رک (rack) چیست و رک دیواری با رک ایستاده چه فرقی دارند؟

آسارایان 1400/07/18 بدون نظر

رک (rack) چیست؟


رک یا rack ، کابینت های درب دار شبکه هستند (از نوع شیشه یا درب شیشه فریم دار یا درب فلز مشبک) که برای نصب، سازماندهی و ایمن سازی تجهیزات استاندارد فناوری اطلاعات (مانند سرورها، دستگاه های ضبط کننده ویدیو و صوت، روترهای شبکه، مودم ها، فایروال ها ، تلفن سانترال، سوئیچ های شبکه و غیره) با توجه به الزامات تهویه هوای مطبوع در اندازه های متنوع از نظر ارتفاع، عرض (19 اینچی) و عمق؛ طبق استانداردهای مختلف (مانند EIA) طراحی شده اند. رک های سرور همچنین مدیریت کابل شبکه ، کابل های برق و دیگر کابل های مورد نیاز را ارائه می دهند و همین امر باعث افزایش جریان هوای بهینه و افزایش بهره وری عملیاتی و البته افزایش طول عمر تجهیزات اکتیو شبکه می شود.


رک شبکه یا کابینت شبکه در چه جاهایی استفاده می شود؟


  • ذخیره ساز های شبکه
  • مسیریاب ها یا روتر ها
  • پچ پنل ها
  • کارخانه ها
  • سوئیچ ها
  • کلاس های درس
  • و غیره

     رک های شبکه معمولا کم عمق تر از رک های سرور و عموما عمق این رک ها کمتر از 31 اینچ و معمولا درب شیشه ای می باشند.

رک دیواری همراه با تجهیزات نصب شده درون آن

رک سرور یا کابینت سرور در چه جاهایی استفاده می شود؟


  • نصب سرور
  •  UPS ها
  • مانیتورها
  • دیتا سنترها
  • لبه شبکه (network edge)
  • و غیره

     رک های سرور معمولا عرض 24 اینچ و عمق 30 اینچ دارند و درب عقب و جلو معمولا مشبک و بصورت پنجره ای مطرح هستند.

رک های سروری در اندازه های متفاوت

آیا نصب رک کار سختی است؟


خیر اکثر رک های سرور و یا رک های شبکه کاملا مونتاژ شده و آماده پذیرش تجهیزات فناوری اطلاعات هستند. طراحی های سازگار، نصب بدون ابزار و لوازم جانبی گسترده رک به معنای برنامه ریزی ساده، استقرار سریع و نگهداری کارآمدتر است. تا زمانی که کف یا سطح همواری دارید که بتواند وزن کل رک و تجهیزات داخل آن را تحمل کند نصب رک کار ساده ای است.


برترین ویژگی های رک


فرآهم آوردن سازماندهی و امنیت برای تجهیزات مهم: رک های سرور دارای قاب های فولادی محکم و کابینت های قفل شونده برای ایمن سازی و سازماندهی هستند. آنها محلی امن برای سرورها، دستگاه های ذخیره سازی، سخت افزار شبکه و همه دستگاه های ضروری هستند و شبکه شما را کارآمدتر نگه می دارد.

ارائه خنک کنندگی کارآمد: اکثر رک های سرور تهویه هوا را از قسمت پشت و جلو انجام می دهند و از پیکربندی کارآمدتر با تهویه هوای مطبوع تر پشتیبانی می کنند و از الزامات سازنده سرور فراتر می رود تا تجهیزات به طور قابل اطمینان تری کار کنند. فن های سقفی و پنل هم برای بهینه سازی کارایی خنک کنندگی در دسترس هستند.

پشتیبانی از برنامه های متنوع: سرورها با ارتفاع، عرض و عمق متنوعی تولید می شوند به همین دلیل شما می توانید انواع رک سرور را در بازار پیدا کنید که هدف های مختلف را پشتیبانی می کنند.

کار شما را ساده می کند: اکثر رک های سرور برای بهینه سازی نصب و نگهداری طراحی شده اند و در جزئیات مزایای خود را نشان می دهند که به نوبت خود منجر به انجام کارها به صورت سریعتر و ساده تر می شود. ویژگی هایی مانند ریل های نصب سریع، پنل های جانبی ماژولار و اسلات های نصب بدون ابزار، نصب و پیکربندی را تسهیل می کنند.


توضیحاتی کوتاه در مورد یونیت


رک سرور یک تجهیزات فریم باز است که برای نصب چندین ماژول تجهیزات الکترونیکی برای نگهداری سرورها و تجهیزات فناوری اطلاعات طراحی شده است. عرض و عمق رک های دیتاسنتر استاندارد، از نظر تولیدکنندگان کمی متفاوت است اما رک استاندارد صنعتی 19 اینچ عرض و 36 اینچ عمق دارد.

واحد رک کوچکترین اندازی گیری فضای دیتاسنتر است که معمولا به عنوان U / یونیت نام برده می شود. این برای اندازه گیری ارتفاع رک سرور استفاده می شود. 1U معادل 1.75 اینچ می باشد. ارائه دهندگان معمولا فضای رک سرور را با اصطلاحاتی مانند 1U، 2U، 3U، 4U و غیره مشخص می کنند.


انواع رک


به طور کلی ساختار کابینت یا رک می تواند به گونه ای طراحی شود که فقط روی دیوار نصب شود یا فقط روی زمین قرار گیرد و یا هر دو را پشتیبانی کند. در ادامه ما در مورد محدودیت ها و قابلیت های هر یک از انواع رک صحبت خواهیم کرد.


