چگونه کابل HDMI مناسب تهیه کنیم؟

آسارایان 1400/04/22 بدون نظر

کابل HDMI مخفف High-Definition Multimedia Interface و به معنای رابط چندرسانه ای با کیفیت بالا می باشد. HDMI (بخوانید اچ دی ام ای) یک رابط صوتی تصویری اختصاصی برای انقال داده های ویدیویی و داده های صوتی است. این کابل در واقع یک جایگزین دیجیتالی برای استانداردهای ویدیویی آنالوگ است. در این مقاله شما ابتدا تاریخچه اچ دی ام ای را مطالعه خواهید کرد؛ بعد با انواع کابل HDMI و نسخه های مختلف آن، انواع کابل HDMI بر اساس کانکتور اتصال آشنا خواهید شد و در نهایت پاسخ سوال چگونه کابل اچ دی ام آی تقلبی را از کالای اصلی تشخیص دهیم؟ را خواهید یافت.


تاریخچه HDMI


هیتاچی؛ پاناسونیک؛ فلیپس؛ سونی، تامسون، RCA، توشیبا و سیلیکون ایمیج بنیانگذاران HDMI هستند. این بنیاندگذاران با هدف ایجاد یک کانکتور AV که با DVI سازگار بود؛ در 16 آوریل 2002 توسعه HDMI 1.0 را آغاز کردند. ATS که توسط Silicon Image در 23 ژوئن 2003 در کالیفرنیای ایلات متحده تاسیس شد اولین مرکزی بود که محصولات HDMI را آزمایش کرد. اولین ATC در ژاپن توسط پاناسونیک در 1 می 2004 در اوزاما افتتاح شد در حالی که اولین ATC در اروپا توسط فلیپس در 25 می 2005 در کن فرانسه؛ اولین ATC در چین توسط Silicon Image در 21 نوامبر 2005 در شنژن افتتاح شد.

بر اساس گزارش های جمع آوری شده تعداد دستگاه های HDMI در سال 2005 حدود 5 میلیون؛ در سال 2005 حدود 17.4 میلیون؛ در سال 2006 حدود 63 میلیون و در سال 2007 حدود 143 میلیون بوده است.

HDMI در حال حاضر به یک استاندارد تبدیل شده است و طبق آماره های منتشر شده حدود 90% تلویزیون های دیجیتال در سال 2007 این استاندارد را ارائه دادند. این در حالی است که در سال 2008 حدود 299 میلیون دستگاه HDMI فروخته شد. تا پایان سال 2009 تلویزیون ها با حداقل یک پورت HDMI عرضه شدند.

در حال حاضر کابل HMDI بهترین راه حل برای اتصال جدیدترین تلویزیون ها و پروژکتورهای HD و UHD به سیستم های صوتی سینمای خانگی و سایر اجزای AV است. پخش کننده های Blu-ray، پخش کننده های رسانه ای، کنسول های بازی و ستاپ باکس های تلویزیون ماهواره ای و کابلی از HDMI استفاده می کنند.


کابل HDMI چیست؟


کابل HDMI از طریق یک کابل واحد فیلم های با وضوح بالا و صدای چند کاناله را انتقال می دهد. نسخه های جدید HDMI از قابلیت های پیشرفته تری نسبت به نسخه های قدیمی برخوردار هستند. اما هنوز می توانید تلویزیون های جدیدتر را به اجزای AV قدیمی و بلعکس متصل کنید. جدیدترین نسخه های HDMI از وضوح تصویر 8K UHD و حداکثر 32 کانال صوتی پشتیبانی می کنند. HDMI 2.1 آخرین نسخه ای است که امکان پخش مستقیم فرمت های صدای فراگیر پیشرفته مانند Dolby Atmos و DTS: X را فراهم می آورد و از فیلم های 8K پشتیبانی می کند.

