راهنمای خرید مبدل Display port

آسارایان 1398/12/29 بدون نظر

مقدمه:
یکی از جدیدترین پورت های انتقال داده های صوتی و تصویری، دیسپلی پورت یا همان Display Port است که با قابلیت های خاص خود، توانسته است به سرعت در بین شرکت های سازنده لوازم دیجیتال فراگیر شود. با توجه به تنوع پورت های صوتی و تصویری موجود در دستگاه های دیجیتال، نیاز به مبدل Display Port برای تبدیل این پورت به خروجی های دیگر وجود دارد. به همین سبب در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی بیشتر Display Port شما را با انواع مبدل Display Port آشنا کنیم. با آسارایان همراه باشید.

آشنایی با پورت Display Port

Display Port رابطی است که از قابلیت انتقال صوت و تصویر به صورت همزمان برخوردار است و کاربر با استفاده از آن می تواند اقدام به انتقال صدا و تصویر نماید. این پورت از نظر عملکرد شباهت بسیار زیادی به پورت های HDMI دارد. همچنین این پورت به واسطه یک رابط به سادگی با پورت های دیگر نظیر DVI و VGA سازگار خواهد شد. کانکتور این پورت به شکلی طراحی شده است که از 20 پین (32 پین در حالت internal) برخوردار می باشد. تمامی پین های تعبیه شده در این پورت وظیفه انتقال صدا و تصویر را برعهده دارند. با استفاده از این پورت امکان انتقال صوت تا 8 کانال فراهم خواهد بود و این پورت می تواند تصاویر را با رزولوشن حداکثر 10240 × 4320 و نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه انتقال دهد. این پورت در انواع دستگاه های هوشمند مانند تلویزیون، رایانه ها و مانیتورها موجود است.

استاندارد های Display Port 

در هنگام خرید مبدل Display Port لازم است به استاندارد آن توجه داشته باشید. این پورت از استانداردهایی برخوردار است که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد:

Mini Display Port: این پورت دارای استانداردی است که در سال 2008 توسط شرکت اپل ارائه شد. این استاندارد برای دستگاه هایی تعریف شده است که به کانکتوری بسیار کوچک نیاز دارند. این پورت از نظر ظاهری از Display Port بسیار کوچک تر است و امکان استفاده از آن در دستگاه هایی مانند گوشی‎های هوشمند، تبلت ها و یا لپ تاپ ها فراهم آمده است.

 Display Port: این نسخه، نسخه کامل یا معمولی display port است که در دستگاه های دیجیتال مانند کامپیوتر، مانیتور، تلویزیون و ... وجود دارد و اندازه آن بزرگتر از نسخه mini است.

استاندارد های Display Port

نسخه Display Port

در هنگام خرید مبدل Display Port  لازم است به نسخه پورت آن توجه کنید. زیرا این پورت دارای ورژن های متنوعی می باشد. برخی از نسخه های این پورت مقدار پهنای باند در آن ها افزایش یافته است و همچنین قادرند تا ویژگی هایی بهتر از یک استاندارد ویدیویی را اجرا نمایند. ورژن این پورت ها معمولاً بر اساس Display Port منبع و سایر مشخصات فنی که دستگاه مقصد از آن برخوردار است، مشخص می شود.

Display Port نسخه 1.1: این نسخه در ماه می سال 2006 انتشار یافته است و از سرعت حداکثر 8.64 گیگابیت پشتیبانی به عمل می آورد. کانکتور مورد استفاده در این نسخه فقط از نوع Display Port است. در هنگام انتشار این نسخه از ویژگی‎های دیگری مانند کابل کشی فیبر و مس، HDCP، DPCP و تبدیل کننده‎های Active و صدای 7.1 نیز رونمایی شده است.

