راهنمای خرید حافظه اس اس دی

آسارایان 1398/10/17 بدون نظر

فصل هفتم

مقدمه:

در ادامه سری مقالات راهنمای خرید تجهیزات کامپیوتر، قصد داریم به ارائه راهنمای خرید حافظه اس اس دی بپردازیم. حافظه حالت جامد (Solid State Drive)، که به اختصار حافظه اس اس دی نامیده می‌شود، نوع جدید ابزار ذخیره داده در کامپیوترها و لپ تاپ های امروزی است که مکانیستم ذخیره داده و عملکرد آن به نسبت حافظه هارد دیسک (HDD) تفاوت بسیاری دارد. اگر شما نیز اخیرا یکی از مدل‌های جدید لپ تاپ موجود در بازار را خریداری کرده باشید، حتما لذت استفاده از این نوع حافظه را تجربه کرده‌اید. حافظه اس اس دی برخلاف حافظه HDD فاقد هرگونه قطعه متحرک است و در عوض در آن از چیپ های NAND بهره‌گیری شده است. بسته به تعداد این چیپ‌ها، ظرفیت حافظه SSD نیز تغییر می‌نماید. هر چه تعداد سلول های NAND بیشتر باشد، ظرفیت حافظه اس اس دی نیز بیشتر است. این نوع حافظه یعنی حافظه SSD سرعت پردازش و ذخیره داده سیستمی را چندین برابر کرده و فرآیند مولتی تسکینگ را بهبود می‌بخشد. از این رو در اکثر کامپیوتر های مدرن، شاهد استفاده همزمان از حافظه HDD و SSD یا هر کدام از آن ها به صورت جداگانه هستیم. ناگفته نماند که یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع حافظه آن است که سیستم‌های دارای SSD از قیمت بیشتری هم برخوردارند. برای آشنایی بیشتر با حافظه اس اس دی ، با آسارایان همراه باشید...

آشنایی با حافظه اس اس دی

در دنیای تکنولوژی امروزی یکی از موارد مهم و مورد توجه در خرید یک سیستم کامپیوتری کارآمد، سرعت بالا پردازش داده و خواندن و نوشتن اطلاعات در آن است. مهم‌ترین تفاوت حافظه اس اس دی با حافظه‌های HDD را می‌توان سرعت بسیار بالاتر آن در پردازش، نوشتن و خواندن داده دانست. حافظه  SSD و HDD هر دو در تقسیم بندی های ظرفیت‌های تقریبا یکسان هستند و از این جهت تفاوت زیادی باهم ندارند، مگر در بخش سرعت خواندن و نوشتن؛ این بدان معناست که شما اگر تخصص و شناخت اولیه درباره نوع دیسک مورد استفاده در سیستم خود نداشته باشید ممکن است به هیچ عنوان تفاوت این دو نوع حافظه را احساس نکنید. با استفاده از سیستم‌های مجهز به حافظه SSD می‌توانید سرعت فوق‌العاده تبادل داده و پردازش را تجربه نمایید.

تفاوت های HDD و SSD

اگر شما نیز در منزل یا محل کار خود یک سیستم رومیزی قدیمی یا یک لپتاپ قدیمی داشته باشید باید بدانید که قطع به یقین در آن از یک یا چند حافظه هارد دیسک (HDD) استفاده شده است که با کمی واکاوی درخواهید یافت این این قطعات سخت افزاری به شکل پلاترهای دایره‌ای شکل هستند که جنس آن ها می‌تواند از شیشه یا آلومینیوم باشد.

 

 تفاوت SSD‌ ؤ HDD

 

مکانیسم نوشتن و خواندن داده از این قطعه هم بدین گونه است که این پلاترها می‌چرخند و در اثر حرکت اهرمی مکانیکی، داده‌ها خوانده می‌شود. سرعت خواندن و نوشتن داده برای این نوع حافظه به میزان سرعت چرخیدن پلاترها وابسته است، بعنی هرچقدر این سرعت بیشتر باشد به طبع سرعت عملکرد HDD نیز بیشتر خواهد بود. این موضوع هم سرعت ذخیره داده ها را افزایش می‌دهد و هم موجب می‌شود هارد دیسک بتواند مدیریت بهتری در اجرای دستورات و برنامه‌ها داشته باشد و آن ها را با سرعت مناسب‌تری پردازش کند. پروسه‌ نوشتن اطلاعات و داده‌ها بر روی هارددیسک سنتی نیز شباهت زیادی به فرآیند خواندن داده در آن دارد، ولی باید بدانید که در حافظه SSD این‌گونه نیست و شما شاهد هیچ قطعه و بازوی متحرکی نیستید در عوض داده‌ها روی بلوک‌های موجود در این قطعه سخت‌افزاری ذخیره می‌شوند و قادر هستند به محض نیاز سیستم به هریک از این داده‌ها به سرعت آن‌ را در اختیار قرار دهند. به واقع می‌توان علت اصلی تفاوت این دو نوع حافظه را در همین نوع فراخوانی داده دانست که در حافظه SSD به صورت کاملا مستقیم، سریع و در لحظه صورت می‌پذیرد پس سرعت کارکرد و پردازش داده را بسیار بالا می‌برد و همین از فواید استفاده از این نوع حافظه است.

