پچ پنل شبکه شیلدار در مقابل بدون شیلد، کدام مورد نیاز کاربر می باشد؟

آسارایان 1400/07/18 بدون نظر

پچ پنل شبکه یک قطعه پسیو شبکه با پورت های متعدد است که به سازماندهی گروهی از کابل ها درون رک ها یا کابینت های شبکه کمک می کند. هر یک از این پورت های دارای سیمی است که به مکانی متفاوت می رود. پچ پنل ها می توانند خیلی کوچک باشند و تنها چند پورت را ارائه دهند و یا می توانند خیلی بزرگ باشند و صدها پورت را در اختیار کاربران قرار دهند. آنها می توانند برای کابل های فیبرنوری، کابل های Cat5،6,6a,7 کابل های RJ45 و کابل های تلفنی RJ11 و غیره استفاده شود.


کاربرد پچ پنل چیست؟


پچ پنل ها دستگاه های مختلف فناوری اطلاعات را به هم متصل می کنند. آنها در محیط های مختلف از جمله کمدهای ارتباطی، دفاتر مرکزی شرکت تلفن و دیتاسنترها قرار می گیرند. درک نقش آنها می تواند به تعیین اینکه آیا به پچ پنل نیاز دارید یا خیر و نحوه راه اندازی آن کمک کند.

هر پورت در یک پچ پنل به دستگاهی دیگری متصل است. هر پنل تمام اتصالات را به منظور اتصال به شبکه دیگر به هم متصل می کند و اغلب نحوه اتصال LAN، WAN یا اینترنت است. پچ پنل ها همچنین معمولا در تاسیساتی با خطوط تلفن زیاد استفاده می شوند که در آنها از یک خط اصلی برای همه تلفن ها استفاده می شود.


مزایای پچ پنل


پچ پنل ها یکی از تجهیزات مهم در دیتاسنترها هستند. استفاده از پچ پنل مزایای زیادی را به همراه دارد که ثابت می کند ارزش خرید و سرمایه گذاری را دارد. برخی از مهمترین مزایای استفاده از پچ پنل عبارتند از:

مقیاس پذیری: بعد از نصب پچ پنل می توانید به راحتی دستگاه های جدید را بدون نیاز به اجرای کابل های جدید اضافه کنید.

کاهش درهم پیچیدگی و گره خوردن کابل ها: پچ پنل ها معمولا نزدیک به تجهیزات واقعی قرار داده می شوند. این باعث می شود که از یک کابل کوتاهتر استفاده کنید که به نوبه خود باعث می شود که کابل ها ر هم گره نخورند، کشیدگی کابلی رخ ندهد و محیط شلوغ نشود.

ارزان: پچ پنل ها دستگاه های هوشمند محسوب نمی شوند چون هیچ عملکرد دیگری را به جز تسهیل انتقال داده انجام نمی دهند. این بدان معناست که آنها بسیار ارزان هستند.

کاهش هزینه کابل: داشتن یک پچ پنل به شما امکان می دهد از کابل های کوتاهتری استفاده کنید که هزینه کمتری نسبت به کابل های بلندتر دارد. به طور معمول، شما همچنین می توانید از کابل های ارزان Cat5 به جای کابل های فیبرنوری گران قیمت استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری ساده: اگر تا به حال نیاز به اجرای یک کابل کشی را حس کرده باشید، پچ پنل ها نگهداری و مدیریت کابل ها را راحت تر، سریعتر می کند.

پچ پنل ها یکی از قدیمی ترین انواع تجهیزات شبکه هستند که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. آنها از نظر طراحی و عملکرد بسیار ساده هستند، اما با این وجود به بهبود سازماندهی و عملکرد یک دیتاسنتر با تقریبا هر محیط دیگری با تجهیزات زیاد کمک می کنند.


سیستم مدیریت کابل پچ پنل


با ورود و خروج ده ها یا حتی صدها کابل از پچ پنل، می توان به راحتی همه چیز در هم پیچیده و نامرتب شود. کابل های نامرتب می توانند عیب یابی را بسیار سخت تر کنند و حتی منجر به جدا کردن و قطع اشتباه کابل شود. به همین دلیل بسیار مهم است که از اولین کابل وصل شده به سازماندهی آنها توجه داشته باشید. کارهای زیادی وجود دارد که شخص می تواند برای سازماندهی استفاده کند:

برچسب زدن کابل ها: همه کابل ها باید در دو انتهای خود و در بسیاری از موارد در وسط به درستی برچسب گذاری شوند. وجود برچسب روی کابل ها به تکنسین ها کمک می کند تا راحت تر کابل مورد نظر خود را پیدا کنند.

