مبدل صدا

برند

اخیرا دستگاه های نوین همچون تلویزیونهای HD و یا پخشکنندههای DVD، بلوری و دستگاههای بازی دارای تکنوژی صوت دیجیتال هستند و اغلب برای وصل کردن این دستگاه ها به سیستم های صدایی مثل سینمای خانگی، بلندگو، هدفون و هدست و آمپلی فایرها که ورودی صوت به شکل AUX تک فیش یا RCA دو فیش دارند، نیازمند بکار بردن تبدیل اپتیکال به آنالوگ است.

در بعضی از دستگاه های نوین به خصوص تلویزیون های HD در مارکهای مختلف یا کنسول بازی PS4 و XboX و… به غیر از درگاه خروجی صوت اپتیکال (برای وصل شدن به سیم نوری)، هیچ خروجی صوت دیگری نیست. این مسئله برای کاربرانی که سینمای خانگی، هدست، هدفون و یا بلندگو و… با ورودی تک فیش هدفونی AUX 3.5 میلی متری یا ورودی ۲ فیش AV دو رنگ یا همان RCA دارند، مشکل بوجود میآورد؛ چون خروجی سیم اپتیکال را نمی توان به این دستگاه ها وصل کرد. در این زمان، کاربر یا باید سینمای خانگی و بلندگو و.. خود را به فروش رسانده و یک گونه جدید با ورودی صوت اپتیکال بخرد و یا از روش با هزینه پایینتری بهره ببرد و آن بکار بردن مبدل صوت اپتیکال دیجیتال به آنالوگ است.

این مبدل با جنس بدنه فلزی، ورودی صوت اپتیکال و Coaxial و نیز خروجی صوت آنالوگ (RCA) دارد که برای تلویزیون های LCD، سینمای خانگی، گیرنده و دستگاه هایی که خروجی صوت دیجیتال دارند، خوب است. بیان این نکته ضروری است که برای وصل کردن این مبدل به بلندگو و یا هدفون، باید سیم تبدیل 2 سر نر RCA به مادگی استریو AUX 3.5 را بکار ببرید. در ادامه با آسارایان همراه باشید.

مبدل صوت آنالوگ به دیجیتال

هر دو مدل مبدلهای آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ، بخشهای حیاتی و خیلی بااهمیتی در سیستمهای صوت کاملا دیجیتال هستند. با این وجود، دقت زیادی متوجه آنها نمیشود. کارت صوت شما صدا را به نرمافزار آهنگسازی میفرستد و همین برای شما اهمیت دارد؛ پس ممکن است ذهن شما اسیر تفکر درباره تبدیل آنالوگ به دیجیتال (یا تبدیل دیجیتال به آنالوگ که بلندگوهای نظارت شما را تغذیه می-کند) نمیشود. وقتی هم که شما از یک ترکیب کننده (Synthesizer) دیجیتالی بهره میبرید، این مبدلهای دیجیتال به آنالوگ هستند که مجوز فرستادن صوت را به یک امپ به شما میدهند. با این وجود، مبدل ها خیلی اهمیت دارند. کافیست صدای خروجی مینی جک یک لپتاپ و صوت باکیفیتی که از یک مبدل اکسترنال ایجاد میشود را با یکدیگر مقایسه کنید: متوجه فرق زیادی خواهید شد. برای فهمیدن مبدلهای آنالوگ به دیجیتال (ADC) و دیجیتال به آنالوگ (DAC)، باید چند مورد اساسی درباره صدا را بررسی کنیم.

صدای آنالوگ

متاسفانه، صوت آنالوگ دارای کمبودهایی است. مثلا صفحه گرامافون اختلالات مازادی مثل پاپها، کلیکها و… را ایجاد میکند که اثر مصنوعی بدی بر صوت پایه میگذارد. فونو کارتریج، شخصیت و رنگ خودش را به صوت میافزاید و اختلالات مازاد به صوت میدهد. بنابراین با اینکه اخطاری که از خروجی بلندگو شنیده میشود، احتمالا به موردی که ضبط شده شباهت دارد؛ ولی نمیتواند کاملا همان صوت باشد و علت آن، خطاهایی است که ذاتا در ضبط، پردازش و پلیبک آنالوگ هست.

صدای دیجیتال

صوت دیجیتال با تبدیل صوت به یک سری اعداد، خیلی از متغیرها را از فرآیند ضبط و پلیبک پاک میکند و سپس این اعداد را به زنجیره صوت میفرستد (شرح خواهیم داد که به جه دلیل این فرآیند باعث بهتر شدن کیفیت صوت میشود). مبدل آنالوگ به دیجیتال، یک اخطار آنالوگ را به یک سری از اعداد تبدیل میکند. قبلا و پیش از تکنولوژی دیجیتال، ضبط و ایجاد صوت سختتر بود. با پیدایش تجهیزات دیجیتالی، ایجاد و اصلاح صوت و پراکندگی آن راحتتر شده است. پیش از گسترش فناوری دیجیتال، پخش موزک زنده بوسیله نوازندگان در رادیو و تلویزیون ممکن بود؛ ولی اکنون هر نوازنده بوسیله اینترنت قادر به پخش موزیک خود است.

همانگونه که در شرح صوت آنالوگ بیان شد، همه اصواتی که مستقیم میشنوید آنالوگ هستند. همین اصوات با کدگذاری در رایانه و یا موبایل به صوت دیجیتال تبدیل میشوند. دیجیتال، تکنولوژیای است که برای ضبط، ذخیره، دستکاری و ایجاد صوت با بکار بردن اخطارهای صدایی آنالوگ رمزگذاری شده و به شکل دیجیتال بکار میرود. صوت دیجیتال بر روی CD یا MP3 و... ایجاد و ضبط می-شود. موزیک دیجیتال بیشتر با بهرهگیری از ابزار الکترونیکی، ساخته شده و اصلاح میشود. این ابزار، کیفیت صوت را عوض کرده و بالا میبرند و آن را تبدیل به اصوات جدید میکند که سازهای عادی قادر به ایجاد آنها نیستند.