کابل HDMI چیست؟

کابل HDMI ARC چیست؟


اکثر تلویزیون ها؛ گیرنده ها و ساندبارهای تولید شده در ده سال گذشته از HDMI ARC (کانال بازگشت صدا) پشتیبانی می کنند. ARC به شما امکان می دهد از طریق یک کابل HDMI فیلم و صدا دریافت کنید. اگر گیرنده و ساندبار قدیمی تر دارید؛ حتی اگر تلویزیون از ARC پشتیبانی می کند ممکن است برای دریافت صدا از تلویزیون خود از کابل دیجیتال اپتیکال (نوری) استفاده کنید.

کابل HDMI ARC چیست؟

eARC پیشرفت های زیادی را در استریم صدا ایجاد می کند


eARC یا کانال بازگشت صدای پیشرفته نسخه جدیدتری از ARC است. پهنای باند صوتی بیشتری را ارائه می دهد و می تواند سیگنال های صوتی چندکاناله Dolby Atmos و DTS: X را از طریق استریم کنترل کند.

eARC با تلویزیون های دارای جدیدترین مشخصات HDMI 2.1 سازگار است (اکثر آنهایی که از سال 2019 به بعد عرضه شده اند). هم تلویزیون و هم ساندبار باید با eARC سازگار باشند تا کار کند.


انواع کابل HDMI و نسخه های آن


هر نسخه HDMI جدید با نسخه های قدیمی سازگار است؛ بنابراین لازم نیست زیاد نگران مشلات سازگاری باشید. اجزا قدیمی و جدید مجهز به HDMI هنوز هم می توانند با هم کار کنند؛ اما قابلیت های آنها به قدیمی ترین نسخه پشتیبانی شده HDMI محدود می شود. بنابراین اگر با تلویزیون، دستگاهی که استفاده می کنید دارای HDMI 2.1 است و می خواهید از ویژگی های آن بهره مند شوید باید سایر تجهیزات خود را به 2.1 ارتقاء دهید. در ادامه خلاصه ای از آخرین نسخه های HDMI که به 2.1 منتهی می شود و ویژگی های مهمی که از آنها پشتیبانی می کنند آورده شده است.

  • کابل ورژن HDMI 1.4– این نسخع در سال 2009 معرفی شد و قابلیت های ARC و پشتیبانی از 4K تا 30 هرتز را ارائه می دهد.
  • کابل ورژن HDMI 2.0– این نسخه در سال 2013 معرفی شد و قابلیت انتقال تصویر با وضوح 4K در 60 هرتز را ارائه می دهد.
  • کابل ورژن HDMI 2.0a– این نسخه که در سال 2015 معرفی شد پشتیبانی از فیلم HDR را به همراه دارد.
  • کابل ورژن HDMI 2.0b– این بروزرسانی در سال 2016 پشتیبانی از فرمت HDR و HLG را اضافه کرد.
  • کابل ورژن HDMI 2.1– این بروزرسانی در سال 2017 افزایش چشمگیری در پهنای باند را به همراه داشت و از وضوح تصویر و نرخ تازه سازی (رفرش ریت) بالاتر از جمله 8K در 69 هرتز و 4K در 120 هرتز و همچنین قابلیت eARC پشتیبانی می کند.

تلویزیون ها و اجزای تولید شده قبل از انتشار HDMI 1.4 از ARC، 4K یا HDR پشتیبانی نمی کنند. اما آنها از وضوح تصویر تا Full HD 1080p پشتیبانی می کنند که هنوز هم به طور گسترده استفاده می شود.


از کابل های HDMI 2.1 چه خبر؟


مشخصات HDMI 2.1 در جهت انتشار نهایی محتوای ویدیویی 8K UHD است. اما برخی از ویژگی ها را در اختیار شما قرار می دهد که اگر تجهیزات سازگار داشته باشید می توانید از آنها استفاده کنید که به طور مثال می توان به امکان پخش مستقیم فرمت های صوتی چند کاناله با وضوح بالا مانند Dolby Atmos و DTS: X و نرخ تازه سازی سریعتر برای فیلم های 4K اشاره کرد.

