راهنمای خرید کیس کامپیوتر

آسارایان 1398/11/03 بدون نظر

فصل هشتم

مقدمه:

در ادامه سری مقالات راهنمای خرید قطعات کامپیوتر، امروز قصد داریم در وبلاگ آسارایان، راهنمای خرید کیس (case) را به شما ارائه کنیم. کیس یکی از مهم ترین اجزای کامپیوتر است که گران قیمت ترین و اصلی ترین اجزای کامپیوتر نظیر مادربورد، CPU، رم، هارد دیسک، درایوها و... در آن قرار داده می شود. در ادامه با وبلاگ آسارایان همراه باشید.

استفاده از کیس چه اهمیتی دارد؟

برای استفاده از کیس کامپیوتر دلایل متعددی وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم. اصلی ترین دلیل، حفاظت از قطعات کامپیوتر است و دلیل دیگر نیز می تواند جلوگیری از نشستن گرد و غبار و یا ریخته شدن مایعات بر روی قطعات مهم و گران قیمت کامپیوتر باشد. یکی دیگر از دلایل استفاده از کیس این است که فن تعبیه شده درون کیس بتواند قطعات آن را خنک نگهدارد و به این ترتیب عمر مفید قطعات افزایش پیدا کند. به همین جهت اغلب کیس ها از جنس فلز ساخته می شوند. زیرا یکی از خواصی که فلز داراست این است که عایق گرما نیست. همین نکته به فن تعبیه شده کمک می کند تا بتواند اجزای درون کیس را خنک نگهدارد و از زود فرسوده شدن آن ها جلوگیری کند. همچنین در هنگام ساخت کیس ها منافذی بر روی آن تعبیه می شود تا گردش هوا درون کیس به راحتی اتفاق افتد.

توجه به این نکته ضروری است که این منافذ که بر روی بدنه کیس ایجاد شده اند تا به بهترین حالت ممکن گردش هوا درون کیس اتفاق افتد. یکی دیگر از دلایل وجود این منافذ می تواند کاهش سروصدای تولیدی توسط فن در هنگام کار کردنش باشد. با توجه به توضیحات ارائه شد، می توان دریافت که ساختار کیس از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت های تولیدکننده کیس باید ابعاد و اندازه کیس را مورد توجه قرار دهند. طراحی و ساخت کیس باید به گونه ای باشد که کاربران بتوانند به راحتی آن ها را حمل کنند.

 

اهمیت استفاده از کیس

 

انواع کیس ها

معمولاً کیس بر اساس مشخصات و نوع سخت افزاری که قرار است درون آن قرار گیرد و نوع سیستم خنک کننده ای که وظیفه تهویه درون کیس را برعهده دارد، تهیه می شود. همچنین میزان سروصدایی که از کامپیوتر به گوش می رسد نیز به کیس خریداری شده وابسته است و در سایز کامپیوتر نیز تأثیر بسزایی دارد. همچنین در همین راستا به بررسی انواع کیس ها خواهیم پرداخت تا کاربران بتواند کیس مناسب خود را تهیه نمایند.

کیس رومیزی (Desktop)

 این گونه کیس ها که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای طراحی شده اند که به صورت افقی بر روی میز قرار می گیرند.

 

کیس رومیزی

 

کیس برجی (Tower)

 این نوع کیس ها نقریباً شبیه به کیس های رومیزی هستند و به صورت جعبه های مکعب مستطیل طراحی شده اند. این مدل کیس ها برخلاف کیس های رومیزی به صورت عمودی بر روی میز قرار می گیرند. استفاده از این نوع کیس ها امروزه بسیار متداول است. این کیس ها در اندازه ها، ابعاد، شکل ظاهری و امکانات متنوعی طراحی و تولید می شوند. این نوع کیس ها خود در سه دسته دیگر تقسیم بندی می شوند.

کیس برجی کوچک (Mini): این نوع کیس ها به گونه ای طراحی شده اند که حداکثر برای دو درایو بزرگ که اندازه آن ها در حدود 5.25 اینچ است و دو درایو کوچک که چیزی در حدود 2.5 اینچ اندازه دارند، فضا دارد. این نوع کیس ها بسیار قدیمی بوده اما امروزه نیز بسیار به ندرت ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند.

