راهنمای خرید گیم پد (دسته بازی)

آسارایان 1398/11/23 بدون نظر

مقدمه:

امروزه صنعت گیم (Game) یکی از عرصه های پرطرفدار در دنیای دیجیتال است و افراد در سنین مختلف به انجام بازی های کامپیوتری مشغول می شوند. یه همین سبب است که شرکت های تولیدکننده تجهیزات دیجیتال، انواع مختلفی از وسایل مخصوص بازی (Gaming) را روانه بازار کرده اند. گیم پد (Game pad) یا دسته بازی، از جمله وسایلی است که به طور ویژه برای انجام بازی های کامپیوتری ساخته می شوند و با طراحی ویژه خود، برای این کار بهینه سازی شده اند. در این مقاله از سایت آسارایان قصد داریم راهنمای خرید گیم پد را به شما ارائه نماییم. با آسارایان همراه باشید.

مزایای استفاده از گیم پد

گیم پد یا دسته بازی وسیله ای است که به طور اختصاصی برای بازی ساخته شده است. بازی های کامپیوتری را می توان با کیبرد، ماوس یا گیم پد بازی کرد. برای انجام بعضی از بازی ها از کیبرد یا ماوس و برای بعضی دیگر از گیم پد استفاده می کنیم. گیم پد به راحتی به رایانه وصل شده و شما می توانید ساعت ها سرگرم انجام بازی های مختلفی شوید. دسته بازی ها در انواع مختلف و با طراحی های مختلف در بازار موجود هستند و شما می توانید با درنظر گرفتن فاکتور های موردنظرتان، مدل دلخواه و مناسب خود را خریداری کنید.

برای استفاده از گیم پد ها به جای کیبرد و ماوس بهتر است به برخی مزیت های دسته بازی بپردازیم. برای مثال، در استفاده از کیبرد هنگام بازی کردن، ما به تعداد مشخص و محدودی کلید نیاز داریم و آن همه کلید برای ما بی مصرف و غیرکاربردی هستند اما از آن جایی که کیبرد برای بازی ساخته نشده است و تعداد بسیار زیادی کلید دارد عادت کردن به چینش کلید ها و استفاده از آن ها هنگام بازی کردن دشوار خواهد بود. علاوه بر آن، نگه داشتن دست ها به صورت ثابت روی کیبرد در طولانی مدت بسیار خسته کننده خواهد بود و باعث آسیب رسیدن به دست ها نیز می شود. در ظرفی دیگر گیم پد ها را داریم که تعداد کم و مشخصی برای کنترل بازی دارد که زدن آن ها هنگام بازی کردن مشکل نیست و هر کلید برای کنترل بخش مشخصی از بازی است و کنترل بازی به وسیله آن بسیار ساده تر می شود. همچنین برای استفاده از آن ها نیازی نیست دست ها به صورت ثابت باشند، سبک و خوش فرم هستند و به راحتی می شود آن ها را بدون احساس خستگی، برای ساعت ها بازی نگه داشت.

مزایا استفاده از گیم پد

طراحی ارگونومیک  

طراحی ارگونومیک گیم پد، مهم ترین نکته در خرید و انتخاب محصول است. معمولا تجهیزات گیمینگ را بر اساس شاخصه های ارگونومی به گونه ای طراحی می کنند تا بهترین بازدهی را داشته باشد و کمترین آسیب و خستگی را شامل شود. طراحی ارگونومیک برای یک محصول، سلامت افراد را در استفاده از محصول در اولویت قرار می دهد. دسته بازی معمولا برای ساعت ها در دست نگه داشته می شوند و از همین رو استفاده نادرست از آن ها می تواند باعث آسیب های غیرقابل جبران شوند. گیم پد ها با علم ارگونومیک به گونه ای هستند که دست به نحوی قرار می گیرد که فشار وارد شده به مفصل ها و ماهیچه های دست به حداقل می رسد و آسیبی به دستان وارد نمی شود. در نتیجه در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که دستان شما در راحت ترین حالت ممکن باشند و مناسب ترین دسته بازی برای خود را انتخاب کنید تا از آسیب ها و ناراحتی های ممکن جلوگیری کنید. دسته بازی ای را انتخاب کنید که در عین پوشش دهی کامل انگشتان، کمترین فشار را وارد کند.