مزایای استفاده از اس اس دی

این نوع حافظه افزایش چشمگیری را در سرعت BOOT سیستم به وجود می‌آورد، برنامه‌ها را در کسری از زمان نصب و اجرا می‌نماید و به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی و در زمانی بسیار کوتاه انواع فایل‌ها با فرمت‌های گوناگون را جابجا کرده و یا ذخیره و کپی نمایید. به طور کلی این نوع حافظه سرعت پردازش و عملکرد سیستم شما را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد، البته عاری از عیب هم نیست و یکی از معایب بزرگ آن هزینه زیاد دراختیار داشتن آن است که بسیار بیشتر از هارددیسک ها می‌باشد. البته اگر سرعت معیار اصلی شما باشد این هزینه کاملا ارزنده است.

 

سرعت حافظه های اس اس دی

 

ظرفیت SSD

از مهم ترین معیارهای خرید اس اس دی ، می توان به ظرفیت اشاره کرد. در نسل‌های اولیه حافظه ‌های SSD ظرفیت‌های بالایی به بازار عرضه نمی شد، اما به لطف پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری بکارگیری شده در آن ها، خیلی زود چیپ‌های NAND 3D در این حافظه ها به کارگیری شد. در این فناوری سه بعدی جدید، سلول‌های حافظه به صورت عمودی روی هم واقع شده است و همین امر سبب افزایش چشمگیر ظرفیت این نوع از حافظه شده است و سقف ظرفیت این حافظه ها را تا 4 ترابایت افزایش داده است. البته باید بدانید که برای خرید اس اس دی ظرفیت بالا باید هزینه بالایی صرف کنید. درحالی که می‌توانید با هزینه بسیار کمتر یک هارددیسک با ظرفیت بالا داشته باشید. امروزه پرطرفدارترین و رایج ترین حافظه اس اس دی از نظر هزینه و ظرفیت نوع ۵۰۰گیگابایتی یا ۲۵۶گیگابایتی آن است که فضا و سرعت کافی برای نصب و پردازش برنامه‌های حجیم امروزی را فراهم می‌سازد. البته باید توجه کنید که اگر بخواهید از این نوع حافظه بهره‌مند باشید و در دنیای تکنولوژی امروز به خوبی از آن استفاده کنید، حداقل ظرفیت معقول همین بازه ۲۵۶ تا ۵۰۰گیگابایت است.

حافظه اس اس دی را از نظر ظرفیت می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. اول ظرفیت ناقص شامل ۳۰، ۶۰، ۱۲۰، ۲۴۰ و ۴۸۰گیگابایت و ظرفیت کامل شامل ۳۲، ۶۴، ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت که با توجه به قیمت هر کدام و تفاوت نه چندان محسوس قیمتی، پیشنهاد می‌شود ظرفیت کامل تهیه کنید.

سرعت، مهم ترین حافظه اس اس دی

یکی از وجوه تمایز و فواید بزرگ حافظه اس اس دی ، داشتن سرعت پردازش و تبادل داده بسیار بالاست که در سیستم‌های امروزی با توجه به پیشرفت هرروزه تکنولوژی امری مهم و جالب توجه است؛ اما دنیای تکنولوژی همان قدر که سریع پیشرفت می‌کند، پیچیده هم می‌شود. پس شاید تشخیص کیفیت و کارایی یک حافظه SSD مناسب برای تمام کاربران غیرمتخصص در این زمینه ممکن نباشد.

 

سرعت اس اس دی

 

بیشینه سرعت حافظه اس اس دی: ماکزیمم سرعت خواندن و نوشتن داده برای یک حافظه SSD با درصد خطای بسیار کمی به ترتیب چیزی حدود 400MBps و 300MBps می‌باشد. البته این عدد دقیق نیست اما درصد تغییر آن بسیار ناچیز است.

