌توانید متصل کنید و x number OUT نشان می‌دهد که چند خروجی می‌توانید متصل کنید.

به‌عنوان‌مثال 1 IN و 2 OUT به این معناست که 1 پورت ورودی و 2 پورت خروجی وجود دارد. این بدان معناست که اسپلیتر سیگنال را برای دو نمایشگر تقسیم می‌کند. به‌جای این اصطلاحات شما ممکن است با عبارت 1X2 یا 1X24 برخورد داشته باشید که 1 به معنای یک پورت ورودی و 2 یا 24 به معنای تعداد پورت‌های خروجی است.


آیا می‌توان یک سوئیچ HDMI را به‌عنوان یک اسپلیتر HDMI استفاده کرد؟

سوئیچ HDMI دقیقاً برعکس اسپلیتر HDMI عمل می‌کند. سوئیچ اچ دی ام ای در واقع آداپتوری است که تنها یک خروجی HDMI دارد اما دارای ورودی‌های HDMI متعددی است. با چنین سوئیچی می‌توان پورت‌های HDMI ازدست‌رفته را جبران کرد. برای مثال اگر تلویزیون اتاق نشیمن شما فقط یک ورودی HDMI دارد اما می‌خواهید پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و دی‌وی‌دی پلیر خود را به تلویزیون متصل کنید، یک سوئیچ HDMI می‌تواند به شما کمک کند. هر سه این دستگاه‌ها را به پورت‌های ورودی سوئیچ متصل می‌کنید و یک خروجی به تلویزیون متصل می‌شود، هر زمان که نیاز به یکی از سه دستگاه متصل شده داشتید تا روی صفحه‌نمایش داده شود می‌توانید به‌راحتی بین آنها سوئیچ کنید.

همچنین لازم است در اینجا به این نکته اشاره کنیم که سوئیچ‌های اچ دی ام آی در مشخصات خود از اصطلاحی مانند 5X1 استفاده می‌کنند که 5 تعداد ورودی و یک تعداد خروجی است.

پس یک سوئیچ چند پورت HDMI و یک پورت خروجی را ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که اسپلیتر یک ورودی و چند خروجی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر به عملیات هر دوی این دستگاه‌ها نیاز دارید می‌توانید خرید ماتریس HDMI را در نظر داشته باشید چون دارای ورودی‌ها و خروجی‌های HDMI زیادی است. یک ماتریس HDMI 4 x 2 برای مثال دارای چهار درگاه ورودی و دو درگاه خروجی است؛ بنابراین ماتریس را می‌توان به‌عنوان یک سوئیچ با دو خروجی یا به‌عنوان یک تقسیم‌کننده با ورودی‌های زیاد استفاده کرد و نیازی به اتصال مجدد کابل HDMI بین نمایشگرها نیست. اغلب، یک ریموت کنترل با ماتریس HDMI ارائه می‌شود که سوئیچینگ را ساده می‌کند.

امکان استفاده سوئیچ hdmi به جای اسپلیتر hdmi ممکن نیست

لیست قیمت اسپلیترهای HDMI در فروشگاه آسارایان

در ادامه لیست قیمت اسپلیتر HDMI بر حسب تعداد پورت را ارائه خواهیم داد:

قیمت اسپلیترهای HDMI در فروشگاه آسارایان

اسپلیتر HDMI 2 پورت

  • قیمت اسپلیتر 2 پورت HDMI لنکنگ Lenkeng LKV312-HDbitT  معادل 38,900,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 2 پورت HDMI آتن مدل ATEN VS82H معادل 33,000,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 2 پورت HDMI Faranet فرانت معادل 8,580,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 2 پورت HDMI 1.4v 4K/30Hz تی سی تی TCT TC-SP-12U  معادل  4,270,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 2 پورت HDMI 1.4 4K وی نت همراه با آداپتور معادل 2,530,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 2 پورت K-Net Plus HDMI1.4 معادل 9,240,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 2 پورت 4K HDMI آتن مدل ATEN VS182A  معادل 24,980,000 ریال

اسپلیتر HDMI 4 پورت

  • قیمت اسپلیتر 4 پورت HDMI فرانت معادل 10,750,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 4 پورت HDMI برند lenkeng مدل LKV314-4K-HdbitT  معادل 122,200,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 4 پورت Lenkeng LKV714PRO  معادل 42,000,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر اکستندر HDMI لنکنگ Lenkeng LKV314-HDbitT-4.0  معادل 88,800,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر HDMI لنکنگ مدل LKV314Pro معادل 16,500,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر HDMI HDBaseT چهار پورت آتن مدل ATEN VS1814T  معادل 433,000,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر HDMI Cat 5 چهار پورت آتن مدل ATEN VS1808T معادل 176,000,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 4 پورت HDMI فرانت معادل 10,750,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 4 پورت HDMI برند lenkeng مدل LKV314-4K-HdbitT  معادل 122,200,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 4 پورت HDMI لنکنگ Lenkeng LKV314E  معادل 16,700,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 4 پورت HDMI 1.4v 4K/30Hz تی سی تی TCT TC-SP-14U  معادل 5,560,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر HDMI Cat 5 چهار پورت آتن مدل ATEN VS1804T  معادل 138,000,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر HDMI فول اچ دی- 4 پورت وی نت معادل 4,400,000 ریال

اسپلیتر HDMI 8 پورت

  • قیمت اسپلیتر 8 پورت HDMI لنکنگ Lenkeng LKV318-HDbitT-4.0  معادل 140,100,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 1 به 8 HDMI لنکنگ Lenkeng LKV318HDR-V2.0  معادل 26,400,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 8 پورت HDMI کی نت پلاس K-Net Plus KPS648  معادل 24,200,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 8 پورت HDMI 1.4v 4K/30Hz تی سی تی TCT TC-SP-18U معادل 11,560,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 8 پورت HDMI وی نت-فول اچ دی  معادل 14,370,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 1 به8 HDMI لنکنگ مدل LKV318Pro معادل  31,800,000 ریال

اسپلیتر HDMI 16 پورت

  • قیمت اسپلیتر 16 پورت HDMI لنکنگ Lenkeng LKV316A  معادل  55,400,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 16 پورت HDMI 1.4 4K وی نت همراه با آداپتور  معادل 26,570,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 16 پورت HDMI 1.4v 4K/30Hz تی سی تی TCT TC-SP-116U معادل 19,440,000 ریال
  • قیمت اسپلیتر 16 پورت HDMI کی نت پلاس K-Net Plus KPS6416 معادل 24,200,000 ریال

اگر تعداد پورت‌های بالا برای شما کافی نیست می‌توانید برای خرید اسپلیتر HDMI 32 پورت و حتی اسپلیتر HDMI 64 پورت اقدام کنید. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها مربوط به تاریخ 1/12/1400 بوده و این امکان وجود دارد که به دلیل نوسانات ارزی با تغییر مواجه شود.

 

 


 منابع: pointerclicker، firefold، thehometheaterdiy، hdmisplitterreview و the-home-cinema-guide