طراحی ارگونومیک گیم پد

کیفیت ساخت گیم پد

نکته بسیار قابل توجه در هنگام خرید گیم پد ها، کیفیت ساخت آن ها است. برای بررسی کیفیت ساخت گیم پد ها، همه جوانب ساخت و تولید و محصول نهایی مورد نظر بررسی است. از کیفیت و جنس مواد بدنه دسته بازی گرفته تا کابل و سیم آن (در دسته بازی های با سیم) و... . بدیهی است که هرچه کیفیت ساخت محصول بالاتر باشد، عمر محصول و عملکرد آن نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه حتما قبل از خرید خود، نظرات و نقد های محصول مورد نظر را از زبان مصرف کنندگان قبلی که تجربه داشتن آن محصول را داشته اند بپرسید و به کیفیت ساخت محصول توجه ویژه داشته باشید. معمولا اجناس بی کیفیت با برند های کمتر شناخته شده، برای فروش بیشتر خود، اجناس ارزان تری در بازار دارند. بهتر است انرژی و منبع مالی خود را صرف این محصولات بی کیفیت نکنید و به جای خرید مکرر محصولات بی کیفیتی که به راحتی خراب می شوند، یکبار برای همیشه برای یک محصول باکیفیت هزینه کنید.

کیفیت ساخت گیم پد

انواع گیم پد

اگر قصد خرید گیم پد را دارید، باید بگوییم که گزینه های مختلفی را برای خرید پیش رو دارید. در ادامه انواع مختلفی از گیم پد های موجود در بازار را برای شما شرح می دهیم.

انواع گیم پد

1-کنترلر کنسول

اگر پلی استیشن 4 یا Xbox One دارید، یا از کنترلر نینتندو سوئیچ برای این کنسول بازی استفاده می کنید، خبر خوب این است که شما همین حالا هم یک گیم پد دارید که می توانید از آن برای رایانه شخصی خود استفاده کنید. این کنترلرها از مزیت کیفیت ساخت و سازگاری با PC (با برخی نرم افزارها یا آداپتورهای مورد نیاز) برخوردار هستند. البته اگر از قبل یکی از این کنترلر ها را ندارید ، هرکدام با قیمت 60 تا 70 دلار قابل خرید هستند.

کنترلر بی سیم Xbox  بدون مشکل به هر کامپیوتری که دارای ویندوز 10 باشد متصل می شود. آن را به درگاه USB وصل کنید و با آن بازی کنید. اگر کنترلر شما متعلق به یکی از نسخه های Xbox One S یا Xbox One X باشد، می تواند از طریق بلوتوث به صورت بی سیم با رایانه شما ارتباط برقرار کند. اگر می خواهید یک کنترلر بی سیم Xbox بی سیم بلوتوثی استفاده کنید، می توانید از آداپتور بی سیم 25 دلاری ایکس باکس استفاده کنید تا حداکثر هشت گیم پد را به رایانه متصل کنید و به طور همزمان و بدون مشکل به بازی کردن بپردازید.

کنترلر ایکس باکس

گیم پدPS4 ، یا همان DualShock 4 نیز می تواند از طریق اتصال USB یا بلوتوث با رایانه شخصی شما کار کند. با این حال باید گفت که استفاده از این گیم پد تحت شرایط گفته شده کمی پیچیده تر از حالت قبل است. سونی برای مدت زمان کوتاهی آداپتور USB DualShock 4 را برای رایانه های شخصی ارائه کرد، اما اکنون کمتر از 50 دلار نمی توان آن را یافت. اگر می خواهید بازی های Steam را انجام دهید، Steam یک گزینه پشتیبانی از پیکربندی PlayStation را در تنظیمات کنترلر ارائه می دهد که سبب می شود مانند یک گیم پد Xbox کار کند. در غیر این صورت، شما نیاز به نصب برنامه ای به نام DS4Windows دارید. این برنامه یک نرم افزار شخص ثالث رایگان است که کامپیوتر شما را برای بازی با DualShock 4 به این گیم پد متصل می کند.

