مقایسه روتر و اکسس پوینت

آسارایان 1399/06/14 بدون نظر

عملکرد تجهیزاتی که اجزای شبکه را شکل داده اند، تاثیر زیادی بر کل شبکه دارند و هرکدام از این دستگاه ها وظیفه خاص خود را دارند. گاهی از بعضی از تجهیزات به طور صحیح استفاده نمی شود یا به دلیل کاربری مشابهی که دارند، به جای یکدیگر به کار می روند؛ مانند اکسسپوینت و روتر. به همین دلیل اگر ما بخواهیم از هرکدام از آن ها در جای مناسب و به طور صحیح استفاده کنیم، لازم است که ما در مورد هریک از آن ها اطلاعاتی را کسب کنیم و تفاوت آن ها با یکدیگر را بدانیم. برای بهره مندی هرچه بهتر از این وسایل ما قصد داریم دراین مقاله شما را با تفاوت های اکسسپوینت بی سیم و روتر آشنا کنیم. در ادامه با آسارایان همراه باشید.

اکسس پوینت (نقطه دسترسی بی سیم) چیست؟

برای آن که بتوان از قابلیت های بی سیم دستگاه های دیجیتال به خوبی استفاده کرد، میتوان از اکسسپوینت کمک گرفت. در واقع اکسسپوینت میتواند از طریق ایجاد هاتاسپات و انتشار SSID دستگاه بیسیم را به یک شبکه سیمدار متصل کند. فرکانس کاری یک اکسس پوینت می تواند 2.4Ghz یا 5Ghz یا هر دو باشد. کارکرد اصلی اکسسپوینت ایجاد امکان اتصال دستگاه ها به اینترنت از طریق روتر و به وسیله سیگنال وایفای یا شبکه کابلی است. همچنین میتوان بسیاری دیگر از وسایل را مانند لپتاپ، تلفن هوشمند و تبلتها را نیز از طریق وایفای به این هاتاسپات وصل کرد. اگر قصد ایجاد یک شبکه محلی را دارید که در آن چندین دستگاه به تبادل اطلاعات بین یکدیگر می پردازند، می توانید از اکسس پوینت استفاده کنید. به طور کلی تمام وسایل مختلفی که به اکسسپوینت وصل هستند میتوانند از طریق یک شبکه گسترده محلی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به این شکل از خدمات دیگر مانند به اشتراک گذاشتن فایلها استفاده میکنند. نکته دیگری که مهم است در این باره بدانید این است که روتر بدون سیم و اکسسپوینت از طریق یک وسیله واحد در کنار همدیگر جمع میشوند و امروزه در بسیاری از اماکن، تحت کاربری مودم روتر بی سیم از این دستگاه ها استفاده می شود.

برای عموم مردم پیشآمده که در منزل خود یک شبکه ADSL و چند دستگاه داشته باشند. بدین شکل شما میتوانید از طریق روتر با سیم ADSL یک سمت را به شبکه اینترنت و سمت دیگر را به وسیله یک یا چند کابل اترنت از طریق سوییچ به دستگاه ها وصل کنید. بدین طریق آن چیزی که اتفاق میافتد یک شبکه محلی یا LAN با سیم است و با استفاده از این شبکه تمام دستگاهها از طریق شبکه با یکدیگر مرتبط میشوند. اما اکسس پوینت قادر است همین شبکه را به صورت بی سیم برای شما فراهم سازد. یعنی با اتصال روتر به اکسس پوینت، و سپس اتصال دستگاه های استفاده کننده به اکسس پوینت، یک شبکه بی سیم را به سادگی ایجاد کنید.

همچنین لازم است که بدانید در اکثر تلفنهای هوشمند و لپتاپها کارت شبکه وایفای تعبیه میشود که در اصل این کارت همان کارکرد اکسسپوینت را دارا میباشد و تحت عنوان نقطه اتصال همراه شناخته می شود.

نقطه دسترسی بی سیم چیست

انواع اکسس پوینت دیواری، سقفی و رومیزی

اکسس پوینت ها در انواع مختلفی ساخته شده اند که بر اساس نیاز خود می توانید آن ها را خریداری کنید. اکسس پوینت های رومیزی، نوع رایج اکسس پوینت ها هستند که برای مصارف عمومی مناسب اند. اما این اکسس پوینت ها به سبب نصب در ارتفاع پایین و نیز موانع موجود، نسبت به انواع دیگر از پوشش دهی کمتری برخوردارند. اکسس پونیت دیواری، روی دیوار نصب می شود و برای مکان های عمومی انتخابی عالی به شمار می رود. این اکسس پوینت ها مناسب محیط های بزرگ مانند سالن ها هستند. اکسس پوینت های سقفی نیز نوع دیگری از این دستگاه ها هستند که روی سقف نصب می شود و به دلیل نصب در بالا، پوشش دهی عالی را برای کاربران رقم می زنند.