Display Port نسخه 1.2: این نسخه نیز در ماه دسامبر سال 2009 معرفی شده است و حداکثر تا سرعت انتقال 17.28 گیگابیت را پشتیبانی می نماید. کانکتور این نسخه علاوه بر برخورداری از Display Port، پورت های دیگری مانند Thunderbolt ،Mini Display Port و USB Type C را نیز پشتیبانی می کند. نسخه  1.2 از فناوری هایی مانند Adaptive Sync برخوردار است. عبارت Adaptive Sync به معنای همگام سازی سازگار است. این ویژگی موجب می گردد تا سرعت به روزسانی مانیتور و پردازنده گرافیکی  با یکدیگر سازگار گردند و حتی وابسته به نوع برنامه ای که در حال اجرا می باشد، می تواند نرخ تصویر را کاهش و یا افزایش دهد. همچنین می تواند با تغییر دادن رزولوشن و میزان عمق تصویر در برخی موارد موجب می گردد تا توان مصرفی کارت گرافیک نیز به میزان قابل قبولی کاهش یابد.

Display Port نسخه 1.3: این نسخه نیز در ماه سپتامبر سال 2014 معرفی شده ست و می تواند از حداکثر سرعت تا  25.92 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی نماید. این نسخه نیز از کانکتور برخوردار است که مانند نسخه پیشین علاوه بر Display Port از پورت های دیگری مانند Thunderbolt ،Mini Display Port و USB Type C نیز پشتیبانی می نماید. به همراه این نسخه ویژگی های دیگری مانند Dock Port ،HDMI 2.0 و همچنین پشتیبانی از کیفیت هایی مانند 4K و 8K نیز رونمایی شد.

نسخه Display Port

انواع مبدل Display Port

همانطور که اشاره شد، پورت Display Port به سادگی به انواع پورت های دیگر قابل تبدیل است. لازم به ذکر است مبدل های Display Port در دو نوع Display Port استاندارد و mini Display Port در بازار موجود هستند که لازم است بر حسب نیاز خود اقدام به خرید آن ها کنید.

مبدلDisplay Port to HDMI

نام HDMI برگرفته شده از عبارت High Definition Multimedia Interface است. استفاده از این پورت به کاربر این اجازه را می دهد تا بتواند اطلاعات خود را بین دستگاه های صوتی و تصویری مانند کنسول های بازی، اتصال لپ تاپ به تلویزیون و ... را با سرعتی در حدود 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهند. این پورت می تواند اغلب نیازهای کاربران بسیار حرفه ای را برطرف نماید. Display Port یکی از رقیبان پورت HDMI به شمار می آید و از توانایی ارسال تصاویر با کیفیتی در سطح HDMI برخوردار است و می تواند تصاویر را با کیفیت مطلوب 4K ارسال نماید و در طرف مقابل این تصاویر را توسط انواع لپ تاپ ها و یا سایر دستگاه های هوشمند دریافت نمود و استفاده از آن بسیار راحت و آسان می باشد. برای استفاده از این پورت لازم است تا به راحتی کابل مورد نظر را به درون پورت هدایت نمایید. در صورتی که دستگاه دریافت کننده سیگنال از display port بی بهره باشد لازم است تا یک مبدل Display Port به HDMI تهیه شود. با استفاده از این مبدل می توان تصاویر را از خروجی Display Port دستگاه دریافت نمود و آن ها را به پورت HDMI ارسال کرد و این عمل با کیفیتی بسیار مناسب و بالا صورت خواهد پذیرفت. حداکثر کیفیت قابل انتقال در این مبدل ها در حدود 10240 × 4320 است که به سادگی کیفیت های 4K و 8K را پشتیبانی می کند. همچنین با توجه به اینکه هر دو پورت از قابلیت انتقال صدا نیز برخوردارند، بدون نیاز به مبدل دیگر قادر خواهید بود صدا را نیز با کیفیت عالی منتقل کنید.

