راهنمای خرید CPU مناسب رایانه

آسارایان 1398/08/15 بدون نظر

فصل دوم

مقدمه:

در خرید یک کامپیوتر رومیزی به دلیل امکان مونتاژ انواع قطعات و همچنین گستردگی قطعات مورد نیاز اغلب کاربران با ابهامات فراوانی روبرو می شوند. عدم اطلاع از نحوه کارکرد و وظیفه اصلی قطعات سبب شده در بسیاری موارد کاربران به قطعات حاشیه ای توجه زیادی کرده و از قطعات اصلی غافل می شوند. یکی از این قطعات که می توان آن را مهمترین بخش و مغز کامپیوتر دانست CPU است. در این نوشتار با بررسی جزء به جزء موارد در انتخاب یک CPU مناسب به شما کمک خواهیم کرد.

 

راهنمای خرید CPU مناسب کامپیوتر

پردازنده یا CPU مهم ترین بخش هر کامپیوتر است که مانند مغز آن عمل می‌کند. در حقیقت تمام پردازش های منطقی کامپیوتر در CPU انجام می‌شوند و بدون وجود CPU هیچ کامپیوتری قادر به فعالیت نیست. به همین دلیل است انتخاب و خرید یک CPU مناسب را می‌توان مهمترین مرحله خرید هر کامپیوتر به شمار آورد. هنگام خرید بهترین CPU برای کامپیوتر، باید عملکرد و ویژگی های آن را با بودجه کامپیوتر خود هماهنگ کنید. در ادامه این مقاله از وبلاگ آسارایان آن قصد داریم به بررسی کنیم CPU چیست، چه بخش هایی دارد و چگونه میتوانیم بهترین CPU را برای کامپیوتر خود خریداری کنیم؟ 

اگرچه تنوع برند پردازنده های موجود در بازار  زیاد نیست، اما پیچیدگی مشخصات سی پی یو ممکن است بسیاری از کاربران را هنگام خرید سردرگم کند. معمولا کاربران در زمان خرید سی پی یو با این سوالات مواجه می‌شوند:

  • پردازنده AMD بهتر است یا Intel ؟
  • منظور از هسته و رشته در پردازنده چیست؟
  • آیا CPU با تعداد هسته بیشتر بهتر است؟
  • فرکانس پردازشی چیست و چه تاثیری در عملکرد پردازنده دارد؟
  • کدام CPU برای بازی و کدام یک برای رندر و طراحی مناسب است؟
  • منظور از نسل پردازنده چیست؟

در ادامه با ارائه توضیحات جامع، به بررسی پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

CPU چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

واحد پردازش مرکزی یا CPU یک پردازنده قدرتمند است که وظیفه اجرای پردازش های منطقی کامپیوتر را بر عهده دارد. این قطعه مانند مغز کامپیوتر عمل می‌کند و دستورالعمل های سایر قسمت های کامپیوتر شخصی مانند برنامه هایی که استفاده می‌کنید (مانند مایکروسافت ورد) و سیستم عامل (مانند ویندوز) را پردازش می‌کند. پرازنده دستورالعمل‌ها را از یک برنامه یا سیستم عامل دریافت می‌کند و محاسبه را انجام می‌دهد. در ابتدایی ترین سطح، فرآیند به سه مرحله تقسیم می‌شود: دریافت، رمزگشایی و اجرا. یک CPU دستورالعمل را از RAM دریافت می‌کند، دستور را رمزگشایی می‌کند و سپس دستورالعمل را با استفاده از بخش های مربوطه CPU اجرا می‌کند.

در کامپیوترهای شخصی مدرن، CPU همه کارها را انجام نمی‌دهد، اما همچنان باید اعدادی را که سایر اجزا برای عملکرد نیاز دارند، تغذیه کند. به عنوان مثال، همچنان باید به کارت گرافیک بگوید که انفجاری را در بازی که در حال انجام آن هستید نشان دهد، یا به هارد دیسک بگوید برای دسترسی سریعتر، یک سند آفیس را به رم سیستم منتقل کند. امروزه دو شرکت بزرگ ای ام دی (AMD) و اینتل (Intel) پردازنده های کامپیوتر موجود در بازار را تولید می‌کنند.