موارد استفاده از مبدل صوت آنالوگ به دیجیتال

دستگاه با قابلیت تبدیل صوت دیجیتال S/PDIF به صوت آنالوگ RCA L/R برای سیستمهای سینمای خانگی یا تلویزیونهایی که دارای درگاه S/PDIF نیستند، خوب نیست. در صورتی که دارای دستگاهی هستید که خروجی صوت آن فقط درگاه اپتیکال (فیبر نوری / Toslink) است و تمایل دارید بوسیله این خروجی، صوت را بر روی بلندگو و یا باندهایی که دارای ورودی صوت آنالوگ یا همان فیشهای سفید و قرمز رنگ است، بشنوید. این تبدیل به دو حالت است: یک حالت بدون خروجی 3.5 میلیمتری یا همان AUX و حالت دیگر که دارای این خروجی است.

در حال حاضر، ضبط اخطارهای آنالوگ توسط مهندسان به جریانی از اعداد (یک و صفر) تبدیل میشوند. این مجموعه اعداد، نشاندهنده یک اخطار صدایی دیجیتال هستند و برای شنیدن آن، باید آن را مجددا به اخطار آنالوگ تبدیل کنید. طی روند ضبط، یک هنرمند آهنگ را تنظیم میکند. میکروفونها اصوات و سازها را اخطار صدایی آنالوگ در نظر میگیرند. مهندسان، ضبط اخطارهای آنالوگ را به شکل دیجیتال ذخیره می-کنند. ابزار ضبط، مبدلهای آنالوگ به دیجیتال را برای تبدیل اخطارهای آنالوگ به اخطارهای دیجیتال برای ذخیرهسازی بکار میگیرند. در حال حاضر، به تبدیل صوت به اخطار قابل ذخیرهسازی در دستگاهها گفته میشود. یک DAC در زمان پخش، اخطارهای دیجیتالی ذخیره شده را رمزگشایی میکند. DAC با این کار، اخطارهای دیجیتالی را به صوت آنالوگ تبدیل میکند. DAC، اخطارهای آنالوگ تبدیل شده به دیجیتال را به یک تقویتکننده میفرستد و در آخر، صوت بوسیله هدفون، اسپیکر و … پخش میشود.

دلیل حفظ کیفیت در صوت دیجیتال چیست؟

یک CD را در نظر داشته باشید: دادههای دیجیتالی که روی یک صفحه پلاستیکی ذخیره میشوند. یک لیزر، این اطلاعات را میخواند و بعد آن را به یک DAC میفرستد که این DAC دادههای دیجیتالی را مجددا به سیگنال آنالوگ تبدیل میکند. CDها ویرایش خطا را بکار میبرند که اگر خط و خش روی CD بیفتد، قادر به شناسایی دادههای مفقود شده است و جای آن را پر کند؛ به همین دلیل، در CDها کمتر به قطعی موزیک و رد شدن آنها برمیخورید. وقتی که موسیقی را بارگیری میکنید، در صورتی که اتصالتان به اینترنت در زمان بارگیری دچار قطعی شود، موتور بارگیری تارنما باز هم بخشهای بارگیری شده را به حالت یک فایل درمیآورد و شما قادر به پلیبک آن بدون هیچ قطعیای هستید.

نکتهای که برای موسیقی دانها حتی اهمیت بیشتری پیدا میکند، این است که بهره بردن از صوت دیجیتال باعث میشود هنگامی که صوت از زنجیره صدایی رد میشود، کیفیتش حفظ شود. اشخاص در زمانه ضبط-های چندتِرَکی، موسیقیهای خود را روی یک نوار (tape) دو ترکه آنالوگ درمیآمیختند (mix میکردند) و این امر سبب افزوده شدن پیچیدگی و اختلالات مازاد به صوت میشد. انجام فرآیند مسترینگ روی این نوار (tape)، امکان بوجود آمدن خطا را بالاتر میبرد؛ جابجایی صوت برای انتشار روی صفحات گرامافون هم به همین شکل است. در هر یک از این مراحل جابجایی صوت، کیفیت اخطار کم میشد.

شما در ضبط دیجیتال، اعداد را به شکل استریو یا surround درمیآمیزید و سری دیگری از اعداد ایجاد می-شوند (که البته این اعداد هم از یک DAC رد میشوند تا شما قادر باشد بر صوت نظارت کنید و فایلی که درمیآمیزید را بشنوید). بنابراین، درآمیختن استریوی پایانی دقیقا همان موردی خواهد بود که هنگام درآمیختن قطعه شنیده اید. سپس شما قادر هستید این سری اعداد که صدای درآمیخته شده شما هستند را بردارید و آن را در اینترنت باگزاری کنید یا روی حافظه تلفنهمراه کپی  کنید یا آن را روی CD بریزید و… در هر یک از این مراحل جابجایی، فقط مجموعهای از اعداد منتقل میشوند و فایلی که در آخر میشنوید، بازتولیدی (و نه رونوشتی) دقیق از صوت اصلی است. به همین دلیل است که صوت دیجیتال دچار کاهش کیفیت نمیشود؛ زیرا با آسیبهایی که اخطار آنالوگ طی فرآیند ایجاد در استودیو تا رسیدن به بلندگوهای خانگی تحمل میکند، روبرو نمیشود.