راهنمای جامع خرید تبلت

آسارایان 1401/05/19 بدون نظر

اگر می‌خواهید تبلت بخرید، مطالعه یک راهنمای جامع خرید تبلت پیش از اقدام برای خرید ضروری است. تبلت از نظر کاربرد، بین گوشی هوشمند و لپ‌تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ قرار می‌گیرد. تبلت قابلیت‌های زیادی دارد؛ از جمله اینکه قابل‌حمل است، صفحه نمایش لمسی بزرگ‌تری نسبت به گوشی هوشمند دارد و برای انجام کارهای مختلف در مکان‌های مختلف مفید است. تقریبا همه کارهایی را که معمولا روی تلفن هوشمند و لپ‌تاپ خود انجام می‌دهید، می‌توانید در تبلت خود نیز انجام دهید. برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های مورد علاقه‌تان، مرور رسانه‌های اجتماعی یا کلاس‌های آنلاین فرزندتان به خرید تبلت نیاز دارید. انتخاب یک مدل تبلت مناسب می‌تواند برای بسیاری از کاربران گیج‌کننده باشد. هزاران مدل تبلت از برندهای مختلف در بازار موجود است و پیدا کردن تبلتی با اندازه صفحه نمایش مناسب، پردازنده سریع و عمر باتری طولانی، با توجه به بودجه شما می‌تواند امری دشوار باشد. در ادامه با آسارایان همراه باشید تا راهنمای خرید تبلت را به شما ارائه دهیم.

مطالعه یک راهنمای جامع خرید تبلت پیش از اقدام برای خرید ضروری است

اندازه صفحه نمایش تبلت

اندازه صفحه نمایش تبلت‌ها مانند لپ‌تاپ‌ها و تلویزیون‌ها به صورت مورب از گوشه‌ای به گوشه دیگر اندازه‌گیری می‌شود و معمولا با واحد اینچ بیان می‌شود. تبلت‌ها معمولاً به سه دسته تقسیم می‌شوند: تبلیت‌های جمع و جور با نمایشگر 5 اینچ تا 8 اینچ، تبلت‌های متوسط با نمایشگر بیش از 8 اینچ تا 11 اینچ و تبلت‌های بزرگ با نمایشگر بیش از 11 اینچ. یک تبلت جمع و جور سبک‌تر بوده و حمل آن آسان‌تر است و معمولا قیمت کمتری نیز دارد. تبلت‌های متوسط و بزرگ صفحه نمایش بزرگ تری را ارائه می‌دهند که می‌تواند به ویژه برای نمایش فیلم، بازی و مرور وب مفید باشد. تبلت 7 اینچ برای استفاده دانش آموزان و کودکان بسیار مناسب است و به سادگی نیز می‌توان آن را حمل کرد. تبلت 8 اینچ و بالاتر برای انجام امور مختلف مانند وبگردی و بازی مناسب هستند. همچنین تبلت 10 اینچ برای مشاهده فیلم و انجام امور حرفه ای تر مناسب است، اما حمل و جا به جایی آن نیز دشوارتر است.

وضوح صفحه نمایش بر حسب پیکسل در اینچ (ppi) بیان می‌شود و هر چه وضوح بالاتر باشد، متن و تصاویر واضح تر ظاهر می‌شوند. رزولوشن نمایشگر تبلت‌ها به طور کلی از 1024 در 600 پیکسل تا 2560 در 1700 پیکسل است. صفحه‌نمایش‌های با وضوح بالاتر به پردازنده‌های سریع‌تری نیاز دارند تا تمام پیکسل‌ها را به روزرسانی کنند. نمایشگر‌های بزرگتر، انرژی بیشتری نیز مصرف کنند که بر عمر باتری دستگاه تأثیر می‌گذارد.