پردازنده ADM بهتر است یا Intel؟

راهنمای خرید CPU مناسب کامپیوتر

امروزه هر دو شرکت محصولات متنوعی را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. هر برند مجموعه‌ای از مدل‌ها را با ویژگی‌ها و سطوح عملکرد مختلف ارائه می‌دهد. در مورد مدل‌های مختلف موجود تحقیق کنید تا مشخص کنید کدام یک برای نیازهای شما مناسب‌تر است.

مشخصات مهم در هر CPU چیست؟

راهنمای خرید CPU مناسب کامپیوتر

هر پردازنده دارای مشخصات مختلفی است که در زمان خرید با آن‌ها مواجه می‌شوید. در حقیقت همین مشخصات هستند که برخی از کاربران را در زمان خرید سردرگم می‌کنند. زیرا این کاربران معنی این مشخصات را دقیقا نمی دانند. در ادامه معنی هر کدام از مشخصات CPU را به زبان ساده برای شما توضیح می‌دهیم.

هسته یا Core

عملیات محاسبات CPU در واحدهای پردازشی به نام هسته صورت می‌گیرد. اولین سوالی که برای خریدار مطرح می‌شود این است که CPU مناسب باید چند هسته داشته باشد؟ در خرید CPU با کلماتی مانند دو هسته ای (Dual Core)، چهار هسته ای (Quad Core)، شش هسته ای (Hexa Core) و هشت هسته ای (Octa Core) روبرو می‌شوید که تعداد هسته های CPU را نشان داده و معمولا هرچه تعداد آن بالاتر باشد، سرعت پردازش بالاتر خواهد بود. البته موارد دیگری نیز در سرعت عملکرد CPU مهم خواهند بود.

رشته یا Thread

رشته به تعداد فرآیندهای مستقلی اشاره دارد که یک پردازنده می‌تواند همزمان انجام دهد. به طور خلاصه، تعداد رشته بیشتر برابر است با عملکرد بهبود یافته و قابلیت های چند وظیفه ای. شرکت اینتل این فناوری را Hyper-Threading (HT) می‌نامد که در آن بدون نیاز به افزایش تعداد هسته ها، قدرت پردازشی افزایش می‌یابد. پردازنده های مدرن، برابر یا بیشتر از هسته های خود، رشته پردازشی دارند.

شرکت AMD نام Simultaneous Multithreading را برای این تکنولوژی در محصولات خود برگزیده است. در این تکنولوژی در حالی که به صورت فیزیکی تنها یک هسته CPU موجود است اما به صورت منطقی سیستم عامل 2 هسته را مشاهده کرده که آماده پردازش داده‌ها هستند که نتیجه این عمل افزایش سرعت کامپیوتر است به گونه ای که در کامپیوترهای 8 هسته ای می‌توان گفت 16 هسته مجازی وجود داردبنابراین توجه به این موضوع در انتخاب CPU مناسب حائز اهمیت است.

سرعت کلاک یا فرکانس

مقایسه پردازنده‌های مدرن بازار از برندهای AMD و Intel

سرعت کلاک پردازنده بر حسب GHz (گیگاهرتز) اندازه‌گیری می‌شود. این معیار نشان می‌دهد که یک پردازنده در هر ثانیه چند عملیات می‌تواند انجام دهد. هر چه عدد عملیات بیشتر باشد، کامپیوتر سریعتر است. وقتی سرعت ساعت بالا باشد، متوجه خواهید شد که کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما در حین باز کردن برنامه‌ها، فایل‌ها و رندر کردن سریع‌تر کار می‌کند.

