5 علامتی که نشان می دهد درایو ذخیره سازی شما در حال خراب شدن است

آسارایان 1400/05/24 بدون نظر

کامپیوتر می تواند یک دستگاه برای اجرای بازی های شما باشد؛ یا می تواند ابزار ضروری برای مدرسه و دانشگاه شما باشد و یا ممکن است فقط یک ابزار پیش پا افتاده برای کار شما باشد. از سیستم های کامپیوتری می توان برای هر کاری استفاده کرد.


علائمی که نشان می دهد درایو ذخیره سازی شما در حال خراب شدن است


مانند همه دستگاه های الکترونیکی؛ کامپیوترهای شخصی برای همیشه دوام نمی آورند و قطعات داخلی آنها در نهایت خراب می شوند. در حالی که تعویض یک دستگاه خراب بسیار ساده است اما نمی توان در مورد داده های ذخیره شده در دستگاه هم؛ همین را گفت.

باید بدانید که در کامپیوترهای شخصی مدرنی که به ذخیره سازی SSD متکی هستند، درایوهای حالت جامد عموما از هارددیسک ها دوام بیشتری دارند. SSD ها قطعات متحرک ندارند و می توانند ارتعاشات و ضربه ها را بهتر از هارددیسک ها تحمل کنند.

با این حال، اس اس دی ها مانند سایر اشکال حافظه فلش ممکن است خراب شوند.

در ادامه ما 5 علامتی که نشان می دهد درایو ذخیره سازی شما در حال خراب شدن است را معرفی می کنیم. شما باید همیشه مراقب و گوش به زنگ این علائم باشید که به شما هشدار می دهند درایو به پایان عمر خود نزدیک شده است.


سر و صداهای غیر معمول هارد درایو


درایوهای ذخیره سازی مدرن (به ویژه هارددیسک ها) با تحمل پذیری خرابی بسیار بالایی ساخته می شوند. با وجود داشتن پلاترهایی که با سرعت هزار دور در دقیقه می چرخند و بازوهایی که در میلی ثانیه به جلو و عقب می چرخند؛ هارددیسک های امروزی طوری طراحی شده اند که تقریبا عملکرد بی سر و صدا را داشته باشند.

ممکن است هنگام کار درایو بتوانید صدای بوق زدن و کلیک کردن ضعیف را بشنوید؛ اما هر صدای بلندتری از آن؛ می تواند نشان دهنده خرابی باشد. اگر صدای غژغژ بلند و غیر طبیعی را می شنوید؛ احتمالا درایو آسیب دیده است.

هارد hdd

چنین نشانه هایی را نادیده نگیرید؛ ممکن است به نظر برسد که درایو کاملا خوب کار می کند، اما فقط یک لحظه زمان می برد تا به طور کامل خراب شود. هیچ کاری نمی توانید انجام دهید؛ به جز بکاپ گیری از همه اطلاعات مهم موجود در آن؛ و بعد درایو را با یک گزینه جدید تعویض کنید.

درایوهای ذخیره سازی نوری مانند DVD-ROM یا درایوهای دیسک Blu-ray هنگام کار کردن از هارددیسک ها پر سر و صدا تر هستند؛ هنگام چرخاندن دیسک، قطعا باید چیزی بشنوید

اما از آنجا که آنها با تحمل ضعیف تری نسبت به هارددیسک ها ساخته شده اند، سریعتر فرسوده می شوند. علائم کلاسیک برای گوش دادن عبارتند از صدای کلیک بلند، صدای وزوز یا دیسک ذخیره سازی که با صدای نوسان داری (پایین و بالا) می چرخد.