سیستم عامل تبلت

سیستم عامل از نظر محتوایی که به آن دسترسی خواهید داشت نقش بسیار مهمی دارد. سیستم‌عامل اندروید و iOS اپل آن‌هایی هستند که بر بازار تسلط دارند، اما ما تبلت‌های ویندوزی و تبلت‌های سیستم‌عامل کروم را نیز در حال حاضر در بازار داریم. هر سیستم‌عاملی را که انتخاب می‌کنید، همیشه باید مطمئن شوید که با به‌روزرسانی آخرین نسخه سیستم‌عامل اندروید یا iOS همراه است.

هر سیستم‌عاملی را که انتخاب می‌کنید، همیشه باید مطمئن شوید که با به‌روزرسانی آخرین نسخه سیستم‌عامل اندروید یا iOS همراه است.

سیستم عامل اپل

سیستم عامل iPad اپل اساسا نسخه ای از iOS است اما برای iPad طراحی شده است. این رابط کاربری بسیار خوب طراحی شده است که به شما امکان دسترسی به بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌های عالی را از طریق فروشگاه اپل می‌دهد. سیستم عامل iPad یک سیستم عامل عالی با پشتیبانی از ویجت ها، چندکاره بودن، FaceTime با ماوس و پشتیبانی از صفحه کلید است. حتی می‌توانید از iPad خود به‌عنوان مانیتور دوم برای macOS استفاده کنید و اگر مک‌بوک دارید، این ویژگی به شما کمک خواهد کرد.


سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید گوگل محبوب ترین سیستم عامل از نظر میزان استفاده است. اکثر تبلت‌های محبوب موجود در بازار سیستم عامل اندروید را اجرا می‌کنند. برخی از برندهای محبوبی که تبلت‌های اندرویدی را تولید می‌کنند سامسونگ و لنوو هستند. سیستم‌عامل اندروید تبلت‌ها دقیقا همان چیزی است که در تلفن‌های هوشمند می‌بینیم، اما تعدادی سفارشی‌سازی توسط سازندگان برای افزایش ویژگی‌ها اضافه شده است. برای مثال، می‌توانید ویژگی‌های پیشرفته، ویجت‌های ویژه تبلت‌ها و موارد دیگر را در تبلت اندرویدی مشاهده کنید. همچنین، فروشگاه Google Play  مجموعه فراوانی از برنامه‌ها و بازی‌ها را ارائه می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را بر روی تبلت اندرویدی خود نصب کنید. توصیه می‌شود به دنبال تبلت‌های اندرویدی باشید که حداقل اندروید 10 یا بالاتر را اجرا می‌کنند.


سیستم عامل ویندوز

تبلت‌هایی که سیستم عامل ویندوز را اجرا می‌کنند بسیار محدود هستند و سهم ناچیزی از بازار دارند. ما سری Microsoft Surface  را به عنوان تنها گزینه داریم و هیچ سازنده دیگری  وجود ندارد که تبلت ویندوزی را ارائه دهد.

تبلت ویندوزی امکان تعویض کامل با لپ تاپ را دارند، زیرا به معنای واقعی کلمه می‌توانید هر کاری را روی این تبلت‌ها انجام دهید. شما حتی می‌توانید ابزارهای توسعه نرم افزار و برنامه‌های کامل Adobe را نیز روی یک تبلت ویندوزی اجرا کنید.

بنابراین اگر هر برنامه ویندوزی موجود روی کامپیوتر دسکتاپ خود استفاده کرده اید، ممکن است همان برنامه را در فروشگاه مایکروسافت برای تبلت ویندوزی خود نیز بیابید. اگرچه ویندوز 10 اس برای تبلت‌ها به طور خاص توسط مایکروسافت به عنوان نسخه سبک تر ویندوز ساخته شده است، اما همچنان می‌توانید تمام ویژگی‌های محبوب ویندوز را با طیف گسترده ای از لوازم جانبی سازگار بیابید.