کیس برجی متوسط (Medium): این نوع کیس ها نیز به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که حداکثر فضای کافی برای قرار دادن سه یا چهار درایو بزرگ و دو درایو کوچک را دارا می باشند. این نوع کیس ها امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

کیس برجی بزرگ (Full): این نوع کیس ها نیز فضای کافی برای نصب حداکثر چهار یا پنج درایو بزرگ را دارا هستند و همچنین چند درایو کوچک و یا درایو نوری را نیز می توان درون آن ها جاسازی کرد.

یکی از کیس هایی که تهیه آن ها بسیار مناسب است، کیس های برجی بزرگ هستند. این گونه کیس ها به گونه ای طراحی شده اند که فضای کافی برای قراردادن قطعات کامپیوتر را دارا هستند. برای کاربرانی که فضای کافی برای نگهداری کیس کامپیوتر را در اختیار ندارند، استفاده از کیس های متوسط و کوچک برای آن ها مناسب تر است. همچنین کیسی باید مورد استفاده قرار گیرد که قابلیت و فضای کافی برای ارتقاء سیستم در آینده را دارا باشد.

 

کیس برجی

 

سیستم خنک کنندگی کیس

در کیس ها محل هایی برای قرارگیری فن در نظر گرفته شده است تا به واسطه آن امکان خنک کنندگی قطعات الکترونیکی که در کیس جاسازی شده اند، وجود داشته باشد.  قطعاتی مانند کارت گرافیک و پردازنده که درون محفظه کیس و بر روی مادربورد قرار گرفته اند، در هنگام کار گرما تولید می کنند. این گرما در صورت نبود فن برای تهویه هوای درون محفظه می تواند آسیبی جدی به قطعات کامپیوتر وارد کند. قطعات درون محفظه کیس، مانند مادربورد و اجزایی که بر روی آن نصب شده اند و حتی نرم افزارها و سیستم عامل ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که در هنگام کمترین گرمای ممکن را از خود تولید کنند.

فن ها با تهویه کردن هوای درون محفظه کیس به طولانی شدن عمر قطعات کامپیوتر کمک می کنند و از استهلاک زود هنگام آن ها جلوگیری به عمل می آورد. فن ها هوای گرم تولید شده درون کیس را خارج می کنند و هوای خنک را به درون کیس هدایت می نمایند که همین عمل ساده به خنک شدن قطعات کمک بسیاری می کند.

در برخی از کیس های علاوه بر فنی که بر روی کیس تعبیه شده است، می توان فن های دیگری نیز مورد استفاده قرار داد. در این حالت استفاده از فن های مکشی که در قسمت پایین کیس قرار می گیرند و هوا را به درون کیس هدایت میکنند، استفاده کرد. همچنین می توان فن های مکنده را نیز در قسمت بالای کیس قرار داد تا هوای درون محفظه کیس را به سمت بیرون هدایت کنند. بالا و پایین قرار گرفتن هر فن به این دلیل است که هوای گرم بالاتر از هوای سرد قرار می گیرد.

قطعاتی که قرار است درون کیس قرار گیرند، خود راهنمای خوبی برای استفاده از فن مناسب هستند. برای کامپیوترهای خانگی که قرار است برای تماشای فیلم و امور مالتی مدیا مورد استفاده قرار گیرند، استفاده از فن های خنک کننده قوی چندان مقرون به صرفه نیست. در این گونه کیس ها استفاده از یک فن مکنده (برای ورد هوای تازه) و یک فن دمنده (برای خروج هوای گرم) کفایت می کند.

همچنین توجه به این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که کیس هایی که سایز بزرگی دارند در مقایسه با کیس هایی کوچک تر هستند، تهویه هوا و خنک شدن قطعات درون کیس بسیار بهتر انجام می شود زیرا فضای کافی برای تبادل هوا وجود دارد. همچنین در کیس های کوچک که دیسک سخت و کارت گرافیک و درایو نوری به همراه فن درون آن قرار گرفته اند و فاصله میان آن ها بسیار کم است، موجب می گردد تا هوا به راحتی میان این قطعات در گردش نباشد و حرارت آن ها بالا رود که این امر می تواند از عمر مفید است قطعات کم کند.

 

سیستم خنک کنندگی کیس کامپیوتر

 

سر و صدا

افزایش بهره وری قطعات کامپیوتر می تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد که یکی از این اثرات کاهش سروصدا توسط سیستم است. کامپیوترهایی که در گذشته تولید می شدند بسیار بزرگ بودند و به راحتی حجم بالایی از یک اتاق را اشغال می کردند. اما رایانه هایی که امروزه تولید می شوند در مقایسه با رایانه های گذشته، بسیار آرام و بی سروصدا هستند. در برخی موارد ممکن است به دلیل صدای زیادی که توسط کیس به واسطه یک تغییر کوچک در داخل آن ایجاد می شود تأثیری منفی بر حس کاربر داشته باشد و او را از انتخابش پشیمان کند.

