چطور خرید آنلاین مطمئن انجام دهیم؟

آسارایان 1398/10/05 بدون نظر

با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن دنیای وب زندگی افراد نیز دچار تحولات اساسی شده است. بدین منظور که زمانی که شما خریدمحصولات مورد نیاز خود را از طریق فروشگاه اینترنتی انجام می دهید، از بسیاری از مزایای آن مثل مقایسه قیمت ها در سریع ترین زمان ممکن، جلوگیری از اتلاف وقت و گیر کردن در ترافیک، انتخاب آسان و بسیاری از موارد دیگر بهره مند خواهید شد.

اما گذشته از مزایایی که خرید آنلاین دارا می باشد می توان به مواردی مثل پرداخت هزینه و عدم دریافت کالای مورد نظر، دریافت کالایی که دارای مشکل می باشد و بسیاری دیگر از مشکلاتی از این دست نیز می توان اشاره کرد که از جمله معایب خرید آنلاین محسوب می شوند. در نتیجه اگر بتوانیم مشکلاتی از این قبیل را به حداقل برسانیم قطعا تجربه بهتری از خرید آنلاین خواهیم داشت. در این مقاله ما در کنار شما خواهیم بود تا شما یک خرید با کیفیت را تجربه نمایید.

اما چطور یک خرید آنلاین موفق و رضایت بخش داشته باشیم؟

شاید عبارت خرید آنلاین در کمتر خانه ای شنیده نشده باشد، در نتیجه زمانی که می خواهید اقدام به این کار نمایید بهتر است به سایتی که از آن خرید می کنید از لحاظ وجود نماد اعتماد، جواز کسب فعالیت تخصصی در فضای وب، رعایت اصول سئو، وضعیت ظاهری سایت از نظر مرتب بودن و دسته بندی لوازم آن و مشخص و شفاف بودن شرایط خرید آنلاین برای مشتریان دقت نماید تا بهترین خرید آنلاین را انجام دهید. چراکه هریک از موارد ذکر شده به شما خواهند گفت که سایتی که به آن مراجعه کرده اید تا چه حد قابل اعتماد می باشد.

زمانی که وب سایت های مختلف از نماد اعتماد برای سایت خود استفاده می کنند باید بتوانید برروی آن کلیک نمایید و صرفا از عکس نماد الکترونیکی برای سایت خود استفاده نکرده باشند بلکه این نماد باید به صورت لینکی باشد که در سایت تعبیه شده است و با کلیک برروی آن بتوانید صحت عملکرد وب سایت مورد نظر را مشاهده کنید.

نماد اعتماد الکترونیکی

زمانی که نماد اعتماد الکترونیکی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به یک کسب و کار اینترنتی داده می شود یعنی اینکه هویت و محل فعالیت سایت مورد نظر در این وزارتخانه ثبت شده است و با مشاهده هرگونه مشکلی در سایت مذکور سازمانی وجود دارد که در صورت طرح شکایت از آن سایت آن را تا حصول نتیجه پیگیری نماید. درواقع با وجود این نماد شکایت شما از طریق سامانه ثبت و پیگری خواهد شد ونیازی به مراجعه به مراجع قضائی و انتظامی و طرح شکایت نمی باشد بنابراین  شما می توانید یک خرید آنلاین مطمئن داشته باشید.

از دیگر مواردی که باید در یک سایت برای خرید آنلاین به آن توجه کنید رعایت اصول سئو از طرف وب سایت مورد نظر می باشد. زمانی که یک وب سایت از این اصول برای سایت خود استفاده کرده و از تولید محتوای بی کیفیت برای سایت خود پرهیز می کند، یعنی اینکه به مشتریان خود و رتبه بندی خود در گوگل توجه دارد و برای ارتقای سایت و فروش محصولات خود در کوشش است.