دوربین تبلت

وقتی صحبت از تبلت‌ها می‌شود، دوربین به اندازه گوشی هوشمند اهمیت پیدا نمی کند. زیرا دوربین عقب در تبلت‌ها به ندرت استفاده می‌شود و دوربین جلو معمولا بیشترین استفاده را دارد. دوربین جلو برای تماس‌های ویدئویی مفید است و باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. تبلتی که قصد خرید آن را دارید، باید حداقل یک دوربین جلوی 5 یا 8 مگاپیکسلی داشته باشد. بهتر است دوربین دارای فوکوس خودکار باشد و در صورت امکان باید دارای قابلیت ضبط ویدیوی باکیفیت مثل Full HD و 4K باشد. بهترین راه این است که به دنبال چند ویدیوی مرجع بگردید تا کیفیت دوربین جلوی تبلت مدنظرتان را بررسی کنید. همچنین می‌توانید به یک فروشگاه نزدیک مراجعه کنید و خودتان به صورت حضوری کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید.

دوربین عقب در تبلت‌ها به ندرت استفاده می‌شود و دوربین جلو معمولا بیشترین استفاده را دارد.

قابلیت‌های اتصالی تبلت

 

تبلت‌ها عمدتا با دو نوع قابلیت ارتباطی در دسترس هستند. تبلت‌های وایفای و تبلت‌های سیم کارت خور. البته برخی از تبلت‌ها هر دوی این قابلیت‌ها را در خود جای داده اند. تبلت‌های Wi-Fi ساده هستند و کاربر می‌تواند به شبکه‌های Wi-Fi محلی دسترسی داشته باشد. اکثر تبلت‌های امروزی از 802.11n  پشتیبانی می‌کنند. توصیه می‌شود تبلتی بخرید که از هر دو باند رادیویی 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. تبلت وای فای رایج ترین گزینه ای است که کاربران می‌خرند و نسبت به تبلت سیم کارت خور بسیار ارزان تر هستند.

یک تبلت سیم کارت خور دارای یک اسلات سیم کارت یا یک اسلات سیم کارت الکترونیکی هستند که به تبلت اجازه می‌دهد به شبکه تلفن همراه متصل شود. اگر بیشتر اوقات در سفر یا جا به جایی هستید، این قابلیت ضروری است. اما به خاطر داشته باشید که برای استفاده باید هر ماه هزینه شبکه و اینترنت تلفن همراه را بپردازید. همچنین با تبلت‌های سیم کارت خور، شما آنتن تلفن همراه دارید و از باتری بسیار بیشتر از حد معمول استفاده می‌شود. تعداد سیم کارت‌های مورد استفاده در تبلت نیز متفاوت است. تبلت دو سیم کارته و تبلت تک سیم کارته در بازار وجود دارد. اگر یک سیم کارت دارید، خرید تبلت تک سیم کارته مناسب است. اما در صورتی که قصد استفاده از چند سیم کارت و شبکه‌های مختلف را دارید، خرید تبلت دو سیم کارته به شما پیشنهاد می‌شود.

یکی دیگر از جنبه‌هایی که باید به آن توجه کنید، قابلیت‌های شبکه تبلت است. تبلت 4G امروزه در بازار بسیار مشاهده می‌شود، اما نسل جدید ارتباطات یعنی شبکه 5G، خیلی در بین تبلت‌ها گسترش نیافته است. تبلت 5G امکان برخورداری از جدیدترین نسل شبکه ارتباطی بی سیم را در اختیار شما قرار می‌دهد. تبلت 5G شبکه ارتباطی بی سیم و اینترنت پرسرعت را برای شما به ارمغان می‌آورد.تبلت سامسونگ گلکسی تب اس 8 تازه به بازار عرضه شده که یک تبلت 5G است. از آنجایی که شبکه 5G همچنان در بسیاری از مناطق ارائه نشده است، همچنان می‌توانید به خرید تبلت 4G نیز فکر کنید.