اطلاعات جامع درباره نسخه HDMI 2.1 (بیت ریت ، پشتیبانی از صفحات نمایش)

تلویزیون ها و دستگاه هایی که از HDMI 2.1 پشتیبانی می کنند با نسخه های قبلی HDMI هم سازگاری دارند. بنابراین اگر تلویزیون 8K کاملا متصل به گیرنده یا سایر تجهیزاتی باشد که فقط از 4K پشتیبانی می کند می توانید از فیلم های با حداکثر وضوح 4K در تلویزیون خود لذت ببرید.

کابل HDMI ورژن 2.1 کی نت پلاس 1.8 متری 8k یکی از محصولاتی است که می توانید از فروشگاه آسارایان خریداری کنید. این کابل با داشتن روکش PVC مقاومت خوبی در برابر پارگی و کشش دارد و حتی از پهنای باند 48 گیگابایت در ثانیه پشتیبانی می کند. اگر گیمر هستید و قصد خرید کابل HDMI 2.1 دارید این گزینه بالاترین کیفیت و نرخ انتقال تصویر را در اختیار شما قرار خواهد داد.


انوع کابل اچ دی ام ای بر اساس کانکتور HDMI


کابل های HDMI را می توان بر اساس کانکتور اتصال (HDMI Connector) به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • کابل Micro HDMI (Type D)
  • کابل Mini HDMI (Type C)
  • کابل Standard HDMI (Type A)

در ادامه هر یک از این انواع را بیشتر توضیح خواهیم داد:

انوع کابل اچ دی ام ای بر اساس کانکتور HDMI

کابل HDMI استاندارد


  • HDMI Type A
  • رایج ترین نوع کابل
  • دارای ابعاد 13.99x4.45 میلیمتر

رایج ترین نوع کابل اچ دی ام ای که مینی HDMI یا HDMI Type A نامیده می شود را می توان در تلویزیون؛ مانیتور؛ پخش کننده های Blu-ray؛ کنسول های بازی، ستاپ باکس ها استفاده کرد.


 

HDMI Connector Pinout

for Type A HDMI connector
 

HDMI Pin Number

Signal

1

TMDS Date 2+

2

TMDS Data 2 shield

3

TMDS Data 2-

4

TMDS Data 1+

5

TMDS Data 1 shield

6

TMDS Data 1-

7

TMDS Data 0+

8

TMDS Data 0 shield

9

TMDS Data 0-

10

TMDS Clock+

11

TMDS Clock shield

12

TMDS Clock-

13

CEC

14

HEC Data-

15

SCL (Serial Clock for DDC

16

SDA (Serial Data Line for DDC

17

DDC / CEC / HEC Ground

18

+5 V Power (50 mA max)

19

Hot Plug Detect (1.3) / HEC Data+ (1.4)


 کابل مینی HDMI


  • Mini HDMI Type C
  • کوچکتر از Type A
  • دارای ابعاد 10.42x2.42 میلیمتر

کابل های مینی HDMI حدود 60% کوچکتر از کابل های HDMI Type A است. پیش از این؛ این کانکتور HDMI در برخی از تبلت های یافت می شد اما کمیاب بودند و استفاده از آنها در دوربین های فیلمبرداری و دوربین های DSLR محبوب شد. تولیدکنندگان تلویزیون ها؛ پروژکتورها، کامپیوتر های شخصی کانکتور HDMI Type A را تغییر ندادند چون فضای کافی برای استفاده از آن را داشتند.


 

HDMI Connector Pinout

for Type C or mini-HDMI connector
 

HDMI Pin Number

Signal

1

TMDS Data2 Shield

2

TMDS Data2+ 

3

TMDS Data2-

4

TMDS Data1 Shield

5

TMDS Data1+

6

TMDS Data1-

7

TMDS Data0 Shield

8

TMDS Data0+

9

TMDS Data0-

10

TMDS Clock Shield

11

TMDS Clock+

12

TMDS Clock-

13

DDC/CEC Ground

14

CEC

15

SCL (DDC lock)

16

SDA (DDC data)

17

HEC+

18

+5 V Power (power EDID/DDC)

19

Hot Plug Detect/HEC-

-

Shell (Ground)


کابل میکرو HDMI


  • Micro HDMI Type D
  • کوچکتر از هر دو نوع Type C و Type A است.
  • دارای ابعاد 6.4x2.8 میلیمتر است.

