امروز برای کامپیوتر خود چه CPU انتخاب کنم؟

آسارایان 1399/02/10 بدون نظر

بهترین CPU بازار کدام است؟ چه CPU ای مناسب من است؟ چگونه بهترین CPU را بخریم؟ این سوالاتی است که امروزه اکثر کاربران دنیای فناوری می پرسند. CPU یا واحد پردازش مرکزی، مغز متفکر هر دستگاه دیجیتال است. امروزه خرید یک CPU مناسب برای لپ تاپ و کامپیوتر به یکی از اصلی ترین دغدغه های کاربران تبدیل شده است. به همین دلیل در این مقاله از وبلاگ آسارایان قصد داریم ضمن ارائه توضیحاتی کلی درباره عوامل موثر در قدرت CPU، بهترین CPU مناسب برای امور مختلف را برای شما شرح دهیم.

چه عواملی در قدرت پردازشی CPU موثر است؟

در هنگام خرید CPU حتما با واژه هایی مانند کش (Cache)، کلاک (Clock) یا اورکلاک (Overclock)، رشته (Thread)، هسته (Core) و ... مواجه شده اید. پیش از معرفی بهترین CPU های بازار، بهتر است توضیحاتی مختصر درباره این اصطلاحات به شما ارائه دهیم.

کلاک پردازشگر (که به صورت فرکانسی بر حسب گیگاهرتز بیان می شود) در حقیقت اصلی ترین معیار شناخت قدرت پردازشگر است. هر چه کلاک پردازشگر بیشتر باشد، توان پردازشی آن در واحد زمان بیشتر است. اورکلاک نیز حالتی است که پردازشگر، با توان پردازشی بیشتر از فرکانس پردازشی پایه عمل پردازش را انجام می دهد.

تعداد هسته های پردازشگر نیز یکی دیگر از عوامل موثر در قدرت پردازشگر است. هر چه تعداد هسته های پردازشگر بیشتر باشد، دستور العمل های مختلف به صورت موازی و با سرعت بالاتر پیش می روند. رشته یا Thread نیز دستور العمل هایی هستند که با بازکردن یک برنامه توسط ما، توسط سیستم عامل برای پردازش به سی پی یو ارسال می شوند و با پایان یافتن برنامه نیز به پایان می رسند. بیشتر بودن رشته های پردازشی در سی پی یو به معنای بالاتر بودن سرعت پردازش آن است و درحقیقت هر چه تعداد رشته های سی پی یو بیشتر باشد، برنامه های بیشتری به صورت همزمان قادر هستند در CPU اجرا شوند.

کش نیز یک حافظه بسیار سریع است که به عنوان واسط بین رم و پردازشگر عمل می کند. در حقیقت اطلاعات پیش از ورود به CPU، از رم به کش منتقل می شوند تا سی پی یو راحت تر و سریع تر به آن ها دسترسی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات کامل تر، می توانید مقاله راهنمای جامع خرید CPU را در وبلاگ آسارایان مطالعه کنید.

 

چه عواملی در قدرت پردازشی CPU موثر است؟

 

بهترین CPU های بازار

شاید بسیاری از کاربران تصور کنند که هر پردازشگر Core i5 اینتل، از پردازنده Core i3 این شرکت قوی تر است. یا اینکه همواره سری i7 قدرتمند تر از سری i5 هستند. در صورتی که چنین نیست و عوامل ذکر شده در ابتدای مقاله، قدرت پردازشی سی پی یو را تعیین می کنند. با ما در معرفی و مقایسه بهترین CPU های بازار همراه باشید.