کنترلر پلی استیشن

گیم پد Nintendo Switch (نسخه Joy-Cons) نیز می تواند با کمی دردسر بیشتر به کامپیوتر شما متصل شود. در حالی که این گیم پد ها گزینه هایی عالی برای بازی هستند اما آن ها به اندازه کنترلر های بی سیم Xbox  یا DualShock 4 از نظر کنترل کاملاً راحت نیستند و در عوض، از بین گیم پد های نینتندو مورد دیگری را پیشنهاد می کنیم که Switch Pro Controller است. این یک گیم پد معمولی قدرتمند و محکم است که به لطف گزینه Switch Pro Configuration Support در منوی تنظیمات کنترلر Steam می تواند با کامپیوتر شما بدون دردسر زیاد ارتباط برقرار کند.

کنترلر کنسول

2- کنترلر های کامپیوتر (گیم پد های شخص ثالث)

نوع دیگر کنترلرهای مناسب برای بازی با کامپیوتر، کنترلر هایی هستند که منحصرا برای کامپیوتر و لپ تاپ ساخته می شوند و بر خلاف نوع قبل، برای کنسول های بازی قابل استفاده نیستند. اگر می خواهید از محدوده کنترلرهای 60 تا 70 دلاری فاصله بگیرید، گیم پد های کامپیوتر به شما انتخاب های بسیار بیشتری را ارائه می دهند. در بین این گیم پد ها، گیم پد های سیمی و بی سیم وجود دارد که بسته به نوع طراحی، ویژگی ها و برند سازنده، دارای قیمتی بین 20 تا بیش از 200 دلار هستند.  اما کیفیت ساخت این گیم پد ها چگونه است؟ گیم پد های ارزان قیمت تولید شده توسط شرکت های شخص ثالث، بسته به برند سازنده و قیمتی که دارند، دارای کیفیت های گوناگون هستند. به همین دلیل شدیدا توصیه می کنیم اگر قصد خرید گیم پد شخص ثالث را دارید، حتما به سراغ برند های مشهور و مطرح بروید.

کنترلر های کامپیوتر

انواع گیم پد ها از نظر نوع ارتباط

1-گیم پد های با سیم (wired)

 این نوع از گیم پد ها، ساده ترین نوع گیم پد ها هستند که معمولا در رده قیمتی اقتصادی هم قرار می گیرند. این گیم پد ها همانطور که از نامشان پیداست به وسیله یک سیم به سیستم کامپیوتر وصل می شوند. داشتن سیم اجازه نمی دهد تا فاصله دسته بازی از سیستم از حدی بیشتر شود. فقط در یک فاصله محدود از رایانه می توان از آن ها استفاده کرد و این یکی از معایب این نوع از دسته بازی ها است. این نوع گیم پد ها معمولا قیمت کمتری نسبت به انوع دیگر گیم پد ها دارند. گیم پد های با سیم به راحتی و بدون نیاز به شارژر از طریق کابل USB انرژی مورد نیاز را دریافت می کنند.

2-گیم پد های بی سیم (wireless)

 این نوع از گیم پد ها پیشرفته تر هستند و در بازار قیمت بیشتری نسبت به دسته بازی های با سیم دارند. این نسل جدید از گیم پد ها بدون سیم هستند و می توان به راحتی آن ها را از رایانه دور کرد و در فاصله های مختلف از سیستم به بازی کردن پرداخت. این گیم پد ها در بازی کردن روی صفحه نمایش بزرگ و یا تلویزیون بسیار کاربردی هستند زیرا بدون نگرانی از فاصله دسته بازی از سیستم می توان در محدوده مشخصی به راحتی بازی کرد. این گیم پدها خود از دو نوع راه ارتباطی برای اتصال به کامپیوتر استفاده می کنند.

برخی از گیم پد های بی سیم از طریق امواج رادیویی با رایانه ارتباط برقرار می کنند. بدین صورت که در این نوع از دسته بازی ها، یک قطعه USB (دانگل) به جایگاه USB رایانه یا سیستم وصل شده و گیم پد از طریق آن با رایانه ارتباط برقرار می کند. نوع دیگر ارتباط در گیم پد های بی سیم بلوتوث است. فناوری ارتباطی بلوتوث یک فناوری بسیار ساده اما کاربردی است که امروزه کمتر دستگاه الکترونیکی ای هست که از آن بی بهره باشد. از همین رو، برخی گیم پد ها از طریق بلوتوث با رایانه یا سیستم مورد نظر ارتباط برقرار می کنند. در این نوع از گیم پد ها دیگر نیازی به دانگل و یا اشغال جایگاه USB سیستم نیست و این یکی از مزیت های گیم پد های بلوتوثی نسبت به گیم پد های رادیویی است.