رک دیواری


همانطور که از نامش پیداست، رکی که برای نصب روی دیوار طراحی شده است و به دیوار متصل شده است را رک دیواری گویند. این تجهیزات بیشتر برای نصب های سبک با فضای محدود مفید هستند. بزرگترین مزیت رک دیواری است است که فضای کف را اشغال نمی کند و در مناطقی که نمی توان از سایر رک ها استفاده کرد به کار برده می شود. به طور کلی رک های دیواری گزینه ای مناسب برای استفاده از تجهیزات کم ارتفاع و کم وزن هستند. قفسه های دیواری 2 پست (2Post) یک انتخاب محبوب برای نصب های سبک است.

بهتر است قبل از خرید رک دیواری فضای نصب را از قبل تعیین کنید و گزینه ای که دارای ابعاد مناسب است و نیازهای شما را برآورده می کند را تهیه کنید.

ارتفاع رک های دیواری معمولا 5، 6، 7 و 9 یونیت (1 یونیت= 43.5 میلیمتر)، عمق آنها معمولا 35، 45 یا 60 سانتیمتری است. اگر به دنبال گزینه ای با عمق بیشتر هستید می توانید رک های ایستاده را بررسی کنید. به طور کلی رک ها دیواری 9 یونیتی در تنوع بیشتری تولید می شوند، به طور مثال می توانید پنل های کناری را باز کنید و از بغل تجهیزات دسترسی پیدا کنید، برخی دیگر هم امکان نصب پاور و فن های 12 سانتیمتری را امکان پذیر می کنند.

 


رک ایستاده


همانطور که از نامش پیداست یک رک ایستاده برای قرار گرفتن روی زمین طراحی شده است. رک های ایستاده برای کاربردهایی که فضای کف محدود نیست یا به قابلیت های بیشتری نسبت به آنچه که رک های دیواری ارائه می دهند نیاز دارید ایده آل هستند. هنگام مقایسه رک دیواری و رک ایستاده متوجه خواهید شد که گزینه های ایستاده عموما دارای ظرفیت وزنی بالاتری هستند، عمق بیشتری دارند و ویژگی های اضافی مانند درب های شیشه ای، چرخ های متحرک، پاور ماژول یا ترمینال پاور، سینی، فن، چراغ، دماسنج، ولت سنج و غیره را به همراه داشته باشند. ارتفاع رک های ایستاده می تواند 16، 21، 28، 36، 40 و 44 یونیت و عمق آنها 60، 80، 100 سانتیمتر به بالا می باشد.

 


رک Indoor و Outdoor


بر خلاف رک های Indoor (این دور)، داخلی یا معمولی، رک های Outdoor (اوت دور) یا خارجی معمولا برای فضاهای بیرونی استفاده می شوند. برخلاف رک های داخلی که از مقاومت خاصی برای شرایط آب و هوای نامناسب برخوردار نیستند رک های اوت دور برای جلوگیری از فرسودگی، پوسیدگی و شکستی به قابلیت های زیر مجهز شده اند:

  • مقاومت در برابر ارتعاش و سر و صدا
  • مقاومت در برابر گرد و غبار
  • مقاومت در برابر باد و باران

سینی رک یا طبقه رک


هنگامی که سرورهای خود را برای برآورده کردن نیازهای تجاری خود نگهداری می کنید گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید برای محافظت از تجهیزات گران قیمت خود استفاده کنید. اکثر سرورها در رک ها یا کابینت ها نگهداری می شوند هر یک از رک ها دارای سینی هایی هستند که در داخل آنها نصب می شوند تا سرورهای واقعی را در خود جای دهند. به طور کلی دو نوع سینی رک وجود دارد:

  • سینی رک ثابت
  • سینی رک متحرک

هر کدام از این سینی ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه ما در مورد هر یک از این گزینه ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

متعلقات رک شبکه و رک سروی که شامل سینی ثابت و سینی متجرک - ترمینال پاور - فن - نگهدارنده کابل و ... می باشد.

سینی رک ثابت


نام سینی رک ثابت عملکرد خود را توصیف می کند، به طور دائم در رک سرور نصب شده اند، آنها جابجا نمی شوند و در همه اندازه ها و وزن ها وجود دارند. سینی های ثابت معمولا ارزانتر از گزینه های متحرک هستند. آنها برای سرورهایی که قرار است راه اندازی شوند مورد استفاده قرار می گیرند و بعد توسط بخش فناوری اطلاعات به حال خود گذاشته می شوند و هر چند وقت یکبار مورد بررسی فیزیکی، جابجایی و یا تغییر قرار می گیرند. سینی های رک ثابت دسترسی را دشوارتر می کنند.


سینی رک متحرک یا کشویی


سینی رک متحرک هم سینی هایی هستند که روی ریل با چرخ قرار دارند و به شما اجازه می دهند سرور یا تاور را از رک یا کابینت بیرون بکشید تا آنها را مورد بازرسی و تعمیر قرار دهید. این امر برای شرکتی که قصد دارد به طور منظم سرورهای خود را به صورت هفتگی یا ماهانه بررسی کنند مهم است، چون سینی های کشویی دسترسی ساده تری برای بخش فناوری اطلاعات یا هر کسی که مسئول کار با سخت افزار است ارائه می دهد. با این حال این سینی ها کمی گرانتر هستند. بسته به سرورها و سینی هایی که نصب می کنید این تفاوت قیمت قابل توجه است.


متعلقات رک های شبکه


متعلقات رک شامل ترمینال پاور برای تامین کردن برق رک ، فن یونیت برای تنظیم کردن دمای داخل رک ، نگهدارنده کابل شبکه و پیچ و مهره ، چرخ و پایه ، قفل و ... می باشند.

ترمینال پاور یا چندراهی برق رک شبکه

پیچ و مهره رک دیواری و رک های ایستاده

فن یونیت رکمونت

با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


 منابع: tripplite، navepoint و racksolutions