راهنمای خرید وبکم

آسارایان 1398/12/08 بدون نظر

مقدمه:

ارتباط تصویری در دنیای دیجیتال، امروزه از روش های گوناگون به سهولت انجام می پذیرد. در دهه اخیر، ارتباط تصویری با کامپیوترها از طریق شبکه های اجتماعی نظیر اسکایپ بسیار رایج شده است و به همین سبب، تجهیزات اصلی این ارتباط و به ویژه وبکم ها، در دهه اخیر بسیار رایج شده است. وبکم (webcam) در حقیقت دوربینی است که بر روی نمایشگر کامپیوتر نصب می شود و کار انتقال تصویر را انجام می دهد. اگر چه امروزه لپ تاپ ها و بسیاری از مانیتورها به صورت پیش فرض به وبکم مجهز شده اند اما استفاده از وبکم های سنتی همچنان رایج است. در ادامه این مقاله قصد داریم راهنمای خرید وبکم را به شما ارائه کنیم. با آسارایان همراه باشید.

آشنایی با وبکم

وب کم (webcam) در حقیقت یک دوربین است که برای کاربران این امکان را فراهم می کند تا بتوانند در مواقع لزوم به راحتی با یکدیگر ارتباط تصویری برقرار کنند. وب کم یک دوربین کوچک است که تصویر ضبط شده از کاربر را منتقل می کند. وب کم ها اغلب به واسطه کانکتورهایی مانند USB به رایانه کاربران متصل می شوند. وب کم ها تصاویر را ضبط می کنند و آن ها را تحت شبکه انتقال می دهند. اغلب لپ تاپ هایی که امروزه در حال تولید هستند از وب کم برخوردارند و کاربران از خرید وب کم  به صورت جداگانه بی نیاز هستند. اما بسیاری از کامپیوتر ها همچنان به این قطعه نیاز دارند تا بتوانند قابلیت تماس تصویری را در اختیار کاربران قرار دهند.

وبکم

این ابزار برای کاربرانی که به وب گردی و یا برقراری تماس های تصویری علاقه مند هستند یا کاربرانی که متناسب با شرایط کاری خود نیاز به برقراری کنفرانس های آنلاین و تصویری دارند، بسار مفید و کاربردی است. این دوربین های دیجیتال بسیار کوچک هستند و به راحتی می توان آن ها را به رایانه خود متصل نمود.

آشنایی با وبکم

ویژگی های وب کم

امروزه قیمت وب کم ها بسیار مناسب است و در هنگام خرید معمولا نرم افزاری به همراه آن ها است که برای راه اندازی این ابزار بر روی رایانه می تواند بسیار مفید باشد. وب کم ها در مقایسه  با دوربین های دیجیتال از کیفیت تصویر کمتری برخوردار هستند تا بتوانند تصاویر را با سرعت بیشتر انتقال دهند. هنگام خرید وب کم لازم است تا سه فاکتور را مد نظر قرار داد. این سه فاکتور شامل اندازه تصویر (Image Size) و کیفیت تصویر (Image Quality) و سرعت فریم (Frame Speed) هستند. البته در انتخاب وب کم باید به مواردی همچون پهنای باند اینترنت، نحوه اتصال وب کم و نرم افزار آن نیز توجه شود.

ویژگی های وبکم

پهنای باند مورد نیاز وبکم

برای آن دسته از کاربرانی که از رایانه های رومیزی استفاده می کنند و به وب کم برای استفاده های شخصی نیاز دارند و می خواهند به واسطه خط تلفن منزل ارتباط تصویری را در شبکه اینترنت برقرار کنند، بهتر است تا از وب کم هایی استفاده کنند که وضوح تصویر بسیار بالایی ندارند. استفاده از وب کم هایی که از وضوح تصویر بالایی برخوردار هستند، می تواند پهنای باند کاربر را به طور کامل اشغال کند و موجب کاهش سرعت اینترنت شود، همین امر منجر به پرش در تصاویر و یا قطعی ارتباط می شود. به همین جهت کاربران خانگی بهتر است هزینه زیادی برای تهیه وب کم با وضوح بالا پرداخت نکنند زیرا وب کم های معمولی نیز نیاز آن ها را برطرف می کند.