هارد اینترنال کامپیوتر

خوشبختانه؛ با ذخیره اطلاعات روی یک دستگاه ذخیره سازی قابل جابجایی؛ درایو پر سر و صدا نباید باعث از دست رفتن داده شود. با این حال، با استفاده مداوم در این وضعیت؛ درایو می تواند به گونه ای خراب شود که به دیسک آسیب جدی برساند. همانند هارددیسک ها؛ اگر درایو ذخیره سازی نوری شما شروع به تولید صداهای بلند و عجیب و غریب کرد؛ آن را نادیده نگیرید و در اسرع وقت دستگاه را تعویض کنید

البته همه سیستم های ذخیره سزای شامل قطعات مکانیکی و متحرک نیستند. دستگاه هایی که از حافظه فلش استفاده می کنند؛ مانند کارت های SD، کارت های حافظه USB و درایوهای حالت جامد (SSD)، فقط مجموعه ای از تراشه های موجود در برد مدار هستند. نیازی به گفتن نیست که شما نباید صدایی را از این دستگاه ها بشنوید.

خرابی هارد کامپیوتر

بنابراین اگر SSD قدیمی شما هر نوع سر و صدایی را ایجاد می کند، احتمالا قسمت دیگری از سیستم است که باعث ایجاد این صدا شده است. در هر صورت؛ یک مشکل کوچک در داخل سیستم خود دارید.

هر درایو ذخیره سازی که در سیستم خود دارید؛ هرگز نباید صداهای غیر معمولی که ایجاد می کنند را نادیده بگیرید. برای حل مشکل صدای درایو خود تاخیر نداشته باشید؛ از اطلاعات موجود در آن نسخه پشتیبان بگیرید و در اسرع وقت آن را تعویض کنید.


ناپدید شدن اطلاعات ذخیره شده در هارد


و در مورد ایمن نگه داشتن داده ها، یکی دیگر از علائم خراب شدن درایو ذخیره سازی شما این است که یک یا چند فایل که به تازگی ذخیره کرده اید ناپدید شده اند. اطلاعات به عنوان یک جریان متوالی از بیت ها ذخیره نمی شوند و در عوض، به شکل مجموعه ای از بلوک های کوچک داده ذخیره می شود.

این بلوک ها ممکن است از نظر فیزیکی در محیط درایو در کنار هم باشند یا می توانند در اطراف پراکنده شوند. تنها چیزی که لازم است این است که یکی از این بلوک ها آسیب ببیند تا چند بیت گرانبها برای همیشه از بین برود. و وقتی که به دنبال فایل می گردید؛ سیستم عامل سعی می کند تمام بلوک های تشکیل دهنده فایل را پیدا کند.

بدون مجموعه کامل داده ها؛ فایل ناقص خواهد بود و سیستم عامل ممکن است آن را خراب گزارش دهد یا به شما اعلام کند که اطلاعات را نمی تواند پیدا کند. حافظه فلش NAND هر بار که یک بلوک از داده ها روی درایو نوشته یا پاک می شوند؛ فرسوده می شود و بعد از به حد نصاب رسیدن تعداد دفعات نوشتن و پاک کردن؛ بلوک از کار می افتد.

از دست رفتن اطلاعات هارد

حافظه های USB با داشتن تنها یک یا دو تراشه NAND نمی توانند محافظت چندانی در برابر سایش را ارائه دهند. تولیدکنندگان SSD با استفاده از ترفندهایی مانند overprovisioning و wear levelling این مشکل را به حداقل رسانده اند؛ اما آنها از نظر اثربخشی متفاوت هستند. حافظه های USB معمولا طول عمر بسیار کمتری نسبت به SSD دارند؛ بنابراین باید انتظار داشته باشید که آنها بدون هشدار خراب شوند.

بنابراین اگر یک درایو شروع به از دست دادن فایل ها کرد، باید به زودی آن را تعویض کنید؛ بسته به سن درایو، انجام این کار ضروری است، شما نباید خطاها را نادیده بگیرید. یکبار دیگر؛ از هر گونه اطلاعات مهمی که روی درایو خود ذخیره کرده اید بکاپ بگیرید. شما نباید از یک کارت حافظه USB به عنوان یک دستگاه بکاپ مهم استفاده کنید. برای اینکار به هارددیسک ها و فضاهای ذخیره سازی ابری پایبند باشید.


