چگونه مشکل تاخیر در ارسال (قطع و وصلی تصویر) در استفاده از کابل HDMI با متراژ بلند را حل کنیم؟

آسارایان 1398/07/15 بدون نظر

ابتدا این را باید بدانید که کابل های HDMI باعث می شود تا شما بتوانید کامپیوتر خود را به مانیتور و یا تلویزیون وصل کنید.شاید برای شما سوال پیش بیاید که طول کابل شما به چه اندازه باید باشد تا تصویر بهتری داشته باشید؟اگر بخواهید از کابل هایی با متراژ بالا استفاده کنید، باید چه کار کنید تا از کیفیت بالای تصویر برخوردار باشید؟

در این مقاله به استاندارد طول یک کابل اچ دی ام آی می پردازیم.همچنین راه حل هایی برای ایجاد تصویر با کیفیت با استفاده از HDMI متراژ بالا خواهیم پرداخت.

استاندارد طول یک HDMI چه قدر است؟

انجمن گسترش دهندگان HDMI به طور قطعی راجب استاندارد و حداکثر متراژ کابل سخن نگفته اند، زیرا بر این معتقدند که مانیتور با مانیتور فرق می کند ممکن است یک کابل برای مانیتوری مناسب باشد و سیگنال ویدیو و تصویر را به خوبی بگیرد  ولی برای یک تلویزیون یا مانیتور دیگر مناسب نباشد.در اصل می توان اینگونه بازگو کرد که حداکثر طول یک کابل اچ دی ام آی به مدار الکترونیکی گیرنده بستگی دارد.با این حال اگر چه به طور قطعیت نمی توان راجب حداکثر طول کابل صحبت کرد اما می توان گفت متراژ معمولی یک کابل حدودا تا 15 متر است و بعد از 15 متر کم کم سیگنال ضعیف می شود و باعث قطع و وصلی و یا پرش تصویر در مانیتور می شود.

چگونه  تصویر با کیفیت داشته باشیم در حالی که طول کابل HDMI خود را افزایش داده ایم؟

برای آن که بخواهید طول کابل خود را افزایش دهید، یعنی متراژ HDMI خود بیشتر از 15 متر باشد و تصویر با کیفیت و بدون هیچگونه قطع و وصلی به شما نشان دهد، دو راه حل دارید و آن هم:

1.استفاده از کابل HDMI تقویت شده 

2.افزایش طول کابل HDMI از طریق کابل شبکه 

هریک از راه حل های گفته شده دارای مزیت و معایبی است که متناسب با شرایط  خود می توانید از آن نیز استفاده کنید.

1.استفاده از کابل HDMI تقویت شده

یک سری کابل های اچ دی ام ای در بازار موجود است که تقویت کننده داخلی دارند، به عبارتی در دو سر کابل ها و در بعضی از آنها تنها در یکسر کابل، یک چیپ کنترلی قرار می دهند که می تواند سیگنال را کنترل و تقویت کند.

به کابل هایی که از این تقویت کننده برخوردار هستند HDMI ACTIVE می گویند.حال شاید برای شما سوال پیش آید که تا چه حد به افزایش طول کابل کمک می کند؟می توان گفت HDMI ACTIVE بردی بیشتر از دو برابر کابل های معمولی را ایجاد می کند یعنی حدود 50 متر طول کابل را می توانید تهیه کنید که از کیفیت بالای تصویر نیز برخوردار است.

2.افزایش طول کابل HDMI از طریق کابل شبکه

یکی دیگر از راه های افزایش طول کابل اچ دی ام آی  از طریق کابل شبکه ای می باشد. در اصل با استفاده از کابل شبکه ای شما می توانید طول HDMI خود را زیاد کنید.شاید در این راه حل یک سوال دیگر برای شما مطرح شود که کارکرد کابل شبکه به چه صورت است؟

برای اینکه داده های موجود در یک کامپیوتر انتقال داده شود به کامپیوتر دیگر، باید یک سری مراحل نرم افزاری و سخت افزاری روی آن انجام شود مثل کدگذاری، دسته بندی و مشخص شدن مقصد که در آخر به یک داده قابل انتقال تبدیل شود.در واقع کابل شبکه حکم رابط دستگاه ها در شبکه را دارد.