دستگاه های کوچکتر که فضای کافی برای استفاده از دو کانکتور HDMI بالا را ندارند از کانکتور میکرو HDMI استفاده می کنند. این دسته از کابل ها هم از همان 19 پین استفاده می کنند اما این پین ها در یک محفظه کوچکتر قرار می گیرند تا در فضا صرفه جویی کنند. Micro HDMI دارای ابعاد 6.4x2.8 میلیمتر است و حدود 72 درصد کوچکتر از HDMI استاندارد است.


HDMI Connector Pinout

for Type D or micro-HDMI connector
 

HDMI Pin Number

Signal

1

Hot Plug Detect/HEAC-

2

Utility/HEAC+ (NC on device)

3

TMDS Data2+

4

TMDS Data2 Shield

5

TMDS Data2-

6

TMDS Data1+

7

TMDS Data1 Shield

8

TMDS Data1-

9

TMDS Data0+

10

TMDS Data0 Shield

11

TMDS Data0-

12

TMDS Clock+

13

TMDS Clock Shield

14

TMDS Clock-

15

CEC (Control)

16

DDC/CEC/HEAC Ground

17

SCL (DDC clock)

18

SDA (DDC data)

19

+5 V Power (power EDID/DDC)


برای درک تفاوت این کانکتورهای استانداد و Mini کافیست به تصویر زیر دقت داشته باشید.


نوع کابل HDMI

 نکات مهم در مورد انتخاب و خرید کابل های HDMI Cable


برخی از دیوایس ها شامل یک کابل HDMI در جعبه خود هستند؛ اما اکثر دستگاه های دیگر این چنین نیستند و شما برای خرید کابل HDMI باید اقدام کنید. مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید؟ در ادامه مهمترین موارد آورده شده است.


آیا به کابل 4K HDMI نیاز دارم؟


بسته به قدیمی بودن کابل های HDMI فعلی و سرعت بالا؛ ممکن است برای تهیه تصاویر 4K در تلویزیون نیازی به ارتقاء نداشته باشید.

سیگنال های ویدیویی 4K UHD نسبت به سیگنال های HD یا تعریف استاندارد؛ به کابل HDMI سریعتر نیاز دارند. کابل های پر سرعت HDMI برای بهره مندی از فناوری HDR (مخفف High Dynamic Range) تعبیه شده در تلویزیون های 4K و پخش کننده های Blu-ray ضروری هستند.

کابل های HDMI با سرعت بالاتر همچنین امکان رفرش سریعتر تصاویر با وضوح مختلف را فراهم می آورد. نرخ تازه سازی 60 هرتز مناسب مشاهده تلویزیون های 4K است اما گیمرها ممکن است برای تجربه یک تصویر روان و هموار به نرخ تازه سازی بالاتری نیاز داشته باشند.


نوع کابل بر اساس سرعت

حداکثر پهنای باند

وضوح؛ نرخ تازه سازی و فرمت های HDR پشتیبانی شده

کابل HDMI استاندارد

(کتگوری 1)

10.2 گیگابیت در ثانیه

  • حداکثر وضوح Full HD 1080p با نرخ تازه سازی 60 هرتز

کابل HDMI High Speed

(کتگوری 2)

18 گیگابیت در ثانیه

  • حداکثر وضوح Full HD 1080p با نرخ تازه سازی 60 هرتز
  • فرمت های HDR استاتیک (HDR10 و HLG)

کابل HDMIUltra High Speed

(کتگوری 3)

48 گیگابیت در ثانیه

  • حداکثر وضوح 4K UHD با نرخ تازه سازی 120 هرتز
  • حداکثر وضوح 8K UHD با نرخ تازه سازی 60 هرتز
  • فرمت های HDR پویا (HDR10+، دالبی ویژن و HDR پیشرفته)

کابل های HDMI HIGH SPEED سرعت بیش از دو برابر بیشتر از کابل های استاندارد را ارائه می دهند و با حداقل پهنای باند 10.2 گیگابیت در ثانیه همراه هستند. این کابل ها می توانند سیگنال های 4K را با سرعت 24 فریم در ثانیه پشتیبانی کنند. اگر بخواهید از طریق Ultra HD Blu-ray فیلم تماشا کنید این سرعت بسیار خوب است اما در هنگام استفاده از سخت افزارهای مخصوص بازی که بازی های 4K را با سرعت 30 یا 60 فریم در ثانیه ارائه می دهند می توانند به مشکل بربخورند. کابل های High Speed HDMI همچنین از HDR و طیف های رنگ گسترده پشتیبانی می کنند.