کند شدن سیستم کامپیوتر به علت خراب شدن درایو ذخیره سازی


تغییر ناگهانی در عملکرد کلی می تواند نشانه خرابی درایو ذخیره سازی شما باشد. سخت افزارهای کامپیوتری مانند پردازنده، رم؛ کارت گرافیک با گذشت زمان کندتر نمی شوند. علاوه بر این؛ احتمال خرابی فن های خنک کننده و تراشه ها هم منجر به کند شدن عملکرد می شود. از نظر نرم افزاری؛ کند شدن سیستم می تواند به دلیل تجمع داده ها؛ دانلود برنامه های زیاد در پس زمینه و به هم ریختن سیستم عامل بعد از آپدیت باشد.

اما اگر روزی دستگاه شما به خوبی کار می کند و ناگهان زمان زیادی طول می کشد تا بوت شود یا به فایل ها دسترسی پیدا کند؛ بدیهی است که مشکلی وجود دارد.

هارددیسک ها در نهایت خراب می شوند و SSD ها هم می توانند خراب شوند و این علائم را به روش های مختلف نشان می دهند. خطاهای مربوط به بلاک های نامناسب در هر دو نوع ذخیره سازی نشان داده می شود و این معمولا زمانی است که خواندن یا نوشتن یک فایل به طور غیر معمول طول می کشد و فرآیند با شکست روبرو می شود؛ بنابراین سیستم در نهایت با پیغام خطا تسلیم می شود.

نشانه های خرابی هارد درایو

البته، همانطور که قبلا اشاره کردیم؛ ممکن است کند شدن سیستم به خاطر مشکلات نرم افزاری باشد؛ آپدیت سیستم عامل یا بدافزار باعث می شود که پردازنده در پس زمینه بیش از حد کار کند. اما اگر اخیرا چیزی را آپدیت نکرده اید و کامپیوتر به خوبی محافظت شده است؛ ممکن است تغییرات غیره منتظره در عملکرد به دلیل خرابی درایو ذخیره سازی اصلی باشد.

تعیین اینکه آیا این مورد صادق است یا خیر؛ کار ساده ای نیست و ما توصیه نمی کنیم که HDD/SSD را فقط به دلیل کندی تعویض کنید.


خداحافظی با درایو بوت


بسیاری از ما در برخی موارد این مشکل را تجربه کرده ایم؛ چون این یک وضعیت رایج در سیستم های دسکتاپ است. یک روز همه چیز خوب است اما دفعه بعد که سیستم را روشن می کنید یک پیغام وحشتناک مانند insert boot disk and press any key ظاهر می شود.

به جای اینکه لوگوی سیستم عامل را مشاهده کنید، شما به یک عبارت تیره خیره خواهید شد. ممکن است توضیحات دیگری در این مورد وجود داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است زمانی باید که بایوس جدید به تازگی نصب شده باشد. اما اگر هیچ تغییری یا به روزرسانی انجام نداده اید این می تواند نشانه این باشد که درایو بوت آسیب دیده است یا حداقل نشانه هایی از خرابی را نشان می دهد تا بتوانید داده های خود را بازیابی کنید؛ زمان آن رسیده است که بکاپ بگیرید و یک درایو جدید خریداری کنید.

بوت درایو

در صورتی که قسمتی از اطلاعات درایو خراب شده باشد؛ یکی از مراحل توصیه شده برداشتن HDD/SSD و قرار دادن آن در سیستمی دیگر به عنوان درایو ثانویه است. اگر در سیستم دیگر بتوانید درایو را آزمایش کنید و یا محتویات آن را بخوانید ممکن است ایراد از چیز دیگری باشد.