از دیگر مواردی که با دیدن آن به راحتی می توانید خرید خود را انجام دهید وجود نماد دو ستاره می باشد. برای گرفتن نماد دو ستاره سایت مورد نظر باید در ابتدا گواهی SSI داشته باشد.پروتکل (SSL (Socket Secure Layer، یک استاندارد وب برای کدکردن اطلاعات بین کاربر و وب سایت است. اطلاعاتی که توسط یک اتصال SSL مبادله می شوند بصورت کد شده ارسال می شوند و بدین ترتیب اطلاعات مبادله شده از دزدیده شدن یا استراق سمع محافظت می شوند. تغییر آدرس سایت از http  به https مربوط به زمانی می شود که سایت مورد نظر گواهی SSI خود را برای فعالیت در فضای مجازی دریافت کرده است، در نتیجه با دیدن آدرس سایت بدین شکل در قسمت نوار آدرس می توانید با خیالت راحت و امن پرداخت خود را انجام دهید.

فروشگاه خرید اینترنتی

خرید آنلاین

 

چرا وضعیت ظاهری و دسته بندی محصولات در یک سایت هنگام خرید آنلاین از اهمیت ویژه ای  برخوردار است؟

زمانی که این ویژگی در یک سایت وجود دارد نشان دهنده این واقعیت خواهد بود که وب سایت مورد نظر سعی در ارتقای سایت خود دارد و به مشتریان خود کمک می کند تا به راحتی بتوانند محصول مورد نظر خود را بیابند و تجربه یک خریدراحت و با کیفیت را در سایت مورد نظر داشته باشند. هم چنین بسیاری از این سایت ها دارای اپلیکیشن هایی هستند که به مشتریانشان اجازه می دهند بسیار راحت تر از وب سایت به محصولاتی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. چراکه گوشی موبایل و تبلت یکی از لوازمی هستند که توسط بسیاری از کاربران فضای مجازی مورد استفاده قرار می گیرند در نتیجه توجه به ریسپانسیو بودن سایت یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

از دیگر مواری که نشان می دهد یک وب سایت برای مشتریان خود ارزش بالایی قایل است و اعتبار کافی برای این کار را دارد مشخص و شفاف بودن نحوه خرید آنلاین برای مشتریانش می باشد. بسیاری از وب سایت ها وجود دارند که با مراجعه به آن ها اطلاعات مشخصی درباره نحوه خرید ، نحوه پرداخت و نحوه ارسال در اختیار مشتری قرار نمی گیرد و قبل از اینکه خرید خود را نهایی کنند از این شرایط بی اطلاع هستند در نتیجه نمی توانند خرید آنلاینخود را با اطمینان انجام دهند.  

هرچه قدیمی تر قابل اطمینان تر

همانطور که در خرید سنتی قدمت یک کسب و کار و قدیمی بودن یک فروشگاه دلیلی براین موضع است که می توان به ان فروشگاه اطمینان کرد، در خرید آنلاین نیز یکی از آیتمهای مهم قدمت سایت می باشد. بطوریکه حتی موتور جستجو گوگل نیز به این موضع اهمیت می دهد  و سایتهایی که قدمت بیشتری دارند و تاریخ انقضا دامنه آن دیرتر است را اهمیت بیشتری می دهد و در شرایط یکسان سایت قدیمی تر را جلوتر به بازدیدکننده نشان می دهد .

زمانی که می خواهید قدمت سایتی مانند آسارایان که از آن قصد خرید کرده اید را بدانید، می توانید از سایت whois به عنوان یک ابزار برای این کار استفاده نمایید. برای این کار به سایت www.whois.net وارد شده و آدرس سایت مورد نظر را وارد می کنید سپس نتیجه ای مانند ذیل مشاهده می نمایید که نشان دهنده تاریخ تاسیس و تاریخ انقضا دامنه می باشد.