گرافیک یکپارچه یا مجتمع

راهنمای خرید CPU مناسب کامپیوتر

بسیاری از پردازنده‌های موجود در بازار از گرافیک یکپارچه (On board) استفاده می‌کنند، به این معنی که می‌توانند گرافیک (تصویر) را بدون GPU مجزا (کارت گرافیک) روی صفحه نمایش دهند. کاربرانی که قصد انجام امور گرافیکی حرفه‌ای را ندارند، می‌توانند با خرید پردازنده های دارای گرافیک یکپارچه، نیاز به خرید کارت گرافیک را از بین ببرند و در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

در بین محصولات اینتل، تنها پردازنده‌هایی که گرافیک یکپارچه ندارند، آن هایی هستند که حرف F انتهای نام آن‌ها وجود دارد؛ مانند پردازنده Intel® Core™ i7-13700KF. این پردازنده‌ها برای کاربرانی طراحی شده اند که می‌دانند از یک GPU مجزا در سیستم خود استفاده خواهند کرد. قیمت پردازنده های فاقد پردازنده گرافیکی مجتمع از محصولات مشابه دارای گرافیک مجتمع کمتر است.

حافظه کش

حافظه کش در داخل CPU قرار دارد و یک حافظه موقت است. ممکن بپرسید وظیفه کش چیست؟ در هنگام اجرای یک برنامه، دستورالعمل های آن از رم کامپیوتر به CPU منتقل می‌شود و کش واسط بین این دو است. در ابتدا CPU به بررسی حافظه کش می‌پردازد تا در صورتی که آن دستورالعمل موجود باشد، به رم رجوع نکند. بنابراین با همین توضیح کوتاه با اهمیت نقش کش در افزایش سرعت پی می‌بریم. بنابراین یک CPU مناسب باید دارای حافظه کش خوبی باشد.کش دارای 3 سطح حافظه بوده که به ترتیب از سطح 1 تا سطح 3 دارای بیشترین سرعت و کمترین حافظه هستند.

خانواده یا سری پردازنده

راهنمای خرید CPU مناسب کامپیوتر

خانواده یا سری پردازنده نیز یکی از مهم ترین مشخصات در خرید آن است. شرکت های AMD و intel پردازنده های خود را در سری های مختلفی عرضه می‌کنند که معمولا هر سری دارای رده کاربری خاصی است. نام سری پردازنده معمولا با تعداد هسته های پردازنده نیز مرتبط است.

راهنمای خرید CPU مناسب کامپیوتر

روش نامگذاری پردازنده های اینتل و AMD

پردازنده های اینتل شامل سری Celeron (بسیار اقتصادی)، Core i3 (اقتصادی)، Core i5 (متوسط)، Core i7 (حرفه ای)، Core i9 (فوق حرفه ای) و سری Xeon (سرور) می‌شوند. پردازنده های AMD نیز شامل سری A6، Athlon، FX و E2 (بسیار اقتصادی)، سری Ryzen 3 (اقتصادی)، سری Ryzen 5 (متوسط)، سری Ryzen 7 (حرفه ای)، سری Ryzen 9 (فوق حرفه ای) و سری EPYC (سرور) می‌شوند. هر کدام از این برند‌ها پردازنده های خاصی نیز دارند که در هیچ کدام از این خانواده‌ها جای نمی گیرند و کاربری های خاصی دارند.

نسل پردازنده

راهنمای خرید CPU مناسب کامپیوتر

مقایسه پردازنده‌های intel و AMD از نظر FPS در اجرای بازی Farcry 6

نسل پردازنده در حقیقت بیانگر زمان ساخت آن است و هر چه عدد نسل یک پردازنده بیشتر باشد، جدیدتر است. در پردازنده اینتل سری Core، بعد از حرف i رقم اول یا دو رقم اول نسل پردازنده را نشان می‌دهد. نسل پردازنده هم مثل تعداد هسته و رشته، در عملکرد پردازنده موثر است. به طوری که می‌توان گفت مثلا پردازنده Core i5-13600K نسل سیزدهم از نظر کلی عملکرد بهتری نسبت به پردازنده Core i9-12900K نسل دوازدهم دارد.