کانکتور وبکم

اغلب وب کم هایی که در بازار موجود هستند از درگاه USB پشتیبانی می کنند. به همین جهت تمامی وب کم ها بر روی رایانه ها قابل استفاده هستند. آن دسته از کاربرانی که رایانه آن ها از تعداد درگاه USB کمتری برخوردار است و اغلب آن ها نیز توسط سخت افزارهای دیگر اشغال شده اند، می توانند از هاب یو اس بی برای اتصال وب کم استفاده نمایند. USB HUB قطعه ای سخت افزاری است که از چندین درگاه USB برخوردار می باشد.

کانگتور وبکم

نرم افزار وبکم ها

وب کم ها در هنگام عرضه در بازار به همراه خود نرم افزاری دارند که به واسطه آن امکانات ویرایشی گوناگونی در اختیار کاربر قرار داده می شود. برای آن دسته از کاربرانی که ویرایش تصاویر ارسالی برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است، بهتر است در هنگام خرید وب کم به ویژگی ها و ابزارهایی که برنامه آن وب کم در اختیارشان قرار می دهد، توجه کنند. برخی از این ویژگی های شامل شفافیت و وضوح تصویر، طبیعی تر کردن رنگ ها و ابزارهایی دیگر که برای انجام ویدیوکنفرانس ها مهم است، می شود.

فریم ریت (نرخ فریم)

فریم ریت به معنای سرعت عکسبرداری وب کم در هر ثانیه و قرار دادن آن در ویدیو است. وب کم های با کیفیت معمولاً حداقل فریم ریت آن ها 30 فریم بر ثانیه یا 30fps است. البته در برخی از وب کم هایی که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند این مقدار به عدد 60 نیز خواهد رسید که نشان می دهد آن وب کم می تواند تصاویر را به صورت روان تر در اختیار کاربر قرار دهد. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت این وبکم ها بالاتر است و به پهنای باند بیشتری نیز نیاز دارند.

وضوح تصویر

یکی از مواردی که در تهیه وب کم می تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد، وضوح تصویر آن وب کم است. امروزه اغلب وب کم های موجود در بازار از وضوح تصویر 720p و 1080p برخوردار هستند. البته در برخی موارد نیز وب کم هایی وجود دارند که از وضوح تصویر 4K نیز پشتیبانی می کنند. البته برای مشاهده تصاویر با کیفیتی که از طریق وب کم در حال پخش است باید صفحه نمایش با کیفیت بالایی نیز داشت تا تصاویر با همان کیفیتی که وب کم ارسال می کند قابل مشاهده باشند. البته این نکته در تصاویر HD و یا Full HD چندان مشکل ساز نیست اما برای مشاهده تصاویر با کیفیت 4K باید از صفحه نمایش استفاده شود که از وضوح تصویر 4K برخوردار است که همین امر نیز می تواند هزینه های دیگری را به کاربر تحمیل کند. اغلب وب کم های موجود در بازار از قابلیت عکسبرداری نیز برخوردار هستند. کیفیت عکس هایی که توسط وب کم ها ثبت می شود به کیفیت سنسور (بر حسب مگاپیکسل) بستگی دارد.

وضوح تصویر

فوکوس خودکار (auto focus)

این قابلیت به صورت خودکار فاصله لنزهایی که درون وب کم تعبیه شده اند را به نحوی تغییر می دهد تا فاصله کنونی آن ها بر روی سوژه ای که در حال حرکت است تنظیم شود. همین امر موجب می گردد تا تصویر با کیفیت و جزئیات بیشتر در اختیار کاربر قرار گیرد. فوکوس خودکار یکی از ویژگی های بسیار مهم برای وب کم ها به شمارمی آید. البته دوربین ها برای انجام این فوکوس به مقداری زمان نیاز دارند که در صورت حرکت مداوم سوژه ممکن است تصویر نهایی مقداری تار شود. برخی از وب کم ها به کاربر اجازه می دهند تا قابلیت فوکوس خودکار را خاموش کرده و این کار را به صورت دستی انجام دهد. در برخی از موارد نیز ممکن است برخی از وب کم ها دارای زوم اپتیکال نیز باشند که البته قابلیت بسیار مهمی برای وب کم به شمار نمی آید. البته لازم به ذکر است که این نوع از وب کم ها از قیمت نسبتاً بالایی نیز برخوردار هستند.