اما کابل های Premium High Speed HDMI پهنای باند را تا 18 گیگابیت در ثانیه ارتقاء می دهد که هر منبع ویدیویی که مصرف کننده با آن سر و کار دارد را پوشش می دهد. حالا این دسته از کابل ها بسیار رایج هستند. کابل های Premium High Speed HDMI از فیلم های 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می کنند. این کابل ها ضد آب هستند و حتی می توانند از رزولوشن های 8K و بالاتر با فریم ریت و ویژگی های خاص پشتیبانی کنند. این کابل ها می توانند تا فاصله 50 متر را پشتیبانی کنند و حتی نوع فیبر نوری آنها تا 305 متر را تحت پوشش قرار می دهد.

تلویزیون های 8K هنوز کمتر از 4K رایج هستند؛ اما اگر اهل بازی باشید؛ کابل های Ultra High Speed HDMI با جدیدترین کنسول های بازی، سریعترین نرخ تازه سازی را به شما می دهند (حتی اگر 4K حداکثر رزولوشن تصویر شما باشد). این دسته از کابل ها دارای پهنای باند 48 گیگابایت در ثانیه هستند.

کابل های Ultra High Speed HDMI

و اگر از تلویزیون 8K با یکی از کنسول های بازی جدید استفاده می کنید کابل های Ultra High Speed HDMI به شما امکان می دهند از ویژگی های جدید HDMI 2.1 مانند نرخ تازه سازی متغییر (VRR) و حالت تاخیر کم (ALLM) استفاده کنید تا یک تجربه بازی بدون تاخیر را داشته باشید. ویژگی های HDMI 2.1 نسبت به نسخه های HDMI قبلی به پهنای باند بسیار بیشتری نیاز دارند.


جدول اطلاعات کابل های hdmi

طول کابل HDMI من باید چقدر باشد؟


به عنوان یک قاعده کلی، شما می خواهید از کوتاهترین کابل HDMI استفاده کنید تا بتوانید سیگنال های صوتی و تصویری را به خاطر مسافت طولانی از دست ندهید. انجام اکثر اتصالات با کابل های کوتاه ساده تر هستند.

طول کابل HDMI بیشتر بسته به کیفیت کابل و نحوه مسیریابی شما می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. هر گونه خمیدگی شدید می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و اگر کابل را برای مسافت های طولانی استفاده می کنید عاقلانه است که از کیفیت صرف نظر نکنید.

و اگر می خواهید کابل خود را در مسافت های طولانی مثلا برای اتصال یک پروژکتور استفاده کنید چه می کنید؟ شما چند گزینه محدود برای انتخاب دارید.

برای مسافت های بیشتر از 20 متر؛ ما کابل های Active HDMI را توصیه می کنیم. این کابل های تخصصی دارای یک تراشه پردازشی هستند تا اطمینان حاصل شود که سیگنال های شما از اجزای ویدیویی شما به تلویزیون منتقل می شوند و هیچ گونه خللی در آنها ایجاد نمی شود.

اگر می خواهید کابل را از دیوار یا سقف عبور دهید به دنبال کابل های HDMI برند آتن (Aten) باشید که برای این کار ساخته شده اند.

کابل های HDMI فیبر نوری با فناوری پیشرفته کیفیت تصویر و صدا را تا مسافت های طولانی 1000 فوت (304.8 متر) ارائه می دهند (مانند کابل های HDMI آتن و فرانت). با استفاده از این کابل ها؛ در مسافت های طولانی دیگر سیگنال ها از دست نمی روند و از تداخل در امان هستند. کابل های فیبر نوری بسیار ظریف هستند؛ بنابراین بهتر است نصب آنها به یک حرفه ای سپرده شود.