سازمان دهندگان کابل پچ کورد: سازمان دهندگان کابل پچ کورد یا کابل اترنت به شما امکان می دهند کابل ها را به طورت مرتب و یکنواخت به هر پورت وصل کنید تا دقیقا ببینید که هر کابل از کجا آمده و به کجا می رود.

کابل های رنگی: استفاده از کابل های رنگی به شما این امکان را می دهد تا به سرعت نوع کابل در هر مکان را تشخیص دهید.

مهمترین نکته در مورد مدیریت کابل ها داشتن و تنظیم یک برنامه خوب توسط کارشناسان شبکه از همان ابتدا است.


انواع پچ پنل شبکه


به طور کلی پچ پنل ها را می توان به دو دسته زیر تقسیم رکد:

  • پچ پنل شیلدار یا محافظ دار یا STP (مانند: پچ پنل شیلدار همراه با کیستون لگراند Legrand STP cat6 24p 33563)
  • پچ پنل بدون شیلد یا بدون محافظ یا UTP (مانند: پچ پنل بدون شیلد همراه با کیستون لگرند Legrand UTP cat6 24p 33561)

پچ پنل شیلددار (نویزگیر دار)


پچ پنل STP شامل یک پنل فلزی و جک کیستون های شیلد شده است که برای محیط هایی که تداخل RFI/EMI بالایی دارند مناسب است. این نوع پچ پنل ها با کابل های شیلددار استفاده می شوند که عملکرد انتقال سیگنال بهتری دارند. بر اساس تعداد پورت های موجود می توان این پچ پنل ها را در انواع 48 پورت، 24 پورت و 12 پورت خریداری کرد. این دستگاه ها دارای طراحی مناسب، نصب سریع و مدیریت کابل می باشد.

پچ پنل شیلدار شبکه یا STP Patch-Panel

پچ پنل بدون شیلد


از طرف دیگر پچ پنل UTP مجهز به جک کیستون های بدون محافظ است. این یک پچ پنل متداول است که برای اکثر سیستم های شبکه مسی یا فلزهای رسانا مناسب است. این نوع پچ پنل هم معمولا دارای 48 پورت، 24 پورت و 12 پورت است که مدل 24 پورت محبوب ترین نوع آن است.

پچ پنل شبکه بدون شیلد یا UTP Patch-Panel

نگهدارنده کابل شبکه


 

نگهدارنده کابل شبکه، مناسب برای آرایش، مدیریت و منظم نمودن کابل‌های شبکه و فیبرنوری در داخل رک می‌باشد. و قیمت مناسبی دارند مانند: نگهدارنده افقی کابل شبکه عرض 19 اینچ


تفاوت پچ پنل محافظ دار و بدون محافظ


هزینه: قیمت پچ پنل های شیلددار بیشتر از نوع بدون شیلد آن است. این عمدتا به خاطر گرانتر بودن جک کیستون ها می باشد و استفاده از کابل های شیلد شده هزینه کلی کابل کشی را افزایش می دهد.

عملکرد: گرچه پچ پنل های شیلد شده قیمت بالایی دارند اما برای غلبه بر تداخل بهتر عمل می کنند. همچنین دارای مزایایی مانند افزایش ایمنی در برابر تداخل الکترونیکی خارجی هم می باشد.


آیا پچ پنل بدون شیلد را می توان به پچ پنل شیلدار وصل کرد؟


به طور کلی اگر در حال راه اندازی یک شبکه با کابل های شیلد شده هستید باید از پچ پنل شیلددار استفاده کنید که باعث می شود تمام کابل ها کاملا محافظت شوند و از از دست دادن اطلاعات جلوگیری می کنند. این قانون باید در مورد کابل هایی که بسیار نزدیک به سایر کابل ها یا دستگاه های الکترونیکی هستند اعمال شود.