در دسته بازی های بی سیم دو راه برای تامین انرژی مورد نیاز وجود دارد. در برخی گیم پد ها باتری های قلمی منبع انرژی هستند که معمولا از باتری های قلمی AA استفاده می شود. اما در نوع دیگری از گیم پد ها، دسته بازی خود باتری های قابل شارژی دارد که می توان آن ها را توسط شارژر، شارژ کرد و با توجه به حجم ظرفیت باتری مدت مشخصی از آن استفاده کرد و به بازی پرداخت.

انواع گیم پد ها از نظر نوع ارتباط

سفارشی سازی

برخی از کنترلرها قابل سفارشی سازی و تنظیم هستند و به شما امکان می دهند تنظیماتی مانند طول میله های انگشت شست یا حساسیت کلید ها را تغییر دهید. این قابلیت برای گیمر های حرفه ای که می خواهند کنترل کننده ها را تنظیم کنند، قابلیتی بسیار مفید است. بنابراین آن ها می توانند مطابق با نوع بازی هایی که به کمک گیم پد بازی می کنند، گیم پد خود را مناسب سازند. به عنوان مثال، افزایش حساسیت کلید ها به شما کمک می کند تا سلاح خود را در بازی های شوتر کمی سریعتر عوض کنید و اقدام به شلیک کنید.  اما لازم است بدانید که این گزینه ها همیشه و برای همه گیمرها ضروری نیستند.

سبک بازی

گیمر ها به خوبی درک می کنند که اگر کنترلر جدید شما متناسب با سبک بازی شما باشد و قابلیت خاص خود را داشته باشد، چقدر می تواند در شیوه بازی شما موثر باشد. کنترلر های مخصوص کامپیوتر سبک های مختلفی را برای انتخاب در اختیار شما قرار می دهند. بنابراین اگر شما گیمری حرفه ای هستید، بهتر است یک کنترلر پیدا کنید که متناسب با سبک شما باشد.

تعداد دسته ها

امروزه دسته بازی ها به دو فرم عمده در بازار دیده می شوند. دسته بازی های تک نفره و دونفره (دوبل). دسته بازی های تک نفره هر کدام یک جایگاه USB را اشغال می کنند اما در دسته بازی های دوبل، دو دسته از طریق یک سیم به یکدیگر متصل شده اند و فقط یک جایگاه  USB را اشغال می کنند. دسته بازی های دوبل برای افرادی که معمولا به صورت گروهی با دوستان بازی می کنند مناسب تر است زیرا جایگاه  USB  کمتری اشغال می کند.

تعداد دسته ها

گیم پد های شوک‎دار

گیم پد هایی که امروزه در بازار وجود دارند شامل دو نوع ساده و شوک دار هستند.  این نوع دسته های شوک دار با داشتن دو اهرم روی خود، مسیر حرکت را بهتر و راحت تر پردازش کرده و به رایانه منتقل می کنند. اما شاید بپرسید چرا نام این دسته بازی ها "شوک دار" شده است؟ زیرا در قسمتی از این دسته ها لرزاننده و ویبراتور هایی وجود دارند که در شرایط خاصی از مراحل بازی برای انتقال هیجان بیشتر میلرزند و هیجان بازی را بیشتر می کنند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم مهم ترین و اصلی ترین نکات خرید گیم پد ها را با شما در میان بگذاریم. توجه به این نکات همواره می تواند شما را به بهترین انتخاب ها برساند. فروشگاه آسارایان، انواع گوناگونی از گیم پد ها را برای شما آماده کرده است که می توانید در بخش خرید دسته بازی از این گیم پد ها بازدید و محصول مورد نظر خود را با قیمت استثنایی و کیفیت عالی خریداری نمایید. در نهایت پاسخگوی شما عزیزان در بخش نظرات هستیم.