کابل های Active hybrid HDMI بیشتر مزایای فیبر نوری را ارائه می دهند؛ این کابل ها باریک و انعطاف پذیر گزینه خوبی برای سیم کشی خانه های جدید هستند.


HDMI IN چیست؟


HDMI IN در تلویزیون های دیجیتال و بسیاری از گیرنده های سینمای خانگی یافت می شوند. این ورودی ها برای پذیرش یک انتهای کابل HDMI طراحی شده اند که از طریق آن صدا و تصویر از طریق HDMI OUT دستگاه هایی مانند دستگاه پخش Blu-ray؛ کنسول های بازی و گیرنده های A/V به صورت دیجیتال منتقل می شوند.


HDMI OUT چیست؟


HDMI OUT سیگنال های صوتی و تصویری را به HDMI IN دستگاه های دیجیتال فید (Feed) می کنند و آنها را دریافت و پردازش می کنند. به عنوان مثال خروحی HDMI یک پخش کننده Blu-ray می تواند به رودی HDMI روی گیرنده AV یا تلویزیون متصل شود.


EXTENDER HDMI چیست؟


EXTENDER HDMI برای افزایش طول کابل های اچ دی ام ای طراحی شده اند. این اکستندرها پیشرفته ترین اکولایزرهایی هستند که می توانند کاهش سرعت در کابل های طولانی را جبران کنند.

اکستندر HDMI یکی از پرکاربردترین انواع اکستندر صوتی و تصویری است. اکستندر HDMI دارای یک پورت HDMI و یک پورت LAN در هر بخش است. ارتباط بین دو بخش فرستنده و گیرنده اکستندر HDMI به وسیله پورت LAN و از طریق کابل شبکه صورت می گیرد و اتصالی پایدار و باکیفیت را برای شما میسر می کند. خرید اکستندر HDMI نسبت به کابل HDMI با همان متراژ بسیار به صرفه تر است.

EXTENDER HDMI برند لنکنگ برد 120 متر

HDMI BIT RATE چیست؟


بیت ریت همان سرعتی است که بیت های داده از طریق سیستم کابل؛ گیرنده AV، دستگاه پخش DVD و غیره انتقال داده می شوند.


چگونه کابل اچ دی ام آی تقلبی را از کالای اصلی تشخیص دهیم؟


کابل های HDMI تقلبی / فیک / جعلی کیفیت کابل های اصلی را ندارند و خیلی زود خراب می شوند. در این شرایط نه تنها شما هزینه ای که پرداخت کرده اید را از دست خواهید داد بلکه ممکن است به دستگاه های شما آسیب وارد شود. علاوه بر این HDMI BITRATE پایین تر منجر به انتقال صدا و تصویر به صورت ناکارآمد خواهد شدو به دلیل نا مرغوب بودن و غیر استاندارد بودن لایه های محافظتی و کیفیت انتقال تصویر امکان ورود نویز و حتی الکتریسیته مخرب به دیوایس های شما امکانپذیر است که در نتیجه فاجعه به بار خواهد آمد، به همین دلیل تاخیر و کاهش کیفیت تصویر را تجربه خواهید کرد.

به طور کلی در بازار ایران ممکن است کالاهای فیک ( مانند کابل های HDMI ) را پیدا کنید. بنابراین در هنگام خرید باید دقت بالایی داشته باشید.

خرید از برندهای معتبر - به طور کلی شما باید از برندهای معتبر خرید انجام دهید. برندی مانند آتن به عنوان یک شرکت فعال و مبارز با جعل کنندگان شناخته می شود. به همین دلیل اطلاعات زیادی در مورد شناسایی کابل های جعلی Aten وجود دارد. به شما توصیه می کنیم که از کابل های HDMI این برند استفاده کنید. سایر برندهایی که می توانیم به شما پیشنهاد دهیم در ادامه آورده شده است:

برند معتبر اوریکو

به قیمت HDMI CABLE توجه کنید– جاعلان نقطه ضعف مشتری ها را بلد هستند و آن هم صرفه جویی در هزینه خرید می باشد. به همین دلیل یک راه برای تشخیص کابل های HDMI تقلبی؛ مقایسه قیمت است. کابل های برندهای اصلی آتن، اوریکو، کی نت، کی نت پلاس؛ باسئوس؛ یونیتک، فرانت، فراتک، پی نت، تسکو و وی نت گران هستند؛ چون فناوری HDMI هنوز نسبتا جوان است و بازار کوچکی را پوشش می دهد و این بدان معناست که قیمت HDMI CABLE اصل و اورجینال باید بالا باشد. در ادامه شما دو نوع کابل درجه پایین و درجه بالا را مشاهده می کنید که دارای کیفیت متفاوتی هستند و از قیمت متفاوتی برخوردار هستند. همیشه کابل های با کیفیت بالا و اصل نسبت به کابل های بی کیفیت و فیک قیمت بالاتری دارند.

کابل با کیفیت HDMI

کابل HDMI که از مواد بی کیفیت ساخته شده است.

 کابل HDMI تقلبی

کابل HDMI اصل که از مواد با کیفیت بالا در آن استفاده شده است.

بهترین کار برای بررسی قیمت ها؛ استفاده از یک منبع مجاز مشخص است. اگر به نظر می رسد که قیمت کابل های HDMI که شما در حال تحقیق هستید با قیمت های منبع اصلی تفاوت زیادی دارد به احتمال زیاد با کابل اچ دی ام ای تقلبی سر و کار دارید. معمولا هر چیزی بیش از 5% اختلاف قیمت مشکوک است.

به بسته بندی دقت کنید– بسته بندی های نامناسبی که شبیه به محصولات اورجینال عرضه شده در سایت اصلی نمی باشند؛ تقلبی بودن کابل های اچ دی ام ای را لو می دهند. به لوگوها؛ نوشته های روی جعبه؛ حتی فونت و اندازه نوشته ها دقت کنید. متن های کدر، فونت های اشتباه؛ استفاده از طیف رنگ متفاوت؛ کم رنگ؛ علائم عجیب و غریب و حتی غلط های املایی را بررسی کنید.

گارانتی را بررسی کنید– اگر کابل HDMI که می خواهید خریداری کنید فاقد گارانتی؛ دستورالعمل ها یا کد UPC در پایین جعبه است احتمالا تقلبی است.

کد QR روی جعبه را اسکن کنید– برای جلوگیری از ورود کابل های اچ دی ام ای تقلبی به بازار کنوانسیون HDMI Licensing LLC بعد از تست های متنوعی که انجام می دهد گواهینامه هایی را به این دسته از محصولات اهدا می کند. شما می توانید با اسکن این کد اطلاعاتی را دریافت کنید که به شما اعلام می کنید یک کابل اورجینال را خریداری کرده اید یا خیر.


 

کابل HDMI اورجینال
جمع بندی:

1. توجه به نوع دستگاه‌ها:

اولین قدم برای انتخاب کابل HDMI مناسب، توجه به نوع دستگاه‌هایی است که می‌خواهید به یکدیگر متصل کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید لپ‌تاپ خود را به تلویزیون وصل کنید، باید از کابلی استفاده کنید که در یک سر آن کانکتور HDMI نوع A و در سر دیگر آن کانکتور HDMI نوع A وجود داشته باشد.

2. توجه به نسخه HDMI:

نسخه‌های مختلف HDMI از نظر پهنای باند و قابلیت‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. اگر می‌خواهید از تصاویر با کیفیت بالا و HDR استفاده کنید، باید از کابلی استفاده کنید که از نسخه HDMI 2.0 یا بالاتر پشتیبانی می‌کند.

3. توجه به طول کابل:

کابل‌های HDMI در طول‌های مختلف موجود هستند. قبل از خرید کابل، باید فاصله بین دستگاه‌های خود را اندازه بگیرید و کابلی با طول مناسب انتخاب کنید.


منبع: Wikipedia - Crutchfield - Display owl TechwallaWholesale forum -Electronics