 

بهترین CPU های بازار

 

CPU های پایین رده

شرکت اینتل معمولا پردازنده های پایین رده خود را با نام‎های Celeron و Pentium به بازار عرضه کرده است. با توجه به کاربرد فراوان دو پردازنده  G4400 و  G4560 در بسیاری از دستگاه ها، امروزه افراد زیادی هستند که هنوز از این دو پردازنده و نمونه های مشابه استفاده می کنند. ما به شما نسل جدیدتری را معرفی می کنیم که می تواند جایگزینی عالی برای پردازنده های ضعیف باشد. شرکت اینتل همراه با معرفی نسل هشتم پردازنده ها از پردازنده های پنتیوم طلایی نیز رونمایی نمود که یکی از آن هاPentium G5400است. در توصیف این پردازنده ها می توان گفت که در مقایسه با پردازنده های Core i3 نسل چهارم از قدرت بیشتری برخوردار هستند. شرکت اینتل این نسل از پردازنده های Pentium را به 2 هسته پردازشی تجهیز کرده است و همچنین این پردازنده ها دارای قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی Hyper Threading می باشند. پشتیبانی از این تکنولوژی موجب شده است تا این پردازنده ها از 4 هسته به صورت مجازی و برخوردار شوند. همچنین لازم به ذکر است که پردازنده Pentium G5400 از فرکانس پردازشی بیش از 3.7 گیگاهرتز برخوردار می باشد. حال به مقایسه این پردازنده با Intel Core-i3 4160 می پردازیم.

 

CPU های پایین رده

 

Core-i3 4160 از نسل چهارم پردازنده های سری i3 شرکت اینتل است که با بهره گیری از فناوری Haswell ساخته شده است. این پردازنده از فرکانس پردازشی مرجع 3.6 گیگاهرتز برخوردار است.  که با توجه به عدم برخورداری از Hyper Threading و فرکانس پردازشی کمتر، از Pentium G5400 ضعیف تر است.

Intel Core i3 – 6100 نیز ششمین نسل از پردازنده های i3 ساخته شده توسط شرکت اینتل می باشد که با بهره گیری از فناوری Skylake ساخته شده است. شرکت اینتل در ساخت این نسل از پردازنده های خود از لیتوگرافی 14 نانومتری استفاده کرده است که در عین بهینه و کم مصرف بودن از بازده و توان بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. همچنین این نسل از پردازنده های شرکت اینتل از فرکانس پردازشی مرجع 3.7 گیگاهرتز برخوردار هستند. این پردازنده اندکی  قدرت پردازش بالاتر از  Pentium G5400 دارد.اما از نظر قیمتی بسیار گرانتر می باشد. بنابراین توصیه ما عدم استفاده از این پردازشگر می باشد .

 

بنچمارک

 

مقایسه بنچمارک بر اساس داده های سایت cpubenchmark.net

CPU های میان رده

Intel Core i3 8100 از نسل هشتم CPU های تولید شده توسط شرکت اینتل است که سری پردازنده های Coffee Lake نامیده می شوند. این پردازنده از نوع 64 بیت است و از 4 هسته و همچنین 4 رشته برای انجام امور پردازشی به صورت موازی برخوردار است. لازم به ذکر است که این پردازنده از فرکانس پردازشی مرجع 3.6 گیگاهرتز برخوردار است و امکان استفاده از آن برای انجام فعالیت های سنگین وجود دارد. نسل جدیدتر این پردازنده نیز پردازنده Intel Core i3 9100F است که از دیگر پردازنده های میان رده و متوسط ساخته شده توسط شرکت اینتل به شمار می رود. این پردازنده در مقایسه با i3 8100 فاقد پردازشگر گرافیکی است، پس اگر از پردازشگر گرافیکی مجزا استفاده می کنید، 9100F گزینه بهتری است. این پردازنده به گونه ای ساخته شده که از 4 هسته پردازشی برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است که این پردازنده از تکنولوزی Hyper Threading پشتیبانی نمی کند اما از قابلیت 6 مگابایت حافظه کش به صورت مرحله سوم برخوردار است. این پردازنده دارای فرکانس پردازشی پایه 3.6 گیگاهرتز می باشد که به دلیل برخورداری از تکنولوژی Turbo Boost این سرعت به حداکثر 4.2 گیگاهرتز در حالت اورکلاک خواهد رسید. حال به بررسی سی پی یو های سری i5 که هم رده با این دو CPU سری i3 هستند می پردازیم.