فن هایی که در کیس ها برای تهویه هوای درون محفظه کیس تعبیه شده اند، به گونه ای طراحی شده اند که ساختار مکانیکی دارند و چرخش پروانه آن ممکن است صدایی تولید کند. در صورتی که از تعداد فن بیشتری در کیس استفاده شده باشد، همین امر می تواند موجب گردد تا سروصدای بیشتری از کیس شنیده شود. همچنین بیان این نکته ضروری است که فن های کوچک در مقایسه با فن های بزرگ، از سروصدای بیشتری برخوردارند. این اتفاق بر این اساس رخ می دهد که فن های کوچک به منظور تأمین هوای کیس در مقایسه با فن های بزرگتر، باید سریع تر بچرخند که همین امر می تواند سبب افزایش صدای آن ها شود. به همین منظور برای کاربرانی که سروصدای کیس از اهمیت بالایی برخوردار است، باید چند فن خنک کننده بزرگ را مورد استفاده قرار دهند.

بسیاری از درایوهای مکانیکی مانند هارد دیسک، سروصدای بسیاری تولید می کنند که برای کاهش این صدا باید تدابیری اتخاذ شود. کیس هایی که به گونه ای طراحی شده اند که قطعات کامپیوتر بر روی آن ها با پیچ متصل می شوند، ممکن است صدای بیشتری از خود تولید کنند. در همین راستا باید کیس هایی تهیه کرد که در محل قرارگیری دیسک سخت از یک پوشش لاستیکی برخوردار هستند. همچنین برخی از کیس ها به گونه ای ساخته شده اند که از عایق صوتی (Sound Insulation) برخوردارند. البته این نوع کیس ها بسیار کمیاب هستند و برای خنک کردن قطعات کامپیوتر چندان مناسب نیستند.

 

سر و صدا case

 

محل قرارگیری قطعات داخلی مانند HDD ،SSD و درایو

بسیاری از قطعات به صورت مستقیم بر روی مادربورد نصب می شود و در کیس فضای دیگری را اشغال نمی کنند. مادربورد نیز به کمک پیچ بر روی سینی کف کیس قرار می گیرد. برخی از قطعات مانند پردازنده و حافظه رم و کارت گرافیک به صورت مستقیم بر روی مادربورد نصب شده اند و برخی دیگر از قطعات مانند حافظه های HDD ،SSD و درایو نوری فضای جداگانه ای برای نصب نیاز دارند. این قطعات معمولاً در قسمت جلوی کیس قرار می گیرند. همچنین اغلب کیس ها در محل قرارگیری سخت افزار با یکدیگر متفاوت هستند که در صورت نیاز به تهیه کیس، کاربران باید این نکته را مورد توجه قرار دهند. امروزه نیز کیس ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که برای نصب درایوهای سخت، ممکن است به پیچ گوشتی نیاز داشته باشید.

پنل جلویی کیس

پنل جلوی کیس به گونه ای است که کاربر به راحتی می تواند لوازمات و قطعات جانبی مانند فلش مموری و هدفون و میکروفون را از آن ناحیه به کیس متصل نماید. اغلب شرکت های تولید کننده کیس ها برای دسترسی آسان کاربران به برخی از پورت های مورد نیاز، آن ها را به پنل جلویی کیس منتقل کرده اند. همچنین در برخی از کیس ها در پنل جلو اطلاعاتی مانند دمای داخل کیس و سرعت فن نمایش داده می شود. همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، نصب پورت ها در قسمت بالای پنل کیس سبب دسترسی ساده تر کاربران به آن می شود.

 

پنل جلویی کیس

 

قابلیت ارتقا

کیس ها باید به گونه ای توسط کاربران تهیه شوند که در آینده ظرفیت ارتقاء را داشته باشند. برای مثال ممکن است کاربران نیاز به اضافه کردن تجهیزاتی مانند یک هارد دیسک اضافه باشند و یا درایوهای نوریو سایر تجهیزات دیگری که ممکن است مورد نیاز کاربر باشد. این قطعات باید فضایی برای اتصال را داشته باشند تا کاربر بتواند این قطعات را بر روی کیس نصب کند. در صورتی که کیس مورد استفاده این ظرفیت را نداشته باشد محدودیت هایی را برای کاربران ایجاد خواهد نمود.