 

با تعریف گفته شده به این نتیجه می رسیم که شما می توانید با استفاده از کابل شبکه ای به متراژ کابل خود اضافه کنید.کارکرد این راه حل به این شکل است که کابل HDMI تصویر را به یک فرستنده ارسال می کند، این فرستنده داخل خود هم تقویت کننده  و هم مبدل دارد.سیگنال انتقال شده کابل HDMI، داخل آن فرستنده به یک سیگنال قابل حمل توسط کابل شبکه ای تبدیل می شود و از طریق کابل شبکه ای CAT6 و CAT5e به گیرنده منتقل می شود، عمل کرد گیرنده درست برعکس فرستنده می باشد، به اینصورت که سیگنال را از کابل شبکه دریافت می کند و به کابل hdmi می دهد.

 

پس ما از طریق کابل اچ دی ام آی تصویر را ارسال کرده و در فاصله ی دور تر حدود 50 الی 120 متر (در بستر کابل شبکه) دور تر و حتی (دربستر فیبر نوری) تا 20 کیلومتر از طریق یک کابل اچ دی ام آی دیگر تصویر را دریافت خواهیم کرد.

آیا این دو راه حل تفاوتی در کیفیت تصویر دارند؟

خیر، هر دو از کیفیت بالایی برخوردار است، تنها تفاوت موجود در استفاده ی این دو راه حل می توان نوع مانیتور و یا کامپیوتری که استفاده می کنید و سیگنالی که آن ها دریافت می کنند اشاره کرد.

البته این دو راه حل تفاوت هایی با هم نیز دارند به طور مثال استفاده از کابل اچ دی ام آی اکتیو فقط تا برد 50 متر را با تصویر با کیفیت نشان می دهد اما راه حل دیگر تا برد 50 الی 20 کیلومتر متر را نیز پاسخگو است.

آیا مشکل قطع و وصلی تصویر تنها به طول کابل hdmi مرتبط است؟

خیر، در بعضی از مواقع ممکن است شما دچار پرش تصویر و یا قطع و وصلی تصویر شوید، در صورتی که طول کابل شما مناسب بوده، در این مواقع شما باید اتصالات کابل اچ دی ام آی را چک کنید.زیرا بعضی مواقع اتفاق افتاده است که کابل از دستگاه درآمده یا به خوبی به دستگاه وصل نشده است.

در اینجور مواقع بهتر است از کابل هایی که قابلیت قفل شدن یا پیچ کردن دارند استفاده کنید.

نکته مهمی که شایان ذکر هست به آن اشاره کنیم وسیله هست که به افزایش طول کابل کمک میکند 

اکستندر و مبدل افزایش برد وظیفه افزایش برد پورت های صوتی و تصویری را بر عهده دارند. با خرید اکستندر قادر هستید در مکان هایی که فاصله دستگاه های دیجیتال (منبع و پخش کننده) زیاد است، می توان با خرید اکستندر و افزایش برد، با صرف هزینه کم ارتباط بین دستگاه ها را برقرار کرد. خرید اکستندر و افزایش برد برای استفاده در فروشگاه های بزرگ، سالن های سینما و تئاتر، سالن های سمینار و کنفرانس، اماکن مجهز به دوربین های مدار بسته و تمامی مکان هایی که فاصله دستگاه های منبع از نمایشگر زیاد است، کاربردی است.

 

آسارایان تمام تلاش خود را می کند تا شما بتوانید در کمترین زمان، مشکل ایجاد شده برای خود را حل کنید.همچنین می توانید کابل مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و ایده آل از بخش خرید کابل HDMI خریداری کنید.امیدواریم مطالب گفته شده، راه حلی سریع برای برطرف کردن اینگونه مشکلات باشد.خوشحال می شویم تا نکات مثبت و منفی مطالب گفته شده را برای ما بنویسید.