همچنین این احتمال وجود دارد که داده های بوت دستگاه تحت تاثیر بدآفزار قرار گرفته باشد. در این صورت قرار دادن درایو در دستگاه دیگر می تواند؛ این دستگاه را در معرض خطر قرار دهید.

چک کردن هارد کامپیوتر

می توان ادعا کرد که اسکن هارددیسک یا SSD برای خطاها در سیستم دیگر؛ تنها در صورتی انجام می شود که مطمئن هستید نمی تواند این دستگاه را آلوده کند. بنابراین توصیه می شود که قبل از برداشتن وجود بدافزارها را بررسی کنید.

از دست دادن یک راه انداز بوت می تواند بسیار نامید کننده باشد و به دلیل اینکه این مشکل نادر نیست؛ بهترین راه مقابله با آن انجام اقدامات پیشگیرانه است؛ یعنی روی یک درایو فقط یک سیستم عامل داشته باشید و همه فایل های مهم را در یک پوشه جداگانه ذخیره کنید یا همیشه از فایل های مهم خود بکاپ تهیه کنید.


صفحه آبی مرگ


آخرین علامتی که درباره آن صحبت می کنیم شاید نامشخص ترین نشانه باشد. به عبارت دیگر؛ اگر این علائم خاص را تجربه می کنید ممکن است درایو خراب باشد اما دلایل بیشمار دیگری وجود دارد که ابتدا باید برطرف شوند.

صفحه آبی مرگ (BSOD) زمانی توسط سیستم عامل نشان داده می شود که به نقطه ای برسد که به سادگی نتواند عملکرد درست خود را ادامه دهد.

آخرین نسخه ویندوز سعی می کند با نمایش یک کد QR که می توانید با گوشی هوشمند اسکن کنید؛ میزان کمی راحتی را ارائه دهد. بعد یک صفحه وب را لود می کند که راهنمایی در مورد منبع مشکل و نحوه رفع مشکل را ارائه می دهد.

صفحه آبی مرگ ویندوز

اکثر توصیه ها شامل انجام تغییرات نرم افزاری مانند حذف برنامه ها یا درایوهای جدید است، چون اینها مقصر اصلی در هنگام دریافت BSOD هستند. اما اگر درایو ذخیره سازی خرابی دارید علت اصلی صفحه آبی مرگی است که هیچ گونه نرم افزاری کمک نخواهد کرد.

درست مانند ناپدید شدن درایوهای بوت، تحلیل خرابی های سیستم بدون دلیل؛ بسیار مشکل است. این می تواند به دلیل خرابی درایو ذخیره سازی باشد؛ اما شما فقط می توانید مطمئن باشید که هر علت احتمالی دیگر را بررسی کرده اید.


جمع بندی


کامپیوترهای مدرن واقعا فوق العاده مهندسی شده اند؛ به طرز شگفت انگیزی پیچیده هستند و به طور کلی بدون مشکل برای مدت زمان طولانی کار می کنند. با این حال، چنین قایقرانی روانی همیشه پایانی خواهد داشت چون همه دستگاه های ذخیره سازی دارای طول عمر محدود هستند.

چه دستگاه مکانیکی باشد چه درایو حالت جامد؛ اجزای درون آنها فرسوده شده و در نهایت خراب می شوند. در برخی مواقع هارددیسک یا SSD به مدت طولانی کار می کند و در مواقع دیگر کار نمی کند. امیدواریم 5 علامتی که نشان می دهد درایو ذخیره سازی شما در حال خراب شدن است به شما کمک کنند تا اقدامات زودهنگام را انجام دهید.

همیشه بهتر است آمادگی داشته باشیم تا گرفتار نشویم. منظور ما این است که شما باید از فایل های مهم خود به طور منظم پشتیبان تهیه کنید. شما به راحتی می توانید یک درایو ذخیره سازی را جایگزین کنید؛ اما برای داده ها نمی توان این را گفت.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


منبع: techspot