انواع اکسس پوینت دیواری، سقفی و رومیزی

روتر (مسیریاب) چیست و چه کاربردی دارد؟

مسیریاب، یا Router دستگاهی از تجهیزات شبکۀ کامپیوتری است که بسته‌های داده (Data Packets) را در یک شبکه برای رسیدن به مقصدشان، هدایت می‌کند.

روتر همانطور که از نامش پیداست، وظیفه اصلی مسیریابی در شبکه را به عهده دارد. اختصاص آدرس آی پی به دستگاه های شبکه از طریق روتر انجام می شود. با وصل کردن کابل شبکه به روتر می توانید به اینترنت وصل شوید و از آن استفاده کنید؛ البته این در صورتی است که کامپیوتر در دسترس داشته باشید. گاهی در یک محیط دستگاه های مختلفی در اختیار افراد هستند که به اینترنت متصل می شوند؛ مثل موبایل ها، تبلت ها، کتابخوان های الکترونیکی و... . اینجاست که روتر به کمک شما می آید و به هر دستگاه شبکه یک آی پی اختصاص می دهد. چیزی که مکان شما را برای اینترنت مشخص می کند، همان IP Address است. اگر بخواهیم مثالی بزنیم آیپی آدرس مانند آدرس خیابانی است که منزل تان در آن واقع شده است. از این مثال نتیجه میگیریم که نقش پلاک هر ساختمان تعلق می گیرد به آیپی آدرس های داخلی روتر. دستگاه های خانه شما توسط روتر به یکدیگر و بعد از آن به مودم متصل می شوند؛ روتر این کار را به وسیله وای فای یا کابل اترنت انجام می دهد. درنتیجه هر کدام از دستگاه ها دارای آی پی آدرس منحصر به فرد خود خواهند شد. مسیریابیِ ترافیک بین دستگاه ها نیز توسط آی پی آدرس انجام می شود.

اطلاعات از طریق مودم به روتر ارسال می شوند. اکثر روترها فقط با کابل های شبکه به سایر دستگاه های شبکه متصل می شوند و نیازی به درایور برای کار در ویندوز یا سایر سیستم عامل ها ندارند. با این حال ، روترهایی که به USB یا FireWire به رایانه متصل می شوند ، معمولاً نیاز دارند که درایورها به درستی کار کنند.

Router

در حال حاضر، هر روتر می تواند حداکثر 8 آنتن داشته باشد. آنتن های روتر ها ممکن است به صورت خارجی و یا داخلی باشند. همواره باید در نظر داشته باشید که تعداد آنتن بیشتر به معنای سیگنال قوی تر نیست، بلکه ساختار و توان دستگاه است که قدرت و گستردگی سیگنال را تعیین می کند.

آنتن دستگاهی است که در صورت تأمین انرژی الکتریکی ، امواج رادیویی را تابش می کند ، و یا وسیله ای که امواج رادیویی را به برق تبدیل می کند. آنتن ها گاهی اوقات به صورت عمدی ایجاد می شوند تا آنتن شوند (مانند آنتن بر روی روتر بی سیم) و بعضی مواقع با هدف دیگری ایجاد می شوند (مانند سیم های موجود در ایرباد گوشی شما) بلکه اتفاقاً به عنوان آنتن نیز کار می کنند.

آنتن ها همیشه جهت دار هستند - یعنی آنها امواج رادیویی را در بعضی جهات بهتر از جهت های دیگر منتقل و یا دریافت می کنند.

روتر (مسیریاب) چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع عملکرد روتر

در ادامه به بررسی دو روش مسیریابی در روتر می پردازیم.

Static Router یا مسیریابی ایستا: مدیر شبکه به برنامه ریزی این مسیریابی می پردازد و بدین ترتیب به صورت دستی مسیر خاصی را برای رسیدن به یک مقصد تعیین می کند. در نتیجه اگر روتر قصد ارسال داده ای به مقصدی را داشته باشد مسیر تعیین شده توسط مدیر شبکه را دنبال می کند.

Dynamic Router یا مسیریابی پویا: در این شکل از مسیریابی، این روتر است که براساس مقصدی که دارد بهترین راه را برای رسیدن به آن انتخاب می کند و این کار را با استفاده از پروتکل های مسیریابی پویا انجام می دهد. نقش مدیر شبکه در این مسیریابی این است که برنامه ریزی مربوط به پروتکل های مسیریابی پویا را انجام دهد.