Whois Lookup

asarayan.com is already registered*

Domain Name: ASARAYAN.COM
Registry Domain ID: 1547087091_DOMAIN_COM-VRSN
Registrar WHOIS Server: whois.1api.net
Registrar URL: http://www.1api.net
Updated Date: 2019-03-14T06:20:28Z
Creation Date: 2009-03-14T17:00:24Z
Registry Expiry Date: 2020-03-14T17:00:24Z

قیمت مناسب

زمانی که اقدام به خرید آنلاین از طریق وب سایت های مختلف می کنید بهتر است خرید نهایی محصول مورد نظر خود را که شامل قیمت خود محصول، هزینه بسته بندی، ارسال محصول، هدایای ثبت نام و بن های تخفیف می شود را در مجموع با یکدیگر مقایسه نمایید.

مورد دیگر که باید در مورد قیمت به آن توجه کرد، همیشه برای خرید خود قیمت را در چند سایت معتبر مقایسه نمایید. طبق تجربه نویسنده بسیاری از سایتها با قیمت کم مشتریان را جذب خود نموده و پس از جذب نسبت به افزایش ناگهانی قیمتها به مرور زمان اقدام می نمایند بنابراین به قیمت هیچ فروشگاهی 100 درصد اطمینان ننمایید . 

تا حد امکان از فروشگاههای تخصصی خرید نمایید.

برای مثال در زمینه فروش تخصصی وب سایت دو فروشگاه لباس را در نظر بگیرید که کار یکی از آن ها فروش اینترنتی کالاهای مختلف از جمله لباس است و هیچ تجربه حسی از لباس هایی که به فروش می رساند ندارد ،در حالی که فروشگاه دیگری وجود دارد که تولیدکننده و توزیع کننده پوشاک است و علاوه بر آن فروش اینترنتی هم دارد، لباس های مختلف را در انبار برای عرضه به مشتریان خود نگهداری می کند وتسلط کامل و نوع پارچه و دوخت لباسها دارد و هر زمان که مشتریان اقدام به خرید آن ها نمایند وب سایت مورد نظر می تواند در مورد سایز و جنس آن ها اطلاعات تجربی زیادی را در اختیار مشتریانش قرار دهد. مثال دیگر مربوط به فروشگاه های اینترنتی محصولات کامپیوتری می باشد که یکی از آن ها فقط مشخصات محصولات را در سایت خود قرار می دهد در حالی که سایت دیگری وجود دارد که دارای تجربه بالایی در زمینه فروش و ارائه قطعات کامپیوتری مختلف هم به صورت حضوری و هم مجازی می باشد و محصولات مورد نیاز مشتریان را کاملا می شناسد و اگر مشتری بعلت نداشتن اطلاعات فنی لازم چند قطعه ناسازگار با هم را سفارش دهد بعلت تخصصی بودن فروشگاه این مورد به اطلاع خریدار می رسد و مشتری متحمل هزینه های اضافی مثل رفت و برگشت کالا و خرید اشتباه نمی شود. 

بنابراین تخصصی بودن  فروشگاه و داشتن مجوز فعالیت فروشگاه آنلاین از صنف تخصصی خود از دیگر موارد مهم و قابل تامل در هنگام یک خرید آنلاین می باشد.

گارانتی و ضمانت برگشت کالا

سایت مورد نظر شما حتما باید در مورد گارانتی و نحوه برگشت کالای معیوب بطور شفاف به شما اطلاع رسانی نماید. بنابراین اگر این موضوع در آن سایت اعلام نشده بود بهتر است  در انتخاب خود تجدید نظر فرمایید.

این روزها که بازار خرید اینترنتی خیلی داغ هست، دانستن این نکات مهم و کاربردی باعث میشه تجربه خوشایندی در این زمینه داشته باشیم و از خرید خود لذت ببریم. اگر نکته دیگری مد نظرتان میباشد، خوشحال میشویم آن را با ما در میان بگذارید.


پادکست خرید مطمئن از فروشگاه اینترنتی آسارایان