فوکوس خودکار وبکم

میکروفون

اغلب وب کم ها از میکروفون داخلی برخوردار هستند. در هنگان خرید سعی کنید میکروفون وب کم را مورد بررسی قرار داده و از سلامت آن مطمئن شوید. کیفیت میکروفون در وب کم ها به نوع تصویربرداری که انجام می دهند نیز بستگی دارد. در اغلب موارد این میکروفون های نیاز کاربران را برطرف می کنند. در سال های اخیر میکروفون هایی که در وب کم ها تعبیه می شوند از کیفیت مطلوبی برخوردارند و در برخی موارد شاهد استفاده از دو میکروفون نیز هستیم. استفاده از دو میکروفون موجب می شود تا صدا با کیفیت بسیار بالا ضبط شود. کاربرانی که ارسال صدای با کیفیت برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است بهتر است تا از میکروفون های چند جهته استفاده کنند.

افکت های ویدیویی

برخی از وب کم ها این قابلیت را در اختیار کاربر قرار می دهند تا کاربر بتواند از تصاویری برای پس زمینه استفاده نماید. این قابلیت از طریق نرم افزار مخصوص به وب کم در اختیار کاربر قرار می گیرد. مثلاً نرم افزار Logitech Capture برای برخی از محصولات شرکت لاجیتک ارائه شده است و این ویژگی را در اختیار برخی وب کم ها قرار می دهد تا بتوانند بدون نیاز به پرده، تصویر پس زمینه را حذف کرده و تصویر زنده کاربر را بر روی تصویری که در حال استریم آن است، قرار دهد.

لنز وبکم

وب کم هایی که از نوع حرفه ای بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، در ساخت آنها از لنزهای شیشه ای استفاده شده است. این وب کم ها از قیمت بالایی برخوردارند. مدل های که ارزان قیمت هستند، در ساخت آنها از لنزهای پلاستیکی استفاده شده است. اغلب وب کم هایی که از لنزهای پلاستیکی برخوردارند برای تماس های ویدیویی با اسکایپ و نرم افزارهای چت دیگر مناسب می باشند. اما برای کاربرانی که می خواهند اقدام به تولید محتوا نمایند بهتر است تا از وب کم هایی استفاده کنند که از لنزهای شیشه ای برخوردار هستند.

ساختار و طراحی وبکم

در هنگام خرید وب کم برخی نکات لازم است تا در نظر گرفته شوند. نکاتی مانند استفاده از لپ تاپ یا رایانه رومیزی و یا اینکه بر روی میز رایانه خود فضای کافی در دسترس دارید یا به دنبال وب کمی هستید که بر روی مانیتور قرار گیرد و یا فعالیت شما به گونه ای است که وب کم باید از قابلیت چرخش برخوردار باشد. یکی دیگر از عواملی که باید به آن توجه شود طول عمر و دوام آن وب کم است. برای آن دسته از کاربرانی که نیازی به حمل وب کم با خود ندارند بهتر است وب کم هایی را که بدنه و لنز آن ها از جنس پلاستیک است تهیه نمایند اما برای کاربرانی که در اغلب موارد وب کم را با خود حمل می کنند بهتر از وب کمی تهیه کنند که بدنه ب آن از جنس فلز و لنز آن از جنس شیشه ساخته شده اند. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود ظاهر وب کم است. وب کم ها عموماً از ظاهر متفاوتی برخوردار هستند و سایزهای متفاوتی نیز دارند که همین موضوع نشان می دهد که کدام از آنها برای منظوری خاص ساخته شده اند. مثلاً برخی از وب کم ها برای مانیتورهای قدیمی CRT ساخته شده اند و نمی توان این وب کم ها را بر روی LCDهای باریک قرار داد و برخی دیگر از وب کم ها به صورت ایستاده طراحی شده اند و برای استفاده در میزهایی که فضای کافی دارند مناسب هستند. به همین جهت توجه به نوع  وب کم بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است و کاربر باید وب کمی متناسب با شرایط استفاده ب خود تهیه نماید. در اغلب موارد وب کم هایی که از سایز کوچکتری برخوردارند، محبوبیت بیشتری دارند و کاربران بیشتری را به خود جلب می کنند. همچنین در صورت نیاز به پوشش زاویه توسط وب کم، بهتر است وب کمی را تهیه نمایید که از قابلیت چرخش برخوردار است.