پروتکل های مسیریابی پویا (روت یا Link State): تصمیم گیری پروتکل های پویا بر اساس کیفیت لینک های ارتباطی انجام می شود. روتر کاملا از وضعیت لینک های ارتباطی آگاه است و نمایی کلی از توپولوژی شبکه نیز دارا است و این شرح چگونگی کارکرد پروتکل های مسیریابی پویا است. روتر با روترهای همسایه نیز در ارتباط است و اطلاعات لینک های ارتباطی را در اختیار دارد و اگر در لینکی مشکلی به وجود آید، روتری که آن لینک به آن وصل است، این اطلاعات و مشکل را در اختیار بقیه روتر ها قرار می دهد.

پروتکل های Distance Vector: مسیریابی این پروتکل ها توسط دو فاکتور انجام می شود. اولین فاکتور مسافت است و دومین فاکتور جهت مسیرهای بعدی است که توسط آن اولویت بندی انتخاب کردن مسیرها انجام می شود. واحد تعداد هاپ مسافت داده ها تا مقصد را می سنجد. روترهایی که در مسیر روتینگ ها باشند یک هاپ هستند. هرچقدر تعداد روتر در یک مسیر کمتر باشد آن مسیر کوتاهتر است و باهم رابطه مستقیم دارند که مسیر کوتاه تر اولین انتخاب روترهاست. اینترفیس خروجی روتر توسط جهت مسیر هاپ بعدی تعیین می شود. در این پروتکل ها مسیریابی با استفاده از این دو مشخصه انجام می شود.

آشنایی با مودم روتر ها

برای استفاده خانگی مدل ساده تری از روترها وجود دارند که در بین تمامی روترهایی که ساخته شده اند، این استفاده را دارند. در تعریف مودم روترها باید گفت رابطه بین شبکه داخلی و اینترنت توسط مودم روترها انجام می شود. دستگاه های ما اینترنت کابلی را غالبا به شکل آنتن وای فای از مودم روترهای بی سیم دریافت می کنند.

مسیریابی یا همان عملیات روتینگ نیز چنین فرآیندی محسوب می شود. امکانات و قابلیت های زیادی هستند که این مودم روترها بر اساس مدلشان آن را دارا هستند. از جمله قابلیت هایی که در این مودم روترها وجود دارند می توان به استانداردهای گوناگون آنتن های وای فای، پیشرفته بودن سیستم رمزنگاری، برای دسترسی به مودم روتر می توان فیلترگذاری کرد و ... اشاره کرد.

اکسس پوینت و روتر و تفاوت ها

برترین قابلیتی که میتوان درباره مودم روتر خانگی به آن اشاره کرد این است که اینترنت را میگیرد و بعد آن را به طور وایفای در محیط خانه پخش میکند. همچنین این روتر مودم را میتوان به یک مودم دیگر وصل کرد. اکثر مودمها این مشکل را دارند که کاربران زیادی نمیتوانند همزمان به مودم متصل شوند، درواقع امکان دارد که مودمها در پذیرش کاربران با یکسری از محدودیتها مواجه باشند اما تمام این مشکلات را میتوان به وسیله یک روتر حل کرد. فقط کافی است که شما در کنار مودم خود یک روتر نصب کنید. آنوقت دیگر با چنین مشکلاتی روبهرو نخواهید بود. در واقع کارکرد روتر به گونهایی است که فرایند اینترنترسانی مودم را تسهیل میکند و در نهایت روتر با استفاده از سایر امکانات در دسترس، تعداد کاربران، پوششدهی محدوده بیسیم و قابلیتهای مدیریتی را گسترش می-دهد.

اکسس پوینت و روتر و تفاوت ها

حال که به طور کامل با این دو دستگاه آشنا شدید، بد نیست تفاوت های این دو را نیز به طور کلی بررسی کنیم. روتر یکی از تجهیزات اساسی شبکه است که این امکان را فراهم می سازد تا چند دستگاه، با دریافت آی پی های اختصاصی خود به شبکه اینترنت متصل شوند. روتر اطلاعاتی که از شبکه دریافت می شوند را به دستگاه های مربوطه ارسال می کند.

اما یک اکسس پوینت را می توان محلی برای اتصال بی سیم چندین دستگاه به شمار آورد که می تواند از طریق اکسس پوینت، با یکدیگر و با شبکه اینترنت به تبادل اطلاعات بپردازند. تفاوت اینجاست که یک اکسس پوینت نقشی در آدرس دهی به اجزای شبکه ندارد. همچنین یک اکسس پوینت نمی تواند  مستقلا اطلاعات را به شبکه اینترنت ارسال کند یا اطلاعات دریافت شده از شبکه را مسیریابی و به اجزای شبکه ارسال کند و برای این امر حتما به روتر نیاز دارد.