سرعت بالای حقیقی: قطعا تولیدکنندگان حافظه SSD پرسرعت هم همانند بسیار از تولیدکنندگان دیگر اطلاعات دقیقی درباره سرعت واقعی خواندن و نوشتن داده در این حافظه‌ها را دراختیار کاربران نمی‌گذارند. اما سرعت تبادل داده در این نوع حافظه به نسبت حافظه HDD آن قدر بالاست که این تفاوت سرعت بسیار محسوس است و تبادل با سرعت بالای واقعی تضمین شده است.

سلول‌های چندگانه ذخیره داده NAND در حافظه اس اس دی

اگر کمی بیشتر درباره انواع و خصوصیات حافظه SSD اطلاعات کسب کنید، درمی‌یابید که شما در فرآیند خرید یک چنین حافظه‌ای با دو نوع چند لایه  (MLC) و یک‌لایه (SLC) مواجه هستید‌. از جمله تفاوت‌های بارز این دو نوع آن است که در نوع MLC می‌توان داده‌های بیشتری را روی سلول‌های حافظه ذخیره نمود؛ حال آنکه قیمت تمام شده یک حافظه جامد نوع SLC برای کاربران مناسب‌تر بوده و استفاده از آن عمومی‌تر و ارزان‌تر است. باید بدانید که احتمال خطای نوع MLC بیشتر است پس هنگام خریداری این نوع حافظه توجه کنید به سیستم عیب‌یابی و رفع یا همان ECC تجهیز شده باشد. نوع دیگر این حافظه ها، حافظه های TLC هستند. برخلاف حافظه های SCL که تنها یک بیت داده را در هر سلول ذخیره سازی می کنند، حافظه های اس اس دی که با فناوری TLC ساخته می شوند، در هر سلول خود سه بیت داده را ذخیره سازی می کنند. به طور کلی قیمت حافظه های TLC نسبت به حافظه های MLC بسیار کمتر است و همین امر، کاهش قیمت قابل توجه حافظه های اس اس دی ساخته شده با این فناوری را سبب شده است.

فناوری تشخیص و رفع عیب ECC در حافظه اس اس دی

این فناوری نوین امروزه از مشخصات مهم و الویت‌های خرید یک حافظه اس اس دی باکیفیت و قابل اطمینان است. چرا که توانایی دارد عیب‌ها و خطاهای رخ داده حین پردازش و انتقال را شناسایی و در صدد رفع آن برآید. پس سیستم شما را در برابر مواجهه با فایل‌های مخرب ایمن می‌سازد.

پورت‌ها و اشکال مختلف حافظه SSD

در حالت کلی پورت‌های SSD دو دسته هستند. اول پورت SATA و دیگری PCLe

بیشتر حافظه‌های SSD به پورت SATA III تجهیز شده‌اند و از این رو شما را قادر می‌سازند آن ها را به آسانی با هارد HDD عوض نمایید. اما باید بدانید که حافظه اس اس دی اکثرا در ابعاد 2.5 اینچ تولید می‌شوند. برای رفع این معضل برخی از کیس‌های کامپیوتری امکان نصب حافظه جامد را هم درنظر گرفته‌اند و حتی در پکیج ارائه شده همراه برخی از این حافظه‌ها نیز برای نصب این حافظه در سینی‌های با ابعاد 3.5 اینچ کیت‌های مخصوصی تعبیه شده تا نصب به آسانی صورت پذیرد. در حافظه‌های جامد با پورت SATA III سرعت خواندن و نوشتن داده حداکثر 600MBps است این سرعت برای حافظه سخت که سرعت خواندن و نوشتنش محدود است، معقول است اما برای یک حافظه جامد همانند یک باریکه در برابر سرعت بالای تبادل داده آن عمل می‌نماید. برای رفع این مشکل شاهد وارد شدن حافظه‌های SSD با پورت PCI-e یا همان PCI اکسپرس هستیم که روی مادربورد سیستم نصب می‌گردند.

 

 

باید بدانید که یکی تفاوت‌های اصلی این دو نوع پورت، قیمت آن هاست. قیمت پورت PCI-e بیشتر از SATA است ولی درعوض سرعت بهتری را نیز ارائه می‌نماید. باید بدانید که این نوع پورت ارتباطی مشابه با پورت مورد استفاده در چیپ‌های گرافیکی است، البته این نوع پورت ارتباطی بسته به نوع استفاده از آن اشکال مختلفی دارد.