 

CPU های میان رده

 

Intel Core i5 6400 از ششمین نسل پردازنده های i5 شرکت اینتل است که در دسته بندی پردازنده های Skylake قرار می گیرد. شرکت اینتل در ساخت این پردازنده از لیتوگرافی 14 نانومتری استفاده کرده است که بسیار بهینه بوده و از مصرف انرژی بسیار مناسبی برخوردار است و در عین حال می تواند بازده بسیار مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهد. این پردازنده به گونه ای ساخته شده است که دارای 4 هسته مرکزی به همراه 4 رشته یا Thread می باشد. این پردازنده در عین برخورداری از 4 هسته از قدرت بسیار خوبی برخوردار است و امکان استفاده از چندین نرم افزار فعال را به راحتی فراهم می کند و همچنین رایانه با هی چگونه افت سرعتی همراه نخواهد شد. استفاده از 4 رشته نیز در بهبود عملکرد پردازنده تأثیرات مثبتی دارد و این امکان را برای سیستم فراهم می آورد تا بتواند فعالیت های لام را به صورت موازشی پردازش کند. همچنین این پردازنده دارای فرکانس پردازشی 2.7 گیگاهرتز می باشد و به واسطه برخورداری از فناوری Turbo Boost 2.0 این سرعت تا 3.3 گیگاهرتز نیز افزایش خواهد یافت. همانطور که می بینید قدرت پردازشی این پردازشگر نسبت به دو پردازشگر هم رده سری i3 یعنی Intel Core i3 9100 و Intel Core i3 8100 کمتر است.

 

Kaby Lake

 

Intel Core i5 7400 از دیگر پردازنده های تولید شده توسط شرکت اینتل است که در دسته بندی پردازنده های Kaby Lake یعنی نسل هفتم CPU های سری i5 این شرکت قرار می گیرد. شرکت اینتل این پردازنده را با استفاده از لیتوگرافی 14 نانومتری تولید کرده است و از پردازنده های 64 بیت این شرکت به حساب می آید. این پردازنده به 4 هسته مرکزی و همچنین 4 رشته پردازشی تجهیز شده است که با استفاده از آن ها امکان اجرای چندین نرم افزار به صورت همزمان وجود دارد و خللی در عملکرد سیستم ایجاد نخواهد شد. همچنین 4 رشته پردازشی نیز به صورت موازی به انجام فعالیت های پردازشی خود خواهند پرداخت و همین امر سبب افزایش سرعت رایانه نیز می شود. لازم به ذکر است که این پردازنده از فرکانس پردازشی پایه 3 گیگاهرتز برخوردار است و با استفاده از فناوری Turbo Boost این سرعت به حداکثر میزان خود یعنی 3.5 گیگاهرتز خواهد رسید. اگر چه این پردازنده نسبت به نسل قبلی خود یعنی Intel Core i5 6400 قوی تر است اما همچنان قدرت پردازشی کمتر از دو پردازشگر هم رده سری i3 یعنی Intel Core i3 9100 و Intel Core i3 8100 دارد.