ساختار و طراحی وبکم

بازی و پخش موسیقی

برای کنترل نمودن عملیات های سیستم از طریق Motion و یا Gesture ابزارها و سخت افزارهای فراوانی وجود دارند که در این راستا به کاربران کمک می کنند، اما برای کنترل کردن فرآیند موسیقی مانند پخش آن و حتی متوقف کردن موسیقی، وب کم به تنهایی قادر به انجام این کار است. از میان نرم افزارهایی که می توانند در کنترل موسیقی به کاربر کمک کنند می توان به نرم افزار Flutter اشاره نمود. این نرم افزار توسط شرکت گوگل خریداری شده است و با برقراری ارتباط با نرم افزارهایی مانند VLC و یا iTunes این امکان را فراهم می کند تا کاربر بتواند کنترل موسیقی را در دست بگیرد. همچنین نرم افزاری به نام Cam Space وجود دارد که فقط بر روی ویندوز قابل استفاده است و این امکان را برای کاربران بازی هایی مانند Need For Speed فراهم می کند تا با استفاده از یک فرمان مصنوعی بتوانند کنترل بازی را در دست بگیرند.

بازی توسط وبکم

گرفتن عکس در فواصل زمانی منظم

وب کم می تواند در فواصل زمانی که کاربر برای آن مشخص کرده است اقدام به عکسبرداری از سوژه ای خاص و یا فضای یک اتاق نماید. کاربران با استفاده از چنین قابلیتی می توانند از وب کم به عنوان یک دوربین مداربسته نیز استفاده نمایند و در زمان مورد نیاز خود اقدام به فیلمبرداری از محل مورد نظر نمایند. همچنین این قابلیت برای افرادی که می خواهند روند پروژه تحقیقاتی خود را به تصویر بکشند بسیار کاربردی است. مثلاً در صورتی که نیاز باشد از روند تغییرات یک نمونه در زمانی مشخص عکاسی شود، این ویژگی می تواند بسیار کاربردی باشد.

Lock یا Unlock کردن سیستم

در برخی موارد با استفاده از نرم افزار مخصوص، امکان تشخیص چهره به وب کم افزوده خواهد شد. در این صورت وب کم می تواند چهره کاربر را تشخیص داده و اجازه ورود کاربر به محیط سیستم عامل ابزار هوشمندش را فراهم کند. برای فعال کردن این ویژگی در برخی از وب کم ها تنها نیاز به نصب نرم افزار وجود دارد. همچنین امروزه ویندوز 10 نیز از این قابلیت پشتیبانی می کند. در همین راستا اگر وب کم قادر به تشخیص چهره باشد می تواند امنیت سیستم شما را فراهم کرده و در صورت نیاز به باز کردن قفل ویندوز، کافیست که در مقابل وب کم قرارگیرید.

استفاده از وب کم به عنوان سیستم امنیتی

نرم افزارهای گوناگونی وجود دارند که امکان تبدیل وب کم را به یک دوربین مداربسته فراهم می کند. با فعال شدن چنین قابلیتی کاربر می تواند تصاویر وب کم خود را ضبط کند و به راحتی در فضای مجازی اقدام به اشتراک گذاری آن ها کند و با حضور در مکانی دیگر می تواند به واسطه اینترنت این تصاویر را بررسی کرده و فضای مورد نظر خود را تحت کنترل داشته باشد. برای فعال کردن چنین قابلیتی نرم افزارهایی وجود دارند. برای کاربرانی که می خواهند این ویژگی را فعال کنند لازم است تا تنظیمات نرم افزار خود را بر روی Live Stream قرار دهند. همچنین می توانید وب کم را به گونه ای تنظیم نمایید که در صورت عبور چیزی از مقابل وب کم بلافاصله به شما هشدار دهد و شروع به فیلمبرداری نماید.

جمع بندی 

در مجموع می توان گفت وب کم ها ابزاری بسیار کاربردی هستند و استفاده از آن ها بسیار ساده و راحت است. البته این ابزارها امروزه به اندازه ای جذاب نیستند که بتوانند برای مدتی طولانی کاربران را متحیر و سرگرم کنند اما بسیار کاربردی هستند و بسیاری از فعالیت ها را به راحتی می توان با استفاده از ابزارها انجام داد.

در این مقاله تلاش کردیم شما را با ویژگی های مهم وبکم ها آشنا کنیم. هم اکنون می توانید با مراجعه به فروشگاه آسارایان و از بخش خرید وب کم ، از وبکم های باکیفیت این فروشگاه بازدید و در صورت نیاز محصول مورد نیاز خود را با قیمت استثنایی و تضمین کیفیت خریداری کنید.

امیدواریم تا در این مقاله به شما در انتخاب وبکمی که مناسب شما باشد کمک کرده باشیم. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.