 M.2 و U.2 چه ویژگی هایی دارند؟

همانطور که گفتیم حافظه‌های جامد انواع متعددی دارند. برخی از آن ها در ابعاد همان حافظه‌های سخت قدیمی یعنی inch3.5 و برخی دیگر در ابعاد  2.5inch با پورت SATA و برخی دیگر دارای درگاه PCI-e هستند و روی مادربود سیستم نصب می‌گردند. از طرفی، U.2 و  M.2 استانداردهایی برای بررسی ابعاد و ظاهر و خصیصه‌های استاندارد فیزیکی در انواع حافظه SSD هستند که هردوی این استانداردها هم برای حافظه SSD باپورت SATA و هم  PCIاکسپرس مورد استفاده قرارمی‌گیرند. اما در حافظه‌های امروزی بیشتر شاهد استفاده از استاندارد M.2 هستیم تا U.2 یکی دیگر از پورت‌های منسوخ شده نیز  MSATA است که در قدیم مورد استفاده بوده است.

حافظه جامد با پورت SATA کارکردی مشابه با SSD M.2 دارد اما از لحاظ ویژگی‌های ظاهری متفاوت هستند. جالب است بدانید که نیروی برق مورد نیاز برای تبادل داده در حافظه جامد M.2 از طریق یک درگاه تامین می‌گردد. این درحالیست که برای حافظه‌های  SATA 2.5 و 3.5 اینچی، این نیرو از طریق کابل‌های برق جداگانه تامین می‌گردد. نوع M.2 با پورت PCI-e به ۴ خط محدود است و به تعبیری دیگر سرعت تبادل آن PCI-e x4 می‌باشد. با این وجود باید بدانید که این میزان سرعت به خوبی جوابگوی پیشرفت تبادل داده و پردازش‌های سیستم‌های نوین می‌باشد.

جمع بندی

در یک مقایسه ساده بین خرید حافظه HDD و SSD درمی‌یابید که در ظرفیت‌های تقریبا مشابه ، قیمت حافظه اس اس دی بسیار بیشتر از HDD است. در یک مقایسه بین انواع SSD می‌توان گفت حافظه  SSD از نوع SATA III 2.5 اینچ ارزان‌تر از نوع M.2Plce می‌باشد.

به طور کلی اگر قصد خرید حافظه‌ای با ظرفیت و سرعت کم در عین هزینه حداقلی را دارید‌ به شما حافظه‌های سخت (HDD) را پیشنهاد می‌نماییم که امروزه در ظرفیت‌های مناسبی تولید و در دسترس کاربران هستند. اما بدانید که حافظه SSD ، ضمن داشتن فضای ذخیره سازی مناسب، سرعت فوق العاده ای را در انتقال داده ها در اختیار شما قرار می دهد.

پیشنهاد فروشگاه اینترنتی لوازم کامپیوتر آسارایان در خصوص جمع کردن یک سیستم مناسب و اقتصادی استفاده هر دو این حافظه ها می باشد. نصب یک SSD باظرفیت 120GB یا حداکثر 240Gb برای نصب ویندوز و نرم افزار و اطلاعات پر کاربرد و نصب یک هارد دیسک سخت HDD با ظرفیت بالا برای ذخیره سازی سایر اطلاعات بایگانی توصیه می گردد. درحال حاضر قیمت مادربردهایی که از حافظه SSD با پورت M2 پشتیبانی می کنند کمی بالاتر می باشد اما دریافت سرعت 5 برابر بیشتر از SSD با پورت  sata را دارد.

در آخر لازم به ذکر است که خرید حافظه جامد مرغوب از برندهای معتبری نظیر Samsung و siliconPower و Kingstone وAdata وHP و Lexar و Pionner.‌‌‌‌.. اطمینان بیشتری نسبت به خرید در دل خریدار ایجاد می‌نمایند.

فروشگاه اینترنتی آسارایان افتخار دارد که بهترین حافظه های اس اس دی موجود در بازار را با قیمت بسیار مناسب به شما عزیزان ارائه نماید. همچنین امیدواریم با قرار دادن این مطالب در اختیارتان، شما را در انتخاب مناسب ترین حافظه های اس اس دی یاری کرده باشیم. لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.
برای خرید حافظه SSD از طریق لینک رو به رو، به فروشگاه وارد شوید. خرید حافظه اس اس دی

 

پیشنهاد ما: فصل هشتم که راهنمای خرید کیس کامپیوتر می باشد، را هم مطالعه بفرمایید.