 

مقایسه پردازنده ها

 

مقایسه بر اساس داده های سایت cpubenchmark.net

CPU های بالارده

Intel Core i5 8400 از دیگر محصولات شرکت اینتل است که برای استفاده در رایانه های میان رده طراحی و ساخته شده است و در دسته بندی پردازنده های این شرکت در دسته پردازنده های خانواده Coffee Lake قرار می گیرد. این پردازنده به گونه ای ساخته شده است که از 6 هسته پردازشی و 6 رشته یا Thread برخوردار است. این پردازنده برای انجام فعالیت ها و پردازش های متوسط طراحی شده است و برای ویرایش تصاویر و ویدیو، میکس صدا و از این قبیل کارها از عملکرد مطلوبی برخوردار است. همچنین این پردازنده از فرکانس پردازشی 2.8 گیگاهرتز برخوردار است که این میزان به لطف تجهیز آن به فناوری Turbo Boost 3.0 می تواند تا حداکثر 4 گیگاهرتز نیز افزایش یابد. اگر به دنبال نسل جدیدتر این پردازنده هستید، ما Intel Core i5 9400 را به شما معرفی می کنیم.

 

CPU های بالارده

 

Intel Core i5 9400F از جدیدترین محصولات تولید شده توسط شرکت اینتل است. این پردازنده اندکی از مدل 8400 قوی تر است، دارای واحد گرافیکی مجتمع نیست و بهتر است در کنار این پردازنده، از پردازشگر گرافیکی مجزا استفاده کنید. از این پردازنده به عنوان قلب تپنده ای مقرون به صرفه برای رایانه های گیمینگ یاد می شود. شرکت اینتل این پردازنده را به 4 هسته پردازشی و همچنین 6 رشته پردازشی تجهیز کرده است تا انجام فعالیت های پردازشی با سرعت بسیار بیشتری انجام پذیرد. فرکانس پایه پردازشی این پردازنده 2.9 گیگاهرتز است که به لطف برخورداری از فناوری Turbo Boost شرکت اینتل این فرکانس تا حداکثر میزان 4.1 گیگاهرتز نیز قابل افزایش است که 0.1 گیگاهرتز بیشتر از نسل قبلی است. این پردازنده به گونه ای طراحی شده است که بسیار بهینه و مقرون به صرفه می باشد و از ارزش خرید بسیار بالایی نیز برخوردار است.

حال دو پردازنده سری i7 همرده با دو CPU ذکر شده را به شما معرفی می کنیم.

Intel Core i7 6700 از ششمین نسل پردازنده های i7 است و در خانواده پردازنده های Skylake دسته بندی می شوند. این پردازنده از 4 هسته پردازشی و همچنین 8 رشته پردازشی برخوردار است. البته لازم به ذکر است که این پردازنده در عین برخورداری از 4 هسته پردازشی از توان و قدرت بسیار بالایی نیز برخوردار است و می تواند تمامی نرم افزارها را بدون ایجاد اختلال در عملکرد سیستم به اجرا در آورد. همچنین برخورداری از 8 رشته پردازشی نیز می تواند در عملکرد رایانه بهبودهایی را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که این پردازنده از فرکانس پردازشی 4 گیگاهرتز برخوردار است و به لطف دارا بودن فناوری Turbo Boost 2.0 این فرکانس به 4.2 گیگاهرتز خواهد رسید. همانطور که مشخص است، این پردازنده نسبت به دو پردازنده i5 ذکر شده یعنی Intel Core i5 9400 و Intel Core i5 8400 از قدرت پردازشی بالاتری در حالت اورکلاک برخوردار است.

 

i7 6700

 

Intel Core i7 7700 یکی از پردازنده های حرفه ای شرکت اینتل است که در خانواده Kaby Lake دسته بندی می شود. شرکت اینتل هفتمین نسل از پردازنده های خود را به گونه ای ساخته است که از قدرت بسیار خوبی برخوردار هستند و در عین حال در مقایسه با نسل پیشین نیز از مصرف نسبتاً کمتری نیز برخوردار هستند. این پردازده از نوع 64 بیت است و شرکت اینتل در ساخت آن از لیتوگرافی 14 نانومتری استفاده کرده است. این پردازنده نیز از 4 هسته پردازشی و 8 رشته پردازشی برخوردار است. این پردازنده در عین دارا بودن 4 هسته پردازشی از قدرت بسیار بالایی در انجام پردازش ها برخوردار است و همچنین برخورداری از 8 رشته پردازشی نیز برای سهولت در انجام پردازش ها به صورت موازی در این پردازنده تعبیه شده اند. این پردازنده دارای فرکانس پردازشی 3.6 گیگاهرتز است که به دلیل برخورداری از فناوری Turbo Boost این مقدار به 4.2 گیگاهرتز افزایش خواهد یافت که اگر چه در حالت پایه کمی از Intel Core i7 6700 ضعیف تر است اما در حالت اورکلاک، فرکانس پردازشی مشابه با Intel Core i7 6700 را در اختیار شما قرار می دهد.