زیبایی

اگر چه این معیار نسبت به سایر معیار ها از اهمیت کمتری برخوردار است ولی اولین نکته ای که در نگاه اول توجه کاربران را به خود جلب می کند، طراحی و شکل ظاهری آن کیس است. البته برای برخی از کاربران ممکن است شکل ظاهری کیس چندان اهمیتی نداشته باشد و برخی دیگر از کاربران در هنگام خرید کیس شکل ظاهری آن را نیز مد نظر قرار می دهند.

 

زیبایی ظاهری کیس کامپیوتر

 

فریم و روکش بدنه کیس

فریم و روکش بدنه کیس از فلز ساخته می شود. روکش و یا درب کیس به کمک پیچ به فریم متصل می شود. البته در کیس هایی که امروزه تولید می شوند استفاده از پیچ برای بستن درب کیس چندان مرسوم نیست و شرکت های تولید کننده از پنل های متحرک استفاده می کنند. یکی از عواملی که در نگهداری و طول عمر و زیبایی کیس ها از اهمیت بالایی برخوردار است، کیفیت و ظاهر روکش و فریم است. برخی از قطعاتی که به بدنه کیس متصل می شوند از مقاومت خوبی برای بسته شدن بر روی بدنه کیس برخوردار هستند. در ساخت کیس ها معمولاً از ورق های فلزی که بسیار مقاوم هستند، استفاده می شود که همین امر موجب می گردد تا کیس ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند و در برابر خم شدگی و لرزش مقاوم هستند. یکی از عوامل تعیین کننده کیس های دارای کیفیت، تناسبی است که میان اجزای سیستم برقرار می کنند. روکشی به صورت صحیح و کامل بر روی فریم سوار می شود و فضای خالی میان روکش و فریم شاهد نخواهیم بود. کیس های مناسب از برش های دقیقی برخوردارند. برخی از کیس های نامناسب به گونه ای برش خورده اند که لبه های تیزی ایجاد می کنند و همین امر می تواند برای کاربران بسیار خطرناک باشد.

 

روکش بدنه case

 

محل نصب پاور

اغلب کیس ها، بدون منبع تغذیه (پاور) عرضه می شوند و از نظر فنی جزئی از قالب کیس نیستند. پاور و فن بر روی بدنه کیس قرار دارند و در قسمت پشت کیس نصب می شوند. برخی از منبع تغذیه ها از یک سوئیچ برخوردار است که برای تغییر ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کیس ها همراه با خود یک کابل برق مناسب نیز دارند که عموماً به رنگ مشکی است و به کمک آن می توان منبع تغذیه را به برق وصل کرد.

 

محل قرارگیری پاور کیس

 

چه کیسی را نخریم؟

خرید یک کیس بی کیفیت، نه تنها هدر دادن هزینه است، بلکه صدمات دیگری را نیز ممکن است به سخت افزار شما وارد نماید. به عنوان مثال، برخی از کیس های بی کیفیت که از مواد اولیه نامرغوب تهیه می شوند، پس از مدتی دچار مشکلاتی نظیر عدم تراز بودن، سبب ایجاد شکاف و خرابی در مادربورد می شوند و اتصالات آن را با مشکل مواجه می کنند. پس در نظر داشته باشید که خرید یک کیس باکیفیت بسیار اهمیت دارد و هزینه بالاتر برای خرید یک کیس مناسب، به هیچ وجه هدر دادن هزینه نیست. بلکه سبب حفظ سلامت قطعات شما در دراز مدت می شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین نکاتی که لازم است در هنگام خرید کیس در نظر بگیرید را برای شما شرح دهیم. پیشنهاد می کنیم، در صورتی که قصد دارید قطعات را به صورت جداگانه خریداری کنید، ابتدا نیاز خود را بسنجید و قطعات مورد نظر خود را انتخاب یا خریداری کنید و سپس به خرید کیس فکر کنید. زیرا لازم است خرید کیس بر اساس سایر قطعات انجام شود.

فروشگاه آسارایان، مجموعه ای متنوع از کیس های با کاربری های مختلف را برای شما آماده کرده است که می توانید از بخش خرید کیس کامپیوتر، کیس مورد نظر خود را خریداری کنید. در صورتی که هر گونه سوالی در رابطه با نکات ذکر شده دارید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

 

پیشنهاد ما: فصل نهم که راهنمای خرید پاور کامپیوترمی باشد، را هم مطالعه بفرمایید.