مقایسه ویژگی های اکسس پوینت و روتر

جدول مقایسه ویژگی های اکسس پوینت و روتر

اکسس پوینت به تنهایی تنها می تواند یک شبکه محلی ایجاد کند و بدون روتر کاربرد خاصی در اتصال به اینترنت ندارد. زیرا تنها وظیفه اتصال دستگاه های وای فای به یکدیگر را دارد. درنتیجه اکسس پوینت نیاز دارد تا به یک روتر متصل شود تا به شبکه های سیمی اینترنت برسد و دستگاه ها را به آن وصل کند.

اکسس پوینت

 در واقع دسترسی شبکه های وای فای به اینترنت، بستگی به این دارد که اکسسپوینت بسته هایی را به روتر بفرستد و روتر آن ها را به شبکه های سیمی ارسال کند. همانطور که گفتیم وظیفه هدایت بسته ها برای برقراری ارتباطی مفید بر عهده روتر است و اتصال وایفای ها به روتر توسط اکسسپوینت انجام می شود.

نفوذ سیگنال وایفای به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مشکلاتی که کاربران امروزه با آن مواجه هستند، ضعیف بودن سیگنال و عدم نفوذ مناسب آن است. نفوذ سیگنال مودم به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال، یکی از اصلی ترین موانع نفوذ سیگنال، دیوار های ساختمان هستند. قرار گرفتن چندین دیوار میان مودم و دستگاه استفاده کننده از سیگنال، قدرت سیگنال را تا حد زیادی کاهش می دهد. از دیگر عوامل می توان به فاصله شما از مودم اشاره نمود؛ هر چه فاصله شما از مودم بیشتر باشد، سیگنال ضعیف تری را دریافت می کنید.

از دیگر عوامل موثر می توان به اختلال ایجاد شده توسط دیگر دستگاه های تولیدکننده امواج الکترومغناطیسی اشاره کرد. حضور دستگاه های تولید کننده امواج الکترومغناطیسی مانند دستگاه های بلوتوث و ... است که سبب ضعیف تر شدن سیگنال وایفای شما می شود.

عوامل نفوذ سیگنال وای فای

پهنای باند چیست و چگونه می توان آن را اولویت بندی کرد؟

بسیاری امروزه پهنای باند را به عنوان سیگنال مودم (روتر) می شناسند. پهنای باند را معمولا به صورت حجم اطلاعات در واحد زمان مشخص می کنند که با واحد های bits/s یا bytes/s و مشتقات آن، بیان می شود. هر چه پهنای باند بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری در واحد زمان ارسال می شود و به این ترتیب، اطلاعات با سرعت بالاتری منتقل می شوند.

با توجه به عملکرد روتر، شما قادر هستید پهنای باند خود را اولویت بندی کنید. یعنی مشخص کنید که چه داده هایی زودتر از سایر داده ها ارسال شوند. به این ترتیب که دسترسی برنامه ای خاص به پهنای باند را نسبت به سایر برنامه ها محدودتر کنید و یا پهنای باند بیشتری را در اختیار برنامه یا کاربر خاصی قرار دهید.

آشنایی با LAN، WAN و WLAN

LAN چیست؟

در واقع LAN یک شبکه محلی است که کمک می کند تا تمام سیستمهایی که در یک مکان معین قرار دارند، با هم شبکه شوند و این یعنی تمام سیستم ها با کمک LAN به همدیگر متصل هستند. اتصال کردن کامپیوترهای درون سایت دانشگاه یا سیستمهای درون یک ساختمان به همدیگر میتوانند از طریق کابل اترنت صورت پذیرد که بدین شکل یک شبکه LAN تشکیل میشود. علاوه بر اتصال با کابل که از طریق سیمها صورت میگیرد، اتصال بدون سیم نیز وجود دارد که بدین طریق شبکه LAN تشکیل میشود. از مهمترین نکات این شبکه این است که به دلیل نزدیکی کامپیوترها با یکدیگر منتقل کردن دادهها با سرعت بالایی انجام میگیرد.