تبلت 4G امروزه در بازار بسیار مشاهده می‌شود، اما نسل جدید ارتباطات یعنی شبکه 5G، خیلی در بین تبلت‌ها گسترش نیافته است. تبلت 5G امکان برخورداری از جدیدترین نسل شبکه ارتباطی بی سیم را در اختیار شما قرار می‌دهد.

عمر باتری تبلت

نکته مهم دیگری که در هنگام خرید تبلت باید به آن توجه کنید این است که باتری آن چقدر دوام می‌آورد. به عنوان یک دستگاه قابل حمل، مهم است که باتری تبلت حداقل 6 ساعت با استفاده زیاد دوام بیاورد. اکثر تبلت‌ها معمولا دوام باتری خوبی دارند و اگر زیاد از آن‌ها استفاده نکنید، برای چند روز نیز دوام خود را حفظ خواهند کرد. اما در موارد استفاده طولانی تر، بهتر است روی تبلتی سرمایه گذاری کنید که حداقل 8 تا 10 ساعت عمر باتری را با یک بار شارژ ارائه می‌دهد.

وقتی صحبت از تبلت‌ها می‌شود، فعالیت‌های مختلفی وجود دارد که عمر باتری آن‌ها را با نرخ‌های متفاوتی کاهش می‌دهد. انجام بازی‌های گرافیکی فشرده عمر باتری شما را سریعتر از گشت و گذار در اینترنت مصرف می‌کند. اگر عمر باتری اولویت شماست، سری آیپد پرو با یک بار شارژ، عمر باتری طولانی مدت بیش از 14 ساعت را برای شما فراهم می‌کند. اگر از طرفداران اندروید هستید،Samsung Galaxy Tab S7  عمر باتری بیش از 13 ساعت را با یک بار شارژ فراهم می‌کند. برخی از تبلت‌های سری Tab لنوو عمر باتری بیش از 10 ساعت را ارائه می‌دهند. معمولا عمر باتری کمتر از 8 ساعت برای بیشتر کاربران مناسب نیست و باتری 5000 میلی آمپر ساعتی برای اکثر تبلت‌ها کافی به نظر می‌رسد.

اکثر تبلت‌ها معمولا دوام باتری خوبی دارند و اگر زیاد از آن‌ها استفاده نکنید، برای چند روز نیز دوام خود را حفظ خواهند کرد.

فضای ذخیره سازی تبلت

اکثر کاربران صرفا برای سرگرمی از تبلت استفاده می‌کنند و بنابراین به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارند. یک تبلت با فضای کافی به شما امکان می‌دهد برنامه‌های زیادی را دانلود کنید، بازی‌های زیادی نصب کنید و عکس‌ها و فیلم‌های زیادی را در دستگاه ذخیره کنید. همه این فایل‌ها فضای زیادی را اشغال خواهند کرد و اگر به اندازه کافی فضا برای ذخیره سازی ندارید، باید با فرآیند آزاردهنده تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی را نگه دارید و چه چیزی را از تبلت خود حذف کنید، دست و پنجه نرم خواهید کرد.

بنابراین هنگام انتخاب تبلت، اگر قصد دارید یک تبلت با ظرفیت حافظه مناسب خریداری کنید، مطمئن شوید که تبلتی با حداقل فضای ذخیره سازی 128 گیگابایت و یا بیشتر درنظر دارید. اما اگر فایل‌های رسانه ای زیادی ندارید، بازی‌های زیادی انجام نمی دهید و ترجیح می‌دهید بیشتر داده‌های خود را در فضای ابری نگه دارید، حتی 64 گیگابایت نیز برای شما کافی خواهد بود.

اگر به خرید تبلت فکر می‌کنید، بهتر است تبلتی را تهیه کنید که دارای اسلات کارت حافظه خارجی باشد. با این کار، می‌توانید فضای ذخیره‌سازی خود را با استفاده از کارت میکرو SD افزایش دهید که امتیاز خوبی است. در حال حاضر کارت‌های حافظه ارزان هستند و می‌توانید آن‌ها را با قیمت مناسب از هر جایی تهیه کنید.