نوع سوکت CPU

 نوع سوکت یک CPU تعیین می‌کند که با کدام مادربرد سازگار است. مطمئن شوید که CPU را انتخاب کرده اید که با مادربرد شما سازگار باشد. به خصوص اگر بعدا قصد ارتقای سخت افزار را داشته باشید، باید توجه کنید که سوکت مادربرد شما با سوکت پردازنده سازگار باشد.

میزان بودجه شما برای خرید CPU چقدر است؟

پردازنده‌ها بر حسب مشخصاتی که توضیح دادیم، قیمت‌های مختلفی دارند. بنابراین مهم است که تعیین کنید چقدر مایل به خرج هستید. پردازنده‌های رده بالا معمولا گران‌تر هستند، اما عملکرد بهتری دارند، در حالی که CPU‌های سطح پایین‌تر می‌توانند مقرون به صرفه‌تر باشند، اما ممکن است آنقدر قدرتمند نباشند.

از کامپیوتر خود چه استفاده‌ای می‌کنید؟

 نحوه استفاده از رایانه خود را در نظر بگیرید. آیا از آن برای کارهای اساسی مانند مرور وب و کارهای اداری یا کارهای سخت تری مانند ویرایش ویدیو یا بازی استفاده خواهید کرد؟ نوع پردازنده ای که انتخاب می‌کنید باید با نیازهای استفاده شما مطابقت داشته باشد.

خنک کننده CPU

راهنمای خرید CPU مناسب کامپیوتر

همه CPU‌ها گرما تولید می‌کنند، بنابراین مهم است که خنک کننده مناسب در رایانه شما باشد. یک خنک کننده CPU را در نظر بگیرید، به خصوص اگر قصد دارید از رایانه خود برای کارهای سخت استفاده کنید.  

جمع بندی

اکنون که به طور کلی با مشخصات پردازنده‌ها آشنا شدید، می‌توانید درباره خرید پردازندهCPU مناسب برای کامپیوتر خود تصمیم بگیرید. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، پردازنده های Celeron و core i3 اینتل و Ryzen 3 ای ام دی برای کاربری روزمره، تماشای فیلم و سریال یا کارهای اداری خوب هستند. پردازنده های Core i5، Core i7 ، Ryzen 5 و Ryzen 7 برای بازی و امور گرافیکی متوسط مناسب هستند. پردازنده سری Core i9 و Ryzen 9 نیز برای انجام  امور گرافیکی سنگین و پردازش های بسیار حرفه ای، گزینه هایی عالی هستند.

به طور کلی، انتخاب CPU مناسب برای رایانه شامل در نظر گرفتن بودجه، نیازهای استفاده، برند و مدل، سرعت ساعت، هسته‌ها، نوع سوکت و خنک‌کننده است. تحقیقات خود را انجام دهید و CPU را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و بودجه شما مطابقت دارد.

تلاش کردیم در این مقاله همه نکات خرید CPU را به طور دقیق اما با زبانی ساده برای شما بیان کنیم. شما نیز می‌توانید با ارائه تجربیات و پیشنهادات خود در بخش نظرات در زیر همین پست، سایر کاربران آسارایان را در انتخاب بهترین CPU یاری کنید و به کامل تر شدن این مقاله کمک کنید.

 

تمامی نکات ذکر شده در این مقاله با نهایت دقت و حساسیت برای شما دوستان انتخاب شده و در اختیار شما عزیزان قرار داده شده است. لطفا با نوشتن نظرات خود، به بهتر شدن ما در این مسیر کمک کنید.

 

پیشنهاد ما: فصل سوم که راهنمای خرید مادربرد مناسب می باشد، را هم مطالعه بفرمایید.