مبدلDisplay Port to DVI

مبدلDisplay Port to DVI

نام پورت DVI از عبارت Digital Visual Interface برگرفته شده است. این استاندارد در سال 1999 به منظور استفاده از اتصالات تصویری و همچنین انتقال داده های غیرفشرده معرفی شده است. DVI از توانایی انتقال صدا برخوردار نمی باشد که یکی از نقاط ضعف این فناوری به شمار می آید. امروزه دیگر شاهد استفاده از پورت DVI بر روی دستگاه های هوشمند جدید نیستیم و تنها دستگاه های قدیمی تر از این پورت برخوردارند. همچنین اغلب کاربران نیز امروزه تمایلی به استفاده از پورت DVI نیز ندارند.

اگر کیس کامپیوتر شما از خروجی display port برخوردار است و می خواهید خروجی تصویر را برای یک مانیتور دارای پورت DVI داشته باشید، می توانید از یک مبدل مبدلDisplay Port  بهDVI استفاده کنید.  این پورت به دلیل عدم برخورداری از انتقال صوت، لازم است تا در صورت استفاده از این مبدل از یک کابل دیگر برای انتقال صوت نیز استفاده شود. کاربران با استفاده از تبدیل Display Port به DVI می توانند تصاویر را با کیفیت و رزولوشن بالا (2560 × 1600) دریافت کنند. البته باید در نظر داشت که این مبدل قابلیت انتقال فیلم با کیفیت 4K را ندارد.

مبدلDisplay Port to VGA

مبدلDisplay Port to VGA

نام پورت VGA نیز برگرفته شده از عبارت Video Graphic Array است که فقط به منظور انتقال داده های آنالوگ کاربرد دارد. همچنین این پورت در بسیاری از مانیتورها و همچنین پروژکتورهای قدیمی وجود دارد. به دلیل اینکه نمایشگرها نه چندان زیادی به Display Port مجهز می باشند، همین امر سبب می گردد تا برای اتصال به چنین دستگاه‎هایی نیاز به استفاده از مبدل display port به VGA باشد. با استفاده از مبدل display port به VGA قادر هستید از کیس یا لپ تاپ خود که دارای خروجی display port هستند، به نمایشگر یا ویدئو پروژکتور دارای پورت VGA خروجی بگیرید. کیفیت انتقال تصویر در VGA نسبت به دیسپلی پورت بسیار پایین است و شما با این مبدل تنها قادر خواهید بود تصاویر را با رزولوشن حداکثر 2048 × 1536 منتقل کنید. همچنین در صورت استفاده از مبدل display port به VGA، با توجه به عدم برخورداری VGA از قابلیت انتقال صدا، حتما به پورت جداگانه برای انتقال صدا نیز نیازمند خواهید بود.

مبدل های Mini DisplayPort

با توجه به اینکه پورت Mini DisplayPort نیز یکی از پورت های رایج صوتی و تصویری است، امروزه مبدل های Mini DisplayPort To HDMI ،Mini DisplayPort To VGA و Mini DisplayPort To DVI نیز در دسترس قرار گرفته اند تا به سادگی بتوانید از طریق پورت Mini DisplayPort برای پورت های مورد نظر خود خروجی بگیرید.

مبدل های Mini DisplayPort

جمع بندی

مبدل های چندکاره Display port در فروشگاه اینترنتی آسارایان موجود هستند که می توانید با خرید آن ها، بدون نیاز به چند مبدل، به سادگی پورت Display port را به سایر پورت های تصویری تبدیل نمایید. در هنگام خرید لازم است به استاندارد Display port توجه داشته باشید.

فروشگاه آسارایان انواع مختلفی از مبدل های Display port را برای شما آماده کرده است که می توانید از بخش مبدل Mini و Display Port پورت موردنظرتان را خریداری کنید.

در پایان ما را از نظرات و پیشنهادات خود بهره مند سازید تا بتوانیم از این پس با مقالات بهتر و کاربردی تر در کنار شما خوانندگان عزیز باشیم.

Display port