 

مقایسه CPU

 

مقایسه بر اساس داده های سایت cpubenchmark.net

CPU های فوق حرفه ای

Intel Core i7 8700 یکی از پردازنده های قدرتمند شرکت اینتل است که برای استفاده در کامپیوتر های بالارده طراحی و ساخته شده است. این پردازنده هشتمین نسل از پردازنده‎های شرکت اینتل است که در خانواده پردازنده های Coffee Lake دسته بندی می شود. شرکت اینتل این پردازنده را به 6 هسته پردازشی و همچنین 12 رشته پردازشی تجهیز کرده است که امکان اجرای نرم افزارها و فعالیت های سنگین را برای رایانه فراهم می کنند. لازم به ذکر است که این پردازنده دارای فرکانس پردازشی 3.2 گیگاهرتز است و به لطف برخورداری از فناوری ارزشمند Turbo Boost 3.0 این میزان تا حد 4.6 گیگاهرتز افزایش خواهد یافت.

 

CPU های فوق حرفه ای

 

اما نسل نهم سری پردازنده های اینتل، خانواده جدیدی را با عنوان سری i9 معرفی کردند که از قدرتمند ترین CPU های این شرکت به شمار می روند. Intel Core i9 9900یکی از محصولات شرکت اینتل است که از قدرت پردازشی بسیار بالایی نیز برخوردار است در خانواده CPU های نسل نهم این شرکت دسته بندی می شود. این پردازنده به گونه ای ساخته شده است که از فرکانس پردازشی 3.6 گیگاهرتز برخوردار است و به لطق تجهیز آن به فناوری Turbo Boost این میزان تا حداکثر 5 گیگاهرتز قابل افزایش است. به دلیل قدرت بسیار بالای این پردازنده در رایانه های گیمینگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در زیر مقایسه عدد بنچمارک این دو CPU را مشاهده می کنید.

 

بنچمارک پردازنده

 

مقایسه بر اساس داده های سایت cpubenchmark.net

بهترین راه مقایسه و تشخیص قدرت CPU چیست؟

شاید شما هم بپرسید با وجود این همه مشخصاتی که همه در قدرت پردازشی پردازنده موثر هستند، پس چگونه می توان قدرت پردازشی و عملکرد پردازنده ها را با یکدیگر مقایسه کرد؟ پاسخ این سوال، مراجعه به سایت های مقایسه و بنچمارک است. یکی از مشهورترین سایت های بنچمارک، سایت www.cpubenchmark.net است. شما می توانید با مراجعه به این سایت و بررسی CPU های مورد نظر، از روی عدد بنچمارک هر CPU ، قدرت پردازشی آن را با سایر محصولات مدنظرتان مقایسه کنید. همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله نیز از داده های همین سایت برای مقایسه قدرت پردازشی هرکدام از این پردازنده ها استفاده شد.

حال که با بهترین CPU های بازار و قدرت پردازشی هر کدام آشنا شدید، پیشنهاد می کنیم برای خرید کامپیوتر از مشاوره تخصصی استفاده نمایید. در بخش فروش آسارایان با توجه به نیاز مشتریان این بررسی انجام و بهینه ترین CPU به شما معرفی می گردد. همچنین در بخش نظرات پاسخگوی تمامی سوالات شما عزیزان خواهیم بود.