WAN چیست؟

پوششدهی بالای مناطق مختلف با وسعت بسیار زیاد که میتواند شبکهای گسترده (Wide) از شبکه های LAN در چند بخش وسیع ایجاد کند از ویژگیهای WAN است. همچنین با توجه به ویژگیهایی که اشاره شد گاهی ایجاد شبکه WAN با اینترنت صورت می پذیرد. اتصال آنان به سیستم به وسیله یک سیمی که همانند فیبر نوری است یا شبیه به کابل تلفن است انجام میگیرد که به طور معمول اتصال کابلها از طرف شرکت دیگری مدیریت شود. در این شبکه از تکنولوژیهای بروزتری استفاده کردهاند که شبکه WAN را قدرتمندتر از شبکه LAN به نمایش میگذارد. در واقع تفاوت اصلی در مدیریت WAN و سرعت بالای انتقال آن است. 

WLAN چیست؟

همانند دو شبکه قبلی که معرفی شد، در این بخش نیز به معرفی شبکه WLAN میپردازیم. درست است که WLAN بسیار شبیه به LAN اما تفاوت اصلی در این است که این شبکه بر اساس ارتباط بدون سیم و کابل اترنت و با اتصال به وایفای کار میکند. در این شبکه تمام سیتمهای یک مکان کنار همدیگر قرار گرفتهاند و از طریق وایفای یک شبکه را ایجاد کردهاند. همچنین لازم است که بدانید روترهای بی سیم میتواند از شبکه WLAN پشتیبانی کنند.

آشنایی با انواع LAN  WAN و WLAN

چگونه روتر را به اکسس پوینت تبدیل کنیم؟

تجهیزات داخلی یک شبکه، برای ایجاد ارتباط با یکدیگر نیازمند یک دستگاه مرکزی هستند تا آدرس آی پی مختص هرکدام را ایجاد کند. اگر در یک شبکه دو یا چند روتر وجود داشته باشد، روتر ها امر اتصال به اینترنت را برای دستگاه های متصل به خود را به طور مستقل به انجام می رسانند. یعنی هر روتر بر اساس تنظیمات پیشفرض خود اقدام به آدرس دهی به دستگاه های متصل به خود می کند. در این حالت به دلیل عدم ایجاد تناسب در آی پی های تعیین شده برای دستگاه های متصل به هر دو روتر، ایجاد ارتباط بین دستگاه های متصل به دو روتر میسر نیست. به همین سبب بهتر است یکی از روتر ها نقش اکسس پوینت را ایفا کند و روتر دیگر وظیفه آدرس دهی را بر عهده بگیرد تا دستگاه های دو روتر بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، اکسس پوینت در آدرس دهی به تجهیزات شبکه نقشی ندارد و این روتر است که کار تنظیم آی پی ها را بر عهده دارد. به همین دلیل بد نیست شیوه تبدیل روتر به اکسس پوینت را بیاموزیم. در ابتدا لازم است محدوده آدرس دهی روتر اصلی (روتری که در نهایت وظیفه آدرس دهی را ایفا می کند) را بدست آورید. یعنی بدانید روتر اصلی چه آی پی هایی را برای دستگاه های متصل به خود در نظر می گیرد. پس از ورود به تنظیمات روتر در بخش تنظیمات DHCP می توانید این اطلاعات را کسب کنید.

پس از ورود به بخش تنظیمات روتر دوم، قابلیت DHCP را غیر فعال نموده و یک آدرس آی پی به پورت LAN اخصاص دهید.

دقت نمایید که آدرس آی پی اختصاص داده شده باید خارج از محدوده آدرس آی پی های پیدا شده در روتر اصلی باشد.

حال با استفاده از کابل LAN روتر دوم را به روتر اصلی شبکه خود متصل سازید. به همین سادگی می توانید یکی از روتر های خود را به اکسس پوینت تبدیل کنید تا اتصال بین اجزای شبکه با یکدیگر و نیز اتصال به شبکه اینترنت به سهولت انجام شود.

جمع بندی

در این مقاله تلاش شده است تا شما اطلاعاتی درباره ویژگیهای روتر و همچنین قابلیتهای متنوع اکسسپوینت به دست آورید و با تفاوتها و شباهتها نیز آشنا شوید. در نهایت شما میتوانید با تجمیع اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت یک خرید مقرون بصرفه را انجام دهید. به طور خلاصه می توان اشاره کرد که در واقع کارکرد اکسسپوینت این است که سیستمهای مختلف را به وایفای متصل کند و برای انجام این اتصال نیازمند روتر است. این جمعبندی انجام شده به شما کمک میکند تا بدانید اگر میخواهید شبکه وایرلس خود را توسعه دهید بهتر است به سراغ اکسسپوینت بروید. انواع تجهیزات شبکه از جمله اکسس پوینت و روتر را می توانید هم اکنون از فروشگاه آسارایان تهیه کنید.