برند سازنده تبلت

برندهای مشهور در زمینه تولید تبلت: سامسونگ - اپل - لنوو - شیائومی - ماکروسافت

در ادامه به بررسی برندهای مشهور در زمینه تولید تبلت می‌پردازیم.

تبلت سامسونگ

سامسونگ تبلت‌های اندرویدی خود را با بهترین قابلیت‌ها عرضه می‌کند. بهترین مدل‌های آن اغلب گران‌تر از سایر تبلت‌های اندرویدی هستند. برخی از مدل‌های رده بالا تبلت سامسونگ از نظر قیمت با قدرتمندترین آیپدهای اپل رقابت می‌کنند. سایر مدل‌ها مانند گلکسی تب A 8.0، قیمت بسیار مناسبی دارند. اگر به دنبال انعطاف‌پذیری سیستم‌عامل اندروید هستید، اما وضوح صفحه نمایش، عمر باتری طولانی و سرعت پردازش سریع یک iPad نیز برای شما مهم است، تبلت سامسونگ ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد.

تبلت اپل

مجموعه تبلت‌های اپل شامل آیپد پرو رده بالا است که در مدل‌های 11 و 12.9 اینچی موجود است. آیپد ایر میان رده و آیپد مینی اقتصادی علاوه بر اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش، تفاوت‌هایی در نسل پردازنده و حافظه ذخیره سازی دارند. برای مثال، آی‌پد پرو سریع‌ترین تراشه تبلت اپل و باکیفیت‌ترین صفحه‌نمایش را دارد. مدل‌های قدیمی‌تر و ارزان‌تر به‌راحتی در فروشگاه‌های آنلاین پیدا می‌شوند. آی‌پدهای جدیدتر با شبکه 5G در دسترس هستند، در حالی که همه مدل‌های قدیمی‌تر سرویس 4G را نیز ارائه می‌دهند.

تبلت لنوو

تبلت‌های لنوو میان رده‌های خوبی هستند؛ ارزان‌تر از تبلت‌های رده بالای سامسونگ، اما با انعطاف‌پذیری کامل سیستم‌عامل اندروید. مدل‌های تبلت لنوو در نسخه‌های 8 و 10 اینچی عرضه می‌شوند.

تبلت شیائومی

تبلت‌های شیائومی با نام سری می‌پد (Mi pad) به بازار عرضه شده اند. تبلت شیائومی، از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند. این تبلت‌ها از قابلیت‌های ارتباطی جدید برخوردار هستند و در سایزهای مختلفی به بازار عرضه شده اند. خرید تبلت شیائومی به افرادی که قصد خرید تبلت‌های مدرن با سیستم عامل اندروید را دارند، توصیه می‌شود.

تبلت ماکروسافت

برخلاف اکثر تبلت ها، سرفیس ماکروسافت یک دستگاه هیبریدی است. سری ماکروسافت سرفیس هم قابلیت‌های تبلت و هم قابلیت‌های لپ تاپ را ارائه می‌دهند. نسخه‌های جدید سرفیس سیستم عامل کامل ویندوز 10 را اجرا می‌کنند، اما برخی از نسخه‌های قدیمی‌تر، ویندوز RT را با قابلیت‌های جدید اجرا می‌کنند. تبلت ماکروسافت سرفیس با صفحه کلید جداشدنی و قلم لمسی به فروش می‌رسد.


در حال حاضر فروشگاه کامپیوتر و لوازم جانبی آسارایان برنامه‌ای برای فروش تبلت روی سایت ندارد، اما بدلیل درخواست‌های مکرر مشتریان عزیز برای تهیه تبلت از فروشگاه آسارایان، به‌زودی لیست تعدادی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین تبلت‌های بازار ایران را بروی سایت قرار خواهیم داد و مثل همیشه می‌توانید با خیالی راحت از فروشگاه آسارایان خرید نمائید و تجربه‌ی خوبی را رقم بزنید.