در محیط هایی که میزان EMI یا RDI کم است می توان از کابل های بدون شیلد استفاده کرد و آن را به پچ پنل های شیلد دار وصل کرد یا از کابل های شیلد شده با پچ پنل های بدون محافظ استفاده کرد.


پچ پنل Loaded در مقابل  Unloaded


پچ پنل Loaded با پنل ها و کیستون های از قبل نصب شده است (مانند: پچ پنل 24 پورت CAT6 UTP Loaded چهار رنگ ) در حالی که پچ پنل های Unloaded خالی است و هیچ چیزی در داخل آن وجود ندارد. به طور معمول، اتصالات LC و MTP به طور گسترده ای در پچ پنل های Loaded استفاده می شوند. اما این اتصالات اغلب به طور دائم نصب می شوند، بنابراین اگر پورتی آسیب ببیند برای همیشه مرده است. برعکس پچ پنل Unloaded انعطاف پذیرتر است و می تواند به شما اجازه دهد تا پورت های معیوب را به دلخواه عوض کنید. اما مونتاژهای اضافی که می خواهید را باید خودتان خریداری  و نصب کنید.

پچ پنل Unloaded و پچ پنل Loaded

اندازه رک پچ پنل 


پچ پنل شبکه معمولا با واحد رک اندازه گیری می شود. یک واحد رک برای توصیف ارتفاع تجهیزات الکترونیکی طراحی شده برای نصب، در یک رک با عرض 19 اینچ و یا رک با عرض 23 اینچ استفاده می شود. ارتفاع تجهیزات نصب شده روی رک اغلب به عنوان U یا RU توصیف می شود. 1U به یک واحد رک، 2U به دو واحد رک و غیره اشاره دارد. 2RU و 4RU اغلب برای تاسیسات با تراکم بالا استفاده می شود. بنابراین با توجه به برنامه شما، اندازه رک مربوطه باید تنظیم شود.


تراکم پورت ها


تراکم پورت ها هم عامل مهمی است که هنگام خرید پچ پنل باید مد نظر داشته باشید. در مورد پچ پنل معمولی، 1U قادر به ارائه 48 پورت می باشد. در صورت نیاز به پچ پنل با تراکم بالا، 1RU می تواند 96 پورت را پشتیبانی کند. علاوه بر این، 144 پورت در پچ پنل های با تراکم فوق العاده بالای 1RU موجود است.


بهترین برندهای پچ پنل


مانند هر محصول دیگر برندهای ایرانی و خارجی مختلفی به تولید پچ پنل ها پرداخته اند. به طور کلی پچ پنل های خارجی مانند لگراند و نگزنس از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما دارای قیمت بالاتری هستند اگر به دنبال کاهش هزینه های خود هستید می توانید پچ پنل کی نت، BUG (باگ)، AMP (امپ)، متا الکرونیک ، نمونه های ایرانی و چینی بدون نام و غیره استفاده کنید.

در توضیحات پچ پنل در مورد جک کیستون صحبت کردیم و اشاره کردیم که جک کیستون ها روی قیمت پچ پنل ها تاثیر بسزایی دارند؛ از این رو برای آشنایی هر چه بیشتر شما در ادامه در مورد جک کیستون ها توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.


جک کیستون شبکه


جک کیستون اتصالات مهمی هستند که در ارتباطات داده و سیم کشی LAN استفاده می شوند. این کانکتور ماده است که معمولا در یک پچ پنل و یا بروی دیوار و داکت ها نصب می شود و به کانکتور نر سازگار وصل می شود که پلاگین کیستون نامیده می شود. جک کیستون درست مانند جک RJ11 استانداردی است که برای اتصال تلفن، دستگاه های فکس و سیستم های شماره گیری استفاده می شود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم جک کیستون ها یا شیلددار هستند یا بدون شیلد. آنها قادرند انواع مختلف کابل و تعداد مختلف هادی ها را در خود جای دهند. جک های محافظ دار از داده های شما در برابر تداخل الکترومغنایسی محافظت می کنند در حالی که گزینه های بدون شیلد این محافظت را ندارند.


با اولین خرید از فروشگاه تخصصی کامپیوتر آسارایان یک پک آنتی ویروس برای 2 سیستم و 2 دستگاه گوشی همراه هدیه دریافت کنید.


منابع: racksolutions، fiber-optic-transceiver-module، fiber-optic-cable-sale و techopedia